Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos aikuinen lapsesi eläisi köyhyydessä sairauden takia, auttaisitko häntä

Vierailija
13.09.2021 |

jos sinulla olisi siihen hyvin varaa? Mitä odottaisit vastapalvelukseksi, odottaisitko takaisinmaksua, tai jotain muuta?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että elämä pitäisi laittaa siihen malliin, että tuloilla voi hoitaa perusmenot. Auttamisen kautta voisi sitten tehdä isompia hankintoja tai harvemmin tehtäviä asioita. Sairauden laadusta riippuu, mitä odottaisin vastineeksi vai odottaisinko mitään. Jos olisi esim mielenterveysongelma, niin hyvin voisi käydä tekemässä lumitöitä tai muuta askaretta ja saada siitä korvausta. Varmaan tulisi parempi mielikin, kun voisi olla hyödyksi.

Miten ajattelit esim. skitsofreenikon tai pahasta huumeaddiktiosta kärsivän pystyvät järjestämään elämänsä niin, että saa itse kustannettua oikeastaan yhtään mitään?

Huumeaddiktiosta kärsivälle en antaisi rahaa, vaikka olisi oma lapsi. Ehkä joskus voisi tehdä poikkeuksen. Mutta miksei skitsofreenikko voi saada elämäänsä järjestykseen. Sitä ainakin pyrkisin tukemaan.

Perehdy siihen, millainen sairaus on kyseessä niin saatat ymmärtää jotain. Autan alkuun: Aira Samulinin tyttärellä oli tuo sairaus. Eli koko aikuisikänsä laitoksessa tietämättä rahoista yhtään mitään. Skitsofrenia ei parane, joten jos se on tuota luokkaa, ei myöskään saa "elämäänsä järjestykseen", vaan on koko ikänsä muiden huollettavana ja elätettävänä. Moni muukin sairaus/vamma samanlainen. Esimerkkinä vaikka kehitysvamma. Jos älyllinen taso on noin 4-vuotiaan, ei silloin voi itseään elättää. 

Vierailija
42/58 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että elämä pitäisi laittaa siihen malliin, että tuloilla voi hoitaa perusmenot. Auttamisen kautta voisi sitten tehdä isompia hankintoja tai harvemmin tehtäviä asioita. Sairauden laadusta riippuu, mitä odottaisin vastineeksi vai odottaisinko mitään. Jos olisi esim mielenterveysongelma, niin hyvin voisi käydä tekemässä lumitöitä tai muuta askaretta ja saada siitä korvausta. Varmaan tulisi parempi mielikin, kun voisi olla hyödyksi.

Kuka maksaa niistä niin paljon, että niillä tuloilla tulee toimeen? Paitsi toki aurausfirman tms. listoilla olevalle, mutta vakavasti mt-ongelmainen ei kokopäivätyöhön pysty. 

Tokihan lapsi saisi eläkettä ja asumistukea. Niillä pitäisi pystyä maksamaan asuminen ja ruuat. Ylimääräiset vanhempien avustukset ja pikkupalkkiot vanhempien ktona tehdyistä askareista voisi sitten käyttää johonkin muuhun kuin jokapäiväisiin menoihin.

Ei välttämättä saisi. Sairaus- tai työkyvyttömyyseläkettä ei tuosta vaan saa. Ei, vaikka ei kykenisi työntekoon. 

No, siinä tapaukseesa palataan alkuun, eli pyritään saamaan elämä siihen malliin, että tuloilla voi maksaa perusmenot. Selvitetään kuntoutusraha, toimeentulotuki yms mahdollisuudet. Yhteys oikeisiin tahoihin avun saamiseksi jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa niistä niin paljon, että niillä tuloilla tulee toimeen? Paitsi toki aurausfirman tms. listoilla olevalle, mutta vakavasti mt-ongelmainen ei kokopäivätyöhön pysty. 

Tokihan lapsi saisi eläkettä ja asumistukea. Niillä pitäisi pystyä maksamaan asuminen ja ruuat. Ylimääräiset vanhempien avustukset ja pikkupalkkiot vanhempien ktona tehdyistä askareista voisi sitten käyttää johonkin muuhun kuin jokapäiväisiin menoihin.

Ei välttämättä saisi. Sairaus- tai työkyvyttömyyseläkettä ei tuosta vaan saa. Ei, vaikka ei kykenisi työntekoon. 

No, siinä tapaukseesa palataan alkuun, eli pyritään saamaan elämä siihen malliin, että tuloilla voi maksaa perusmenot. Selvitetään kuntoutusraha, toimeentulotuki yms mahdollisuudet. Yhteys oikeisiin tahoihin avun saamiseksi jne.

Oletpa kovin naiivi, kun kuvittelet tukien tulevan vain sillä, että vähän selvittelee. 

Vierailija
44/58 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit esim. skitsofreenikon tai pahasta huumeaddiktiosta kärsivän pystyvät järjestämään elämänsä niin, että saa itse kustannettua oikeastaan yhtään mitään?

Huumeaddiktiosta kärsivälle en antaisi rahaa, vaikka olisi oma lapsi. Ehkä joskus voisi tehdä poikkeuksen. Mutta miksei skitsofreenikko voi saada elämäänsä järjestykseen. Sitä ainakin pyrkisin tukemaan.

Perehdy siihen, millainen sairaus on kyseessä niin saatat ymmärtää jotain. Autan alkuun: Aira Samulinin tyttärellä oli tuo sairaus. Eli koko aikuisikänsä laitoksessa tietämättä rahoista yhtään mitään. Skitsofrenia ei parane, joten jos se on tuota luokkaa, ei myöskään saa "elämäänsä järjestykseen", vaan on koko ikänsä muiden huollettavana ja elätettävänä. Moni muukin sairaus/vamma samanlainen. Esimerkkinä vaikka kehitysvamma. Jos älyllinen taso on noin 4-vuotiaan, ei silloin voi itseään elättää. 

Tunnen läheisesti pari skitsofrenikkoa. Ei sairaus tai vamma ole kaikilla samanlainen. Tietenkin jos on laitoskunnossa, niin se rajoittaa paljon eikä ehdottamani sovellu siiuhen tapaukseen.

Vierailija
45/58 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auttaisi. Alkoholismi on sairaus, jota en todellakaan tukisi taloudellisesti, sama skitsofrenian kanssa. Hurjan julmaa, mutta kun sivusta on katsonut sitä, miten juoppo rahastaa vanhemmiltaan kaiken, niin olen päättänyt, että itse en moista mahdollista.

Skitsofrenia on sairaus, miksi et auttaisi?

Vierailija
46/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin. Tottakai. Minun vanhempani auttavat minua ja sisartanikin kuukausittaisella rahalahjalla. Saamme sen 500 Euroa per nenä. Olemme terveitä ja meillä on hyväpalkkaiset työt. He haluavat antaa, jää koko ajan niin paljon ylimääräistä eläkkeistä. Itseasiassa noista rahalahjoista huolimatta heille jää toisen eläke pääosin joka kuukausi säästöön. Hyvät eläkkeet ja pihi elämäntyyli. Se on heidän valintansa, etteivät käytä rahaa juuri mihinkään muuhun kuin terveyteensä ja onneksi siihen käyttävät. En kerjää, pärjäisin ilman, mutta toki otan vastaan, jos väkisin tungetaan.

Vierailija
47/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisin. Tottakai. Minun vanhempani auttavat minua ja sisartanikin kuukausittaisella rahalahjalla. Saamme sen 500 Euroa per nenä. Olemme terveitä ja meillä on hyväpalkkaiset työt. He haluavat antaa, jää koko ajan niin paljon ylimääräistä eläkkeistä. Itseasiassa noista rahalahjoista huolimatta heille jää toisen eläke pääosin joka kuukausi säästöön. Hyvät eläkkeet ja pihi elämäntyyli. Se on heidän valintansa, etteivät käytä rahaa juuri mihinkään muuhun kuin terveyteensä ja onneksi siihen käyttävät. En kerjää, pärjäisin ilman, mutta toki otan vastaan, jos väkisin tungetaan.

Ihanaa

Vierailija
48/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset ei tule elämään köyhyydessä. Ikinä.

Vierailija
49/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Autan bonuslapsianikin taloudellisesti. Muuten apua käytännön asioissa annetaan puolin ja toisin niin kuin kuka tahansa. 

Vierailija
50/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Auttaisin myös saamaan apua sairauteensa. Auttaisin myös hakemaan tuet mitä voi saada.

Jos rahaa antaisin, antaisin käteisenä.

Vierailija
51/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan nytkin aikuisille lapsille ja myös exälle yhtä sun toista pientä, vaikken itsekään tule hyvin toimeen.

Vierailija
52/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin, mutta ehtona tosiaan olisi ettei rahat mene päihteisiin tai rahapeleihin tai johonkin järjettömyyksiin. Edellyttäisin myös kunnollista käytöstä itseäni kohtaan, mitään törkeyksiä en sietäisi.

Vierailija
53/58 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapset ei tule elämään köyhyydessä. Ikinä.

Miten voit olla varma?

Vierailija
54/58 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti auttaisin eikä tarvitse maksaa takaisin. Eläissään saa lahjoittaa kenelle vain. Yritän silti olla tasapuolinen.

Täytyy vain olla tarkkana, ettei lahjoita yli lahjaverorajan. 

Saat elättää vaikka naapuriasi ja verottajalla ei ole siihen mitään sanottavaa.

Naapuriasi kyllä, mutta aikuiselle lapsellesi et saa mitä tahansa summia lahjoittaa ilman, että verottaja puuttuu. Toki jos annat käteisenä, ei kukaan mitään tiedä. 

Ei siinä erotella kelle niitä lahjoja annetaan, jos ne on verottomia elatuslahjoja. Niitä saa antaa omalle lapselle siinä missä kelle tahansa muullekin.

Kannattaa perehtyä asiaan. Ei ole olemassa mitään elatusrahaa aikuiselle lapselle. Elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Senkin jälkeen saa auttaa, mutta jos laittaa tilisiirtona tiettyjen rajojen yli ja verottaja huomaa, tulee lahjaveromaksuun, vaikka miten selittäisit elatuksesta. 

Kannattaa tosiaan perehtyä asiaan, sinunkin.

Elatuslahjan käsite on monille vieras. Elatuslahja on todellakin veroista vapaa lahja. Elatuslahjaksi katsotaan se, että lahjan antaja maksaa suoraan omalta tililtään asumisen, ruoan, sähkölaskun, tietoliikenneyhteydet. Ei siis anna rahaa tätä varten elatuslahjan saajalle, vaan maksaa suoraan.

Tuntemalla elatuslahjan käsitteen ja käyttämällä tätä tapaa voi säästää suuria summia verotukselta. Olipa elatuslahjan saaja sukua tai ei, tämä kohtelee kaikkia tasavertaisesti.

Vierailija
55/58 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen oikein olet kun kyselet edes? Kuka antaa pojallensa kiven kun tämä leipää pyytää?

Vierailija
56/58 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti auttaisin.

Vierailija
57/58 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin omien mahdollisuuksien mukaan. Päihdeongelmaista sukulaista tai naapuria ei ole velvollisuutta autta. Paitsi taluttamalla hoitopaikkaan. Rahoittamalla käyttöä tai muuta vastaavaa rahoitat käyttöä eikä se ole auttamista vaan autat ongelman pahentamisessa.

Ihminen, kun pärjää ilman päihteitäkin.

Vierailija
58/58 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheutitko sairauden itse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi