Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (827)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itseä ahdistaa se, että jos harrastan seksiä naisen kanssa, joka tietää/tuntee (sisäisesti) olevansa mies, niin todellisuudessa sekstaan miehen kanssa.

No siinä se ongelma ei olekaan, että harrastaisit seksiä miehen kanssa. Mutta ketä tahansa ahdistaisi, jos tällainen kumppani pitäisi kokea mieheksi vastoin kaikkia aisteja.

• ylös 36
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon mahtaa näin someaikana vaikuttaa, että kaapista tullaan usein julkisesti omalla nimellä ja kasvoilla ja siitä on jälkeenpäin vaikea pakittaa? Näyttää äkkiseltään, että nykyisin on myös kauhea kiire tuntea ja leimata itsensä tosi nuorena. Tiesin jälkiviisasti ajatellen jo alakoulussa, että tykkään tytöistä, mutta en usko että olisin hyötynyt identiteetin julkisesta selvittelystä, päinvastoin.

Kriiseilin teininä sukupuoleni kanssa sen jälkeen, kun törmäsin somessa käsityksiin sukupuolesta ja sen ilmaisusta (jotka vuosia myöhemmin löysivät tiensä Setan materiaaleihin ja vähän kaikkialle; ks. linkki alla*) - ja olin sentään "jo" 18 enkä siten yhtä vaikutuksille altis kuin varhaisteinit ja vielä nuoremmat. Minun aikanani koulussa ei opetettu, että sukupuoli perustuu tunteisiin, käytökseen, kiinnostuksen kohteisiin ja tyyliin. Jos olisin tullut kaapista enkä vain pohtinut asiaa itsekseni, en ehkä olisi kehdannut muuttaa mieltäni tai antanut itseni päätyä lopputulokseen, että sukupuoli on vain kehollinen ominaisuus ja personaallisuus ja roolit ovat eri asia. Tuskailu ratkesi kun oivalsin, että naiseudessa ei voi epäonnistua sen enempää kuin muissakaan fyysisissä piirteissä, vaikka tuntisi olevansa erilainen kuin kaikki muut. Sitäkin silloin mietin, että kuka minä olin sanomaan, että olisin niin erityislaatuinen, että tunnen ja ajattelen aivan toisin kuin kaikki toiset "syntymässä naiseksi määritellyt" ja että äitini, tätini, mummoni, sukuni, koulukaverini ja maailman kaikki tytöt ja naiset tuntevat jonkinlaista kehosta irrallista naiseuden essenssiä? Se, että olen vähän erilainen, ei tarkoita etten ole nainen. Se tarkoittaa, että nainen voi olla myös tällainen.

* https://seta.fi/sateenkaaritieto/sateenkaarisanasto/

Ja joo, tiedän, että tämä kuulostaa juuri tälläista keskustelua varten feikatulta kokemukselta, mutta juuri tuon takia suhtaudun "sukupuolen moninaisuuteen" ja nuorten transitioon niin kuin suhtaudun. Kun luen etenkin muunsukupuolisten kuvauksia, tunnistan vanhoja ajatuksiani ja sen ahdistuksen, kun yrittää tehdä loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisesta asiasta eli sukupuolesta valtavan monimutkaista ja määrittelemätöntä. Oivallukseen vaikutti sekin, että vaikka kutsuisin itseäni joksikin muuksi kuin naiseksi ja tuntisin pääni sisällä toisin, eläisin koko ikäni naisen kehossa ja minua pidettäisiin naisena, joten uusi nimitys tai tuntemus ei muuttaisi elämässäni yhtään mitään. Siihen aikaan ei vielä puhuttu muusujen (silloisten genderqueerien) hoidoista saati tehty niitä.

Paljastan vielä, että mainitsemani some oli mikäs muukaan kuin Tumblr.

Ah, Tumblr... sieltähän se kaikki alkoi.
t. detransitioituja

Tämä ei sitten ole sarkasmia vaan totisinta totta.

Niinpä niin. Olisittepa nähneet ilmeeni, kun löysin Tumblrin jenkkiteinien teoriat myöhemmin Setan sivuilta ja valtavirran julkaisuista sellaisenaan. Ensin sieltä kopioitiin kaikki aseksuaalisuuden ympärille kehitetty ja sen jälkeen sukupuolijutut.

Eikä pelkästään se vaan tuntuu, että Tumblrsta on niin moni muukin nykyinen ilmiö kotoisin, esim. koko helvetin cancel-kulttuuri. Tumblria käyttäneet, muistatteko kaikki ne "call out postit" ja "this is why x is problematic" postaukset? Entä muistatteko kuinka syntyi paskamyrsky jos joku vahingossa rebloggasi jotain joltain joltain "problemaattiselta" tyypiltä? Vaadittiin julkisia anteeksipyyntöpostauksia jos joku oli tehnyt jotain väärää.

:) friendly reminder :) :

Tumblr pilasi meidät

• ylös 48
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
kumma kun vanhemmilla ei ole mitään vastuuntuntoa enää nykyään pysäyttää tää hulluus lapsellaan! ajatellaan vaan että "joo se on nyt mies ja nyt se on homo antaa olla"

tämähän nyt oli provo, mutta silti; tietänet että transliike vaatii, ettei huoltajan suostumusta hoitoihin edes edellytetä.

Aivan käsittämätöntä, että nykyisin en voi varata lääkäriaikaa 13-vuotiaalle lapselleni, en pääse katsomaan hänen omakantaansa, en saisi paikantaa hänen puhelintaan, enkä seurata hänen netinkäyttöään. Kuitenkin jos hän syyllistyy vaikkapa rikokseen, olen korvausvelvollinen hänen aiheuttamistaan vahingoista. Eli toisaalta vastaan hänen asioistaan kuten omistani -toisaalta en ole oikeutettu saamaan hänen terveyteensä, viestintäänsä tai liikkumisiinsa liittyvään tietoon 

Kansa on "viisaudessaan" äänestämällä valinnut sellaiset vihervasemmistohörhöt että maahan on saatu tuollaisen mahdollistava lainsäädäntö.

• ylös 14
  • alas 11
Vierailija

Jos joku ei tiedä onko mies vai nainen, ratkaisu on leikkaus. Miehiltä munat pois ja naisilta munasarja + kohtu. Tällä ainakin estetään lisääntyminen, koska monet mielisairaudet kulkevat suvussa, joten ketju poikki.

• ylös 10
  • alas 25
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö sen voi ajatella niin, että on kohtalo syntyä mieheksi tai naiseksi ja sen kanssa on elettävä. En tiedä millaista on olla mies, enkä osaa sitä kaivata. En myöskään naisena tee mitään erityisiä "naisten juttuja" jotka olisi miehiltä jotenkin kielletty.

En ymmärrä ajattelutapaasi. MIKSI pitäisi tyytyä johonkin mystiseen "kohtaloon", jos on mahdollisuus parempaan?

• ylös 6
  • alas 21
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mie oon nainen ja sekstaan vain oman mieheni kanssa joka on mies. Näin on jatkunut jo 40 vuotta. Saunassa pestään toistemme selät ja seksiä on vähemmän kuin 20 v. sitten. Rakkautta ja lämpöä riittää sitäkin enemmän. 💞

Olette niin lutuisia ja vanhanaikaisia.

• ylös 0
  • alas 26
Vierailija

Olen katsonut joitain näitä ohjelmia, ja kyllä niissä on ollut näitä henkilöitä, joita kadutti nämä leikkaukset. Miehestä tuli epäuskottava nainen, siis sellainen iso ja aika romuluinen. Sanoi, että olisi vaan tarvinnut tukea kehittyä, oli nuorena arka ja epävarma, niin tuli jostain tämä ehdotus, että tuntisi itsensä naiseksi. Toisessa pienikokoinen nainen sanoi, että ei halua leikkauksia, vaikka ei oikein tunne itseään naiseksi, koska sitten hänestä tulisi eunukki masentunut miehentumppi. Ohjelmassa hehkutettiin näitä leikkauksia. Nuoret siinä eivät tainneet oikein ymmärtää sitä lapsettomaksi jäämistä, jos suvunjatkamiskyky viedään. Vai otetaanko niitä sukusoluja talteen, tuskinpa.

• ylös 45
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sterilisaation saa 30v, mut sukupuoltaan saa vaihtaa 18v?

Kun otin sterilisaation puheeksi gynellä, oli hän hyvin penseä asian suhteen. Niitäkään ei kuulemma noin vain tehdä iästä huolimatta. Ohitin asian olankohautuksella, koska ei se niin iso juttu minulle ollut. Käytän ehkäisykapselia.

Minä en käytä ehkäisykapseleita tai muita myrkkyjä. Kun kondomi pettää, teen abortin.

• ylös 5
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie oon nainen ja sekstaan vain oman mieheni kanssa joka on mies. Näin on jatkunut jo 40 vuotta. Saunassa pestään toistemme selät ja seksiä on vähemmän kuin 20 v. sitten. Rakkautta ja lämpöä riittää sitäkin enemmän. 💞

Olette niin lutuisia ja vanhanaikaisia.

Nuo ovat ihan kuin meidän äiti ja isä. Eivät ole koskaan käyneet vieraissa eivätkä tiedä muista sukupuolista mitään. Luulevat että niitä on vain kaksi.

• ylös 0
  • alas 34
Vierailija

—————————————————————

P—E—R—S—K—U—T—A—R—A—L—L—A—A

—————————————————————

• ylös 2
  • alas 21
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon mahtaa näin someaikana vaikuttaa, että kaapista tullaan usein julkisesti omalla nimellä ja kasvoilla ja siitä on jälkeenpäin vaikea pakittaa? Näyttää äkkiseltään, että nykyisin on myös kauhea kiire tuntea ja leimata itsensä tosi nuorena. Tiesin jälkiviisasti ajatellen jo alakoulussa, että tykkään tytöistä, mutta en usko että olisin hyötynyt identiteetin julkisesta selvittelystä, päinvastoin.

Kriiseilin teininä sukupuoleni kanssa sen jälkeen, kun törmäsin somessa käsityksiin sukupuolesta ja sen ilmaisusta (jotka vuosia myöhemmin löysivät tiensä Setan materiaaleihin ja vähän kaikkialle; ks. linkki alla*) - ja olin sentään "jo" 18 enkä siten yhtä vaikutuksille altis kuin varhaisteinit ja vielä nuoremmat. Minun aikanani koulussa ei opetettu, että sukupuoli perustuu tunteisiin, käytökseen, kiinnostuksen kohteisiin ja tyyliin. Jos olisin tullut kaapista enkä vain pohtinut asiaa itsekseni, en ehkä olisi kehdannut muuttaa mieltäni tai antanut itseni päätyä lopputulokseen, että sukupuoli on vain kehollinen ominaisuus ja personaallisuus ja roolit ovat eri asia. Tuskailu ratkesi kun oivalsin, että naiseudessa ei voi epäonnistua sen enempää kuin muissakaan fyysisissä piirteissä, vaikka tuntisi olevansa erilainen kuin kaikki muut. Sitäkin silloin mietin, että kuka minä olin sanomaan, että olisin niin erityislaatuinen, että tunnen ja ajattelen aivan toisin kuin kaikki toiset "syntymässä naiseksi määritellyt" ja että äitini, tätini, mummoni, sukuni, koulukaverini ja maailman kaikki tytöt ja naiset tuntevat jonkinlaista kehosta irrallista naiseuden essenssiä? Se, että olen vähän erilainen, ei tarkoita etten ole nainen. Se tarkoittaa, että nainen voi olla myös tällainen.

* https://seta.fi/sateenkaaritieto/sateenkaarisanasto/

Ja joo, tiedän, että tämä kuulostaa juuri tälläista keskustelua varten feikatulta kokemukselta, mutta juuri tuon takia suhtaudun "sukupuolen moninaisuuteen" ja nuorten transitioon niin kuin suhtaudun. Kun luen etenkin muunsukupuolisten kuvauksia, tunnistan vanhoja ajatuksiani ja sen ahdistuksen, kun yrittää tehdä loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisesta asiasta eli sukupuolesta valtavan monimutkaista ja määrittelemätöntä. Oivallukseen vaikutti sekin, että vaikka kutsuisin itseäni joksikin muuksi kuin naiseksi ja tuntisin pääni sisällä toisin, eläisin koko ikäni naisen kehossa ja minua pidettäisiin naisena, joten uusi nimitys tai tuntemus ei muuttaisi elämässäni yhtään mitään. Siihen aikaan ei vielä puhuttu muusujen (silloisten genderqueerien) hoidoista saati tehty niitä.

Paljastan vielä, että mainitsemani some oli mikäs muukaan kuin Tumblr.

Ah, Tumblr... sieltähän se kaikki alkoi.
t. detransitioituja

Tämä ei sitten ole sarkasmia vaan totisinta totta.

Niinpä niin. Olisittepa nähneet ilmeeni, kun löysin Tumblrin jenkkiteinien teoriat myöhemmin Setan sivuilta ja valtavirran julkaisuista sellaisenaan. Ensin sieltä kopioitiin kaikki aseksuaalisuuden ympärille kehitetty ja sen jälkeen sukupuolijutut.

Eikä pelkästään se vaan tuntuu, että Tumblrsta on niin moni muukin nykyinen ilmiö kotoisin, esim. koko helvetin cancel-kulttuuri. Tumblria käyttäneet, muistatteko kaikki ne "call out postit" ja "this is why x is problematic" postaukset? Entä muistatteko kuinka syntyi paskamyrsky jos joku vahingossa rebloggasi jotain joltain joltain "problemaattiselta" tyypiltä? Vaadittiin julkisia anteeksipyyntöpostauksia jos joku oli tehnyt jotain väärää.

:) friendly reminder :) :

Tumblr pilasi meidät

"x are valid!"

En ole lukenut tätä vielä kokonaan, mutta:

https://4thwavenow.com/2019/03/20/tumblr-a-call-out-post/

As time progresses, the seriously confused debates and ideas cooking within the Tumblr echo chamber find their way to other platforms and push those user bases in the same direction. This is scary because, unlike Tumblr, Twitter is taken very seriously. Citizens can converse with politicians, celebrities, and influencers in a way that was never possible before, and activists can reach a spectrum of people who would have otherwise never listened to them. Now, when I think about the kind of ideologies I subscribed to as a teenager on Tumblr, and as I see them being played out on Twitter and in the real world years later, it deeply concerns me. My concern about this trend is exacerbated even further when I realize that most people do not understand the planet from which many aspects of online activism emerge. And this lack of understanding is shared by a wide demographic, including professionals, parents, and confused Leftists and Liberals blindsided by the turn activism has taken in the last half decade.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

https://yle.fi/uutiset/3-9626417

"Niina kokee olevansa jotakin naisen ja miehen väliltä. Muunsukupuolisuus näkyy Niinan arjessa siten, että hän pitää tietyistä miehekkäistä ja tietyistä naisellisista jutuista.

– Tykkään pukeutua miehisiin vaatteisiin. Minulla on bokserit ja käytän miesten deodoranttia. Olen toisaalta ultimate-romantikko. Rakastan kaikkia lälly-leffoja ja romantiikkaa. Se on minun naisellinen puoleni.

Silti Niina uskoo, että miehinen puoli korostuu hänessä enemmän, vaikka hän ei mies olekaan."

"Pian eron jälkeen Niina meni HYKS:in sukupuoli-identiteetin poliklinikalle selvittämään, mikä hän on sukupuoleltaan.

– En tuntenut olevani lesbo, vaikka seurustelinkin naisen kanssa. Jotkut kysyivät minulta, olenko menossa sukupuolenkorjausleikkaukseen. Se ei kuitenkaan ollut sitä, mitä itse halusin.

Kun Niina lopulta sai tietää olevansa muunsukupuolinen, oli se hänelle helpotus.

– Kun lähdin klinikalta, itkin Pasilan sillalla. Olin niin iloinen siitä, että saan olla sitä, mitä olen."

Voiko joku selittää mulle mitä muunsukupuolisuus on ilman, että käyttää selityksessä ahtaita sukupuolistereotypioita??

• ylös 67
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sterilisaation saa 30v, mut sukupuoltaan saa vaihtaa 18v?

Kun otin sterilisaation puheeksi gynellä, oli hän hyvin penseä asian suhteen. Niitäkään ei kuulemma noin vain tehdä iästä huolimatta. Ohitin asian olankohautuksella, koska ei se niin iso juttu minulle ollut. Käytän ehkäisykapselia.

Minä en käytä ehkäisykapseleita tai muita myrkkyjä. Kun kondomi pettää, teen abortin.

Kunhan et verovaroilla terv.huoltoa kuormittamalla.

Vierailija

Tätä ajetaan Suomeenkin. Australiassa 15-vuotias otettiin huostaan, koska vanhemmat eivät suostuneet transhoitojen aloittamiseen:

Parents Challenge State to Return Transgender Child

"A mother and father in Australia are battling for custody of their child after a court ruled them to be “abusive” for refusing to allow their child gender reassignment treatment after the child was taken from their home by police.

The parents, who are appealing to the Supreme Court to overturn the decision, claim that their 15-year-old child had not expressed any doubts about their gender or showed signs of dysphoria prior to their removal from the family home."

"Meanwhile, they were only alerted to the issue when medical staff at the Perth Children’s Hospital’s (PCH) gender dysphoria ward told them the child had gender identity issues.

“We were so shocked. We didn’t even know about these things,” Albert and Helen told The Epoch Times on Sep. 3. The Epoch Times has agreed to give the parents pseudonyms for the protection of themselves, their child and those involved in the case."

"Albert and Helen have not seen or spoken to their child for close to two years."

https://www.theepochtimes.com/parents-challenge-state-to-return-transgen...

• ylös 24
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen voi ajatella niin, että on kohtalo syntyä mieheksi tai naiseksi ja sen kanssa on elettävä. En tiedä millaista on olla mies, enkä osaa sitä kaivata. En myöskään naisena tee mitään erityisiä "naisten juttuja" jotka olisi miehiltä jotenkin kielletty.

En ymmärrä ajattelutapaasi. MIKSI pitäisi tyytyä johonkin mystiseen "kohtaloon", jos on mahdollisuus parempaan?

Mutta onko se automaattisesti parempaa? Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella, ja sanon näin naisena, joka usein toivoo, että olisi syntynyt mieheksi, koska elämässäni on ollut kaikenlaista ikävää naisen kehollisuuteen liittyvää. Mutta ehkä miehenä olisi tullut vastaan muuta ikävää. Ja syntymäsukupuoleen vain on pakko tottua tavalla tai toisella vaikka transitioituisi, koska edistyneinkin lääketiede pystyy vain rajallisiin muutoksiin. Miehen kehoa ei voi muuttaa naisen kehoksi tai päinvastoin. Kirurgit eivät pysty esim. rakentamaan luomua vastaavia sukupuolielimiä tai muokkaamaan luustoa.

• ylös 43
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Niina kokee olevansa jotakin naisen ja miehen väliltä. Muunsukupuolisuus näkyy Niinan arjessa siten, että hän pitää tietyistä miehekkäistä ja tietyistä naisellisista jutuista.

– Tykkään pukeutua miehisiin vaatteisiin. Minulla on bokserit ja käytän miesten deodoranttia. Olen toisaalta ultimate-romantikko. Rakastan kaikkia lälly-leffoja ja romantiikkaa. Se on minun naisellinen puoleni.

Silti Niina uskoo, että miehinen puoli korostuu hänessä enemmän, vaikka hän ei mies olekaan."

"Pian eron jälkeen Niina meni HYKS:in sukupuoli-identiteetin poliklinikalle selvittämään, mikä hän on sukupuoleltaan.

– En tuntenut olevani lesbo, vaikka seurustelinkin naisen kanssa. Jotkut kysyivät minulta, olenko menossa sukupuolenkorjausleikkaukseen. Se ei kuitenkaan ollut sitä, mitä itse halusin.

Kun Niina lopulta sai tietää olevansa muunsukupuolinen, oli se hänelle helpotus.

– Kun lähdin klinikalta, itkin Pasilan sillalla. Olin niin iloinen siitä, että saan olla sitä, mitä olen."

Voiko joku selittää mulle mitä muunsukupuolisuus on ilman, että käyttää selityksessä ahtaita sukupuolistereotypioita??

Ilman stereotypioita selittäminen ei onnistunut myöskään Setan kyselyssä.

https://seta.fi/2021/07/14/ei-binaaristen-paiva-2021/

• ylös 32
  • alas 0
Vierailija

https://yle.fi/uutiset/3-10747801

"Ensimmäisen kerran aloin hahmottaa muunsukupuolisuutta, kun muunsukupuolinen ystäväni lähti prosessiin. Se avasi silmäni.

Vaikka se ei itseni kohdalla soittanutkaan mitään kelloja, näin, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Binääriä voi haastaa, eikä trans tarkoita miestä mekossa, kuten olin lapsena ajatellut. Ei ole väliä, miltä näyttää. Tärkeintä on oma kokemus.

Kun aloin kyseenalaistaa sukupuoltani, aloin kyseenalaistaa kaikkea muutakin. Jos asia, jota olen pitänyt niin itsestäänselvänä, ei olekaan sitä, mitä olen ajatellut, niin mitä kaikkea muuta olen vain ottanut vanhemmiltani tai yhteiskunnalta vastaan?"

Näköjään Pandakin tajusi olevansa ei-binäärinen vasta kaverin lähdettyä transprosessiin. Samat tyypit väittää ettei sosiaalista tartuntaa ja rapid-onset gender dysphoriaa olisi olemassakaan...

Jutussa kerrotaan myös traaginen tarina muusu-nuoresta joka ei koulussa suostunut juomaan vettä, koska ainoa sp-neutraali vessa oli invavessa, jonka ovi pidettiin lukittuna. Tuli mieleen tämä jonkun detransitioituneen Redditiin postaama kuva: https://preview.redd.it/ox6vpwoh6ve71.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp...

• ylös 44
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ilman stereotypioita selittäminen ei onnistunut myöskään Setan kyselyssä.

https://seta.fi/2021/07/14/ei-binaaristen-paiva-2021/

Ja luulin pitkään, että muunsukupuolisuus liittyy intersukupuolisuuteen tai tarkoittaa kehoristiriitaa, johon liittyy toivomus tai tuntemus androgyynisestä kropasta, jossa on molempien sukupuolten piirteitä, mutta ei sitä kyllä koskaan kuvailla sillä tavalla.

• ylös 26
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joillakin autogynefiilisillä transleideillä on kuukautisfetissi:

https://mobile.twitter.com/miskhotaaa/status/1435911881978384390

Jotkut heistä tonkivat käytettyjä kuukautistuotteita naistenvessoista "tarpeisiinsa".

Voisko nää autogynefiili-twitterjaot pitää vaikka siellä "mitä mieltä juridisen sp:n uudistamisesta" ketjussa? Olisi hyvä jos täällä keskustelu pysyisi asiallisena ja aiheessa eli detransitiossa, transhoidoissa, nuorten pahoinvoinnissa jne.

• ylös 23
  • alas 2

Sivut