Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten oikeus päättää omasta kehostaan - abortti vs. sektiosynnytys äidin toiveesta

Vierailija
13.09.2021 |

Naisten oikeudet ovat nyt esillä suuresti Talebanien otettua vallan Afghanistanissa ja Texasiin suunnitellun aborttikiellon vuoksi. Olen seurannut kauhulla ja mielenkiinnolla sitä, miten naisten oikeutta päättää omista asioistaan ja omasta kehostaa poljetaan tasaisin väliajoin joka puolella maailmaa.

Kovin monet naiset tuntuvat olevan kanssani yhtä kauhuissaan tästä naisen omaan kehoon liittyvän määräämisoikeuden - abortin - kieltämisestä, sillä kyllähän naisen pitää saada päättää mitä hänen kehossaan tapahtuu. Mutta sitten, kun kysyn miksei naisilla sitten ole oikeutta päättää synnyttää tätä lasta turvallisesti suunnitellulla sektiolla tuon itsemääräämisoikeuden perusteella, on toinen ääni kellossa. Suunniteltu sektio on viimeisimpien tutkimusten mukaan turvallinen sekä äidille, että vauvalle, ei aiheuta astmaa/allergiaa/muita terveysongelmia, eikä WHO:lla ole mitään sektioprosenttisuositusta, johon aina viitataan. Miksi naisella on siis oltava oikeus päätää omasta kehostaan abortin suhteen, muttei synnytystavan jos hän sektion haluaa (vaikka sitten sen maksamalla itse)? Miksi sektion haluavat äidit vedetään tolkuttomaan pelkopoliklinikkaprosessiin, jossa hänen päätään yritetään kääntää pelottelemalla, ja gynekologi, jolla ei ole mielenterveyserikoistumistaustaa laittaa hänelle mielenterveysdiagnoosin, eli synnytyspelon, vaikka kyse olisi ns. järkisektiosta, kun ei halua alatiesynnytyksen riskejä itselleen tai vauvalleen.

Mihin se itsemääräämisoikeus loppuu siinä, kun lapsen päättää pitää - kun suunnitellusta sektiosta ei ole _mitään_ haittaa vauvalle, harvoin äidillekään (normaalin raskauden jälkeen sektiolla ja alatiellä on samat kuolinriskiluvut..)?

Saisiko tähän viimeinkin vastausta aborttia puolustavilta, mutta äidin pyynnöstä tehtävää sektiota vastustavilta, jotka vetoavat abortissa siihen oikeuteen päättää omasta kehostaan?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kyllä 2018 sektion ihan pyytämällä. Kävin kaksi kertaa pelkopolilla, mutta näistä käynneistä oli vain hyötyä, sain purettua vanhat synnytystraumat ja lääkäri oli koko ajan sitä mieltä, että saan halutessani tottakai sektion.

Eli puhut mitä sattuu, naisella on oikeus sektioon.

Vierailija
2/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin veikata että liittyy jotenkin siihen ettei ole mikään itsestäänselvyys että alatiesynnytyksessä olisi enemmän riskejä jos kaikki mennyt raskaudessa tavallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kyllä 2018 sektion ihan pyytämällä. Kävin kaksi kertaa pelkopolilla, mutta näistä käynneistä oli vain hyötyä, sain purettua vanhat synnytystraumat ja lääkäri oli koko ajan sitä mieltä, että saan halutessani tottakai sektion.

Eli puhut mitä sattuu, naisella on oikeus sektioon.

On hieman eri asia yrittää saada sektio jo esikoista odottaessa, kun ei ole mitään järkyttäävä alatietraumaa alatiesynnytystä varjostamaan. Sinulle ei ole valehdeltu kaiken menevän varmasti hyvin, henkilökunnan kunnioittavan sinua ja kivunlievityksen toimivan - tiesit näiden menevän pieleen jo aiemman synnytyksen perusteella. Ensisynnyttäjille näitä satuja kerrotaan siellä pelkopolilla aina.

Vierailija
4/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaassaan kaikki lapsensa sektiolla häveliäisyyssyistä synnyttänyt nainen pantiin Suomessa synnyttämään alakautta. Perusteluna mm. se, että kohtu oli avattu ja ommeltu uudellaan kiinni jo 4 kertaa aikaisemmin.

Törkeää, että nainen ei saa itse päättää synnytystapaansa!

Vierailija
5/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa on enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä, siksi siihen pitää olla lääketieteellinen syy. Aborttia ei voi verrata mitenkään asiaan.

Vierailija
6/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaassaan kaikki lapsensa sektiolla häveliäisyyssyistä synnyttänyt nainen pantiin Suomessa synnyttämään alakautta. Perusteluna mm. se, että kohtu oli avattu ja ommeltu uudellaan kiinni jo 4 kertaa aikaisemmin.

Trolli ja surkea. Ketään ei laiteta alatiesynnytykseen neljän sektion jälkeen Suomessa.

Vierailija
7/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin suunniteltu sektio. On muuten aika saatanalliset kivut sen jälkeen.

Sektio on iso leikkaus, jonka jälkeen on noin kuuden viikon kielto nostaa mitään vauvaa painavampaa, eikä saa esim. imuroida.

Osalle jää pysyviä kiinnikekipuja sektiosta, ja sektio voi aiheuttaa vaikeuksia seuraavassa raskaudessa. Se on myös iso riski äidin terveydelle, sillä mm. laskimotukosriski on merkittävästi suurempi.

Vierailija
8/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehet synnyttäisivät, niin olisi aivan selvää että sektio olisi ihan normaali tapa synnyttää. Tästä tuskin edes käytäisiin keskustelua.

Vierailija
9/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasta abortoinnista voisi tuomita munasarjat pois

Vierailija
10/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa on enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä, siksi siihen pitää olla lääketieteellinen syy. Aborttia ei voi verrata mitenkään asiaan.

Suunnitellussa sektiossa ei ole. Jos lasket mukaan sekä hätä- että kiireelliset sektiot, niin tietysti saadaan tilastot näyttämään, että sektiossa on enemmän riskejä.

Vierailija
11/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää kaikin mokomin taistelemaan naisten oikeuksien puolesta sinne Afganistaniin ja Texasiin ja vaikka minne mutta älkää väittäkö, etteikö täällä Suomessa nainen saisi päättää omista asioistaan ja terveydestään ihan itse.

Vierailija
12/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin suunniteltu sektio. On muuten aika saatanalliset kivut sen jälkeen.

Sektio on iso leikkaus, jonka jälkeen on noin kuuden viikon kielto nostaa mitään vauvaa painavampaa, eikä saa esim. imuroida.

Osalle jää pysyviä kiinnikekipuja sektiosta, ja sektio voi aiheuttaa vaikeuksia seuraavassa raskaudessa. Se on myös iso riski äidin terveydelle, sillä mm. laskimotukosriski on merkittävästi suurempi.

Sairastettu korona lisää veritulpan riskiä leikkausten jälkeen, siis myös sektion.

Vierailija
13/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli ja surkea. Ketään ei laiteta alatiesynnytykseen neljän sektion jälkeen Suomessa.

Kyllä vaan laitetaan. Satun tuntemaan naisen puolison ja heidän suomalaisen tukihenkilönsä. Naisen olen vaan nähnyt, mutta ei ole juteltu kun ei ole yhteistä kieltä.

Synnytys meni hyvin.

Vierailija
14/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään ymmärrä miten abortti ja sektio ihan vertautuisivat. Tosin en ymmärrä niitäkään jotka haluavat sektion.

Ja tämä siis siksi, että itse olen sektioon aivan liian nynny. Olen kaikki kolme synnyttänyt alateitse ilman kivunlievitystä, koska pelkään piikkejä. Etenkin selkärankaan työnnettäviä. Alateitse kukaan ei tule hosumaan piikkien kanssa, kun hätäsektiossakin ollaan taju kankaalla.

Vierailija
15/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa ei kerrota, että pelkästään raskaus itsessään tuo suurempia riskejä veritulpille. Alatiesynnytyksestä kerrotaan vain hyvät puolet, sektiosta huonot. Molemmissa on molempia. Minä itse otin todella paljon mieleluummin suunnitellun sektion riskit, kuin arvaamattoman alatien. Itselle kaksi sektiota olivat todella kivuttomia ja helppoja, ei kipuja niistä toipuessa. Suomessa syntyy niin vähän lapsia ja yleensä 2 per nainen, ettei tuo riski niistä seuraavien raskauksien ongelmista ole mitenkään suuri. Ja miksei naiset saa itse päättää näitä mihin riskeihin ovat valmiita? Annettaisiin sitä oikeaa tietoa, eikä kaunisteltaisi alatietä ja peloteltaisi sektiolla - joka kuitenkin muuttuu lääkärien puheissa täysin turvalliseksi rutiinitoimenpiteeksi jos se onkin pakko tehdä..

Vierailija
16/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitellussa sektiossa ei ole. Jos lasket mukaan sekä hätä- että kiireelliset sektiot, niin tietysti saadaan tilastot näyttämään, että sektiossa on enemmän riskejä.

Mistä esimerkiksi se veritulppa tai kohtutulehdus tietää, oliko leikkaus suunniteltu vai ei?

Vierailija
17/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia on kuollut suunniteltuun sektioon. Muistan takavuosilta yhden bloggaajan.

Vierailija
18/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet synnyttäisivät, niin olisi aivan selvää että sektio olisi ihan normaali tapa synnyttää. Tästä tuskin edes käytäisiin keskustelua.

Siitä jää suuri arpi. Veikkaan että olisi keksitty tapa synnyttää alakautta nukutuksessa.

Vierailija
19/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia on kuollut suunniteltuun sektioon. Muistan takavuosilta yhden bloggaajan.

Ja alatiesynnytyksiin on kuollut ja kuolee joka päivä. Luonnollinen tapa synnyttää sisältää myös kuolemanriskin. Länsimaissa siihen voidaan puuttua sektiolla, kehitysmaissa kuollaan.

Vierailija
20/47 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa ei kerrota, että pelkästään raskaus itsessään tuo suurempia riskejä veritulpille. Alatiesynnytyksestä kerrotaan vain hyvät puolet, sektiosta huonot. Molemmissa on molempia. Minä itse otin todella paljon mieleluummin suunnitellun sektion riskit, kuin arvaamattoman alatien. Itselle kaksi sektiota olivat todella kivuttomia ja helppoja, ei kipuja niistä toipuessa. Suomessa syntyy niin vähän lapsia ja yleensä 2 per nainen, ettei tuo riski niistä seuraavien raskauksien ongelmista ole mitenkään suuri. Ja miksei naiset saa itse päättää näitä mihin riskeihin ovat valmiita? Annettaisiin sitä oikeaa tietoa, eikä kaunisteltaisi alatietä ja peloteltaisi sektiolla - joka kuitenkin muuttuu lääkärien puheissa täysin turvalliseksi rutiinitoimenpiteeksi jos se onkin pakko tehdä..

Olet malliesimerkki siitä, miksi maallikko ei ole oikea henkilö tekemään riskianalyysia oman terveytensä suhteen.

Kaikki menee onneksi useimmiten hyvin synnytystavasta riippumatta, mutta siitä huolimatta sektion riskit ovat väestötasolla selvästi suuremmat ja vakavammat, jos lääketieteellistä indikaatiota sektiolle ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän