Olen tähän asti luullut että kieliopillisesti oikein on sanoa "ihminen lihoo, jos syö liikaa", mutta oikea muoto onkin "lihoaa"
Ei kyllä kuulosta "lihoaa" kielikorvaan yhtään oikealta!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivämäärän kirjoitusasut 13.9 ja 13.9., arvatkaa kumpi saa sappeni kiehumaan.
Ja tätä pisteetöntä muotoa näkee paljon mm. ”vaativaa asiantuntijatyötä”🖕tekevillä, jopa tiedottajilla. Saatana, tekisi mieleni hakea pesäpallomaila ja käydä vähän äidillisin ottein opastamassa.
Miten voi aikuinen ihminen olla niin jumalattoman tyhmä, että jättää päivämääristä pisteet pois. Saakeli, ne ovat JÄRJESTYSLUKUJA joiden merkki on PISTE.
Hitto 😡🤬😤.
Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ei ole niin suuresta asiasta kyse. Päivämäärän kohdalla kyllä ymmärtää kontekstista, mistä numerosta on kyse, vaikka järjestysnumeron piste puuttuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Lihoaa on landespeden versio. Murrekieltä.
Hölmö. Molemmat on murrekieltä. Mulle "lihoo" kuulostaa juntilta tai kielipuoliselta, koska kukaan täällä ei sano niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä pisteetöntä muotoa näkee paljon mm. ”vaativaa asiantuntijatyötä”🖕tekevillä, jopa tiedottajilla. Saatana, tekisi mieleni hakea pesäpallomaila ja käydä vähän äidillisin ottein opastamassa.
Miten voi aikuinen ihminen olla niin jumalattoman tyhmä, että jättää päivämääristä pisteet pois. Saakeli, ne ovat JÄRJESTYSLUKUJA joiden merkki on PISTE.
Hitto 😡🤬😤.
Kunhan sitten muistat, että jos päivämäärä on ennen pistettä, ei laiteta kahta pistettä peräkkäin tyyliin "Tapahtuma oli 13.9..
Kuka muka sanoo "hän lihoo", "en aio lihoa"? Stadin pellet?
Kuulostaa helkutin typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Lihoaa on landespeden versio. Murrekieltä.
Oliko Spede Pasanen landespede vai stadespede?
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/lihota
Tämä on se suositeltu muoto.
Oikea muoto on lihavoituu.
Ihminen lihavoituu, jos syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kielikorvaani sattuu muodot lihota ja lihoaa, vaikka ilmeisesti nekin hyväksytään.
Jos katsot vaikkapa Nykysuomen sanakirjasta (joka alkoi ilmestyä 50-luvulla), niin ei siinäkään sanota, että lihota olisi jotenkin väärin.
En minä missään välissä väittänytkään, että ne muodot olisivat väärin. Vaan että särähtävät omiin korviini. Onhan tuossakin minun laittamassani linkissä molemmat muodot sallittu.
Lihoo? Kuulostaa vammaiselta. Puhuuko joku noin?
Se on lihoaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka sanoo "hän lihoo", "en aio lihoa"? Stadin pellet?
Kuulostaa helkutin typerältä.
Stadissa puhutaan ihan reilusti läskeistä vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kielikorvaani sattuu muodot lihota ja lihoaa, vaikka ilmeisesti nekin hyväksytään.
Jos katsot vaikkapa Nykysuomen sanakirjasta (joka alkoi ilmestyä 50-luvulla), niin ei siinäkään sanota, että lihota olisi jotenkin väärin.
En minä missään välissä väittänytkään, että ne muodot olisivat väärin. Vaan että särähtävät omiin korviini. Onhan tuossakin minun laittamassani linkissä molemmat muodot sallittu.
Okei. Viestistäsi ymmärsin, että ajattelit olevan jotenkin uusi juttu, että hyväksytään. Tulkitsin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto 😡🤬😤.Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ei ole niin suuresta asiasta kyse. Päivämäärän kohdalla kyllä ymmärtää kontekstista, mistä numerosta on kyse, vaikka järjestysnumeron piste puuttuisikin.
☝️ Osaamaton tollo ilmoittautui.
Kyllä asiantuntijan pitää osata kirjoittaa oikein. Miten pitkälle voidaan mennä, jätetäänkö kohta pilkut ja pisteet pois? Isosta alkukirjaimet?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee turkulaiset mieleen lihota muodosta. 😄
”Kyl mää siin si nii lihosin.”Mut ei me käytetä muotoa lihoaa. Me sanotaan, että kyl mää ole sit nii pal lihonu.
Ei, kyl Turus sanotaan: Pirkko se on taas lihonnu enemmän, mää lihosi vaa vähä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto 😡🤬😤.Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ei ole niin suuresta asiasta kyse. Päivämäärän kohdalla kyllä ymmärtää kontekstista, mistä numerosta on kyse, vaikka järjestysnumeron piste puuttuisikin.
☝️ Osaamaton tollo ilmoittautui.
Kyllä asiantuntijan pitää osata kirjoittaa oikein. Miten pitkälle voidaan mennä, jätetäänkö kohta pilkut ja pisteet pois? Isosta alkukirjaimet?
Eri
Mistä päättelit, että olen osaamaton tollo? Siitäkö, että en raivoa, jos joku jättää päivämäärästä pisteen pois? (Jos nyt on pakko kertoa, niin olen ammatiltani kääntäjä ja opettaja, ja pääaineeni yliopistossa oli suomen kieli.)
Sanotko: minä lihosin 5 kg
Vai: minä lihoin 5 kg.
Mulle eka kuulostaa oikealta.
Länsirannikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kyl mää siin si nii lihosin.”Oikeilla jäljillä oot. Lihosin sanotaan lännessä, lihoin idässä.
Ootsä lihossu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kyl mää siin si nii lihosin.”Mut ei me käytetä muotoa lihoaa. Me sanotaan, että kyl mää ole sit nii pal lihonu.
Ei, kyl Turus sanotaan: Pirkko se on taas lihonnu enemmän, mää lihosi vaa vähä.
No joo, hyvä huomio ;D
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, varsinkin tuo ”lihoaa” on todella häiritsevä. Vähän sama jos esim. pullan leipominen kirjoitettaisiin muotoon ”Hän leipoaa pullaa”.
Vierailija kirjoitti:
Sanotko: minä lihosin 5 kg
Vai: minä lihoin 5 kg.Mulle eka kuulostaa oikealta.
Länsirannikko
Mää laihtusin 5 kiloo mut Pirkko lihos.
Haistappa nyt pitkä paska, ihan on suomenkieliset idiootit asialla, jotka unohtaa pisteet.