Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoisesti lapseton: vahvistaako vai kyseenalaistaako palsta päätöstäsi?

Vierailija
25.10.2014 |

Kun luet tätä palstaa, ajatteletko ennemmin "Huh, en todellakaan halua lapsia" vai "Hmm, pitäisiköhän sittenkin"?

Kiinnostaisi kuulla, miltä Aihe vapaa näyttää velan näkökulmasta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:18"]

Vahvistaa. Tosin ei täällä kovasti mitään uutta tule. Olen ammatiltani lto ja näen töissä sitä mitä lapsiperhe-elämä on. Lapset ovat ihania, mutta en halua niitä itselleni :)

[/quote]

Millaista lapsiperhe-elämä sinun näkökulmastasi on? Sinullahan on tavallaan läheinen ulkopuolisen näkökulma, joka kiinnostaa ainakin minua. -4

Vierailija
22/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli nelikymppinen lapseton eikä palsta tai muukaan ulkopuolinen taho ole vaikuttanut asiaan. Olen sairastanut jonkun verran, työelämä on ollut tukkoista ja  muutoinkin koen elämän olevan haastavaa. Mieheni ei ole osannut minua tukea. Näiden lopputuloksena en ole halunnut lapsia, koska silloin haasteet olivat moninkertaiset.

Elän pikkusiskon lapsiperheen arkea tätinä ja en koe vastakkainasettelua siinä, onko ihmisellä lapsia vai ei. Aika nöyränä on pitänyt elämä elää, joten en ole lastenkaan suhteen kuvittellut, että voisin valita, hankinko heitä vai en. En pyytänyt kipujakaan, mutta niitä tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:18"]

Vahvistaa. Tosin ei täällä kovasti mitään uutta tule. Olen ammatiltani lto ja näen töissä sitä mitä lapsiperhe-elämä on. Lapset ovat ihania, mutta en halua niitä itselleni :)

[/quote]

Millaista lapsiperhe-elämä sinun näkökulmastasi on? Sinullahan on tavallaan läheinen ulkopuolisen näkökulma, joka kiinnostaa ainakin minua. -4

[/quote]

Minuakin kiinnostaa kuulla

Vierailija
24/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

No ihan suoraan sanottuna se on mielestäni tylsää, kiireistä ja aikaa omalle itselle on todella vähän, varsinkin äideillä. Tietysti siihen sisältyy varmasti suuria onnenhetkiä ja rakkaus omaan lapseen on suurta, mutta mitkään positiiviset asiat eivät saa minua haluamaan lapsia. Saan työssäni lapsista ne parhaat jutut ja minulle vielä maksetaan siitä :) Kotona odottaa hiljaisuus ja siisteys, sekä rutkasti aikaa tehdä niitä asioita joista nautin.

Vierailija
25/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:29"]

Tämä on oma vääristynyt maailmansa, johon voi ruveta uskomaan.

[/quote]

Niin, vanhemmuus on.

[/quote]No tuo oli niin yksioikoinen yleistys, ettei siihen oikein keksi mitään rakentavaa vastausta.

[/quote]

Kognitiivinen dissonanssi on oikein hyvin tunnettu ilmiö. Sitä tarvitaan, jotta ihminen säilyttäisi toimintakkynsä sellaisissakin tilanteissa, joista ei ole ulospääsyä. Siinä ei ole mitään pahaa, ja tärkeintähän on, että on tyytyväinen omaan elämäänsä, mutta lapsettoman elämäntavan väittäminen "vääristyneeksi maailmaksi, johon voi ruveta uskomaan" on kyllä surkuhupaisaa.

[/quote]Häh? Puhuin palstasta, en lapsettomuudesta :D Dissonanssit sulla on nyt päässäsi.

Vierailija
26/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla ei ole ollut mitään vaikutusta ajatuksiini. Toisaalta taidan olla jo lapsentekoiän ohittanutkin, 42v. Muutenkaan en paljonkaan lue tältä palstalta niitä lapsiin liittyviä keskusteluja. En ole kiinnostunut niinkään sellaisista aiheista. Tällä palstalla on niin runsaasti ihan muutakin kuin lapsiin liittyvää asiaa, että en ole mieltänyt tätä erityisesti vauvapalstaksi tai edes äitipalstaksi.

Vierailija
27/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:29"]

Tämä on oma vääristynyt maailmansa, johon voi ruveta uskomaan.

[/quote]

Niin, vanhemmuus on.

[/quote]No tuo oli niin yksioikoinen yleistys, ettei siihen oikein keksi mitään rakentavaa vastausta.

[/quote]

Kognitiivinen dissonanssi on oikein hyvin tunnettu ilmiö. Sitä tarvitaan, jotta ihminen säilyttäisi toimintakkynsä sellaisissakin tilanteissa, joista ei ole ulospääsyä. Siinä ei ole mitään pahaa, ja tärkeintähän on, että on tyytyväinen omaan elämäänsä, mutta lapsettoman elämäntavan väittäminen "vääristyneeksi maailmaksi, johon voi ruveta uskomaan" on kyllä surkuhupaisaa.

[/quote]Häh? Puhuin palstasta, en lapsettomuudesta :D Dissonanssit sulla on nyt päässäsi.

[/quote]

Jaa. Sori. :)

Vierailija
28/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:52"]

KUn olin vapaaehtoisesti lapseton, nautin suunnattomasti perheellisten valituksista "kun on niin rankkaa/tottelemattomat lapset/muuten vaan kaikki perseestä, vahvistaakseni omaa horjuvaa päätöstäni lapsettomuudestani. MIksi muuten kukaan muukaan "vela" äitipalstalla hengaisi? 

[/quote]

Täällä hengaa muutkin kuin velat. Tämä on hyvää viihdettä:). Aiheitakin täällä on laidasta laitaan. En itse edes lue mitään lapsijuttuja. Tämän palstan perusteella en tekisi mitään päätöksiä, olen silti onnellinen ja tyytyväinen elämääni ilman lapsia. 40 vuotias olen, naimisissa. Miehelläni on 19v tytär.

Vierailija
29/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:18"] Vahvistaa. Tosin ei täällä kovasti mitään uutta tule. Olen ammatiltani lto ja näen töissä sitä mitä lapsiperhe-elämä on. Lapset ovat ihania, mutta en halua niitä itselleni :) [/quote] Millaista lapsiperhe-elämä sinun näkökulmastasi on? Sinullahan on tavallaan läheinen ulkopuolisen näkökulma, joka kiinnostaa ainakin minua. -4 [/quote] No ihan suoraan sanottuna se on mielestäni tylsää, kiireistä ja aikaa omalle itselle on todella vähän, varsinkin äideillä. Tietysti siihen sisältyy varmasti suuria onnenhetkiä ja rakkaus omaan lapseen on suurta, mutta mitkään positiiviset asiat eivät saa minua haluamaan lapsia. Saan työssäni lapsista ne parhaat jutut ja minulle vielä maksetaan siitä :) Kotona odottaa hiljaisuus ja siisteys, sekä rutkasti aikaa tehdä niitä asioita joista nautin.

[/quote]

Kiitos. Juuri tällainen käsitys minullakin on lapsiperhe-elämästä. Työskentelen itse osittain vähän vanhempien lasten kanssa, ja se on kyllä pääosin ihan mukavaa. Omat lapset eivät olisi minulle hyvä ratkaisu. -4

Vierailija
30/30 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto