Paljonko saikuttelupäivä maksaa työnantajalle?
Kommentit (4)
10 arkipäivää/työpäivää per poissaolo työnantaja maksaa täysin + palkan sivukulut. Sitten sen jälkeen kela korvaa noin 50 % palkkakuluistasi tietyn työssäolovuosiesi mukaisen ajan, pitkissä suhteissa jopa 6 kk. Ja sen jälkeen jos sairaus jatkuu saat elää kelakorvauksella, kela maksaa korvauksen sulle.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:06"]Milloin kela korvaa jotain ja paljonko?
[/quote]
Laskennallisesti keskimäärin 350 €, keskipalkkaisilla. Tuota summaa käytetään, kun työterveyshuolto suosittaa esim. uutta työtuolia kirjanpitäjälle, joku joutuu viikoksi saikulle niskavaivojen takia. Pomo voi sitten laskea maksaako sen 500 euron tuolin vai 5 x 350 € saikun uudelleen.
Työnantajan on turha marista. Tietää työntekijää palkatessaan riskit ja jos voi itse päättää palkkaako ketään vai ei, jos pelkää firman kaatuvan sairauslomiin.
Kela korvaa vasta useiden päivien jälkeen, siitä monenko riippuu työvuosistasi.
Minulle tuntihinta on keskimäärin 17e ja teetän 8h.n päiviä- itse en voi saikuttajaa korvata, koska olen itse myös aina työssä joten on pyydettävä toista työntekijää jolle maksan sitten saman keskipalkan mukaan.
Eli ei todellakaan ole halpaa työnantajalle jos saikutellaan.