4v ja 3v lapset ja suuri vauvakuume!
Meillä on mieheni kanssa 4v ja 3v lapset. Mies sanoi että seuraava lapsi on koska vaan tervetullut. Itselläni on ollut nyt pari kuukautta tosi kova vauvakuume!
Uudessa asunnossamme on nyt runsaasti tilaa ja yksi huone käyttämättömänä. Joten tilaa ainakin riittäisi perheenlisäykseen.
Haluaisin alkaa yrittämään vauvan tekoa mutta kuitenkin toisaalta asia taas jännittää ihan hirveästi. Olenko varmasti valmis kolmanteen lapseen? Ovatko kaksi muuta lastamme vielä liian nuoria vai pitäisikö odottaa vielä pari vuotta että hiukan kasvavat?
Rahatilanne tai työasiat eivät huoleta ne ovat täysin kunnossa.
Te joilla on ollut vauvakuume oletteko samalla jännittäneet tai epäilleet että kannattaako sittenkään yrittää vauvaa?
Tämä on niin vaikee haluan vauvan mutta kuitenkin välillä epäröin asiaa.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaksi ekaa samaa sukupuolta?
Tyttö ja poika
Ap
Teillä on tyttö ja poika. Eihän teillä sitten ole enään mitään syytä tehdä kolmatta lasta?
Kuin, että jos lapsista ihan oikeasti tykkää eikä ole laskenut vain, että tarvitaan yksi tyttö ja yksi poika tähän meidän kulissiin... Lapsen menettäminen on kauheaa jos se osuu omalle kohdalle, mutta kolmelapsisessa perheessä jäljelle jäävä ei ainakaan jäisi ainokaiseksi. Ainokaisten kohdalla menetys on tosiaan kaikki mitä sulla on. Sittenpä vielä kun sisarukset yleensä tukevat toisiaan elämän varrella, kaksi sisarusta lapsella ei ole liian monta. Ei ne aivan hulluja ole ne syyt hankkia useampi kuin kaksi jos niihin on varaa.
Alkakaa vain panostamaan kunnolla toisiinne, jo olemassa oleviin ihmisiin.
Silloin ei tarvita mitään "kulissia" ;)
Viisaita sanoja. Olet varmaankin lapseton/vähälapsinen kun aikaa jää ajattelulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuhoat jo ilmastoa nykyisellä lapsimäärällä.
Ja säkin tuhoat ihan helvetisti!
Lopeta se heti niin teet palveluksen koko luomakunnalle.
Mitähän sunkin vanhemmat oikein ajatteli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn kuuluu: "Älä tee enempää kuin kaksi lasta.
Vaikka lisääntyjät aina puolustelevat lisääntymistään kansalaisuudellaan, on fakta että Suomessakin on jo enemmän ihmisiä kuin mitä tarvitaan. Jo ennen koronaa ja lisääntyvää automaatiota Suomessa oli yli 200 000 työtöntä. Kulutamme myös yli kaksi kertaa oman osuutemme luonnonvaroista.
Kolme lasta tekevä lisää maapallon liikakansoitusta omalta osaltaan. Ja valitettavasti vain itseensä voi vaikuttaa.
Lisäksi: mitä niistä muista lapsista puuttuu, että he eivät sinulle riitä?
Mene puhumaan tuonne kolmansiin maihin, että älkää tehkö enää sitä kymmenettä lasta!
Miksi väkilukua lisäävät ratsastavat muiden suomalaisten saavutuksilla?
Sama kun puhutaan Suomen korkeasta teknologiasta ja keksintöjen tekemisestä, omaa liikalisääntymistä puolustavat suu vaahdossa he jotka eivät ikinä ole keksintöjä tehneet eivätkä tule tekemään yhtään sen enempää kuin afrikkalaisetkaan, kuten eivät heidän jälkeläisensäkään, vaikka siihen äippä aggressiivisesti painostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhoat jo ilmastoa nykyisellä lapsimäärällä.
Ja säkin tuhoat ihan helvetisti!
Lopeta se heti niin teet palveluksen koko luomakunnalle.
Mitähän sunkin vanhemmat oikein ajatteli!
Miksi tähän tulee aina sama vastaus?
Kuitenkin:
syntymättömyys ≠ kuoleminen
oma lisääntymättä jättäminen ≠ oman lapsen kuoleminen
oma lisääntymättä jättäminen ≠ kuoleminen itse
...
Jos on helpompi hahmottaa, niin esimerkiksi:
ikkunoiden peseminen ≠ synnyttäminen
palstalle kirjoittaminen ≠ käyrätorven harjoittelu
naapuri harjoittelee ohjelmoimaan ≠ sinä harjoittelet ohjelmoimaan
-eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta joten kannatan sitä että teette vauvan :)
Entä teinin?
Vauva-aika kestää 1 vuoden (0-1v)
Teini-ikä kestää 13 vuotta (13-25v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä teinin?
En haluasi tehdä teiniä, vaikka sen saisi synnytettyä. Vauva on se juttu, nyytti jota voi pitää sylissä ja jolla ei ole omaa tahtoa eikä itsenäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaksi ekaa samaa sukupuolta?
Tyttö ja poika
Ap
Teillä on tyttö ja poika. Eihän teillä sitten ole enään mitään syytä tehdä kolmatta lasta?
Kuin, että jos lapsista ihan oikeasti tykkää eikä ole laskenut vain, että tarvitaan yksi tyttö ja yksi poika tähän meidän kulissiin... Lapsen menettäminen on kauheaa jos se osuu omalle kohdalle, mutta kolmelapsisessa perheessä jäljelle jäävä ei ainakaan jäisi ainokaiseksi. Ainokaisten kohdalla menetys on tosiaan kaikki mitä sulla on. Sittenpä vielä kun sisarukset yleensä tukevat toisiaan elämän varrella, kaksi sisarusta lapsella ei ole liian monta. Ei ne aivan hulluja ole ne syyt hankkia useampi kuin kaksi jos niihin on varaa.
Eli tyttö ja poika = kulissi elämää
Esim. 2 tyttöä ja 2 poikaa = ei ole kulissi elämääOk, asia selvä :)
Ehkäpä tuossa ei tarkoitettu kaikkien kaksilapsisten perheiden olevan kulisseja. Viitattiin kulissien rakenteluun tuolla, ettei ollenkaan kyetä ymmärtämään mikä "rooli" kolmannella lapsella voisi olla jos lapsia on jo tyttö ja poika. Perheitä kun rakennetaan eri tavoin.
Olemassa oleviin läheisiin panostamisesta, sillä ei mielestäni ole suurtakaan eroa käytännön kannalta onko lapsia kaksi vai kolme vs. onko vanhemmilla esim. pitkät työmatkat tai vuorotyöt. On siis järjetöntä yleistää, että kaksi lasta olisi kaikille jokin yleispätevä ideaali lapsiluku. Minäkin olen menettänyt yhden kolmesta siskostani ja tiedän muutamiakin perheitä, joissa lapsi on oikeasti kuollut. Se ei ole mikään mielenvikaisin syy isomman lapsiluvun taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä teinin?
25 vuotias ei ole todellakaan teini :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä teinin?
25 vuotias ei ole todellakaan teini :D
Teini-ikä kestää niin kauan kuin on fyysisesti keskenkasvuinen ;)
Aivot kehittyvät fyysisesti noin 25v asti, ja eiköhän aikuisuus vaadi että edes aivot ovat kehittyneet aikuisiksi.
”tosi kova vauvakuume”
”haluaisin alkaa yrittämään vauvan tekoa”
”kannattaako sittenkään yrittää vauvaa”
”haluan vauvan”
”miksi vauvaa ei voisi ruveta yrittämään”
”puhua vauvan teko aikeista”
”vauvan syntymäänkin on vielä aikaa”
”kiva olla kotona vauvan kanssa”
”Jos haluaa vauvan”
”Tee ihmeessä nyt vauva”
”kannatan sitä että teette vauvan”
Hui pelottavaa. Juuri näin meidät on ohjelmoitu ajattelemaan... Pelkkiä vaistojemme orjuuttamia elukoita.
En osaa vastata sillä mulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta. On monta lasta (yli 3) mutta ne on tehty ”järkeillen” eikä vauvakuumeessa, lisäksi osa on tehty hoidoilla jotka maksettiin itse (ei kelakorvaustakaan) joten siinä ei paljoa kuumetta tullut.
Mutta siis pärjäät loistavasti kun lapsilla on noin isot ikäerot. Mä sain ekat kolme alle neljässä vuodessa joten pienen hetken oli tilanne että kolme oli vaipoissa yhtäaikaa :)
Tsemppiä ja selvästi kun lasta haluat, niin sitä kannattaa yrittää!
Se on iso muutos, ja musta ihan hyvä merkki että sitä pohtii, eikä vaan syöksy vauvakuumeen huumaan. Jos se teistä molemmista tuntuu hyvältä, niin tuossahan on hyvä tilanne kolmannelle. Ikäeroja ei kannata liikaa miettiä, mikään ikäero ei takaa sitä että lapset leikkii tai ei leiki keskenään.
Mutta kannattaa puolison kanssa miettiä vähän niitä mitä jos - tilanteita. Riittääkö voimavarat ja tukiverkosto? Jos tuleekin koliikkivauva, erityislapsi tai vaikka kaksoset. Tiedän yhden perheen, joka halusi vielä kolmannen lapsen, heille tulikin kolmannesta raskaudesta kolmoset 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn kuuluu: "Älä tee enempää kuin kaksi lasta.
Vaikka lisääntyjät aina puolustelevat lisääntymistään kansalaisuudellaan, on fakta että Suomessakin on jo enemmän ihmisiä kuin mitä tarvitaan. Jo ennen koronaa ja lisääntyvää automaatiota Suomessa oli yli 200 000 työtöntä. Kulutamme myös yli kaksi kertaa oman osuutemme luonnonvaroista.
Kolme lasta tekevä lisää maapallon liikakansoitusta omalta osaltaan. Ja valitettavasti vain itseensä voi vaikuttaa.
Lisäksi: mitä niistä muista lapsista puuttuu, että he eivät sinulle riitä?
"mitä niistä muista lapsista puuttuu, että he eivät sinulle riitä?"
Heistä ei puutu yhtään mitään. Kaksi lastamme ovat meille tärkeitä ja rakkaita. Emme halua tehdä kolmatta lasta sen takia että kahdesta muusta lapsestamme puuttuisi jotain? Outoa ajatella noin.
ApNo selvästi jotain puuttuu, jos ne kaksi eivät riitä........ 🤷
Vauvakuume minkä teet?
Se on vaistotoimintaa. Mitä teet jos vaistotoiminta ohjaa sinua vaikka syömään liikaa? Ohjaileeko ihmisiä järki ollenkaan?
Jos haluaa vauvan miksi asia täytyy perustella? Miksi haluat vauvan? Eikö muut lapset riitä? Ihankun jokainen tuleva äiti olisi jotenkin tilivelvollinen miksi haluaa lisääntyä :D
Ai se ei ole iso asia?
Toivottavasti lapsesi ei tarvitse perustella jotain vähäpätöistä asiaa, kuten miksi hänen on saatava karkkia joka kauppareissulla.
Koska hän haluaa. Ei ole mitenkään tilivelvollinen sinulle siitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa kaverilla on 4 lasta. Kolme ensimmäistä on poikia, kolmas tyttö. Silti odottavat viidettä 🤔
Mitä ko. synnyttäjä tekee työkseen?
No esim mulla on 5 lasta ja olen työssäkäyvä ymp.tekn.DI. Mikä se sin koulutus on? Mä teen työn ohella myös väitöskirjaa. Kerro missä jamassa sun väittäri on? Aivan. Sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa kaverilla on 4 lasta. Kolme ensimmäistä on poikia, kolmas tyttö. Silti odottavat viidettä 🤔
No esim mulla on 5 lasta ja olen työssäkäyvä ymp.tekn.DI. Mikä se sin koulutus on? Mä teen työn ohella myös väitöskirjaa. Kerro missä jamassa sun väittäri on? Aivan. Sitä ei ole.
Mikä sen aikaisemman ympäristörikollisen koulutus on?
-eri
Itse kannatan pakettiratkaisua: kaikki lapset samaan syssyyn. Jos pidät pitkät välit, olet kiinni tosi pitkään lapsissa. Itse tein neljä lasta seitsemässä vuodessa ja olin niiden kanssa kotona 10 v. Oli nastaa.
Kolmannen lapsen syntymä oli kulminaatiopiste: kahden ekan keskinäinen riitely ja esikoisen mustasukkaisuus nuoremmalle sisarukselle väheni, koko paletti alkoi toimia paremmin, isommat alkoi leikkiä enemmän keskenään jne. Samoin itse oli äitinä jo sisäänajettu, mutta ei loppuunajettu...
Mutta en kyllä olisi jaksanut päiväkotirumbaa monen lapsen kanssa. (Vaikuttaa siltä, että se usein kuormittaa enemmän kuin helpottaa monilapsisten perheiden elämää.) Oli vapautta ja voimia, kun työ ei vienyt energiaa eikä aikaa. Eikä ollut kiire. Kiire vie kaiken lumouksen lasten kanssa olemisesta, kaikesta tulee tuskastuttavaa suorittamista.
Nyt olen jo pitkään ollut irti lapsista, ne ovat jo aikuisia. Jäi hyvä mieli siitä, että ehdin olla heidän lähellään pieninä. Enää eivät mahdu syliin. :) Toki halataan, mutta se on eri asia kuitenkin. Te, joilla on pieniä lapsia, muistakaa, miten pian se yhteinen syliaika on ohi, nauttikaa lastenne läheisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Siihen en osaa vastata. Totean vaan että tilastoeskuksen sivuilta voit katsoa tilastot, eniten lapsia tekee hyvätuloiset akateemiset.
Asun akateemisten okt alueella ja kaikill monta lasta (3-6). Vanhemmat lääkäreitä, juristeja, pankkiireita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte tilanteessani?
Panisin ihan sikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Siihen en osaa vastata. Totean vaan että tilastoeskuksen sivuilta voit katsoa tilastot, eniten lapsia tekee hyvätuloiset akateemiset.
Asun akateemisten okt alueella ja kaikill monta lasta (3-6). Vanhemmat lääkäreitä, juristeja, pankkiireita.
Lähde? Kouluttautuneena osaisit niitä käyttää etkä suoltaa mutua.
Maailmassa on sitten aika paljon akateemisia 🤔
Eli tyttö ja poika = kulissi elämää
Esim. 2 tyttöä ja 2 poikaa = ei ole kulissi elämää
Ok, asia selvä :)