4v ja 3v lapset ja suuri vauvakuume!
Meillä on mieheni kanssa 4v ja 3v lapset. Mies sanoi että seuraava lapsi on koska vaan tervetullut. Itselläni on ollut nyt pari kuukautta tosi kova vauvakuume!
Uudessa asunnossamme on nyt runsaasti tilaa ja yksi huone käyttämättömänä. Joten tilaa ainakin riittäisi perheenlisäykseen.
Haluaisin alkaa yrittämään vauvan tekoa mutta kuitenkin toisaalta asia taas jännittää ihan hirveästi. Olenko varmasti valmis kolmanteen lapseen? Ovatko kaksi muuta lastamme vielä liian nuoria vai pitäisikö odottaa vielä pari vuotta että hiukan kasvavat?
Rahatilanne tai työasiat eivät huoleta ne ovat täysin kunnossa.
Te joilla on ollut vauvakuume oletteko samalla jännittäneet tai epäilleet että kannattaako sittenkään yrittää vauvaa?
Tämä on niin vaikee haluan vauvan mutta kuitenkin välillä epäröin asiaa.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (92)
Teillä on siis kaksi tyttöä ja miehesi haluaa sen pojan. Antaa palaa, mutta entä jos on taas tyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan pakettiratkaisua: kaikki lapset samaan syssyyn. Jos pidät pitkät välit, olet kiinni tosi pitkään lapsissa. Itse tein neljä lasta seitsemässä vuodessa ja olin niiden kanssa kotona 10 v. Oli nastaa.
Kolmannen lapsen syntymä oli kulminaatiopiste: kahden ekan keskinäinen riitely ja esikoisen mustasukkaisuus nuoremmalle sisarukselle väheni, koko paletti alkoi toimia paremmin, isommat alkoi leikkiä enemmän keskenään jne. Samoin itse oli äitinä jo sisäänajettu, mutta ei loppuunajettu...
Mutta en kyllä olisi jaksanut päiväkotirumbaa monen lapsen kanssa. (Vaikuttaa siltä, että se usein kuormittaa enemmän kuin helpottaa monilapsisten perheiden elämää.) Oli vapautta ja voimia, kun työ ei vienyt energiaa eikä aikaa. Eikä ollut kiire. Kiire vie kaiken lumouksen lasten kanssa olemisesta, kaikesta tulee tuskastuttavaa suorittamista.
Nyt olen jo pitkään ollut irti lapsista, ne ovat jo aikuisia. Jäi hyvä mieli siitä, että ehdin olla heidän lähellään pieninä. Enää eivät mahdu syliin. :) Toki halataan, mutta se on eri asia kuitenkin. Te, joilla on pieniä lapsia, muistakaa, miten pian se yhteinen syliaika on ohi, nauttikaa lastenne läheisyydestä.
Miten pääsit takaisin työelämään? Mä olen ollut pörssifirmassa alempaa keskijohtoa (päällikkötaso) ja olin 4 vuotta kotona 2 lasta peräkkäin tehden. No, en päässyt takaisin enää vanhaan työhön vaan mut laitettiin ihan alimmalle tasolle.
Mulle kävi näin jo 4 vuodessa, en tajua miten sinä pääsit sit 10 v tauon jälkeen töihin?
Täällä voi kuka vaan kirjoittaa mitä vain eikä todenperäiset jututkaan ole mitään yleispäteviä kaikkien ihmisten kohdalla toteutuvia totuuksia :D
No jos noin hyvin on kaikki asiat niin miksi et uskaltaisi?
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siis kaksi tyttöä ja miehesi haluaa sen pojan. Antaa palaa, mutta entä jos on taas tyttö?
Muistan äidin joka itki sitä että tuli taas tyttö vaikka heillä ei olisi enää ollut varaa siihenkään lapseen mutta kun sen pojan takia yrittivät.
Valitettavasti ei provo. Vähän edes fiksummat eivät vain sitä ääneen itke.
Vierailija kirjoitti:
No minusta on yleensä ikävä tehdä sisarukset pienellä ikäerolla ja yksi yksin isolla ikäerolla. Kyllä se pienin jää niin ovesta sisarussuhteissa ulkopuoliseksi ja tämä on aivan totinen fakta. Tietysti jos isommat jo muuttelevat kotoa ja kyseessä on viimeinen iltatähti voi nuorin kokea tilanteen erilailla. Jos kaksi isompaa aloittelee koulua ja on koululaisia nuoremman ollessa pikkulapsi on tilanne nuorimmalle todella epäreilu. Teillä nyt ilmeisesti resursseja olisi jo nyt kolmanteen, joten nyt se kannattaisi tehdä.
Lapsia tulee, kun niitä tulee. Mitä epäreilua kuvaamassasi tilanteessa on? Vanhempien homma on hoitaa kukin lapsensa ikänsä mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti aloittaja sanoi että heillä on Tyttö ja poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan nimi on vauva, mutta sen ei tule antaa hämätä: täällä arvistellaan surutta, jos uskallat toimia vastoin yleistä mielipidettä.
Sinulla on hyvä tilanne. Ainoa seikka, joka epäillyttää, on, että tarvitset validaatiota täältä. Toovottavasti sinulla on täyspäisiä ystäviä, jotka pysyvät tulenasi, on sinulla sitten 0, 2, 4, 6 tai jokin muu määrä lapsia.
Se on noin 1000 kertaa tärkeämpää kuin mielipiteet tällä palstalla.
Joo no ajattelin tulla vaan täältä kysymään onko joku muu ollut samassa tilanteessa. En halua vielä omalle lähipiirilleni puhua vauvan teko aikeista vaan pidämme sen mieheni ja minun välisenä asiana ainakin aluksi.
Ap
Mä en tiennyt, että niistä pitää kellekään puhella. Omani hankin konsultoimatta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta. Mutta älä sitten tule tänne myöhemmin rutisemaan, kuinka rankkaa on.
Nimenomaan tämä paikka on rutisemista varten.
Pienelle lapselle ei pidä kertoa kuinka katuu sikiämistään, kuten oma emäni heikolla hetkellä teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on ainakin hyvä jos miehesikin haluaa kolmannen lapsen etkä pelkästään sinä. Minä olen taas siinä tilanteessa että haluan lapsen mutta mieheni ei halua.
Tämä on kaikista yleisin tilanne. Naisilla on suurempi lisääntymis- ja hoivavietti. Sen ohjelmointia vahvistetaan meihin vahvasti jo lapsuudessa nukkeleikkiaivopesulla.
Höpöä tuollaiset hoivavietit.
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn kuuluu: "Älä tee enempää kuin kaksi lasta.
Vaikka lisääntyjät aina puolustelevat lisääntymistään kansalaisuudellaan, on fakta että Suomessakin on jo enemmän ihmisiä kuin mitä tarvitaan. Jo ennen koronaa ja lisääntyvää automaatiota Suomessa oli yli 200 000 työtöntä. Kulutamme myös yli kaksi kertaa oman osuutemme luonnonvaroista.
Kolme lasta tekevä lisää maapallon liikakansoitusta omalta osaltaan. Ja valitettavasti vain itseensä voi vaikuttaa.
Lisäksi: mitä niistä muista lapsista puuttuu, että he eivät sinulle riitä?
Ei tämä mikään käsky ole. Osittain tietämättömyyttä. Tulevaisuudessa maapallon kantokyvylle on ”liikaa” aikuisia, vanhuksia. Kyllä lapsia kaivataan huolehtimaan heistä.
Jos kaikki puitteet on hyvin ja vauvaa haluaa niin miksi ei! Selkeästi halu on vielä yhteen. Samaa tunnetta minkäkin kuuntelin, vauva nyt mahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn kuuluu: "Älä tee enempää kuin kaksi lasta.
Vaikka lisääntyjät aina puolustelevat lisääntymistään kansalaisuudellaan, on fakta että Suomessakin on jo enemmän ihmisiä kuin mitä tarvitaan. Jo ennen koronaa ja lisääntyvää automaatiota Suomessa oli yli 200 000 työtöntä. Kulutamme myös yli kaksi kertaa oman osuutemme luonnonvaroista.
Kolme lasta tekevä lisää maapallon liikakansoitusta omalta osaltaan. Ja valitettavasti vain itseensä voi vaikuttaa.
Lisäksi: mitä niistä muista lapsista puuttuu, että he eivät sinulle riitä?
Ei tämä mikään käsky ole. Osittain tietämättömyyttä. Tulevaisuudessa maapallon kantokyvylle on ”liikaa” aikuisia, vanhuksia. Kyllä lapsia kaivataan huolehtimaan heistä.
Jos kaikki puitteet on hyvin ja vauvaa haluaa niin miksi ei! Selkeästi halu on vielä yhteen. Samaa tunnetta minkäkin kuuntelin, vauva nyt mahassa.
Lisäksi kahden lapsen mallia ekologisempaa on, että yksi perhe tekee vaikka kolme tai neljä lasta ja toinen perhe jättäytyy lapsettomiksi (kunhan velat eivät sitten elä kuin viimeistä päivää porsastellen). Suomessahan syntyvyys onkin tätä luokkaa, toisilla yhdestä-neljään lasta ja monilla ei ainuttakaan. Kyllä minä kannatan myös paikallista vaikuttamista yhdessä maapallon hyväksi.
Miten pääsit takaisin työelämään? Mä olen ollut pörssifirmassa alempaa keskijohtoa (päällikkötaso) ja olin 4 vuotta kotona 2 lasta peräkkäin tehden. No, en päässyt takaisin enää vanhaan työhön vaan mut laitettiin ihan alimmalle tasolle.
Mulle kävi näin jo 4 vuodessa, en tajua miten sinä pääsit sit 10 v tauon jälkeen töihin?