Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua maksattaa äitiyttä pienyrittäjäpomollani, miten pitää toimia?

Vierailija
24.10.2014 |

Olen raskaana. Sitä ei vielä tiedä muut kuin mieheni, neuvola ja minä. Raskaus ei vielä oikein näy. Lapsi on eka, joten en oikein tiedä näitä kiemouroita.

Minulle on tarjottu työtä tuttavani kiehtovassa pienessä yrityksessä, jolla ei mene huonosti, muttei näinä aikoina super-hyvinkään. Haluan sen työn. Ja saan sen siis. MUTTA TÄSSÄ ONGELMANI:

En voi sietää ajatusta, että tämä yrittäjä joutuisi maksamaan minulle äitiyspäivärahaa. Siitä hän ei myöskään selviäisi, että joutuisi maksamaan palkkaa nolla-työstä, kun tilalleni pitäisi ottaa joku muu. (En ymmärrä, miksi työnantajan kuuluu maksaa minun vauvastani. Tai ylipäänsä kenenkään vauvasta. Sehän on tismalleen yhtä loogista kuin että niitä maksuja perittäisiin vaikkapa synnyttäjän serkulta. Miten ihmeessä on työnantajan vastuulla, että hänen työntekijänsä pamahtaa paksuksi? Ihmeellistä feodaaliajattelua, ikäänkuin työnantaja jotenkin omistaisi pikku työläisensä.)

SIIS: Jos teemme määräaikaisen sopimuksen muutamaksi kuukaudeksi, niin eihän häntä sitten laskuteta tästä asiasta? Tai saanko muulla tavalla päättää siitä? Miten voisin nauttia perheonnesta tietäen, että sen kustantaa tuttuni, joka joutuu siitä ongelmiin?

Kyse ei ole siitä, ettenkö tarvitsisi rahaa. Olen ollut työtön YT-neuvotteluidne jälkeen. En silti voi maksattaa tilannetta jollain toisella. Tuo yritys pärjää ihan ok, mutta ei kestäisi kuukausia maksaen haamupalkkaa mulle. (Terveisiä Laura Rädylle, ihminen ei maksimoi tulojaan toisten kustannuksella, possu ehkä voi tehdä niin.)

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista ja tiedoista!!!

Mulla on tiedoissa tosiaan näissä asioissa gäppejä, koska olin saanut kuulla kahdelta lääkäriltä, etten koskaan voi saada lapsia, en ainakaan ilman hoitoja ja silloinkin todennäköisyys hyvin pieni, minkä takia en ole sitten ottanut selvää noista asioista, koska vasta mietimme mieheni kanssa hoitoja. (Arvatkaa, olenko onnellinen raskaudestani?? Kyllä!)

(Ja 12, tilanteeni on rinnasteinen LR:n toimintaan tietysti kaukaa, mutta logiikka rinnastuksessa on se, että voisin vain kahmia kaiken, mikä mistäkin irti lähtee, mutta mulla on moraali. Rahalle kuin rahalle on myös oikea, konkreettinen tarve, toisin kuin verokikkailijoilla. Tunnen sääliä sinua kohtaan, että närkästyt ajatuksestani. Tuleva työnantajani on hyvä, hieno ihminen ja yritys pärjää, kunhan ei tule yllättysmenoja. Tiedän, että menee ehkä oikeasti nurin, jos joutuu maksamaan kolme kuukautta haamupalkkaa mulle. Kuinka voisin esitellä vauvaa tälle ihmiselle tietäen, että hän menettäisi rakkaan yrityksensä tai ainakin joutuisi tosi tiukille? Mun huono raha- ja työtilanne ei ole hänen syynsä ja siitähän hän juuri mut pelastaa, joten ei tee mieli palkita sillä, että joutuu pulaan. )

ap

Vierailija
2/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on sinuunkin yrittäjien propaganda uponnut. Yrittäjä ei maksa sun äitiyslomasta euroakaan vaan saa joka pennin takaisin Kelalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-korvaus työnantajalle ei todellakaan ole samansuuruinen kuin palkka. Vähän jotain tietämystä pitäisi olla ennen kuin viljelee tänne olettamuksiaan faktoina. Lisäksi, jos työnantaja maksaa palkkaa, maksaa hän myös siitä sivukulut, joista kela ei korvaa mitään.

Vierailija
4/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:22"]

Työnantaja saattaa joutua maksamaan esim kolmen kuukauden ajalta äitiyspäivärahat KELA:lle ja KELA maksaa ne sitten sinulle. Lisäksi joutuu maksamaan lomakorvaukset, vaikak olisikin äitiyslomalla. Uuden työntekijän palkkkakulut myös samalta ajalta.

[/quote]

Ei varmasti maksa työnantaja mitään Kelalle, päin vastoin Kela maksaa työnantajalle, jos työnantaja maksaa sen 3 kk palkan.

Vierailija
5/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihanalta ja muista välittävältä ihmiseltä:)

Vierailija
6/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ihan varmasti tuleva työnantajasi arvostaa ajatustasi suuresti. Määräaikaisen sopimuksen voitte varmastikin tehdä? Avoimuus on valttia.

Vierailija
7/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiennyt, että Kela maksaa työnantajallesi äitiysrahan siltä ajalta, kun saat palkkaa? Kyse on kolmesta kuukaudesta, mutta ei sitä ole kaikissa työsopimuksissa, voi hyvin olla, ettei työnantaja maksa mitään vaan saat vain Kelasta äitiyspäivärahan. Toki tilallesi pitää ottaa joku toinen, jonka kouluttamiseen menee aikaa, mutta sehän menisi joka tapauksessa, jos lopettaisit työt.

Vierailija
8/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:22"]

Työnantaja saattaa joutua maksamaan esim kolmen kuukauden ajalta äitiyspäivärahat KELA:lle ja KELA maksaa ne sitten sinulle. Lisäksi joutuu maksamaan lomakorvaukset, vaikak olisikin äitiyslomalla. Uuden työntekijän palkkkakulut myös samalta ajalta.

[/quote]

Ei varmasti maksa työnantaja mitään Kelalle, päin vastoin Kela maksaa työnantajalle, jos työnantaja maksaa sen 3 kk palkan.
[/quote]
Kelan korvaus ei kuitenkaan kata edes puolia yrittäjän kuluista palkanmaksutilanteessa.

Vierailija
9/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla työnantajalle koituva lasku lapsen saamisesta on 6000 - 7000 euroa. Se on pienyritykselle valtava raha. Meidän työntekijä irtisanoi itsensä ennen raskautta. Oli loistava työntekijä muutenkin, mutta tuo irtisanoutuminen vielä kruunasi kaiken: Hän viipyi kiireajan yli apunamme, mutta lähti ennen raskautta. Olen nostanut hänelle mielessäni hattua monet kerrat.

Et ap ole siis ainoa laatuasi. Etkä lainkaan hullu suoraselkäisyydessäsi.

Vierailija
10/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sun pöytää olla vakituisesti töissä ainakin 1 v verran , että saisin sen äitiysrahan , josta kela muistaakseni korvaa 60-80%.

Vierailija
11/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:22"]

[/quote]

[/quote]

höpö höpö.  

yrittäjä maksaa jos työntekijä kuuluu sellaisen sopimuksen piiriin missä se maksatetaan työnantajalla... olettaen että palkka on suurempi kuin kelan maksimikorvaus  

Vierailija
12/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun työnantaja maksa muuta kuin lomakorvaukset sulle äitiysloman ajalta kun palaat töihin. Se on pieni korvaus jos olet hyvä työntekijä

Vierailija
13/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän kolme suurinta suoraa, lakisääteistä tai työehtosopimukseen perustuvaa kuluerää ovat 1. raskauden aiheuttamien poissaolojen kulut, 2. äitiys- ja vanhempainvapaasta koituvat palkka- ja lomapalkkakulut sekä 3. sairaan alle 10-vuotiaan lapsen hoitokulut:
1. RASKAUDEN AIHEUTTAMIEN POISSAOLOJEN KULUT
Sairausajan palkka (keskimäärin 5 päivää) 4) 820,00 euroa Sosiaalikulut 205,00 euroa YHTEENSÄ 1 025,00 euroa 2.a) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT PALKKAKULUT
Työnantaja maksaa palkan 3 kk:n ajalta 9 840,00 euroa
Sosiaalikulut palkasta 1) 2 460,00 euroa Kela korvaa työnantajalle yhteensä 2) -8 068,80 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -172,70 euroa YHTEENSÄ 4 058,50 euroa
b) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT LOMAPALKKAKULUT
Lomaa kertyy 28 päivää 3 673,60 euroa
Lomaraha 1 836,80 euroa Sosiaalikulut lomapalkasta 1 377,60 euroa Kelan vuosilomakustannuskorvaus 3) -4 408,30 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -94,30 euroa YHTEENSÄ 2 385,40 euroa
3. SAIRAAN ALLE 10-VUOTIAAN LAPSEN HOITOKULUT
Sairaan lapsen hoitokulut 7 380,00 euroa (9 vuotta / 5 päivää vuosi) 5)
Sosiaalikulut 1 845,00 euroa YHTEENSÄ 9 225,00 euroa
KULUT TYÖNANTAJALLE YHTEENSÄ 16 693,90 euroa

Vierailija
14/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:55"]

Etkö tiennyt, että Kela maksaa työnantajallesi äitiysrahan siltä ajalta, kun saat palkkaa? Kyse on kolmesta kuukaudesta, mutta ei sitä ole kaikissa työsopimuksissa, voi hyvin olla, ettei työnantaja maksa mitään vaan saat vain Kelasta äitiyspäivärahan. Toki tilallesi pitää ottaa joku toinen, jonka kouluttamiseen menee aikaa, mutta sehän menisi joka tapauksessa, jos lopettaisit työt.

[/quote]

Kyllä siinä menee sivukulut ja verojakin on maksettava. Pienyrittäjälle kaikki kulut, joita vastaan ei saa työtä, josta laskutetaan on pois yrittäjän omista tuloista. Moniko työntekijä haluaisi maksaa vaikka postinjakajansa lomat erikseen tai työmaalla pyörähtäneestä kirvesmiehestä monenlaiset sivukulut pitkältä ajalta? Minusta suurin ongelma yrittäjälle taloudellisten kysymysten lisäksi on epävarmuus kaikessa etenkin verottajan kanssa asioinnissa. Etukäteen ei tiedä mitä saa takaisin ja äitiyslomalle jäävällä tulee paljon lyhytaikaisia sairaslomia, joita kukaan ei korvaa yrittäjälle.

Määräaikainen tai toiselta yritykseltä tilattu työ ei pidä sisällään noita. 

Vierailija
15/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jos teemme määräaikaisen sopimuksen muutamaksi kuukaudeksi, niin eihän häntä sitten laskuteta tästä asiasta? Tai saanko muulla tavalla päättää siitä? Miten voisin nauttia perheonnesta tietäen, että sen kustantaa tuttuni, joka joutuu siitä ongelmiin?"

Mikä tässä on ongelma? Jos työnantaja tekee määräaikaisen työsopimuksen, niin hän maksaa ainoastaan tehdystä työstä. Vaikka työsuhde olisi vakituinen ja jatkuisi äitiysloman jälkeen, työantajan palkan maksaa Kela. Tuo muutaman kuukauden työsuhde vaikuttaa Kelan maksamaan äitiyslomanpalkkaan, mutta se ei suinkaan ole pois työnantajalta vaan veronmaksajilta.

Vierailija
16/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole raskausaikana sairaslomalla sen enempää kuin muutenkaan. Esim. itse en ole ollut raskauden takia yhtään päivää pois töistä (muutenkin hyvin vähän).

Eipä niitä neuvola-, lääkäri- ja ultrakäyntejäkään niin paljoa ollut (itse hoidin omalla ajalla nämä). 

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:10"]

Yrittäjän kolme suurinta suoraa, lakisääteistä tai työehtosopimukseen perustuvaa kuluerää ovat 1. raskauden aiheuttamien poissaolojen kulut, 2. äitiys- ja vanhempainvapaasta koituvat palkka- ja lomapalkkakulut sekä 3. sairaan alle 10-vuotiaan lapsen hoitokulut: 1. RASKAUDEN AIHEUTTAMIEN POISSAOLOJEN KULUT Sairausajan palkka (keskimäärin 5 päivää) 4) 820,00 euroa Sosiaalikulut 205,00 euroa YHTEENSÄ 1 025,00 euroa 2.a) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT PALKKAKULUT Työnantaja maksaa palkan 3 kk:n ajalta 9 840,00 euroa Sosiaalikulut palkasta 1) 2 460,00 euroa Kela korvaa työnantajalle yhteensä 2) -8 068,80 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -172,70 euroa YHTEENSÄ 4 058,50 euroa b) ÄITIYS- JA VANHEMPAINVAPAASTA KOITUVAT LOMAPALKKAKULUT Lomaa kertyy 28 päivää 3 673,60 euroa Lomaraha 1 836,80 euroa Sosiaalikulut lomapalkasta 1 377,60 euroa Kelan vuosilomakustannuskorvaus 3) -4 408,30 euroa Kelan sosiaaliturvamaksun hyvitys 2,14 % -94,30 euroa YHTEENSÄ 2 385,40 euroa 3. SAIRAAN ALLE 10-VUOTIAAN LAPSEN HOITOKULUT Sairaan lapsen hoitokulut 7 380,00 euroa (9 vuotta / 5 päivää vuosi) 5) Sosiaalikulut 1 845,00 euroa YHTEENSÄ 9 225,00 euroa KULUT TYÖNANTAJALLE YHTEENSÄ 16 693,90 euroa

[/quote]

Vierailija
17/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:46"]

Olen raskaana. Sitä ei vielä tiedä muut kuin mieheni, neuvola ja minä. Raskaus ei vielä oikein näy. Lapsi on eka, joten en oikein tiedä näitä kiemouroita.

Minulle on tarjottu työtä tuttavani kiehtovassa pienessä yrityksessä, jolla ei mene huonosti, muttei näinä aikoina super-hyvinkään. Haluan sen työn. Ja saan sen siis. MUTTA TÄSSÄ ONGELMANI:

En voi sietää ajatusta, että tämä yrittäjä joutuisi maksamaan minulle äitiyspäivärahaa. Siitä hän ei myöskään selviäisi, että joutuisi maksamaan palkkaa nolla-työstä, kun tilalleni pitäisi ottaa joku muu. (En ymmärrä, miksi työnantajan kuuluu maksaa minun vauvastani. Tai ylipäänsä kenenkään vauvasta. Sehän on tismalleen yhtä loogista kuin että niitä maksuja perittäisiin vaikkapa synnyttäjän serkulta. Miten ihmeessä on työnantajan vastuulla, että hänen työntekijänsä pamahtaa paksuksi? Ihmeellistä feodaaliajattelua, ikäänkuin työnantaja jotenkin omistaisi pikku työläisensä.)

SIIS: Jos teemme määräaikaisen sopimuksen muutamaksi kuukaudeksi, niin eihän häntä sitten laskuteta tästä asiasta? Tai saanko muulla tavalla päättää siitä? Miten voisin nauttia perheonnesta tietäen, että sen kustantaa tuttuni, joka joutuu siitä ongelmiin?

Kyse ei ole siitä, ettenkö tarvitsisi rahaa. Olen ollut työtön YT-neuvotteluidne jälkeen. En silti voi maksattaa tilannetta jollain toisella. Tuo yritys pärjää ihan ok, mutta ei kestäisi kuukausia maksaen haamupalkkaa mulle. (Terveisiä Laura Rädylle, ihminen ei maksimoi tulojaan toisten kustannuksella, possu ehkä voi tehdä niin.)

[/quote]

Jotkut työnantajat

maksavat ihan normaalin palkan tietyltä äitiysloman ajalta (esim. meillä 3 kk ajan). Tällöin työnantaja saa äitiyspäivärahan "korvaukseksi". 

Työnantaja siis maksaa ihan normaalin palkan, joka on siis suurempi kuin (vastaavista tuloista laskettu) äitiyspäiväraha. 

Kaikki työnantajat eivät kuitenkaan palkaa maksa. 

Onko sillä mitään merkitystä kumpi maksaa?

Totta kai on merkitystä, työnantaja maksaa yleensä täyden palkan, Kela ei. Mutta ei tämä mikään "valintakysymys" ole, työnantajalla ei siis lakisääteistä velvollisuutta ole tätä maksaa. perustuu yleensä tessiin.

Vierailija
18/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/68 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:59"]

Meidän alalla työnantajalle koituva lasku lapsen saamisesta on 6000 - 7000 euroa. Se on pienyritykselle valtava raha. Meidän työntekijä irtisanoi itsensä ennen raskautta. Oli loistava työntekijä muutenkin, mutta tuo irtisanoutuminen vielä kruunasi kaiken: Hän viipyi kiireajan yli apunamme, mutta lähti ennen raskautta. Olen nostanut hänelle mielessäni hattua monet kerrat. Et ap ole siis ainoa laatuasi. Etkä lainkaan hullu suoraselkäisyydessäsi.

[/quote]

Tuon hatunnoston lisäksi työntekijälle  tietysti maksettiin myös kolmen kuukauden palkka, kun työntekijä näin epäitsekkäästi otti karenssia irtisanoutuessaan? 

Jotenkin kyllä tuntuu, että tällä loistavalla työntekijällä oli muitakin syitä irtisanoutumiseensa kuin raskauden suunnittelu. Hyvänä ja tuottavana työntekijänä hän saattoi esim. saada paremman työtarjouksen jostain muualta, työnantajalta, joka osaa laskea myös hyvän ja osaavan työntekijän tuoman hyödyn itselleen. Samoin sen uuden työntekijän kouluttamisen ja sisäänajon tuomat kustannukset. Aika pienestä nappikaupasta pitää olla kyse, jos hyvän ja osaavan työntekijän irtisanotumisen tuomat kustannukset ole esim. koko vanhempainvapaa-ajalle laskettuna hyvinkin  lähellä tuota 6000-7000 euroa. 

Vierailija
20/68 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuuko palkkauksesi johonkin työehtosopimukseen?  ehkei sille yrittäjälle kuulu velvollisuutta maksaa palkkaa ... vaan saat suoraan kelalta