Naisten oikeus päättää omasta kehostaan - abortti vs. sektiosynnytys äidin toiveesta
Naisten oikeudet ovat nyt esillä suuresti Talebanien otettua vallan Afghanistanissa ja Texasiin suunnitellun aborttikiellon vuoksi. Olen seurannut kauhulla ja mielenkiinnolla sitä, miten naisten oikeutta päättää omista asioistaan ja omasta kehostaa poljetaan tasaisin väliajoin joka puolella maailmaa.
Kovin monet naiset tuntuvat olevan kanssani yhtä kauhuissaan tästä naisen omaan kehoon liittyvän määräämisoikeuden - abortin - kieltämisestä, sillä kyllähän naisen pitää saada päättää mitä hänen kehossaan tapahtuu. Mutta sitten, kun kysyn miksei naisilla sitten ole oikeutta päättää synnyttää tätä lasta turvallisesti suunnitellulla sektiolla tuon itsemääräämisoikeuden perusteella, on toinen ääni kellossa. Suunniteltu sektio on viimeisimpien tutkimusten mukaan turvallinen sekä äidille, että vauvalle, ei aiheuta astmaa/allergiaa/muita terveysongelmia, eikä WHO:lla ole mitään sektioprosenttisuositusta, johon aina viitataan. Miksi naisella on siis oltava oikeus päätää omasta kehostaan abortin suhteen, muttei synnytystavan jos hän sektion haluaa (vaikka sitten sen maksamalla itse)? Miksi sektion haluavat äidit vedetään tolkuttomaan pelkopoliklinikkaprosessiin, jossa hänen päätään yritetään kääntää pelottelemalla, ja gynekologi, jolla ei ole mielenterveyserikoistumistaustaa laittaa hänelle mielenterveysdiagnoosin, eli synnytyspelon, vaikka kyse olisi ns. järkisektiosta, kun ei halua alatiesynnytyksen riskejä itselleen tai vauvalleen.
Mihin se itsemääräämisoikeus loppuu siinä, kun lapsen päättää pitää - kun suunnitellusta sektiosta ei ole _mitään_ haittaa vauvalle, harvoin äidillekään (normaalin raskauden jälkeen sektiolla ja alatiellä on samat kuolinriskiluvut..)?
Saisiko tähän viimeinkin vastausta aborttia puolustavilta, mutta äidin pyynnöstä tehtävää sektiota vastustavilta, jotka vetoavat abortissa siihen oikeuteen päättää omasta kehostaan?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia on kuollut suunniteltuun sektioon. Muistan takavuosilta yhden bloggaajan.
Ja alatiesynnytyksiin on kuollut ja kuolee joka päivä. Luonnollinen tapa synnyttää sisältää myös kuolemanriskin. Länsimaissa siihen voidaan puuttua sektiolla, kehitysmaissa kuollaan.
Moniko nainen Suomessa kuolee synnytykseen? Vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Naisia on kuollut suunniteltuun sektioon. Muistan takavuosilta yhden bloggaajan.
Naisia kuolee myös alatiesynnytyksiin. Kokonaisuudessaan raskaus on naiselle riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaassaan kaikki lapsensa sektiolla häveliäisyyssyistä synnyttänyt nainen pantiin Suomessa synnyttämään alakautta. Perusteluna mm. se, että kohtu oli avattu ja ommeltu uudellaan kiinni jo 4 kertaa aikaisemmin.
Törkeää, että nainen ei saa itse päättää synnytystapaansa!
Trolli ja surkea. Ketään ei laiteta alatiesynnytykseen neljän sektion jälkeen Suomessa.
Kyllä vaan laitetaan. Satun tuntemaan naisen puolison ja heidän suomalaisen tukihenkilönsä. Naisen olen vaan nähnyt, mutta ei ole juteltu kun ei ole yhteistä kieltä.
Synnytys meni hyvin.
Olet ymmärtänyt sitten jotain väärin. Kahden sektion jälkeen seuraava synnytys on aina sektio, koska kohdun repeämän riski alatiesynnytyksessä on suuri. Koska teillä ei ole yhteistä kieltä, et ole kenties ymmärtänyt tätä.
Joskus voidaan harkita alatiesynnytystä, jos on ollut kaksi sektiota niin että välissä on ollut onnistunut alatiesynnytys mutta ei ikinä neljän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin suunniteltu sektio. On muuten aika saatanalliset kivut sen jälkeen.
Sektio on iso leikkaus, jonka jälkeen on noin kuuden viikon kielto nostaa mitään vauvaa painavampaa, eikä saa esim. imuroida.
Osalle jää pysyviä kiinnikekipuja sektiosta, ja sektio voi aiheuttaa vaikeuksia seuraavassa raskaudessa. Se on myös iso riski äidin terveydelle, sillä mm. laskimotukosriski on merkittävästi suurempi.
Neuvolassa ei kerrota, että pelkästään raskaus itsessään tuo suurempia riskejä veritulpille. Alatiesynnytyksestä kerrotaan vain hyvät puolet, sektiosta huonot. Molemmissa on molempia. Minä itse otin todella paljon mieleluummin suunnitellun sektion riskit, kuin arvaamattoman alatien. Itselle kaksi sektiota olivat todella kivuttomia ja helppoja, ei kipuja niistä toipuessa. Suomessa syntyy niin vähän lapsia ja yleensä 2 per nainen, ettei tuo riski niistä seuraavien raskauksien ongelmista ole mitenkään suuri. Ja miksei naiset saa itse päättää näitä mihin riskeihin ovat valmiita? Annettaisiin sitä oikeaa tietoa, eikä kaunisteltaisi alatietä ja peloteltaisi sektiolla - joka kuitenkin muuttuu lääkärien puheissa täysin turvalliseksi rutiinitoimenpiteeksi jos se onkin pakko tehdä..
Kummassakin on omat riskinsä. Molemmista pitäisi puhua puhtaasti faktojen pohjalta. Myöskään sekstion lopullisia riskejä ei voi tietää etukäteen. Silti nainen ei tekisi valintaa oman terveytensä mukaan koska hän ei yksinkertaisesti tiedä.
Raskaana olevien terveydenhoitoa voisi parantaa ja esim tutkia kudoston joustavuuden.
Abortti on kuin keskenmeno. Siitä jää harvemmin pysyvää haittaa (pl. henkiset katumiset yms). Sektio sen sijaan on avoleikkaus, joka arpeuttaa kohtua (vaikuttaa tuleviin raskauksiin), puhumattakaan mahdollisista sivuoireista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet synnyttäisivät, niin olisi aivan selvää että sektio olisi ihan normaali tapa synnyttää. Tästä tuskin edes käytäisiin keskustelua.
Siitä jää suuri arpi. Veikkaan että olisi keksitty tapa synnyttää alakautta nukutuksessa.
Hätäsektiosta jää suuri arpi. Kiireellisestä tai suunnitellusta sektiosta jää häpykarvoituksen alle pienehkö arpi, jota ei huomaa alushousujen tai bikinien alta. Jos ajelee karvoitusta, niin sitten voi näkyä, muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alatiesynnytyksiin on kuollut ja kuolee joka päivä. Luonnollinen tapa synnyttää sisältää myös kuolemanriskin. Länsimaissa siihen voidaan puuttua sektiolla, kehitysmaissa kuollaan.
Yleisin synnytyskuoleman syy kehitysmaissa on massiivinen verenvuoto, ja toiseksi yleisin niin sanottu lapsivuodekuume eli vakava tulehdus. Arvaapa kummassa synnytystavassa, alatiessä vai sektiossa, näiden todennäköisyys on suurempi?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin suunniteltu sektio. On muuten aika saatanalliset kivut sen jälkeen.
Sektio on iso leikkaus, jonka jälkeen on noin kuuden viikon kielto nostaa mitään vauvaa painavampaa, eikä saa esim. imuroida.
Osalle jää pysyviä kiinnikekipuja sektiosta, ja sektio voi aiheuttaa vaikeuksia seuraavassa raskaudessa. Se on myös iso riski äidin terveydelle, sillä mm. laskimotukosriski on merkittävästi suurempi.
Tämäkin on niin yksilöllistä. Mulle tehtiin suunniteltu sektio, koska perätilavauva. Toivuin noin viikossa, eikä kivut olleet missään vaiheessa mitään kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Abortti on kuin keskenmeno. Siitä jää harvemmin pysyvää haittaa (pl. henkiset katumiset yms). Sektio sen sijaan on avoleikkaus, joka arpeuttaa kohtua (vaikuttaa tuleviin raskauksiin), puhumattakaan mahdollisista sivuoireista.
Tiedän muutaman, joille raskaaksi tulo on ollut vaikeaa abortin jälkeen. Jotain ilmeisesti sekin sitten vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet synnyttäisivät, niin olisi aivan selvää että sektio olisi ihan normaali tapa synnyttää. Tästä tuskin edes käytäisiin keskustelua.
Siitä jää suuri arpi. Veikkaan että olisi keksitty tapa synnyttää alakautta nukutuksessa.
Hätäsektiosta jää suuri arpi. Kiireellisestä tai suunnitellusta sektiosta jää häpykarvoituksen alle pienehkö arpi, jota ei huomaa alushousujen tai bikinien alta. Jos ajelee karvoitusta, niin sitten voi näkyä, muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kai siskollani oli vähän reipas kätisempi lääkäri koska kyllä se arpi näkyy ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas epäilen että jos miehet synnyttäisivät, se tapahtuisi saunan ja viinan voimalla. Ainakin minun tuntemani miehet ovat suurimmalta osalta sairaalakammoisia ja erittäin huonoja menemään lääkäriinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko nainen Suomessa kuolee synnytykseen? Vuodessa?
Reilusti alle 10, voi olla jopa alle 5. Vähän kiitos toimivan terveydenhuollon. Mutta silti: raskaus ja synnytys ovat molemmat edelleen Suomessakin naiselle riski, sillä kuolemaan johtavia komplikaatioita on vaikea ennustaa.
Lapsia kuoleekin sitten toista sataa. Sitä en tiedä erotellaanko lapset sen mukaan kummalla tavalla äiti oli synnyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kai siskollani oli vähän reipas kätisempi lääkäri koska kyllä se arpi näkyy ja hyvin.
Ilmeisesti. Minulla ei näy mitään karvoituksen alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas epäilen että jos miehet synnyttäisivät, se tapahtuisi saunan ja viinan voimalla. Ainakin minun tuntemani miehet ovat suurimmalta osalta sairaalakammoisia ja erittäin huonoja menemään lääkäriinkään.
Tosin mun tuntemat miehet ei juuri kestä kipua, eli varmaan olisivat sairaalassa ennen kuin avautumisvaihe olisi kunnolla alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tehtiin, hirveän väännön ja tappelun jälkeen. En edes muista montako kertaa ravasin lääkärissä ja pelkopolilla taistelemassa oikeudestani suunniteltuun sektioon.
Leikkauksen jälkeen pyysin tasan kerran kipulääkettä. Pääsin sairaalasta päivän etuajassa koska olin niin hyvässä kunnossa.
Toimin täysin normaalisti viikon päästä sektiosta, kyllä imuroin ja siivosin muutenkin, lenkitin koiria, harrastin seksiä jne. Ihmiset on erilaisia. En kadu yhtään, että sektion halusin. Arpeakaan tuskin huomaa nyt kun aikaa on kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä aiemmalla kirjoittajalla on varsin runsas karvoitus, jos noin kymmensenttinen arpi peittyy vaivatta alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin mun tuntemat miehet ei juuri kestä kipua, eli varmaan olisivat sairaalassa ennen kuin avautumisvaihe olisi kunnolla alkanut.
Tuntemasi miehet menevät kivun vuoksi sairaalaan?
Kaksi suunn.sektiota takanapäin ja kaikki meni todella hyvin. Pelko riitti syyksi enkä joutunut niistä taistelemaan. Ei jäänyt vaivoja eikä kiinnikekipuja. Arpi on pieni ja siisti.
Ajattelin jakaa tämän kun tällä palstalla aina maalaillaan kauhukuvia ihan joka asiasta.
Raskaus itsessään nostaa veritulppariskiä, kuten myös alatiesynnytys. Osa on alatiesynnytyksen jälkeen niin kipeinä, että eivät voi liikkua kunnolla. Osa taas on suunnitellun sektion jälkeen heti valmis liikkumaan. Hätä- ja kiireelliset sektiot tarkoittavat sitä, että äiti on jo lähtökohtaisesti huonommassa kunnossa kuin suunnitellun sektion saaneet ja eivät siten pääse kunnolla liikkeelle.
Näin.