Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua maksattaa äitiyttä pienyrittäjäpomollani, miten pitää toimia?

Vierailija
24.10.2014 |

Olen raskaana. Sitä ei vielä tiedä muut kuin mieheni, neuvola ja minä. Raskaus ei vielä oikein näy. Lapsi on eka, joten en oikein tiedä näitä kiemouroita.

Minulle on tarjottu työtä tuttavani kiehtovassa pienessä yrityksessä, jolla ei mene huonosti, muttei näinä aikoina super-hyvinkään. Haluan sen työn. Ja saan sen siis. MUTTA TÄSSÄ ONGELMANI:

En voi sietää ajatusta, että tämä yrittäjä joutuisi maksamaan minulle äitiyspäivärahaa. Siitä hän ei myöskään selviäisi, että joutuisi maksamaan palkkaa nolla-työstä, kun tilalleni pitäisi ottaa joku muu. (En ymmärrä, miksi työnantajan kuuluu maksaa minun vauvastani. Tai ylipäänsä kenenkään vauvasta. Sehän on tismalleen yhtä loogista kuin että niitä maksuja perittäisiin vaikkapa synnyttäjän serkulta. Miten ihmeessä on työnantajan vastuulla, että hänen työntekijänsä pamahtaa paksuksi? Ihmeellistä feodaaliajattelua, ikäänkuin työnantaja jotenkin omistaisi pikku työläisensä.)

SIIS: Jos teemme määräaikaisen sopimuksen muutamaksi kuukaudeksi, niin eihän häntä sitten laskuteta tästä asiasta? Tai saanko muulla tavalla päättää siitä? Miten voisin nauttia perheonnesta tietäen, että sen kustantaa tuttuni, joka joutuu siitä ongelmiin?

Kyse ei ole siitä, ettenkö tarvitsisi rahaa. Olen ollut työtön YT-neuvotteluidne jälkeen. En silti voi maksattaa tilannetta jollain toisella. Tuo yritys pärjää ihan ok, mutta ei kestäisi kuukausia maksaen haamupalkkaa mulle. (Terveisiä Laura Rädylle, ihminen ei maksimoi tulojaan toisten kustannuksella, possu ehkä voi tehdä niin.)

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:27"]

Ei työnantaja ole ainakaan minulle ikinä maksanut senttiäkään äitiyslomalta. Heti kun olen jäänyt äitiyslomalle on kela maksanut päivärahan, ei työnantaja. Työnantaja on yksityinen.

[/quote]

Lomat sulle on ainakin kertynyt ja mahdolliset omat raskauspoissaolot ja lapsen sairaudet! Iso summa niistäkin.

Vierailija
42/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:42"]

Onko tämä aloitus jonkun pienyrittäjän propagandaa?

[/quote]

Minusta realismia. Hyvä sinunkin tietää 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa työnantajalle äitiysrahan suuruisen korvauksen. Työnantaja sen sijaan on maksanut työntekijälle palkan ja vielä siitä sivukulut. Näin silloin, kun työntekijä saa palkkaa eikä mene heti kelan rahalle.

Vierailija
45/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, ap, minkä alan työehtosopimuksen piiriin kuulut, niin ei tarvitse spekuloida sillä, saatko palkkaa 3 kk äitiysloman alusta.

Vierailija
46/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mikä on tilanne ja tehkää määräaikainen sopimus.

Vierailija
47/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:55"]

Se 105 vrk kyllä korvataan täysimääräisesti ta:lle

[/quote]

Mutta kun ei korvata. Meillä tyntekijälle maksetaan kolmen kk:n ajalta noin 90 e/päivä. Kelalta tuli juuri päätös, ja sen mukaan kela maksaa korvausta n. 65 e/päivä meille tuolta ajalta. Lisäksi maksamme mm. Tyel-maksun (reilu 20%) työttömyysvakuutusmaksun (muutama%) ja sosiaaliturvamaksun. Noista sos.turvamaksun ainoastaan saa takautuvasti takaisin. Ja kelan papereissa oli selkeät laskelmat ja perusteet tuolle summalle.

Vierailija
48/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kioskilla töissä palkkatuella, sain ensimmäisen vuoden korkeinta tukea, ja vähän ennen sen vuoden täyttymistä huomasin yllättäen olevani raskaana, ja vieläpä kaksoset tulossa, tiesin heti että työnantajalla ei ole varaa maksaa minulle kolmen kuukauden palkkaa, jopa se että joutuu ottamaan jonkun muun töihin josta ei saa palkkatukea oli tarpeeksi paha juttu, minusta olisi saanut vielä toisen vuoden alempaa tukea. Raskauspahoinvointi oli kauheaa, ja minä siellä pienessä kuumassa kopissa yritin selvitä miten tahansa, kun maha alkoi kasvaa kovaa vauhtia ei niin vaan ryömittykään enää tiskin alta laittamaan ulko-ovea iltaisin lukkoon. Sanoin siis itseni irti jo siinä raskauden ekan kolmanneksen lopussa, sain 3 vai oliko jopa 4kk karenssia, sen ajan tein toista hommaa osa-aikaisena josta sain palkkaa n. 400-500€/kk, työssäoloehto ei täyttynyt viikko tai pari jäi uupumaan, kun luultiin että saisin käyttää sen palkkautuen sitten loppuun toisella työnantajalla, mutta se ei sitten erinäisistä syistä onnistunutkaan. 

Eli minä otin takkiin siinä yllätysraskaudessa aika raskaasti, karenssi ja ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen menetys, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut se että kioski olisi lopetettu, olin ollut siinä nuoren yrittäjän kanssa alusta asti, ja itsekin entisenä yrittäjänä, ei käynyt mielessäkään olla taakkana yrittäjälle. Minulla meni sitten 5,5 vuotta ennenkuin pääsin töihin, eli 3 vuotta olin kotihoidontuella ja 2,5 vuotta kelan työkkärirahalla.

Kyllä raskaudesta aiheutuvat kulut äidin työnantajalle on kohtuuttomat, vähintään isän työnantajan kanssa ne pitäisi tasata. Suurin osa, eli jotain 95% yrityksistä on pieniä, ja se on iso raha pienelle yritykselle kustantaan lasten tekoa, ja yrittäjä itse ei saa samoja etuja tehdessään lapsia.

Vierailija
49/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pitäisi kattaa kokonaan verovaroin ja jättää työnantaja rauhaan. Ihan tarpeeksi tulee maksettavaa jo sairauspoissaoloista ja poissaoloajalta kertyvästä lomasta.

Vierailija
50/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:08"]

Ei sun työnantaja maksa muuta kuin lomakorvaukset sulle äitiysloman ajalta kun palaat töihin. Se on pieni korvaus jos olet hyvä työntekijä

[/quote]

Ja työnantaja saa myös noista äitiysloman aikana kertyneistä lomista korvauksen Kelalta.

Vierailija
51/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:59"]

Meidän alalla työnantajalle koituva lasku lapsen saamisesta on 6000 - 7000 euroa. Se on pienyritykselle valtava raha. Meidän työntekijä irtisanoi itsensä ennen raskautta. Oli loistava työntekijä muutenkin, mutta tuo irtisanoutuminen vielä kruunasi kaiken: Hän viipyi kiireajan yli apunamme, mutta lähti ennen raskautta. Olen nostanut hänelle mielessäni hattua monet kerrat. Et ap ole siis ainoa laatuasi. Etkä lainkaan hullu suoraselkäisyydessäsi.

[/quote]

Tuon hatunnoston lisäksi työntekijälle  tietysti maksettiin myös kolmen kuukauden palkka, kun työntekijä näin epäitsekkäästi otti karenssia irtisanoutuessaan? 

Jotenkin kyllä tuntuu, että tällä loistavalla työntekijällä oli muitakin syitä irtisanoutumiseensa kuin raskauden suunnittelu. Hyvänä ja tuottavana työntekijänä hän saattoi esim. saada paremman työtarjouksen jostain muualta, työnantajalta, joka osaa laskea myös hyvän ja osaavan työntekijän tuoman hyödyn itselleen. Samoin sen uuden työntekijän kouluttamisen ja sisäänajon tuomat kustannukset. Aika pienestä nappikaupasta pitää olla kyse, jos hyvän ja osaavan työntekijän irtisanotumisen tuomat kustannukset ole esim. koko vanhempainvapaa-ajalle laskettuna hyvinkin  lähellä tuota 6000-7000 euroa. 
[/quote]

Totta kai työntekijällä oli syynsä irtisanoutumiseensa. Hänhän olisi voinut jäädä roikkumaan työsuhteeseen sillä ajatuksella, että nyhtää väkisin meiltä maksimaaliset rahat. Mutta hän arvosti enemmän muita asioita. Ja ketään uudelleenkoulutettavaa ei hänen jälkeensä tullut, tämä kun ei ole mikään seksikäs ala, jolle olisi varsinaisesti jonossa hakijoita. Siksi olikin upeaa, että hän viipyi kiireajan yli, kun tiesi, että muuten meidän olisi pärjättävä ilman ketään.

Vierailija
52/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Två

Vierailija
53/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden lukujen jälkeen ei paljon tarvitse miettiä otanko töihin nuoren naisen vai miehen, jos samalla viivalla ovat!!

Vierailija
54/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsen asian niin että työskentelet miehesi yrityksessä.

Vierailija
55/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:01"]

5pv /vuosi on vähän. Meidän työpaikalla äidit jatkuvasti poissa poissa kun janipetterillä yskä..

[/quote]

Joo, mutta se on kuitenkin lyhyt vaihe työelämässä. Lähinnähän noita poissaoloja tulee päivähotoikäisten kanssa, suuri osa hoidetaan kotona pari vuotiaaksi ja kouluikäiset pärjää yskän kanssa kotonakin.

Mikä se vaihtoehto sitten olisi? Naiset kotiin?

Vierailija
56/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 03:28"]

Noiden lukujen jälkeen ei paljon tarvitse miettiä otanko töihin nuoren naisen vai miehen, jos samalla viivalla ovat!!

[/quote]

Ehkä nyt kuitenkin naisen, jos kyse on palvelualasta.

Vierailija
57/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tämä "naisen euro on 80 senttiä"-ilmiö johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että työnantaja joutuu maksamaan työntekijänsä lisääntymisestä. Palkkaero varmasti poistuisi heti, jos työnantajan rakaiseminen loppuisi.

Vierailija
58/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 05:38"]

5pv /vuosi on vähän. Meidän työpaikalla äidit jatkuvasti poissa poissa kun janipetterillä yskä..

[/quote]

Joo, mutta se on kuitenkin lyhyt vaihe työelämässä. Lähinnähän noita poissaoloja tulee päivähotoikäisten kanssa, suuri osa hoidetaan kotona pari vuotiaaksi ja kouluikäiset pärjää yskän kanssa kotonakin.

[/quote]

Esimerkiksi yksityinen hoitopalvelu sairaille lapsille. Koska miestyöntekijöillä näitä ongelmia ei ole, ovat he työnantajan kannalta tässä mielessä ihanteellisempia, joten tämä epäkohta tulisi korjata jo tasa-arvon vuoksikin.

Vierailija
59/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 05:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 05:38"]

[/quote]

[/quote]

Esimerkiksi yksityinen hoitopalvelu sairaille lapsille. Koska miestyöntekijöillä näitä ongelmia ei ole, ovat he työnantajan kannalta tässä mielessä ihanteellisempia, joten tämä epäkohta tulisi korjata jo tasa-arvon vuoksikin.

[/quote]

Tämän vuoksi rekrytoin vain miehiä.

Vierailija
60/68 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä palkkakulut on verovähennyskelpoisia. Toiminimessä ei ole kuin osittain.