En ymmärrä asunnottomuutta.
Miten Suomessa voi olla 8000 asunnotonta!?! Täällä on niin hyvät tuet, että taatusti jokainen pystyy niiden turvin asumaan jossain. Onko nämä kaikki alkoholisteja tai muuten asiansa sössineitä? Taas laitetaan 50 miljoonaa asunnottomien hyväksi. Kunhan ihmettelen... monesti vielä lukenut näistä elämäntapa-asunnottomista, että heille vaivalla järkätään asunto, mutta sitten toinen vain haluaakin palata kadulle. Ja Helsingissä vielä ymmärrän, jos joku on asuntojen puutteen takia asunnoton, mutta näitä on muuallakin Suomessa 4000!?!
Kommentit (65)
Asunnottomaksi lasketaan myös ne nuoret jotka hakemusta vauhdittaakseen ovat kirjoilla vain poste restantessa. Monet asuvat myös jonkun nurkissa eivätkä voi olla kirjoilla koska asukas menettäisi tukensa. Mutta joo, alkoholi on suurin syy aikuisilla. Tulee ero ja kämppä lähtee alta, myös vapautuvilla vangeilla on ongelmia saada asuntoa. Fyysisesti hyvin harva viettää ulkona yönsä.
Tuossa viereisessä talossa näkyy olevan monta tyhjää asuntoa.
Asunnottomuus ei myöskään aina ole kovin pitkäaikaista vaan kestää sen pari kuukautta että henkilö saa soskumaksut yms tuet rullaamaan.
Niin eikö tämä ole juuri sitä itse asioiden sössimistä? Miksi yhteiskunnan pitää hyysätä joka asiassa? Nykyään joka toiselta menee luottotiedot, kun opitaan ettei se mitään haittaa ja sossu kyllä maksaa.
Mitä tapahtuisi jos yhteiskunta ei hyysaisi? Ihminen tekisi mitä vaan jotta ei kuolisi nälkään ja kylmään. Varkaudet, ryöstöt ja kidnappaukset lisääntyisivät radikaalisti, myös potkut saaneiden perhesurmat ja itsemurhat. Tällaisessa yhteiskunnassa haluaisit asua?
Nämä alkoholistit yms joutuvat toistuvasti uudelleen kadulle, saavat häädöt kaikista asuntoloista ja tukiasunnoista nje toistuvasti. Ja kesällä jäävät ihan vapaaehtoisesti asunnottomiksi. Syynä on se että tykkäävät laittaa kaiken rahan päihteiden ostoon, eikä esimerkiksi vuokranmaksuihin tai muihin velvollisuuksin. Tämä loputon hyysääminen mahdollistaa tämän itsetuhoisen käytöksen, joten ei heru sympatiaa hyysämiseen ainakaan minulta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:15"]
Mitä tapahtuisi jos yhteiskunta ei hyysaisi? Ihminen tekisi mitä vaan jotta ei kuolisi nälkään ja kylmään. Varkaudet, ryöstöt ja kidnappaukset lisääntyisivät radikaalisti, myös potkut saaneiden perhesurmat ja itsemurhat. Tällaisessa yhteiskunnassa haluaisit asua?
[/quote]
Tuo on totta. Turvallisuus maksaa sosiaalitukien muodossa. Ajatelkaa, suomessa voi suht turvallisin mielin asua aitaamattomassa omakotitalossa. Erittäin monissa maissa ei voi.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:23"]Nämä alkoholistit yms joutuvat toistuvasti uudelleen kadulle, saavat häädöt kaikista asuntoloista ja tukiasunnoista nje toistuvasti. Ja kesällä jäävät ihan vapaaehtoisesti asunnottomiksi. Syynä on se että tykkäävät laittaa kaiken rahan päihteiden ostoon, eikä esimerkiksi vuokranmaksuihin tai muihin velvollisuuksin. Tämä loputon hyysääminen mahdollistaa tämän itsetuhoisen käytöksen, joten ei heru sympatiaa hyysämiseen ainakaan minulta.
[/quote]
Juuri näin! Ja miksei niitä tukia heille voi antaa esim. Henkkoht ruokaseteleinä eikä rahana,joka uppoaavain viinaan! Järjestöntä hyysäämistä. Tätä yhtriskunta sitten tukee, mutta esim lapsiperheiltä oltaisiin kokoajan ottamassa pois.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:09"]
Niin eikö tämä ole juuri sitä itse asioiden sössimistä? Miksi yhteiskunnan pitää hyysätä joka asiassa? Nykyään joka toiselta menee luottotiedot, kun opitaan ettei se mitään haittaa ja sossu kyllä maksaa.
[/quote]
Mene itse asumaan toisen nurkkiin kun on pakko, ei jokaista olla hyysätty, ylimielisyytesikö tekee sinusta paremman ihmisen?
Miehen veli on asunnoton. Ei hoitanut vuokriaan, luottotiedot meni ja häätö kaupungin asunnosta. Kuka sille enää vuokraisi?
Tuet on hyvät, mutta niillä tuilla pitäisi vielä muistaa maksaa vuokrakin. Jos ei muista/halua/jaksa/viitsi, niin sitten lähtee kämppä alta. Ja jos vielä muistaa/haluaa/jaksaa/viitsii, niin siinä asunnossa pitäisi osata elää siten, ettei toistuvasti ja ainakaan öiseen aikaan häiritse naapureitaan. Näiden ihmisten kohdalla ei auta, vaikka heille miten syydettäisiin rahaa.
Oma lukunsa on ne asunottomiksi jääneet, joilla on luottotiedot menneet ja heille tulee ero. Tulot voivat olla säännölliset ja ihminen ihan kunnollinen, mutta asuntoa ei vaan tahdo saada. Jos vielä lapset jää erossa sille toiselle vanhemmalle, yksinäinen henkilö ei ole kovinkaan korkealla kaupunkien vuokra-asuntojen jonoissa. Kavereiden nurkissa ei voi ikuisesti asua ja jossain vaiheessa asunnottomuus alkaa haitata työssäkäyntiä. Työtön, asunnoton, luottotiedoton....
Tuossa lukumäärässä on varmasti myös niitäkin, joilla oikeasti on katto päänsä päällä, mutta jotka syystä tai toisesta eivät ole kirjoilla kyseisessä asunnossa (eivätkä missään muuallakaan). Tilastollisesti he siis ovat asunnottomia, vaikka joka ilta menevätkin tyytyväisenä sänkyyn ja vetävät peiton korviinsa.
Irtolaislaki kumottiin vuonna 1986 ja sen jälkeen ei ole kansalaiseen kohdistunut mitään juridisia toimenpiteitä, vaikka kansalainen ei olisikaan kirjoilla missään.
Meidän perhe (2 aik, 1 lapsi) oli kesällä 2,5kk asunnottomia. Asuimme vuokralla ja olimme muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Kaupungin ynm. oli hakumukset vetämässä ja saimme sitten yksityisen kautta varauksen ihan kivaan asuntoon. Irtisanoimme sitten silloisen asunnon ja kaksi viikkoa ennenkuin oli muuttopäivä/vuokrasopimuksen allekirjoitus saimme kuulla että joku on jo muuttanut kyseiseen asuntoon. Isännöitsijä oli vuokrannut asunnon kontorin ohi ja ei siinä oikein mitään voinut tehdä enään kun henkilö joka hoiti vuokraukset oli lomalla vielä sinne kun meidän piti muuttaa.
Meidän vanha asunto oli jo edelleen vuokrattu joten ei voinut edes perua muuttoa joten onneksi pystyimme asumaan kesämökillä (ei juoksevaa vettä/sähköä) sen aikaa että saimme asunnon kunnasta. Nopeutti kyllä huomaavasti se että olimme asunnottomia papereiden käsittelyä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:47"]Meidän perhe (2 aik, 1 lapsi) oli kesällä 2,5kk asunnottomia. Asuimme vuokralla ja olimme muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Kaupungin ynm. oli hakumukset vetämässä ja saimme sitten yksityisen kautta varauksen ihan kivaan asuntoon. Irtisanoimme sitten silloisen asunnon ja kaksi viikkoa ennenkuin oli muuttopäivä/vuokrasopimuksen allekirjoitus saimme kuulla että joku on jo muuttanut kyseiseen asuntoon. Isännöitsijä oli vuokrannut asunnon kontorin ohi ja ei siinä oikein mitään voinut tehdä enään kun henkilö joka hoiti vuokraukset oli lomalla vielä sinne kun meidän piti muuttaa.
Meidän vanha asunto oli jo edelleen vuokrattu joten ei voinut edes perua muuttoa joten onneksi pystyimme asumaan kesämökillä (ei juoksevaa vettä/sähköä) sen aikaa että saimme asunnon kunnasta. Nopeutti kyllä huomaavasti se että olimme asunnottomia papereiden käsittelyä.
[/quote]
Me, yksi aikuinen ja viisi lasta (olen yksi heistä), olimme kesällä 2kk asunnottomia. Tai ainakin melkein, hypimme paikasta toiseen, asunnosta asuntoon. Vaihdoimme päikseen vuokra-asuntoja, irtisanoimme meidän vuokrasopimuksen, kun kaiken piti olla varmaa. Muuttoautot ja kaikki oli jo varattu. Viikkoa ennen muuttoa joku huomasi meidän tulevan asunnon kylppärissä kosteutta, tarkastus tehtiin uudelleen, ja todettiin laaja kosteusvaurio. Kiva... Viikko aikaa löytää uusi asunto, ei onnistunut. Päivää ennen muuttoa saatiin majoituttua yhden sukulaisen luoksi, siellä oltiin viikko pari, kunnes saatiin kaupungilta väliaikainen asunto.
Emme muuten olisi saaneet niin nopeen sitä asuntoa, mutta yksi asunto jäi tyhjäksi asukkaiden muutettua muualle. Stressiä ei ainakaan helpottanut se, että äidiltä meni selkä rikki vähän ennen muuttoa pois, kun remontoitiin vanhaa taloa kuntoon.
Niin pahaan kuntoon, että äiti jouduttiin viemään viidesti ambulanssilla ensiapuun tuon kesän aikana. Vahvat, todella vahvat särkylääkkeet päälle ja kuljin äidin mukana 24/7, taisin peräti pitää kaksi "vapaa päivää" tuona kesänä. Äiti ei pystynyt istumaan ollenkaan (ei istunut kolmeen-neljään kuukauteen kertaakaan), ei käymään yksin vessassa eikä suihkussa, eikä menemään sänkyyn ilman apua, vaan autoin ihan kaikessa. Nukkumaan pystyi 30min-1h pätkissä kipujen vuoksi, minulla oli puhelin aina kovimmilla äänillä, että äiti pystyi soittamaan mulle, jos tartti apua mun nukkuessa. Majoituin äidin sängyn viereen lattialle, tein lääkelaskuja, ettei äiti saisi yliannostusta kipulääkkeillä. Äiti ei ollut kesällä edes 50v vielä, ja pystyi ennen selän rikki menemistä juoksemaan, käymään salilla yms normaalisti.
Remontti kesti vajaa 2kk, sen jälkeen, juuri ennen koulujen alkua, pääsimme muuttamaan tähän nykyiseen asuntoon. Oli kyllä harvinaisen stressaava kesä, ei muutetakkaan seuraavan kerran pitkääään aikaan :)
Kappalejoat taas jtn kiitos mobiiliverion... Voisivat korjata pikkuhiljaa.
Joskus erotessa miehille tulee tämä tilanne kun vaimo pitää asunnon ja kaverit on jääneet joiden nurkkiin voisi pelastautua. Pääkaupunkiseudulle pitäisi rakentaa paljon halpoja asuntoja eikä vain ajatella asunnon omistajien etua
Mä olen asunnoton, en käytä alkoholia tai muita päihteitä. Helvetti, mä en polta edes tupakkaa. Mulla on työ ja kaikki mutta mä olen luottotiedoton. Omaa tyhmyyttä? Ei vaan helvetin ovela exä joka tilaili mun nimellä, piilotti laskut ja mä sain tietää vasta kun oli liian myöhäistä. Mulla on 20k ulosotossa exän takia ja ei kukaan mulle vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:34"]
Tuet on hyvät, mutta niillä tuilla pitäisi vielä muistaa maksaa vuokrakin. Jos ei muista/halua/jaksa/viitsi, niin sitten lähtee kämppä alta. Ja jos vielä muistaa/haluaa/jaksaa/viitsii, niin siinä asunnossa pitäisi osata elää siten, ettei toistuvasti ja ainakaan öiseen aikaan häiritse naapureitaan. Näiden ihmisten kohdalla ei auta, vaikka heille miten syydettäisiin rahaa.
[/quote]
No ei tuollaisille ihmisille pitäisi tuhlata miljoonia. Jos ei apuyrityksistä huolimatta osaa hoitaa asumistaan, vaikka on ns. täysijärkinen, niin sitten asuu kadulla. Tai työsuhdeasunnossa, jos onnistuu pääsemään töihin johonkin.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:23"]Nämä alkoholistit yms joutuvat toistuvasti uudelleen kadulle, saavat häädöt kaikista asuntoloista ja tukiasunnoista nje toistuvasti. Ja kesällä jäävät ihan vapaaehtoisesti asunnottomiksi. Syynä on se että tykkäävät laittaa kaiken rahan päihteiden ostoon, eikä esimerkiksi vuokranmaksuihin tai muihin velvollisuuksin. Tämä loputon hyysääminen mahdollistaa tämän itsetuhoisen käytöksen, joten ei heru sympatiaa hyysämiseen ainakaan minulta.
[/quote] no etkös veronmaksajana säästä pultsareiden vuokrissa, kun ei yhteiskunta maksa niitä? Kaikesta sitä jaksetaankin valittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:36"]
Mä olen asunnoton, en käytä alkoholia tai muita päihteitä. Helvetti, mä en polta edes tupakkaa. Mulla on työ ja kaikki mutta mä olen luottotiedoton. Omaa tyhmyyttä? Ei vaan helvetin ovela exä joka tilaili mun nimellä, piilotti laskut ja mä sain tietää vasta kun oli liian myöhäistä. Mulla on 20k ulosotossa exän takia ja ei kukaan mulle vuokraa.
[/quote]
Mä en tajua miten tää on mahdollista! Miksi ne velat tulee sun maksettaviksi eikä exän? Kait teit rikosilmoituksen?
Esim. luottotiedottomalle alkoholistille kukaan ei halua vuokrata asuntoa.
Kyllähän Suomessa PYSTYY asumaan sosiaalituilla, mutta jos laiminlyövuorkalaisen velvollisuuksia, niin kenenkään ei ole PAKKO pitää sellaista ihmistä vuokalla.