Naisten oikeus päättää omasta kehostaan - abortti vs. sektiosynnytys äidin toiveesta
Naisten oikeudet ovat nyt esillä suuresti Talebanien otettua vallan Afghanistanissa ja Texasiin suunnitellun aborttikiellon vuoksi. Olen seurannut kauhulla ja mielenkiinnolla sitä, miten naisten oikeutta päättää omista asioistaan ja omasta kehostaa poljetaan tasaisin väliajoin joka puolella maailmaa.
Kovin monet naiset tuntuvat olevan kanssani yhtä kauhuissaan tästä naisen omaan kehoon liittyvän määräämisoikeuden - abortin - kieltämisestä, sillä kyllähän naisen pitää saada päättää mitä hänen kehossaan tapahtuu. Mutta sitten, kun kysyn miksei naisilla sitten ole oikeutta päättää synnyttää tätä lasta turvallisesti suunnitellulla sektiolla tuon itsemääräämisoikeuden perusteella, on toinen ääni kellossa. Suunniteltu sektio on viimeisimpien tutkimusten mukaan turvallinen sekä äidille, että vauvalle, ei aiheuta astmaa/allergiaa/muita terveysongelmia, eikä WHO:lla ole mitään sektioprosenttisuositusta, johon aina viitataan. Miksi naisella on siis oltava oikeus päätää omasta kehostaan abortin suhteen, muttei synnytystavan jos hän sektion haluaa (vaikka sitten sen maksamalla itse)? Miksi sektion haluavat äidit vedetään tolkuttomaan pelkopoliklinikkaprosessiin, jossa hänen päätään yritetään kääntää pelottelemalla, ja gynekologi, jolla ei ole mielenterveyserikoistumistaustaa laittaa hänelle mielenterveysdiagnoosin, eli synnytyspelon, vaikka kyse olisi ns. järkisektiosta, kun ei halua alatiesynnytyksen riskejä itselleen tai vauvalleen.
Mihin se itsemääräämisoikeus loppuu siinä, kun lapsen päättää pitää - kun suunnitellusta sektiosta ei ole _mitään_ haittaa vauvalle, harvoin äidillekään (normaalin raskauden jälkeen sektiolla ja alatiellä on samat kuolinriskiluvut..)?
Saisiko tähän viimeinkin vastausta aborttia puolustavilta, mutta äidin pyynnöstä tehtävää sektiota vastustavilta, jotka vetoavat abortissa siihen oikeuteen päättää omasta kehostaan?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jos sektiosta jää arpi? Oikeasti? Kun tietää mistä se arpi sai alkunsa ja miksi niin ihmettelen miten siinä vaiheessa voi joku arpi vaivata mieltä kun vauva on sylissä. Se pinnallisuus...
Tuskin kukaan rakasta vauvaa ehjään vatsaan vaihtaisi. Mutta kyllä minua harmittaisi iso avoleikkaus toipumisineen ja arpineen ja tulevine riskeineen, jos olisi olemassa muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jos sektiosta jää arpi? Oikeasti? Kun tietää mistä se arpi sai alkunsa ja miksi niin ihmettelen miten siinä vaiheessa voi joku arpi vaivata mieltä kun vauva on sylissä. Se pinnallisuus...
Juu arpihullut olisivat itsekin halunneet mieluummin arven kuin repeytyneen alapään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin suunniteltu sektio. On muuten aika saatanalliset kivut sen jälkeen.
Sektio on iso leikkaus, jonka jälkeen on noin kuuden viikon kielto nostaa mitään vauvaa painavampaa, eikä saa esim. imuroida.
Osalle jää pysyviä kiinnikekipuja sektiosta, ja sektio voi aiheuttaa vaikeuksia seuraavassa raskaudessa. Se on myös iso riski äidin terveydelle, sillä mm. laskimotukosriski on merkittävästi suurempi.
Tämäkin on niin yksilöllistä. Mulle tehtiin suunniteltu sektio, koska perätilavauva. Toivuin noin viikossa, eikä kivut olleet missään vaiheessa mitään kamalia.
Niin se on yksilöllistä eikä voi ennustaa mitä kenellekin käy missäkin tavassa synnyttää.
Raskauden jatkamisessa ja abortissa taas voidaan hyvin sanoa miten erillaiset seuraukset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu arpihullut olisivat itsekin halunneet mieluummin arven kuin repeytyneen alapään.
Kaikilla alapää ei repeä joten sitä ei voi pitää perusteluna sektiolle.
Turhia leikkauksia ei tarvita, kun ihmiset joutuvat jonottamaan pitkiä aikoja tarpeellisiakin leikkauksia.
No eipä täällä tule vastausta AP:n kysymykseen, kun alatiemammoilla lähti taas laukalle omat luulot sektiosta ja itse kysymykseen ei vastata.