Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tähän asti luullut että kieliopillisesti oikein on sanoa "ihminen lihoo, jos syö liikaa", mutta oikea muoto onkin "lihoaa"

Vierailija
13.09.2021 |

Ei kyllä kuulosta "lihoaa" kielikorvaan yhtään oikealta!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kielikorvaani sattuu muodot lihota ja lihoaa, vaikka ilmeisesti nekin hyväksytään.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/verbit/ohje/414

Sama täällä, varsinkin tuo ”lihoaa” on todella häiritsevä. Vähän sama jos esim. pullan leipominen kirjoitettaisiin muotoon ”Hän leipoaa pullaa”.

Kyseessä on ihan eri tyypin verbit: lihota on saman tyypin verbi kuin suureta ("suurenee"), pienetä ("pienenee"), enetä ("enenee"). Ei siis voi verrata vaikkapa verbiin leipoa. Lihota, suureta jne. sisältävät merkityksen koon muuttumisesta, vähän kuin itsekseen tapahtuvasta asiasta.

Vierailija
42/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivämäärän kirjoitusasut 13.9 ja 13.9., arvatkaa kumpi saa sappeni kiehumaan.

Ja tätä pisteetöntä muotoa näkee paljon mm. ”vaativaa asiantuntijatyötä”🖕tekevillä, jopa tiedottajilla. Saatana, tekisi mieleni hakea pesäpallomaila ja käydä vähän äidillisin ottein opastamassa.

Miten voi aikuinen ihminen olla niin jumalattoman tyhmä, että jättää päivämääristä pisteet pois. Saakeli, ne ovat JÄRJESTYSLUKUJA joiden merkki on PISTE.

Hitto 😡🤬😤.

Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ei ole niin suuresta asiasta kyse. Päivämäärän kohdalla kyllä ymmärtää kontekstista, mistä numerosta on kyse, vaikka järjestysnumeron piste puuttuisikin.

☝️ Osaamaton tollo ilmoittautui.

Kyllä asiantuntijan pitää osata kirjoittaa oikein. Miten pitkälle voidaan mennä, jätetäänkö kohta pilkut ja pisteet pois? Isosta alkukirjaimet?

Eri

Mistä päättelit, että olen osaamaton tollo? Siitäkö, että en raivoa, jos joku jättää päivämäärästä pisteen pois? (Jos nyt on pakko kertoa, niin olen ammatiltani kääntäjä ja opettaja, ja pääaineeni yliopistossa oli suomen kieli.)

Ei tarvitse kertoa, kaikkihan me täällä olemme maistereita, kääntäjiä ja pääaineemme on ollut suomen kieli.

Ole eri, jolle vastaat, mutta kyllä minunkin verenpaine nousee kun ammattilaisuuttaan jatkuvasti korostavat ihmiset eivät osaa alkeellisimpiakaan asioita tehdä oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lännestä , nyt vasta kuulin "lihonnut". Kyllä se on "olen lihonut". Onko vastaava "olen laihtunnut" vai "olen laihtunut" , kumpi oikein?

Vierailija
44/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaapa hyvät koululaiset. Lukekaa ja ymmärtäkää kielioppia siellä peruskoulussa. Kirjoista selviävät yksiselitteisesti oikeinkirjoituksen muodot. Eikä ketän enää tarvitse arvuutella miltään tuntumapohjalta kukaa ja ketää. Ketä on muuten kuka-sanan partitiivi yksikössä, keitä on monikko.

Vierailija
45/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivämäärän kirjoitusasut 13.9 ja 13.9., arvatkaa kumpi saa sappeni kiehumaan.

Ja tätä pisteetöntä muotoa näkee paljon mm. ”vaativaa asiantuntijatyötä”🖕tekevillä, jopa tiedottajilla. Saatana, tekisi mieleni hakea pesäpallomaila ja käydä vähän äidillisin ottein opastamassa.

Miten voi aikuinen ihminen olla niin jumalattoman tyhmä, että jättää päivämääristä pisteet pois. Saakeli, ne ovat JÄRJESTYSLUKUJA joiden merkki on PISTE.

Hitto 😡🤬😤.

Kunhan sitten muistat, että jos päivämäärä on ennen pistettä, ei laiteta kahta pistettä peräkkäin tyyliin "Tapahtuma oli 13.9..

Kunhan sinä et tule tyhmyyttäsi esittelemään niin kaikki on hyvin. Typerä kommentti, sinäkö olet niin tyhmä, että merkitset kaksi pistettä peräkkäin. Huh huh!

Ohis

Vierailija
46/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lännestä , nyt vasta kuulin "lihonnut". Kyllä se on "olen lihonut". Onko vastaava "olen laihtunnut" vai "olen laihtunut" , kumpi oikein?

Yhdellä ännällä se minustakin on.

t. länsisuomalainen

Vierailija
47/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tampereen seudulta ja sanon "olen lihonut", "Matti lihoo", "en halua lihoa".

"Lihota, lihoaa, lihonnut" - sori, mutta kuulostaa yhtä vajaalta kuin "ketä" väärin käytettynä. Tai "mun täytyy tekstaa nopee" :D.

Vierailija
48/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihota = pistää lihoiksi, tältä se minusta kuulostaa ;)

Vierailija
49/51 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kielikorvaani sattuu muodot lihota ja lihoaa, vaikka ilmeisesti nekin hyväksytään.

Sama täällä, varsinkin tuo ”lihoaa” on todella häiritsevä. Vähän sama jos esim. pullan leipominen kirjoitettaisiin muotoon ”Hän leipoaa pullaa”.

Kyseessä on ihan eri tyypin verbit: lihota on saman tyypin verbi kuin suureta ("suurenee"), pienetä ("pienenee"), enetä ("enenee"). Ei siis voi verrata vaikkapa verbiin leipoa. Lihota, suureta jne. sisältävät merkityksen koon muuttumisesta, vähän kuin itsekseen tapahtuvasta asiasta.

Aika lohduttavaa, että koko suurenee melkein itsestään. Kiva.

Vierailija
50/51 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka sanoo "hän lihoo", "en aio lihoa"? Stadin pellet?

Kuulostaa helkutin typerältä.

Höpsis, kyllä kunnon stadilainen sanoo "en aio lihoo" :)

Vierailija
51/51 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkisanoissasi yksikön kolmannen persoonan muodossa on -n-. Lihoaa-taivutusmuodossa ei ole. Lihonee on potentiaali. Esittelemäsi vartalotyyppi ei sovi lihota-verbiin, mutta kohota - kohoaa sopii.

Itse olen läntiseltä murrealueelta, tosin läheltä savolaiskiilaa, ja muodot lihota ja lihoaa kuulostavat korvissani virheellisiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi