En halua maksattaa äitiyttä pienyrittäjäpomollani, miten pitää toimia?
Olen raskaana. Sitä ei vielä tiedä muut kuin mieheni, neuvola ja minä. Raskaus ei vielä oikein näy. Lapsi on eka, joten en oikein tiedä näitä kiemouroita.
Minulle on tarjottu työtä tuttavani kiehtovassa pienessä yrityksessä, jolla ei mene huonosti, muttei näinä aikoina super-hyvinkään. Haluan sen työn. Ja saan sen siis. MUTTA TÄSSÄ ONGELMANI:
En voi sietää ajatusta, että tämä yrittäjä joutuisi maksamaan minulle äitiyspäivärahaa. Siitä hän ei myöskään selviäisi, että joutuisi maksamaan palkkaa nolla-työstä, kun tilalleni pitäisi ottaa joku muu. (En ymmärrä, miksi työnantajan kuuluu maksaa minun vauvastani. Tai ylipäänsä kenenkään vauvasta. Sehän on tismalleen yhtä loogista kuin että niitä maksuja perittäisiin vaikkapa synnyttäjän serkulta. Miten ihmeessä on työnantajan vastuulla, että hänen työntekijänsä pamahtaa paksuksi? Ihmeellistä feodaaliajattelua, ikäänkuin työnantaja jotenkin omistaisi pikku työläisensä.)
SIIS: Jos teemme määräaikaisen sopimuksen muutamaksi kuukaudeksi, niin eihän häntä sitten laskuteta tästä asiasta? Tai saanko muulla tavalla päättää siitä? Miten voisin nauttia perheonnesta tietäen, että sen kustantaa tuttuni, joka joutuu siitä ongelmiin?
Kyse ei ole siitä, ettenkö tarvitsisi rahaa. Olen ollut työtön YT-neuvotteluidne jälkeen. En silti voi maksattaa tilannetta jollain toisella. Tuo yritys pärjää ihan ok, mutta ei kestäisi kuukausia maksaen haamupalkkaa mulle. (Terveisiä Laura Rädylle, ihminen ei maksimoi tulojaan toisten kustannuksella, possu ehkä voi tehdä niin.)
Kommentit (68)
juttele sen yrittäjän kanssa suoraan. ehkä löydätte oikean ratkaisun yhdessä
Onko tämä aloitus jonkun pienyrittäjän propagandaa?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:19"]Kaikki eivät ole raskausaikana sairaslomalla sen enempää kuin muutenkaan. Esim. itse en ole ollut raskauden takia yhtään päivää pois töistä (muutenkin hyvin vähän).
Eipä niitä neuvola-, lääkäri- ja ultrakäyntejäkään niin paljoa ollut (itse hoidin omalla ajalla nämä).
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:10"]
Yrittäjän kolme suurinta suoraa, lakisääteistä tai työehtosopimukseen perustuvaa kuluerää ovat 1. raskauden aiheuttamien poissaolojen kulut, 2. äitiys- ja vanhempainvapaasta koituvat palkka- ja lomapalkkakulut sekä 3. sairaan alle 10-vuotiaan lapsen hoitokulut: 1. RASKAUDEN AIHEUTTAMIEN POISSAOLOJEN KULUT Sairausajan palkka (keskimäärin 5 päivää) 4) 820,00 euroa Sosiaalikulut 205,00 euroa YHTEENSÄ 1 025,00 euroa 2.a) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT PALKKAKULUT Työnantaja maksaa palkan 3 kk:n ajalta 9 840,00 euroa Sosiaalikulut palkasta 1) 2 460,00 euroa Kela korvaa työnantajalle yhteensä 2) -8 068,80 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -172,70 euroa YHTEENSÄ 4 058,50 euroa b) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT LOMAPALKKAKULUT Lomaa kertyy 28 päivää 3 673,60 euroa Lomaraha 1 836,80 euroa Sosiaalikulut lomapalkasta 1 377,60 euroa Kelan vuosilomakustannuskorvaus 3) -4 408,30 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -94,30 euroa YHTEENSÄ 2 385,40 euroa 3. SAIRAAN ALLE 10-VUOTIAAN LAPSEN HOITOKULUT Sairaan lapsen hoitokulut 7 380,00 euroa (9 vuotta / 5 päivää vuosi) 5) Sosiaalikulut 1 845,00 euroa YHTEENSÄ 9 225,00 euroa KULUT TYÖNANTAJALLE YHTEENSÄ 16 693,90 euroa
[/quote]
[/quote]
Kyse onkin keskiarvosta. Monet on viikkoja poissa!
Yrittäjän kolme suurinta suoraa, lakisääteistä tai työehtosopimukseen perustuvaa kuluerää ovat 1. raskauden aiheuttamien poissaolojen kulut, 2. äitiys- ja vanhempainvapaasta koituvat palkka- ja lomapalkkakulut sekä 3. sairaan alle 10-vuotiaan lapsen hoitokulut: 1. RASKAUDEN AIHEUTTAMIEN POISSAOLOJEN KULUT Sairausajan palkka (keskimäärin 5 päivää) 4) 820,00 euroa Sosiaalikulut 205,00 euroa YHTEENSÄ 1 025,00 euroa 2.a) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT PALKKAKULUT Työnantaja maksaa palkan 3 kk:n ajalta 9 840,00 euroa Sosiaalikulut palkasta 1) 2 460,00 euroa Kela korvaa työnantajalle yhteensä 2) -8 068,80 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -172,70 euroa YHTEENSÄ 4 058,50 euroa b) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT LOMAPALKKAKULUT Lomaa kertyy 28 päivää 3 673,60 euroa Lomaraha 1 836,80 euroa Sosiaalikulut lomapalkasta 1 377,60 euroa Kelan vuosilomakustannuskorvaus 3) -4 408,30 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -94,30 euroa YHTEENSÄ 2 385,40 euroa 3. SAIRAAN ALLE 10-VUOTIAAN LAPSEN HOITOKULUT Sairaan lapsen hoitokulut 7 380,00 euroa (9 vuotta / 5 päivää vuosi) 5) Sosiaalikulut 1 845,00 euroa YHTEENSÄ 9 225,00 euroa KULUT TYÖNANTAJALLE YHTEENSÄ 16 693,90 euroa
[/quote]
Nämä olivat siis kymmenen vuoden aikaiset kulut per lapsi.
Se 105 vrk kyllä korvataan täysimääräisesti ta:lle
Onko siis alasi työehtosopimuksessa määräys, että työnantajan pitää maksaa tuo 3 kk palkka (josta työnantaja saa suurimman osan takaisin kelasta)?
Jos ei ole, niin ei työnantajalle tule muita velvoitteita kuin rekrykulut sijaisen hommaamisesta ja perehdyttämisestä sekä lomarahan maksu äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta (n. 10 kk).
Jos toivot että työnantaja ei joudu maksamaan tuota lomarahaa, niin pyydä työsopimuksen kirjoittamista määräaikaiseksi ja loppumispäiväksi äitiyslomasi alkupäivää. Vähän extreme-tyylistä nöyristelyä ja uhrautuvuutta olisi kyllä tuollainen.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
No siitä voi laskea lyhyemmänkin ajan tai vain kulun jos ottaa pienen lapsen äidin töihin ja äiti sitten lapsen vuoksi poissa. Ja omat saikut vielä päälle!
Vaikka Laura Räty onkin possu, sinun tilanteesi ei ole mitenkään rinnasteinen siihen. Sinä et saa juuri mitään etua siitä, että olet äitiysloman aikana työsuhteessa. Vain ne lomapäivät äitiysloman ja vanhempainvapaan ajalta ja palkkaa äitiysloman ajalta, jolloin työnantaja saa äitiyspäivärahasi.
Ihme hurskastelua tämä avauksesi ja todella tyhmä olet, jos tässä tilanteessa otat määräaikaisen sopimuksen. Raskaus ei ole pätevä syy määräaikaiseen sopimukseen työnantajan puolelta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
No siitä voi laskea lyhyemmänkin ajan tai vain kulun jos ottaa pienen lapsen äidin töihin ja äiti sitten lapsen vuoksi poissa. Ja omat saikut vielä päälle!
[/quote]
5pv /vuosi on vähän. Meidän työpaikalla äidit jatkuvasti poissa poissa kun janipetterillä yskä..
AP, you just restored my faith in humanity.
Tee kkuten minun kohdallani tehtiin; en siis itse ole raskaana, mutta vapaana viime vuoden lopussa olleeseen virkaan valittiin toinen henkilö, joka oli jo haastatteluaikana pitkällä raskaana ja sai lapsen tämän vuoden helmikuussa.
Minun kanssani tehtiin vuoden alusta alkanut, määräaikainen työsopimus, joka päättyy siihen, kun alun perin virkaan valittu henkilö päättää äitiyslomansa; tämän vuoden marraskuun lopussa siis. Määräaikaiseen sopimukseeni on merkitty työsopimuksen määräaikaisuuden perusteeksi, että virkaan valittu henkilö aloittaa työnsä 1.12.2014.
Näin siis työnantaja ei maksa varsinaisesti virkaan valitulle mitään, mutta hänen kanssaan on työsopimus kuitenkin tehty jo aiemmin; on vain aloitusajaksi laitettu tietty päivämäärä. näin työnantaja on saanut otettua tarvitsemansa toisen työntekijän siksi aikaa, kun virkaan valittu on äitiyslomalla, eikä työnantaja kuitenkaan maksa tuplakuluja. Silti virkaan valitulla on työsopimus takuuna työn alkamisesta ja työpaikan olemassaolosta.
Mitä tulee työntekoon ennen raskautta en osaa sanoa, mutta luulisin, että voitte tehdä määräaikaisen työsopimuksen joksikin aikaa, eli siksi aikaa kunnes jäät äitiyslomalle. Jos vakituiseksi sinut palkataan niin sitten teette uuden sopimuksen virkasuhteesta (tai toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen) alkaen siitä päivästä kun ajattelet, että palaat töihin. Määräaikaiselle työsopimukselle ei kait tarvitse sen kummempia perusteita, mikäli työntekijä sitä itse pyytää; jos työnantaja haluaa tehdä määräaikaisen sopimuksen, niin silloin perusteiden kait pitää olla toisenlaiset.
(toivottavasti en hirveästi läpiä päähäni puhunut juuri, mutta näin olen käsittänyt asioiden menevän)
Kerro työnantajalle ajatuksesi, hän varmasti arvostaa sitä. Määräaikainen työsuhde olisi ehkä sopiva. Ei tule karenssia.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:08"]
Tee kkuten minun kohdallani tehtiin; en siis itse ole raskaana, mutta vapaana viime vuoden lopussa olleeseen virkaan valittiin toinen henkilö, joka oli jo haastatteluaikana pitkällä raskaana ja sai lapsen tämän vuoden helmikuussa.
Minun kanssani tehtiin vuoden alusta alkanut, määräaikainen työsopimus, joka päättyy siihen, kun alun perin virkaan valittu henkilö päättää äitiyslomansa; tämän vuoden marraskuun lopussa siis. Määräaikaiseen sopimukseeni on merkitty työsopimuksen määräaikaisuuden perusteeksi, että virkaan valittu henkilö aloittaa työnsä 1.12.2014.
Näin siis työnantaja ei maksa varsinaisesti virkaan valitulle mitään, mutta hänen kanssaan on työsopimus kuitenkin tehty jo aiemmin; on vain aloitusajaksi laitettu tietty päivämäärä. näin työnantaja on saanut otettua tarvitsemansa toisen työntekijän siksi aikaa, kun virkaan valittu on äitiyslomalla, eikä työnantaja kuitenkaan maksa tuplakuluja. Silti virkaan valitulla on työsopimus takuuna työn alkamisesta ja työpaikan olemassaolosta.
Mitä tulee työntekoon ennen raskautta en osaa sanoa, mutta luulisin, että voitte tehdä määräaikaisen työsopimuksen joksikin aikaa, eli siksi aikaa kunnes jäät äitiyslomalle. Jos vakituiseksi sinut palkataan niin sitten teette uuden sopimuksen virkasuhteesta (tai toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen) alkaen siitä päivästä kun ajattelet, että palaat töihin. Määräaikaiselle työsopimukselle ei kait tarvitse sen kummempia perusteita, mikäli työntekijä sitä itse pyytää; jos työnantaja haluaa tehdä määräaikaisen sopimuksen, niin silloin perusteiden kait pitää olla toisenlaiset.
(toivottavasti en hirveästi läpiä päähäni puhunut juuri, mutta näin olen käsittänyt asioiden menevän)
[/quote]Voi olla, että toi sun ehdottamasi kikkailu ei mene läpi, varsinkaan, jos työnantajalla on lakimiehiä tarkistamassa sopimuksia. Jos toi olis työnantajan ehdotus, niin toi olis laiton. Ja jos tuo vaikka meniskin läpi, niin sopimuksessa pitäisi selkeesti käydä ilmi, että tuo on työntekijän tahto, jottei myöhemmin pysty vetämään työnantajaa vastuuseen laittomasta sopimuksesta.
Luulisin ma.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:08"]
[/quote]Voi olla, että toi sun ehdottamasi kikkailu ei mene läpi, varsinkaan, jos työnantajalla on lakimiehiä tarkistamassa sopimuksia. Jos toi olis työnantajan ehdotus, niin toi olis laiton. Ja jos tuo vaikka meniskin läpi, niin sopimuksessa pitäisi selkeesti käydä ilmi, että tuo on työntekijän tahto, jottei myöhemmin pysty vetämään työnantajaa vastuuseen laittomasta sopimuksesta.
Luulisin ma.
[/quote]
Juu sitä tarkoitinkin. Siis että työnantajan puolelta tällainen ei onnistuisi, mutta jos työntekijä itse asiaa haluaa, voi työsopimukseen laittaa määräaikaisen työsopimuksen syyksi työntekijän oman pyynnön - ja varmistukseksi vielä vaikkapa tehdä toinen työsopimus sitten äitiyskloman jälkeiselle ajalle, mikäli ap haluaa sitoutua lopettamaan äitiys/vanhempainvapaansa johonkin tiettyyn, etukäteen sovittuun ajankohtaan.
Siitähän mulla ei oo mitään hajua, että miten sitten työkkäri/kela/liitto/waht ever suhtautuu asiaan, mutta siis...
Nyt puhuu palkanlaskija. Äitiyden kulut yritykselle ovat huomattavasti pienemmät kuin moni kuvittelee. Tuollaiselle pikkufirmalle, joka tuskin on velvollinen noudattamaan TESsiä kuluja ovat lähinnä lomakorvaukset. Jos työnantaja noudattaa jotain TESsiä, jossa määritellään palkka lapsen syntymän tienoilla, työnantaja saa haettua Kelalta rahaa. Esim. palkanlaskija näitä hakee.
Jos raskaana oleva työntekijä sairastelee paljon pitkäjaksoisesti, tämä putoaa Kelan palkattomille päivärahoille. Tällöin yritys ei maksa palkkaa. Raskauden aikaiset tutkimukset ovat minimaalisia eriä. Itse olen huomannut, että eniten poissaolevat ovat useimmiten mielenterveysongelmista tai syövästä tms. kärsiviä keski-ikäisiä tai hyvin nuoria (n. 18 v paikkeilla), eivät raskaana olevia naisia tai pienten lasten äitejä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:49"]Nyt puhuu palkanlaskija. Äitiyden kulut yritykselle ovat huomattavasti pienemmät kuin moni kuvittelee. Tuollaiselle pikkufirmalle, joka tuskin on velvollinen noudattamaan TESsiä kuluja ovat lähinnä lomakorvaukset. Jos työnantaja noudattaa jotain TESsiä, jossa määritellään palkka lapsen syntymän tienoilla, työnantaja saa haettua Kelalta rahaa. Esim. palkanlaskija näitä hakee.
Jos raskaana oleva työntekijä sairastelee paljon pitkäjaksoisesti, tämä putoaa Kelan palkattomille päivärahoille. Tällöin yritys ei maksa palkkaa. Raskauden aikaiset tutkimukset ovat minimaalisia eriä.
[/quote]
Ja kauankos se työnantajan palkanmaksuvastuu on ennen kuin työntekijä putoaa Kelan rahoille?! Törkeän pitkä! Taas seliseli kyllä Kela maksaa kaiken yritykselle. Hah. Yleensä silloin on saikuteltu jo niin paljon ettei kela kauaa maksa kun palataan hetkeksi takas töihin. Siitä taas sairausajan palkkaa monta viikkoa. Halapaa ku saippua.
Mitä on paikat jossa ei noudateta TESsiä?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:49"]Nyt puhuu palkanlaskija. Äitiyden kulut yritykselle ovat huomattavasti pienemmät kuin moni kuvittelee. Tuollaiselle pikkufirmalle, joka tuskin on velvollinen noudattamaan TESsiä kuluja ovat lähinnä lomakorvaukset. Jos työnantaja noudattaa jotain TESsiä, jossa määritellään palkka lapsen syntymän tienoilla, työnantaja saa haettua Kelalta rahaa. Esim. palkanlaskija näitä hakee. Jos raskaana oleva työntekijä sairastelee paljon pitkäjaksoisesti, tämä putoaa Kelan palkattomille päivärahoille. Tällöin yritys ei maksa palkkaa. Raskauden aikaiset tutkimukset ovat minimaalisia eriä. [/quote] Ja kauankos se työnantajan palkanmaksuvastuu on ennen kuin työntekijä putoaa Kelan rahoille?! Törkeän pitkä! Taas seliseli kyllä Kela maksaa kaiken yritykselle. Hah. Yleensä silloin on saikuteltu jo niin paljon ettei kela kauaa maksa kun palataan hetkeksi takas töihin. Siitä taas sairausajan palkkaa monta viikkoa. Halapaa ku saippua. Mitä on paikat jossa ei noudateta TESsiä?
[/quote]
Ja kauankos se työnantajan palkanmaksuvastuu on ennen kuin työntekijä putoaa Kelan rahoille?! Törkeän pitkä! Taas seliseli kyllä Kela maksaa kaiken yritykselle. Hah. Yleensä silloin on saikuteltu jo niin paljon ettei kela kauaa maksa kun palataan hetkeksi takas töihin. Siitä taas sairausajan palkkaa monta viikkoa. Halapaa ku saippua. Mitä on paikat jossa ei noudateta TESsiä?
[/quote]
http://www.kela.fi/tyonantajat_sairauspaivaraha
Höpö höpö.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6ehtosopimus
Sinulla on sellainen asenne, että sinuna en palkkaisi yhtä ainoata työntekijää. Tietysti sitten ei voi saada vipuvaikutustakaan työntekijöiden avulla.
Ap on ihana ja ajattelevainen ihminen
Ei työnantaja ole ainakaan minulle ikinä maksanut senttiäkään äitiyslomalta. Heti kun olen jäänyt äitiyslomalle on kela maksanut päivärahan, ei työnantaja. Työnantaja on yksityinen.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:19"]Kaikki eivät ole raskausaikana sairaslomalla sen enempää kuin muutenkaan. Esim. itse en ole ollut raskauden takia yhtään päivää pois töistä (muutenkin hyvin vähän).
Eipä niitä neuvola-, lääkäri- ja ultrakäyntejäkään niin paljoa ollut (itse hoidin omalla ajalla nämä).
Ehkä sinä et ollu, mutta monet on, jopa pari kuukautta!
[/quote]
[/quote]