Lopetan tänään juomisen. 30 vuotta meni kännissä ja krapulassa.
Jotenkin vaan nyt alkoi tympiä tämä elämätön elämä. Mitä kannatta huomioida näin alussa?
Kommentit (165)
Millaiset maksa-arvot sinulla on vai oletko koskaan edes tutkituttanut?
Vierailija kirjoitti:
No minulla se on ahdistus. Käsittelemättömiä juttuja omasta lapsuudesta. Olen ollut oskus terapiassa, mutta en kokenut sen auttavan. Tänään soittelen aikaa jonnekkin juttelemaan. Ap
Täsmälleen sama juttu mullakin. Yksilöterapia ei auttanut, mutta onneksi löysin ryhmäterapian. Kokeile toista terapiamuotoa!
Juttelias utelias kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vinkki, jolla voit edesauttaa, että pysyt paremmin päätöksessäsi. Jos et ole jo sitä tehnyt. Kerro päätöksestäsi lapsellesi. Pyydä anteeksi, mitä anteeksi haluat pyytää ja kerrot, että lopetat juomisen. Näin sinulle syntyy ehkä korkeampi kynnys korkata, kun tulee vastustamaton himo. Et haluaa rikkoa antamaasi lupausta.
Kovasti tsemppiä!
No en kyllä halua sitä tehdä. Mielummin näytän olevani selvinpäin, ettei hän ahdistu jälleen tyhjästä lupauksesta. Aika monta sellaista aikanaan antanut hänelle. Nyt vain teoilla näytän motivaationi päätökseeni. Luulen, että sen kyllä huomaa aika nopeasti mm. puheluissa. Ap
Huomenta AP!
Kuis sujuu???☺☺☺
Selvinpäin olen vieläkin vaikka mieli on matalalla. Oma typeryys ja mokailut ahdistavat. Tuulta päin silti ja tänään aion tilata pizzaa ja katsoa kauhuleffoja 😁 Ap
Vierailija kirjoitti:
Millaiset maksa-arvot sinulla on vai oletko koskaan edes tutkituttanut?
Ihan normaalit kai, kun ei ikinä niistä lääkäri ole huomauttanut. Tosin viimeisimmistä kokeista taitaa olla jo yli 5v. Että voihan mulla nyt olla kohonneet sen jälkeen. Vatsa on iso ja eikös se korreloi usein rasvamaksaa vähintään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla se on ahdistus. Käsittelemättömiä juttuja omasta lapsuudesta. Olen ollut oskus terapiassa, mutta en kokenut sen auttavan. Tänään soittelen aikaa jonnekkin juttelemaan. Ap
Täsmälleen sama juttu mullakin. Yksilöterapia ei auttanut, mutta onneksi löysin ryhmäterapian. Kokeile toista terapiamuotoa!
Okei, sain ajan ensi viikolle mielenterveyspuolelta tutulle hoitajalle. Siellä osataan varmaan sitten ohjata oikeaan suuntaan ja neuvoa. Olen aika paljon ollut juodessani yksin ja ryhmä kuulostaa aika ahdistavalta. Ap
Tsemppiä valitsemallesi tielle! Kun isäni harrasti juomista todella paljon nuoruusvuosinaan, niin menneisyyttä oli aluksi vaikea päästä karkuun. Sitten hän tapasi äitini, minä ja toinen perheenjäsen synnyttiin, muutettiin toiseen lähiöön, kuvioihin tuli asuntolaina, perhe-elämä ja lasten kasvatus. Pari entistä kännäyskaveria ilmestyi muutamaan otteeseen uuden kotimme ovelle, rahansa ja työnsä menettäneenä. Perhe jäänyt taakse ja lohtuna vain pullo. Niille piti tehdä kertaheitolla selväksi, että mennyt aika ja humalanhakuinen juominen on nyt ohitse, vaikka kuinka yrittivät maanitella ja jopa hieman provosoida.
Edellä kerrottiinkin jo se paras ohje, on hyvä varautua kun menneisyys yrittää puskea takaisin parempien aikojen sekaan.
Miten on suunnitelmissasi jatkaa selvää elämää?
Vierailija kirjoitti:
Miten on suunnitelmissasi jatkaa selvää elämää?
En ole asiaa sen kummemmin miettinyt. Alkoi vaan juominen ottaa enemmän kuin antaa ja päätin lopettaa sen. Olisiko hyvä tehdä joku suunnitelma vai? Ap
Vierailija kirjoitti:
Juttelias utelias kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vinkki, jolla voit edesauttaa, että pysyt paremmin päätöksessäsi. Jos et ole jo sitä tehnyt. Kerro päätöksestäsi lapsellesi. Pyydä anteeksi, mitä anteeksi haluat pyytää ja kerrot, että lopetat juomisen. Näin sinulle syntyy ehkä korkeampi kynnys korkata, kun tulee vastustamaton himo. Et haluaa rikkoa antamaasi lupausta.
Kovasti tsemppiä!
No en kyllä halua sitä tehdä. Mielummin näytän olevani selvinpäin, ettei hän ahdistu jälleen tyhjästä lupauksesta. Aika monta sellaista aikanaan antanut hänelle. Nyt vain teoilla näytän motivaationi päätökseeni. Luulen, että sen kyllä huomaa aika nopeasti mm. puheluissa. Ap
Huomenta AP!
Kuis sujuu???☺☺☺Selvinpäin olen vieläkin vaikka mieli on matalalla. Oma typeryys ja mokailut ahdistavat. Tuulta päin silti ja tänään aion tilata pizzaa ja katsoa kauhuleffoja 😁 Ap
Älä ryve liikaa siellä menneisyydessä kun et sitä voi enää muuttaa. Tulevaisuuteen voit vaikuttaa, keskity siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä valitsemallesi tielle! Kun isäni harrasti juomista todella paljon nuoruusvuosinaan, niin menneisyyttä oli aluksi vaikea päästä karkuun. Sitten hän tapasi äitini, minä ja toinen perheenjäsen synnyttiin, muutettiin toiseen lähiöön, kuvioihin tuli asuntolaina, perhe-elämä ja lasten kasvatus. Pari entistä kännäyskaveria ilmestyi muutamaan otteeseen uuden kotimme ovelle, rahansa ja työnsä menettäneenä. Perhe jäänyt taakse ja lohtuna vain pullo. Niille piti tehdä kertaheitolla selväksi, että mennyt aika ja humalanhakuinen juominen on nyt ohitse, vaikka kuinka yrittivät maanitella ja jopa hieman provosoida.
Edellä kerrottiinkin jo se paras ohje, on hyvä varautua kun menneisyys yrittää puskea takaisin parempien aikojen sekaan.
No minulle se on se, että saan joskus lapsenlapseni yöksi mummulle. Siihen tähtään. Ovat niin pieniä vielä, että ei tyttäreni heitä vielä anna, mutta aika kuluu nopeasti ja haluan ansaita lapseni luottamuksen takaisin ja tutustua lapsenlapsiini. Vaikeinta tulee olemaan yksinäisyys. Ne harvat kerrat, kun näen itselleni rakkaat ystäväni olemme juoneet aina. Ap
nyt vähän asian sivusta.
jutelkaa hyvät ihmiset vieraiden ihmisten kanssa. kaupassa. lenkillä. harrastuksissa. kirjastossa. missä vaan.
älkää olko tuppisuita.
jos on tuppisuu niin alkaa hakemaan rohkaisua erilaisista päihteistä.
olkaa ystävällisiä jos joku alkaa teille puhumaan.
ei ihmisten tarvitse olla niin sisäänpäin kääntyneitä. ettei uskalla jutella ihmisille.
viina on viisasten juoma.
Vierailija kirjoitti:
nyt vähän asian sivusta.
jutelkaa hyvät ihmiset vieraiden ihmisten kanssa. kaupassa. lenkillä. harrastuksissa. kirjastossa. missä vaan.
älkää olko tuppisuita.
jos on tuppisuu niin alkaa hakemaan rohkaisua erilaisista päihteistä.
olkaa ystävällisiä jos joku alkaa teille puhumaan.
ei ihmisten tarvitse olla niin sisäänpäin kääntyneitä. ettei uskalla jutella ihmisille.
viina on viisasten juoma.
Mä kyllä juttelen ihmisille. Ei se silti yksinäisyyttä poista. Vaikea enää näin vanhana saada uusia ystäviä, ehkä pitää myydä asunto ja muuttaa vaikka lähemmäs tytärtä. Ehkä treffit voisi poistaa hetkeksi yksinäisyyttä. Jätin mieheni aikoja sitten väkivaltaisuutensa takia ja joi liikaa myös. Itse olin huomaamattani alkoholisoitunut vuosien saatossa myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
joko suu napsaa?
Ei kyllä oikeastaan yhtään. Masentaa enemmänkin. Odottelen juuri pizzaa ja Netflixissä etsin leffaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan! Mäkin olen tehnyt saman jo monta kertaa.
Mä tein kerran.
Alussa se tapa puskee päälle.
Ota alkotonta.
Pikku hiljaa ei enää kiinnosta.
Sanoisin, että kannattaa keskittyä omaan hyvään oloon. Ei kannata miettiä mitä joku muu tekee juoko joku muu. Itselläni ainakin se että saan tehdä juuri niitä asioita, mitä haluan ja milloin haluan... Auttoi siihen.
Itselläni oli juurikin samanlainen olo, että nyt vaan riitti. Se oli sellainen sisäinen olo.
…Hyvin rauhallinen ja selkeä olo.
Suosittelen jatkamista, sillä ei sinusta 30 vuoden juomisen jälkeen ole enää ihmiseksi eikä hyödyksi kenellekään!
Ole tyytyväinen tuohon valintaasi.
Ne vanhat sieltä varmaan pukkaa ja ahdistelee että mitä on tullut tehtyä... Ne on kuitenkin jo tehty. Nyt voit tehdä niin kuin teet, erilailla. Omalla lailla. Joka päivä voit aloittaa alusta. Ihmisiä me täällä ollaan. Olet Ap hyvän olon tiellä. Tsemppiä vaan.
Ei kannata ottaa liian vakavasti. Hakee hyvää oloa itselleen. Minulta ainakin meni viinanhimo, kun huomasin, että siitä ei ollut enää iloa. Ja huomasin, että jo yksi tuoppikin teki sen että en aamulla ollut skarppi.
. Sinun elämäsi, ihan omasi. En voi kuin lohduttaa että olen itsekin tehnyt vaikka mitä kännipäissäni ja nolottaa ja muuta. Se nyt on mennyttä aikaa. Ja nyt on nyt.
Tuo alkottomuus on selvästi sellainen että olet kasvanut jonkun vaiheen läpi. Ja haluat siirtyä uuteen.
Nauti ihanista aamuista ja vapaudesta..
Ap,
älä välitä noista vinoilijoista, kaikista ei ole lopettamaan ja saavat jotain sairasta nautintoa toisten lyttäämisestä. Päivä kerrallaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, sain ajan ensi viikolle mielenterveyspuolelta tutulle hoitajalle. Siellä osataan varmaan sitten ohjata oikeaan suuntaan ja neuvoa. Olen aika paljon ollut juodessani yksin ja ryhmä kuulostaa aika ahdistavalta. Ap
Minä myös itsekseni join. Traumoja ym. Minä itse ajattelin että olisi ollut hyvä varmaan mennä ryhmään. Olisi tullut sosiaalista. Psykiatri kuitenkin sanoi että parempi mennä yksilöterapiaan. Siellä sitten kävin.
Löysin hyvän terapeutin ja se sopii minulle. Toivottavasti löydät hyvän. Kannattaa myös lukea erilaista kirjallisuutta ja ehkä kuunnella myös.
Huomenta AP!
Kuis sujuu???☺☺☺