En ymmärrä asunnottomuutta.
Miten Suomessa voi olla 8000 asunnotonta!?! Täällä on niin hyvät tuet, että taatusti jokainen pystyy niiden turvin asumaan jossain. Onko nämä kaikki alkoholisteja tai muuten asiansa sössineitä? Taas laitetaan 50 miljoonaa asunnottomien hyväksi. Kunhan ihmettelen... monesti vielä lukenut näistä elämäntapa-asunnottomista, että heille vaivalla järkätään asunto, mutta sitten toinen vain haluaakin palata kadulle. Ja Helsingissä vielä ymmärrän, jos joku on asuntojen puutteen takia asunnoton, mutta näitä on muuallakin Suomessa 4000!?!
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:36"]
Mä olen asunnoton, en käytä alkoholia tai muita päihteitä. Helvetti, mä en polta edes tupakkaa. Mulla on työ ja kaikki mutta mä olen luottotiedoton. Omaa tyhmyyttä? Ei vaan helvetin ovela exä joka tilaili mun nimellä, piilotti laskut ja mä sain tietää vasta kun oli liian myöhäistä. Mulla on 20k ulosotossa exän takia ja ei kukaan mulle vuokraa.
[/quote]
Mä en tajua miten tää on mahdollista! Miksi ne velat tulee sun maksettaviksi eikä exän? Kait teit rikosilmoituksen?
[/quote]
Tein kyllä, exälle ei tullut mitään kun ei ollut kuin aihetodisteita häntä vastaan.
Muistakaa ylimielisyyteen taipuvaiset, että asunnottomuus ja alkoholismi voi osua teidän lähipiiriin tai jopa teihin itseenne. Sitten varmaan ymmärrätte.
Jos vuokraisin asunnon menoni olisivat:
Vuokra olisi 500 euroa,
ruoka 250(erikoisruokavalio, ei ilmaisia lounareita ym.)
kissat 65
terapia, lääkäri, lääkkeet 140
opintolaina+visa 120
kotivakuutus 20?
sähkö 23
siivous+wc-paperit 35
kemppa(pesuaineet, siteet ym.) 41
bussi 12
matkat 35
känny+netti 35
eläinlääkäri 20
liikunta 90
vaatteet 25
yhteensä 1376 kuussa
tulot olisivat 780 sairaspäiväraha 300 asumistuki eli 1080, eli minulla ei riittäisi varat asua omassa asunnossa, siksi olen asunnoton. Lisäksi jos sairaspäivärahani muuttuisi päivärahaksi, mitä se on, jotain 500, tuloni olisivat 800. Odottelen sairaseläke/kuntoutustukipäätöstä. Eli sairauteni vuoksi olen asunnoton.
Menojani en halua karsia enää, ainoat syyt elää ovat minulle kissani ja tanssiharrastukseni, jos ne minulta viedään niin tapan itseni. Kipujeni vuoksi joudun käymään myös uimahallissa. Ilmaistakin liikuntaa harrastan mielelläni silloin kun siihen on voimia, hiihto, pyöräily, kävely. Mutta ohjattu liikuntatunti saa mieleni pois synkeistä ajatuksista. Näkee muitakin ihmisiä. On joku viikottainen rutiini muuten niin kaaoksenomaisessa elämässä. Samoin haluan matkustaa toiseen kaupunkiin tapaamaan ystäviäni ja sukulaisiani ja siksi matkakulut. Joudun myös käymään toisessa kaupungissa lääkärissä. Vaatemenoistani voisin karsia, nyt minulla ei ole muuta kuin alushousu ja sukkatarvetta. Ruokamenoissa myös voisin karsia, esim. jättää kahvin pois ja alkaa kokkaamaan järkevämmin. Sairauteni vuoksi en ole aina jaksanut tehdä ruokaa.
Soskusta en varmaan saisi mitään, sillä vanhempani ovat siirtäneet kesämökin nimiini, mutta en voi sitä tietenkään myydä sillä vanhempani käyttävät sitä. Olisi aika törkeää myydä se kun olen luvannut vanhemmilleni että he saavat käyttää sitä niin pitkään kuin haluavat. Menisi varmaan välit heihin.
Mukavaa ja ihmetyksen täyteistä syksyä aloittajalle ja muillekin!
Miksi helvetissä ne asunnottomat jumittavat pk-seudulla kun täällä on muutenkin pulaa asunnoista?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:57"]
Miksi helvetissä ne asunnottomat jumittavat pk-seudulla kun täällä on muutenkin pulaa asunnoista?
[/quote]
Jos on ollut vaikka kirjoilla helsingissä niin tuskin mikkelin asuntotoimi järjestää asunnon jos on sössinyt raha-asiansa vaikka helsingille tulisi halvemmaksi maksaa se asunto mikkelistä kuin sitten kustantaa asunnottomuuden ongelma helsingissä
Tämä paska yhteiskunta estää järkevän työnteon ja sitten vielä vaatii että olisi alistuttava sen määrittelemiin "toimenpiteisiin." Fuck that, itse suvereenina asiantuntijana en helvetissä ala menettämään kämppääni vain sen seikan takia että Kokoomus on sössinyt maan asiat perusteellisesti! Saatana että vituttaa samaan aikaan lukea jostain vitun vajakeista joita valitaan valtionyhtiöiden johtoon jotta heidän elintasonsa ei vain vahingossakaan tipahtaisi.
Jos minulla ei ole työtä niin ei sitä kyllä vittu sentään ole sitten muillakaan. Miksi? Siksi että minä ansaitsen sen enemmän koska olen parempi, mutta johtuen hyvävelisidoksista ja muista ihmisten kieroista paskakuvioista minä en tässä maassa pääse töihin. Se on yksiselitteisesti päin helvettiä, eikä minulla ole pienintäkään syytä olla kiitollinen tai alistuva suhteessa tähän yhteiskuntaan.
Itse olen avoeron takia jäämässä asunnottomaksi. Olen opiskelija ja osa-aikatyössä, joten pk seudulta kohtuuhintaisen asunnon löytäminen on todella vaikeaa. Olen ollut kesästä asti kaupunginasunnon jonossa luokassa "erittäin kiireellinen muuttouhka" mutta ei sitä kämppää vain ole mulle löytynyt. Töitteni takia teen opintoja hitaasti, joten opiskelija-asuntoon en pääse, enkä pääsisikään muuhun kuin soluun muutenkaan. Jouluun asti riittää rahat (asun siis edelleen kaksiossa, jonka vuokraa ennen siis maksoin puoliksi kumppanin kanssa 500e/kk, nyt 1000e/kk on liikaa yksin maksettavaksi), sitten on pakko muuttaa pois, oli asuntoa tai ei.
Lisään vielä: saan sen vaikutelman että aloittaja mollaa tukien saajia. Itselleni on ensimmäinen kerta että saan mitään rahaa yhteiskunnalta ilmaiseksi 8 kk olen nyt sairaspäivärahaa saanut. Asumistukea en siis saa sillä olen asunnoton, enkä saanut sairastumista ennenkään. Opintotukea sain nuorena. Työmarkkinatukea en saanut nuorena sairauteni vuoksi(sitä ei oltu diagnosoitu vielä), mitään tukia en ole ikinä saanut, sairaspäivärahaa en ole saanut, en lomarahoja(tuntityöläinen).
Omasta mielestäni monet työssäkäyvät ovat piloille hemmoteltuja loisia: lounarit, liikuntasetelit, lomarahat, lomaltapaluurahat, sairastumisesta saatetaan maksaa täys palkka(kunta), ansiosidonnaiset. Minusta nämä ihmiset ovat niitä loisia, nettiä vaan kuitenkin räpläävät töissänsä tai jopa soittelevat henkilökohtaisia puheluja. he saavat palkkaa mutta käyttävät vielä ilmaisia etuja hyödykseen vaikka eivät niitä tarvitsisi edes! Minä en ole ikinä ottanut verenimijämäisesti rahaa työnantajaltani sairasteluihin tai lomailuihin, olen ne joutunut tekemään omalla kustannuksellani! Kerran työsuhteessa sairastuin(rasitusvamma työstä) niin että jouduin pitkälle sairaslomalle ja työnantajani olisi joutunut maksamaan minulle sairasrahoja, niin minulla ei ollut pokkaa tehdä sitä, vaan irtisanouduin ja sairastin omaan piikkiini 11 kk=olin tuloitta. Minusta on tosi häpeällista ottaa rahaa työnantajalta sairastelusta.
Minulla on ollut iso totuttelu siihen että nyt minulle maksetaan näin suunnaton summa, 780 siitä että en tee mitään. Tunnen tekeväni väärin. Ystäväni sen sijaan jäi jollekin vuorottelu- tai jollekin opintovapaalle töistään vuodeksi ja nostaa silmääräpäyttämättä 1600 euroa kuussa. Aika loismasta minun mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:06"]
Itse olen avoeron takia jäämässä asunnottomaksi. Olen opiskelija ja osa-aikatyössä, joten pk seudulta kohtuuhintaisen asunnon löytäminen on todella vaikeaa. Olen ollut kesästä asti kaupunginasunnon jonossa luokassa "erittäin kiireellinen muuttouhka" mutta ei sitä kämppää vain ole mulle löytynyt. Töitteni takia teen opintoja hitaasti, joten opiskelija-asuntoon en pääse, enkä pääsisikään muuhun kuin soluun muutenkaan. Jouluun asti riittää rahat (asun siis edelleen kaksiossa, jonka vuokraa ennen siis maksoin puoliksi kumppanin kanssa 500e/kk, nyt 1000e/kk on liikaa yksin maksettavaksi), sitten on pakko muuttaa pois, oli asuntoa tai ei.
[/quote]
Tsemppiä. Itse olen ollut nyt 1,5v "erittäin kiireellisessä" luokassa. Olen menettänyt jo toivoni:(.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:12"]
[/quote]
Tsemppiä. Itse olen ollut nyt 1,5v "erittäin kiireellisessä" luokassa. Olen menettänyt jo toivoni:(.
[/quote]
Tsemppiä myös sinne takaisin! :) Sen vielä halusin sanoa, kun joku heitti että miksi ei ihmiset vain muuta pois pk seudulta, kun ei täällä asuntoja ole, että omassa tapauksessa aika mahdotonta olisi tehdä noin. Jos vain muuttaisin pois, niin sitten minulla ei olisi opiskelupaikaa, ei työtä, ei ystäviä, ei mitään. Parempi ollaa täällä asunnonttomana, kun sentää on työ, opiskelupaikka ja ystäviä, joiden nurkkiin voi hätätapuksessa mennä jos vaihtoehtona on katu.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:31"]
Miehen veli on asunnoton. Ei hoitanut vuokriaan, luottotiedot meni ja häätö kaupungin asunnosta. Kuka sille enää vuokraisi?
[/quote]
Miksi vuokraa ei vähennetä suoraan työttömyyskorvauksesta tms. niin, ettei asian kanssa pääse pelailemaan?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:36"]
Mä olen asunnoton, en käytä alkoholia tai muita päihteitä. Helvetti, mä en polta edes tupakkaa. Mulla on työ ja kaikki mutta mä olen luottotiedoton. Omaa tyhmyyttä? Ei vaan helvetin ovela exä joka tilaili mun nimellä, piilotti laskut ja mä sain tietää vasta kun oli liian myöhäistä. Mulla on 20k ulosotossa exän takia ja ei kukaan mulle vuokraa.
[/quote]
Kai olet tehnyt rikosilmoituksen exän toiminnasta ja vaatinut rahoja oikeusteitse? Jos et, nyt mars lakimiehen puheille!
[/quote]hyvänen aika, ota kämppis! Joku saa asunnon ja sinä saat rahaa+pidettyä nyk.asunnon. Laita vaikka asuntohelppi. fi ilmoitus. http://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokrataan/
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 00:37"]
[/quote]hyvänen aika, ota kämppis! Joku saa asunnon ja sinä saat rahaa+pidettyä nyk.asunnon. Laita vaikka asuntohelppi. fi ilmoitus. http://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokrataan/
[/quote]tai katsasta asunnonetsijät läpi
http://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokralle/index.html#post
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:23"]Nämä alkoholistit yms joutuvat toistuvasti uudelleen kadulle, saavat häädöt kaikista asuntoloista ja tukiasunnoista nje toistuvasti. Ja kesällä jäävät ihan vapaaehtoisesti asunnottomiksi. Syynä on se että tykkäävät laittaa kaiken rahan päihteiden ostoon, eikä esimerkiksi vuokranmaksuihin tai muihin velvollisuuksin. Tämä loputon hyysääminen mahdollistaa tämän itsetuhoisen käytöksen, joten ei heru sympatiaa hyysämiseen ainakaan minulta.
[/quote]
Ei tuo voi olla syy, koska asuntolassa asuvan vuokran maksaa yleensä sossu ihan suoraan ja toimeentulotuki on se 480 euroa asui missä tahansa.
Ap on selvästikin ymmärtämätön asunnottomuuden syistä, ei muutoin puhusi ohi suunsa.
onko pakko asua kaksiossa? "käsittääkseni" yksiöitä saa jopa kantakaupungista tuohon 500 euroon..
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:47"]Meidän perhe (2 aik, 1 lapsi) oli kesällä 2,5kk asunnottomia. Asuimme vuokralla ja olimme muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Kaupungin ynm. oli hakumukset vetämässä ja saimme sitten yksityisen kautta varauksen ihan kivaan asuntoon. Irtisanoimme sitten silloisen asunnon ja kaksi viikkoa ennenkuin oli muuttopäivä/vuokrasopimuksen allekirjoitus saimme kuulla että joku on jo muuttanut kyseiseen asuntoon. Isännöitsijä oli vuokrannut asunnon kontorin ohi ja ei siinä oikein mitään voinut tehdä enään kun henkilö joka hoiti vuokraukset oli lomalla vielä sinne kun meidän piti muuttaa. Meidän vanha asunto oli jo edelleen vuokrattu joten ei voinut edes perua muuttoa joten onneksi pystyimme asumaan kesämökillä (ei juoksevaa vettä/sähköä) sen aikaa että saimme asunnon kunnasta. Nopeutti kyllä huomaavasti se että olimme asunnottomia papereiden käsittelyä. [/quote] Me, yksi aikuinen ja viisi lasta (olen yksi heistä), olimme kesällä 2kk asunnottomia. Tai ainakin melkein, hypimme paikasta toiseen, asunnosta asuntoon. Vaihdoimme päikseen vuokra-asuntoja, irtisanoimme meidän vuokrasopimuksen, kun kaiken piti olla varmaa. Muuttoautot ja kaikki oli jo varattu. Viikkoa ennen muuttoa joku huomasi meidän tulevan asunnon kylppärissä kosteutta, tarkastus tehtiin uudelleen, ja todettiin laaja kosteusvaurio. Kiva... Viikko aikaa löytää uusi asunto, ei onnistunut. Päivää ennen muuttoa saatiin majoituttua yhden sukulaisen luoksi, siellä oltiin viikko pari, kunnes saatiin kaupungilta väliaikainen asunto. Emme muuten olisi saaneet niin nopeen sitä asuntoa, mutta yksi asunto jäi tyhjäksi asukkaiden muutettua muualle. Stressiä ei ainakaan helpottanut se, että äidiltä meni selkä rikki vähän ennen muuttoa pois, kun remontoitiin vanhaa taloa kuntoon. Niin pahaan kuntoon, että äiti jouduttiin viemään viidesti ambulanssilla ensiapuun tuon kesän aikana. Vahvat, todella vahvat särkylääkkeet päälle ja kuljin äidin mukana 24/7, taisin peräti pitää kaksi "vapaa päivää" tuona kesänä. Äiti ei pystynyt istumaan ollenkaan (ei istunut kolmeen-neljään kuukauteen kertaakaan), ei käymään yksin vessassa eikä suihkussa, eikä menemään sänkyyn ilman apua, vaan autoin ihan kaikessa. Nukkumaan pystyi 30min-1h pätkissä kipujen vuoksi, minulla oli puhelin aina kovimmilla äänillä, että äiti pystyi soittamaan mulle, jos tartti apua mun nukkuessa. Majoituin äidin sängyn viereen lattialle, tein lääkelaskuja, ettei äiti saisi yliannostusta kipulääkkeillä. Äiti ei ollut kesällä edes 50v vielä, ja pystyi ennen selän rikki menemistä juoksemaan, käymään salilla yms normaalisti. Remontti kesti vajaa 2kk, sen jälkeen, juuri ennen koulujen alkua, pääsimme muuttamaan tähän nykyiseen asuntoon. Oli kyllä harvinaisen stressaava kesä, ei muutetakkaan seuraavan kerran pitkääään aikaan :)
[/quote]
Vähän over topic, mutta siis ihan mahtavaa kun olet auttanut äitiäsi näin!!!!!!Todella hienoa, ettäperheestä löytyy tuollaista tukea tiukan paikan hetkellä!!
Pelottavaa jotenkin, että tuollainenkin selän hajoaminenvoi käydä noin vain (itse olen 40v., myös ihan "terve", pari kertaa selkä vähän reistannut ja sellaista jomotusta on... voisiko mullekin yhtäkkiä käydä noin...?).
Mutta aivan ihanaa lukea siis että lapset on tuolla tavalla tosiaan pystyneet auttamaan äitiään. RAnkkaa toki.
Et ymmärrä varmaan montaa muutakaan asiaa.
Se, miten ihan normaali ihminen voi joutua asunnottomaksi, onkin jo selvitetty monen omakohtaisen viestin avulla.
Kun asunnottomille yritetään rakentaa asuntolaa, sitä vastustetaan henkeen ja vereen. Kuten myös täysin liikuntakyvyttömien vammaistenkin asuntolaa, vaikka sellaisista ei taatusti ole mitään haittaa ympäristölle.
Yksi syy on myös se, että tyhjät asunnot ja asunnontarvitsijat eivät kohtaa. Helsingissäkin on paljon tyhjiä asuntoja, esim. rikkaiden kakkosasuntoja (Eiranrannassa palaa normaalia enemmän valoja silloin kun Venäjällä on metsäpaloja), homekämppiä, liian kovaan hintaan myynnissä olevia, perikunnan omistamia jnejnejne. Varmasti muutama "Maunulan muumiokin" istuskelee nojatuoleissaan tälläkin hetkellä.
Jotta asunnottomuudesta ja siihen johtaneista syistä pääsisi edes joskus pois, täytyy asua siellä, missä on töitä, eli käytännössä pk-seudulla tai jossain muualla suuressa kaupungissa. Ratkaisuna ei ole kärrätä asunnottomia jonnekin Alastaron kunnanasuntoihin.