Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (826)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
SVT:n kolmiosainen Tranståg dokumentti kannattaa etsiä Youtubesta. Siinä MtF ransasioissa paljon esillä ollut henkilö kertoi katuvansa leikkauksia ja jos saisi nyt valita ei menisi leikkaukseen. Hänestäkin näkyi päälle että ei ole biologinen nainen. Monilla on epärealistisia odotuksia sekä leikkaushoitojen tuloksista että muiden ihmisten suhtautumisesta. Lähes kaikista transeista kyllä näkee heti sen syntymäsukupuolen ja se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen, sekä tietoiseen että alitajuiseen. Mikään määrä leikkauksia tai hormooneita ei muuta henkilön sukupuolta.

Enpä kyllä sanoisi, että lähes kaikista näkee syntymäsukupuolen. Ethän sä näe sitä niistä, joista se ei näy. Tapasin yhdessä tilaisuudessa ihmisen, josta ei olisi tullut mieleen, että olisi jotain muuta kuin nainen. Ainoa vaan että miesvaltaisella alalla samassa oppilaitoksessa opiskelleena olisin luultavasti tiennyt hänet. Pienen hetken päästä tajusin yhdistää hänet tyyppiin, jolla oli sama sukunimi ja josta olin tuttavapiirissä kuullut, että on korjaamassa sukupuolta. Ei ollut mun käsittääkseni vielä edes erityisen pitkällä prosessi. Paljon tekee ihan koko, hän oli mieheksi pienikokoinen ja naisena tyypillisemmän kokoinen. Vastaavasti joskus tosi pitkän naisen nähdessä tulee mieleen, onkohan hän transnainen, kun on niin pitkä.

• ylös 10
  • alas 6
Vierailija

Mitä kertoo maailman menosta tämä?
https://mobile.twitter.com/NAllison89/status/1437691311474229253
"Since Elliot Page is trending here I would like to remind everyone that the same day that they stopped being Ellen Page and started to be Elliot is the day that detransitioner Keira Bell won her case in the High Court. One of these got massive attention and applause, the other

... little media attention and condemnation by LGBT activists. So a lesbian coming out as a straight man is progressive and good, and a lesbian embracing being a GNC woman and being concerned that other's like her will be sent down the wrong path when nothing is wrong is bad.

...this is where we are now as a progressive society. One where to be "kind" and "liberal" you must embrace a new fashionable homophobia and misogyny. Otherwise you get abuse and ostracized by the woke on high. Just so everyone knows how things stand in the world in 2021."

Elliot on ollut juuri jossain gaalassa miesten puku päällä.(huonosti istuva hartioista kaikenlisäksi, ei räätälöity mittojen mukaan)

• ylös 26
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Since Elliot Page is trending here I would like to remind everyone that the same day that they stopped being Ellen Page and started to be Elliot is the day that detransitioner Keira Bell won her case in the High Court. One of these got massive attention and applause, the other

... little media attention and condemnation by LGBT activists. So a lesbian coming out as a straight man is progressive and good, and a lesbian embracing being a GNC woman and being concerned that other's like her will be sent down the wrong path when nothing is wrong is bad.

...this is where we are now as a progressive society. One where to be "kind" and "liberal" you must embrace a new fashionable homophobia and misogyny. Otherwise you get abuse and ostracized by the woke on high. Just so everyone knows how things stand in the world in 2021."

Elliot on ollut juuri jossain gaalassa miesten puku päällä.(huonosti istuva hartioista kaikenlisäksi, ei räätälöity mittojen mukaan)

GNC tarkoittaa gender non corforming, eli ei-stereotyyppisesti sukupuolelleen käyttäytyvä henkilö

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolidysforia on nuorten naisten uusi anoreksia. Juurisyyt ovat täsmälleen samat.

Tämä on mielenkiintoinen ajatus ja voi hyvinkin pitää paikkansa. Tuntuu, että näiden välissä oli "muotitautina" itsensä viiltely. Kun sen sokkiarvo laimeni, niin sitten menty astetta rankempaa oman kehon vieroksumiseen.

Lapseni ahdistus ilmeni viiltelynä vajaa parikymmentä vuotta sitten. Mikäli nämä trans-asiat olisivat olleet yhtä silloin voimakkaana esillä, niin olen lähes varma, että siltä suunnalta olisi lähdetty hakemaan ratkaisua olemisen tuskaan.

Abigail Shrierin kirjassa Irreversible Damage nimenomaan sanotaan, että trans-ilmiö on jatkumoa anoreksialle, bulimialle ja viiltelylle eli aiemmille nuoria naisia vaivanneille häiriöille. Ja on siis ensisijaisesti mielenterveyden häiriö etenkin nuorilla naisilla yhtäkkiä ilmetessään.

Pikkulapsesta asti näin tunteneet, useammin miehet kuin naiset, ovat eri juttu.

• ylös 34
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti! En tiennyt, että Page varasti Keiran saaman huomion ulostulollaan. 🤬

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuka murrosikäinen viihtyy kehossaan??! Kyllä se on useimmille vähintäänkin hankalaa aikaa, kun hormonit pistää tunteet heittelemään ja keho tuntuu elävän omaa elämäänsä. Se on ihan normaalia. Ei siinä pidä alkaa sukupuoltaan vaihtamaan.

En ole kokenut tuollaista enkä ikinä pysähtynyt miettimään viihdynkö kehossani. Naurettava ajatuskin. Tietysti olisin mieluumin kaunis ja rikas kuin tällainen kuin olen, mutta se on eri juttu.

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti! En tiennyt, että Page varasti Keiran saaman huomion ulostulollaan. 🤬

Page myös jutteli Oprahin haastattelussa, että lapset potkaisevat tyhjää ilman transhoitoja - vai olikohan se, että jos eivät pääse urheilussa vastakkaisen biologisen sukupuolen sarjoihin. Todisteita ei luonnollisesti ole. Itsemäärittelyn ja epäreilun urheilun väitetään Suomessakin vähentävän itsemurhia, mutta kukaan ei ole tainnut kerätä dataa siitä, onko lasten itsemäärittely esim. Norjassa vaikuttanut mielenterveyteen ja lisääkö vai vähentääkö se dysforiaa.

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SVT:n kolmiosainen Tranståg dokumentti kannattaa etsiä Youtubesta. Siinä MtF ransasioissa paljon esillä ollut henkilö kertoi katuvansa leikkauksia ja jos saisi nyt valita ei menisi leikkaukseen. Hänestäkin näkyi päälle että ei ole biologinen nainen. Monilla on epärealistisia odotuksia sekä leikkaushoitojen tuloksista että muiden ihmisten suhtautumisesta. Lähes kaikista transeista kyllä näkee heti sen syntymäsukupuolen ja se vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen, sekä tietoiseen että alitajuiseen. Mikään määrä leikkauksia tai hormooneita ei muuta henkilön sukupuolta.

Enpä kyllä sanoisi, että lähes kaikista näkee syntymäsukupuolen. Ethän sä näe sitä niistä, joista se ei näy. Tapasin yhdessä tilaisuudessa ihmisen, josta ei olisi tullut mieleen, että olisi jotain muuta kuin nainen. Ainoa vaan että miesvaltaisella alalla samassa oppilaitoksessa opiskelleena olisin luultavasti tiennyt hänet. Pienen hetken päästä tajusin yhdistää hänet tyyppiin, jolla oli sama sukunimi ja josta olin tuttavapiirissä kuullut, että on korjaamassa sukupuolta. Ei ollut mun käsittääkseni vielä edes erityisen pitkällä prosessi. Paljon tekee ihan koko, hän oli mieheksi pienikokoinen ja naisena tyypillisemmän kokoinen. Vastaavasti joskus tosi pitkän naisen nähdessä tulee mieleen, onkohan hän transnainen, kun on niin pitkä.

No kyllähän sen nyt näkee 99,9% tapauksista kuka tahansa, älä selitä. Ja äänestä sen viimeistään kuulee, sitä ei koskaan saa ihan luonnolliseksi jos "vaihtaa sukupuolta".

• ylös 14
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie oon nainen ja sekstaan vain oman mieheni kanssa joka on mies. Näin on jatkunut jo 40 vuotta. Saunassa pestään toistemme selät ja seksiä on vähemmän kuin 20 v. sitten. Rakkautta ja lämpöä riittää sitäkin enemmän. 💞

Olette niin lutuisia ja vanhanaikaisia.

Nuo ovat ihan kuin meidän äiti ja isä. Eivät ole koskaan käyneet vieraissa eivätkä tiedä muista sukupuolista mitään. Luulevat että niitä on vain kaksi.

Reps, kylläpä ovatkin vanhanaikaisia.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Page myös jutteli Oprahin haastattelussa, että lapset potkaisevat tyhjää ilman transhoitoja - vai olikohan se, että jos eivät pääse urheilussa vastakkaisen biologisen sukupuolen sarjoihin. Todisteita ei luonnollisesti ole. Itsemäärittelyn ja epäreilun urheilun väitetään Suomessakin vähentävän itsemurhia, mutta kukaan ei ole tainnut kerätä dataa siitä, onko lasten itsemäärittely esim. Norjassa vaikuttanut mielenterveyteen ja lisääkö vai vähentääkö se dysforiaa.

Kumma ettei meillä vielä parikymmentä vuotta sitten nähty mitään transnuorten itsemurha-aaltoja. Jos kerta transnuoria on aina ollut niin paljon kuin nyt eikä kyseessä ole sosiaalisesta tartunnasta johtuva "trendi" (THL:n kouluterveyskyselyn mukaan yli 5% 8.-9. luokkalaisista kokee olevansa muunsukupuolisia ja siihen päälle varmaan vähintään pari prosenttia on "binääritranssukupuolisia"), niin eikö ysärillä tai vuosituhannen alussa silloin olisi pitänyt olla ihan valtavat määrät itsensä offaneita nuoria, kun silloin eivät vielä päässeet haluamansa sukupuolen urheilusarjoihin eikä "korjaavia hoitoja" ollut niin helposti saatavilla eikä muutenkaan ollut kukaan heidän identiteettejään validoimassa?

• ylös 37
  • alas 0
Vierailija

Miehuuden mukana tuli miesvitutus, joka on paljon kamalampi kuin naisten mielipahat, siis aivan kuin miesflunssa. Hän ei ehkä kestänyt sitä.

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kumma ettei meillä vielä parikymmentä vuotta sitten nähty mitään transnuorten itsemurha-aaltoja. Jos kerta transnuoria on aina ollut niin paljon kuin nyt eikä kyseessä ole sosiaalisesta tartunnasta johtuva "trendi" (THL:n kouluterveyskyselyn mukaan yli 5% 8.-9. luokkalaisista kokee olevansa muunsukupuolisia ja siihen päälle varmaan vähintään pari prosenttia on "binääritranssukupuolisia"), niin eikö ysärillä tai vuosituhannen alussa silloin olisi pitänyt olla ihan valtavat määrät itsensä offaneita nuoria, kun silloin eivät vielä päässeet haluamansa sukupuolen urheilusarjoihin eikä "korjaavia hoitoja" ollut niin helposti saatavilla eikä muutenkaan ollut kukaan heidän identiteettejään validoimassa?

Niinhän sitä luulisi. Ja siis Seta itsekin sanoo, ettei heidän väitteilleen löydy todisteita, joskin ladattavassa raportissa, jota moni tuskin lukee:

"Koko väestössä itsemurha on merkittävä nuorten kuolinsyy. Kokonaisuudessaan Suomessa
vuonna 2010 15–19 -vuotiaiden nuorten kuolemista 30–36 % johtui itsemurhista. Toteutuneiden itsemurhien osalta ei ole olemassa tilastotietoja sen osalta, kuinka monta prosenttia uhreista kuuluu sukupuolivähemmistöön, eikä ole mahdollista arvioida tarkkaan sitä, kuinka suuri osa transnuorten kuolemista johtuu juuri itsemurhista."
https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/ammattilaisille/tutkimuskatsaukset/

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää luulen että porukka ei tahdo olla stereotyyppinen naisellinen. Kokevat kenties että on inhottaa olla poikien/miesten silmissä haluttava ja seksikäs.
Tähän sitten etsitään vastausta siitä että muutetaan itsemme 'sekasikiöksi' jotta saisi olla rauhassa eikä tarvitse ottaa pyllykuvia ja herutella tissejä.

Oikeasti se menisi(mielestäni) niin että sukupuoli pysyy ennallaan mutta jokainen pukeutuu niin kuin tuntuu hyvältä. Ei tarte tissejä irroittaa, voi ne pukea myös peittävästi.
Koko homma on vedetty aikuisten toimesta överiksi ja lähdetty nuorten haihatuksiin mukaan. Ei Mariasta tule Kari eikä Karista Maria vaikka tekisi mitä, jokaisen pitää oppia olemaan omissa nahoissaan ja hyväksyä oma itsensä. Vaikka sitten terapeutin kanssa.

Esimerkki on ihan omasta suvusta jossa teinityttö alkoi litistää rintojaan ja pukeutua kuin poika. Puhui transhoidoista ja äitinsä lähti mukaan tähän. No, lopulta tuli mielenterveysdiagnoosi ja naisellisuus löytyi eikä inhota enää.

En tiiä oonko ihan vatukossa ajatukseni kanssa mutta tämmöstä minä koin nuorena.

Luulen myös että jollain tällaisella aika monen nuoren olo helpottuisi. Itsekin teininä kipuilin sen kanssa etten ole naisellinen. Inhoan hameita, mekkoja, hiusten laittamista, meikkiä, kokkareita ymsyms.

Ongelma ratkesi kun treenimäärien takia aloin pitää urheiluvaatteita koulussa. Silloin se siis oli huppari ja kollarit tai jos oli vähemmän kiire päivä niin farkut. Eikä kukaan mitään siihen lopulta sanonut. Solahdin vain sinne urheilija-kategoriaan, jossa ollaan tulossa tai menossa treeneihin koko ajan.

Minulla olisi varmaan nuorena ysärillä ollut samanlaisia ongelmia, mutta onneksi olen autisti. Pidin tyytyväisenä isäni vanhoja vaatteita(olen siis nainen). Minulle valkeni vasta pari vuotta sitten, että jo silloin on ollut nuorella jotain rooleja ja sääntöjä, mitä pitää olla päällä. Päivittelin nimittäin yhdelle ystävälleni, miten kamalaa nykynuorilla on ja miten helppoa oli ysärillä kun ketään ei kiinnostanut vaatteet. Ystäväni sitten valisti minua, että kyllä kiinnosti ja oli tärkeää, sä vaan et ikinä tajunnut sitä. (Jännä juttu, että vaikka minua kiusattiin, niin vaatteiden takia ei koskaan. Ilmeisesti juuri siksi, että en ollut ikinä edes tajunnut että olisi pitänyt olla jotkut nappiverkkarit tai mitä lie.)

Minä vielä harrastin tanssimista, ja tanssivat tytöt kai ovat yleensä laittautuvaisempaa sorttia. Mutta minulta on aina mennyt kaikki tuollainen ohi. En koskaan alkanut lukea naistenlehtiäkään, koska ne jutut eivät tuntuneet millään tavalla liittyvän minuun.

KAltaiseni pöljät autistitytöt ovat nykyaikana suuressa vaarassa joutua transjunaan.

Mullakin on assipiirteitä ja samanlaisia mietteitä kuin sulla. Itse tajusin sen verran että muilla oli erilaisia vaatteita kuin mulla ja sellaiset vaatteet oli "nätimpiä" jollain tasolla mutta ei tullut mieleenkään että mun olisi pitänyt kanssa käyttää sellaisia. Joskus kokeilin jotain ja näytti mun päällä mielestäni naurettavalta joten palasin maastohousuihin ja isoihin paitoihin. Käytän vieläkin tyytyväisenä papan vanhoja ruutupaitoja ja mieheni vanhoja t-paitoja kotona. Mutta tykkään kyllä joistain mekoistakin, kunhan ovat mukavia päällä.

Toisaalta olen oppinut aikuistuttuani sosiaalisia normeja sen verran että tiedän että on kohteliasta pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla. Mutta harvoin mulle on selvää mikä se tapa on. Stressaan hirveästi häitä ja hautajaisia ja jopa anoppilassa kahvittelua vaikka siellä nyt oikeasti ei ketään kiinnosta mitä mulla on päällä.

Joo mutta siis ketjun aiheeseen liittyen mullakin oli vaihe jossa leikkasin poikatukan, valitsin poikanimen jota muiden piti käyttää (en kyllä muista saaneeni mitään raivaria jos eivät käyttäneet, se oli kuitenkin leikkiä) ja kaikki kaverit oli poikia. Joskus esiteininä. Että kiva jos siinä vaiheessa joku olisi päättänyt "tukea mun identiteettiä" antamalla hormoneja ja ties mitä... Nyt mulla on mies ja lapsi ja olen onnellinen, jotenkin luulen että ei olisi ihan näin helposti mennyt mun elämä jos "hyväntahtoiset auttajat" olisi tuupanneet mut transjunaan...

• ylös 38
  • alas 0
Vierailija

Ja koska täällä puhutaan nuorista, kommentoin tuota raporttia tähänkin ketjuun. En missään nimessä halua vähätellä nuorten itsetuhoisuutta, mutta heräsi kysymyksiä.

"Toteutuneiden itsemurhien osalta ei ole olemassa tilastotietoja sen osalta, kuinka monta prosenttia uhreista kuuluu sukupuolivähemmistöön, eikä ole mahdollista arvioida tarkkaan sitä, kuinka suuri osa transnuorten kuolemista johtuu juuri itsemurhista."

Eli itsemurhilla pelottelu ei perustu mihinkään.

"Katarina Alangon (2014) Mitä kuuluu sateenkaarinuorille Suomessa -tutkimuksessa havaittiin, että Suomalaisista transnuorista jopa 56–68 % on ajatellut itsemurhaa, Ruotsissa vastaavan luvun ollessa 57 %(Folkhälsomyndigheten, 2015). Norjalaisista transnuorista 34 %:lla oli usein itsemurha-ajatuksia (Almås, 2019). Koko väestössä vakavia ja toistuvia itsemurha-ajatuksia on 10–15 %:lla nuorista (Marttunen, Huurre, Strandholm & Viialainen, 2013) – transnuorten itsemurha-ajatukset ovat siis noin 2–6 kertaa yleisempiä kuin muulla väestöllä."

Otettiinko vertailussa huomioon mielenterveysongelmat ja ikäluokat? Jos suurimmalla osalla dysforisista nuorista on mielenterveysongelmia, tulos vääristyy, jos heitä verrataan ryhmään, jossa ovat samassa kasassa terveet ja ongelmista kärsivät nuoret tai jos vaikka 12-18-vuotiaita verrataan 15-18-vuotiaisiin. Dysforisia nuoria pitäisi verrata muihin nuoriin, mt-diagnoosin saaneita dysforisia nuoria muihin diagnoosin saaneisiin nuoriin jne. Saattaahan olla, että kun lasketaan mt-diagnoosien vaikutus, niin dysforisilla nuorilla menee tässä esitettyä paremmin, mikä olisi tietenkin hyvä uutinen.

Lisäksi tuossa verrataan itsemurha-ajatuksia (Suomi, Ruotsi) usein toistuviin / vakaviin, toistuviin itsemurha-ajatuksiin (Norja, Suomen kaikki nuoret). Saatan halkoa hiuksia, mutta mielestäni nämä ovat eri kysymyksiä:

- oletko ajatellut itsemurhaa
- ajatteletko itsemurhaa usein
- ajatteletko itsemurhaa usein ja vakavissasi

"Isobritannialaisessa tutkimuksessa transihmisistä vain kolme prosenttia on raportoinut itsetuhoisten ajatusten lisääntymistä transition jälkeen (Bailey, Ellis & McNeil, 2014). Myös saksalaisessa seurantatutkimuksessa havaittiin transnuorten ja nuorten aikuisten psyykkisen hyvinvoinnin yleensä kohenevan sukupuolenkorjaushoitojen myötä (Becker, Fahrenkrug, Campion, Richter-Appelt & Barkmann, 2019)."

Ei mainintaa Ruotsin tutkimuksesta, joka totesi, että hoitojen kuherruskuukausi kestää noinkymmenen vuotta. On yhtä oleellista kysyä, pysyykö itsetuhoisuus transition jälkeen ennallaan kuin että kasvaako se.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

"Sukupuolenkorjaushoitojen koetaan tekevän elämästä elämisen arvoista – ja toisaalta hoitojen estyessä itsemurha voidaan kokea paremmaksi vaihtoehdoksi kuin elämän
jatkuminen vääräksi koetussa kehossa ja sosiaalisessa roolissa. Kun henkilö on tehnyt
päätöksen sukupuolenkorjaushoitoihin hakeutumisesta, hoitojen viivästyminen tai estyminen voi aiheuttaa toivottomuutta ja kokemuksen siitä, että yksilöllä ei ole päätäntävaltaa omaan kehoonsa. (Bailey, Ellis & McNeil, 2014.)"

Ei ole mielenterveysongelma, mutta ilman hoitoja henki lähtee. Jos potilas ei saa hoitoa, lääkärit ovat varmaan päättäneet niin hyvästä syystä. Eivät muutkaan potilaat saa diagnosoida itseään ja pääse hoitoihin pyytämällä.

Jatkuu...

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Jatkuu...

"Kehollisen sukupuolidysforian lievittymisen lisäksi sukupuolenkorjaushoidot mahdollistavat sen, että nuori voi halutessaan sulautua ulkonäöltään paremmin cissukupuolisten ikätovereidensa joukkoon. Itsemurhariskin onkin havaittu olevan kaksinkertainen niillä transihmisillä, joiden ulkonäöstä muut voivat päätellä heidän olevan transsukupuolisia (Herman, Brown & Haas, 2019)."

Eli toisin sanoen jo alaikäisten pitää saada hoitoja, joita he ehkä katuvat? Mitä tapahtui ajatukselle, että ulkonäkö ja sukupuoli eivät liity mitenkään toisiinsa? Kuulostaa samalta kuin sanottaisiin, että lihavat lapset pitää viedä rasvaimuun ettei heitä kiusata - toisin sanoen kiusaaminen vieritetään lapsen ulkonäön syyksi.

"Murrosikää viivästävän lääkityksen saaminen nuorena on yhteydessä vähäisempiin itsemurha-ajatuksiin aikuisuudessa sellaisilla henkilöillä, jotka ovat itse tätä lääkitystä nuoruudessaan toivoneet (Turban, King, Carswell & Keuroghlian, 2020)."

Turban saa rahaa blokkerien valmistajalta. Ei mainintaa blokkerien haitoista ja niiden hyödyt kyseenalaistavista tutkimuksista.

"Riittävän nopea lääketieteellisten korjaushoitojen saatavuus on yhteydessä vähäisempiin itsemurha-ajatuksiin – viivästykset
hoitoon pääsyssä tai hoidon evääminen taas lisäävät riskiä (Bailey, Ellis & McNeil, 2014)."

Suurin osa dysforisista nuorista kasvaa siitä yli. Kiirehtiminen johtaa todennäköisesti turhiin hoitoihin, ja ne vasta lisäävät riskiä.

"On havaittu, että oman identiteetin mukainen virallinen nimi ja sukupuolimerkintä henkilöllisyyttä koskevissa dokumenteissa ovat yhteydessä vähäisempään negatiiviseen emotionaaliseen reaktioon henkilön kohdatessa sukupuoleensa perustuvaa syrjintää – juridinen vahvistus omalle sukupuolelle saattaa siis suojata transfobian vaikutuksilta."

Pitää lukea tuo tutkimus, koska kuulostaa oudolta. Eikö lapselle voi opettaa resilienssiä tavalla, joka ei lukitse häntä transkokemukseen?
Lisään, että en hyppäisi tuosta suoraan johtopäätökseen, että juridinen merkintä estää itsemurhia. Eivätkä ulkopuoliset näe papereita ja identiteettiä päällepäin, joten "väärinsukupuolittaminen" ei vähene - mutta tämän tekstin perusteella vaikuttaa siltä, että Seta aikoo käyttää juridista merkintää astinlautana alaikäisten hormoneihin ja leikkauksiin. Järjestöt alkavat vedota siihen, että lapsi on tarpeeksi kypsä vaihtamaan merkinnän, ja papereiden ja ulkonäön ristiriita ahdistaa.

"Kuitenkin kaksi viidestä suomalaisesta transnuoresta on kokenut henkistä väkivaltaa vanhempiensa taholta ja fyysistä väkivaltaa on kokenut joka viides."

Mikä lasketaan henkiseksi väkivallaksi?

"Vähemmistönuorilla itsemurhayritys voi näyttäytyä odotettavissa olevana ja ymmärrettävänä ratkaisuna vaikeuksia kohdatessa. Tätä selittää muun muassa se,
että mediassa seksuaalivähemmistönuoret esitetään yleensä haavoittuvassa asemassa, ja
heidän elämäänsä liitetään ensisijassa kärsimykseen ja kamppailuun liittyviä teemoja.
Vähemmistönuoret saattavat kasvaa odotukseen siitä, että heidän elämänsä tulee olemaan
väistämättä vaikeaa ja itsetuhoisuus nähdään osana elämän käsikirjoitusta."

Seta ja transaktivistit itse vahvistavat käsikirjoitusta.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan siitä, kuinka miehen ja naisen välillä ei ole mitään henkisiä eroja muuten kuin tilastollisesti ja keskimääräisellä tasolla. Mitä sitten tarkoittaa, että joku on ruumiillisesti mies mutta henkisesti nainen?

Samoin trans-sukupuoliset merkkaavat ikivanhoja sukupuolistereotypioita tyyliin naisella on pitkät hiukset, miehellä lyhyet. Miehellä on ruutupaita ja liivit, naisella mekko tai hame. Kohta ainoat jotka edes pitää hameita, ovat trans-naiset ja jotkut nuoret miehet, jotka laittaa mieshameen tai kiltin.

Höpö höpö. Faktojen puutteessa mielikuvitus korvaa todellisuuden.

• ylös 1
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja koska täällä puhutaan nuorista, kommentoin tuota raporttia tähänkin ketjuun. En missään nimessä halua vähätellä nuorten itsetuhoisuutta, mutta heräsi kysymyksiä.

"Toteutuneiden itsemurhien osalta ei ole olemassa tilastotietoja sen osalta, kuinka monta prosenttia uhreista kuuluu sukupuolivähemmistöön, eikä ole mahdollista arvioida tarkkaan sitä, kuinka suuri osa transnuorten kuolemista johtuu juuri itsemurhista."

Eli itsemurhilla pelottelu ei perustu mihinkään.

"Katarina Alangon (2014) Mitä kuuluu sateenkaarinuorille Suomessa -tutkimuksessa havaittiin, että Suomalaisista transnuorista jopa 56–68 % on ajatellut itsemurhaa, Ruotsissa vastaavan luvun ollessa 57 %(Folkhälsomyndigheten, 2015). Norjalaisista transnuorista 34 %:lla oli usein itsemurha-ajatuksia (Almås, 2019). Koko väestössä vakavia ja toistuvia itsemurha-ajatuksia on 10–15 %:lla nuorista (Marttunen, Huurre, Strandholm & Viialainen, 2013) – transnuorten itsemurha-ajatukset ovat siis noin 2–6 kertaa yleisempiä kuin muulla väestöllä."

Otettiinko vertailussa huomioon mielenterveysongelmat ja ikäluokat? Jos suurimmalla osalla dysforisista nuorista on mielenterveysongelmia, tulos vääristyy, jos heitä verrataan ryhmään, jossa ovat samassa kasassa terveet ja ongelmista kärsivät nuoret tai jos vaikka 12-18-vuotiaita verrataan 15-18-vuotiaisiin. Dysforisia nuoria pitäisi verrata muihin nuoriin, mt-diagnoosin saaneita dysforisia nuoria muihin diagnoosin saaneisiin nuoriin jne. Saattaahan olla, että kun lasketaan mt-diagnoosien vaikutus, niin dysforisilla nuorilla menee tässä esitettyä paremmin, mikä olisi tietenkin hyvä uutinen.

Lisäksi tuossa verrataan itsemurha-ajatuksia (Suomi, Ruotsi) usein toistuviin / vakaviin, toistuviin itsemurha-ajatuksiin (Norja, Suomen kaikki nuoret). Saatan halkoa hiuksia, mutta mielestäni nämä ovat eri kysymyksiä:

- oletko ajatellut itsemurhaa
- ajatteletko itsemurhaa usein
- ajatteletko itsemurhaa usein ja vakavissasi

"Isobritannialaisessa tutkimuksessa transihmisistä vain kolme prosenttia on raportoinut itsetuhoisten ajatusten lisääntymistä transition jälkeen (Bailey, Ellis & McNeil, 2014). Myös saksalaisessa seurantatutkimuksessa havaittiin transnuorten ja nuorten aikuisten psyykkisen hyvinvoinnin yleensä kohenevan sukupuolenkorjaushoitojen myötä (Becker, Fahrenkrug, Campion, Richter-Appelt & Barkmann, 2019)."

Ei mainintaa Ruotsin tutkimuksesta, joka totesi, että hoitojen kuherruskuukausi kestää noinkymmenen vuotta. On yhtä oleellista kysyä, pysyykö itsetuhoisuus transition jälkeen ennallaan kuin että kasvaako se.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0016885

"Sukupuolenkorjaushoitojen koetaan tekevän elämästä elämisen arvoista – ja toisaalta hoitojen estyessä itsemurha voidaan kokea paremmaksi vaihtoehdoksi kuin elämän
jatkuminen vääräksi koetussa kehossa ja sosiaalisessa roolissa. Kun henkilö on tehnyt
päätöksen sukupuolenkorjaushoitoihin hakeutumisesta, hoitojen viivästyminen tai estyminen voi aiheuttaa toivottomuutta ja kokemuksen siitä, että yksilöllä ei ole päätäntävaltaa omaan kehoonsa. (Bailey, Ellis & McNeil, 2014.)"

Ei ole mielenterveysongelma, mutta ilman hoitoja henki lähtee. Jos potilas ei saa hoitoa, lääkärit ovat varmaan päättäneet niin hyvästä syystä. Eivät muutkaan potilaat saa diagnosoida itseään ja pääse hoitoihin pyytämällä.

Jatkuu...

Pitäisi miettiä myös sitä, että vetoaako ajatus tällaisesta suuresta transformaatiosta erityisesti nuoriin, joilla on kovasti itsetuhoisia ajatuksia? Kumpi oli ensin, transidentiteetti vai itsetuhoiset ajatukset?

Mira sanoi dokumentissa, että oli lohdullista saada transprosessin myötä ikään kuin "aloittaa uudelleen". 2019 MOT:ssa detransitiostaan kertonut Nita taas sanoi yhdessä Youtube-videossaan, että hänelle transprosessi oli kuin itsemurha ilman kuolemista eli epätoivoinen yritys päästä eroon siitä minuudesta, johon traumaattiset kokemukset ja häpeä liittyi. Tuota videota ei valitettavasti ole enää Youtubessa.

• ylös 32
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella transmiehellä on taustalla lesbous, jota ei ole ehkä itse tajunnut tai hyväksynyt. Tässä dokumentissa Miralla näytti olevan juuri tästä asiasta kyse, olikin lesbo eikä transmies. Hänen puolisolla frankiella näyttäisi olevan samasta asiasta kyse myöskin.

Minulla vähän iski korvaan, kun Mira puhui tästä Frankiesta miehenä ja sanoi, että näkeekin hänet täysin miehenä. Frankiehan oli suloisen näköinen poikamainen tyttö. En kyllä nähnyt mitään miestä tai miehekästä hänessä. Mietin, olivatko nuo puheet Frankien takia (koska tämä identifioituu transmieheksi) vai Miran itsensä takia (sisäistettyä lesbofobiaa).

Samaan kiinnitin huomiota. Itse näin kaksi naista, jotka ovat yhdessä. En naisen ja miehen, niin kuin he itse ilmaisivat.

Minustakin aika surullista. Kunpa lesbotytöt olisivat voineet olla vain omia itsejään.

• ylös 19
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jatkuu...

"Kehollisen sukupuolidysforian lievittymisen lisäksi sukupuolenkorjaushoidot mahdollistavat sen, että nuori voi halutessaan sulautua ulkonäöltään paremmin cissukupuolisten ikätovereidensa joukkoon. Itsemurhariskin onkin havaittu olevan kaksinkertainen niillä transihmisillä, joiden ulkonäöstä muut voivat päätellä heidän olevan transsukupuolisia (Herman, Brown & Haas, 2019)."

Eli toisin sanoen jo alaikäisten pitää saada hoitoja, joita he ehkä katuvat? Mitä tapahtui ajatukselle, että ulkonäkö ja sukupuoli eivät liity mitenkään toisiinsa? Kuulostaa samalta kuin sanottaisiin, että lihavat lapset pitää viedä rasvaimuun ettei heitä kiusata - toisin sanoen kiusaaminen vieritetään lapsen ulkonäön syyksi.

"Murrosikää viivästävän lääkityksen saaminen nuorena on yhteydessä vähäisempiin itsemurha-ajatuksiin aikuisuudessa sellaisilla henkilöillä, jotka ovat itse tätä lääkitystä nuoruudessaan toivoneet (Turban, King, Carswell & Keuroghlian, 2020)."

Turban saa rahaa blokkerien valmistajalta. Ei mainintaa blokkerien haitoista ja niiden hyödyt kyseenalaistavista tutkimuksista.

"Riittävän nopea lääketieteellisten korjaushoitojen saatavuus on yhteydessä vähäisempiin itsemurha-ajatuksiin – viivästykset
hoitoon pääsyssä tai hoidon evääminen taas lisäävät riskiä (Bailey, Ellis & McNeil, 2014)."

Suurin osa dysforisista nuorista kasvaa siitä yli. Kiirehtiminen johtaa todennäköisesti turhiin hoitoihin, ja ne vasta lisäävät riskiä.

"On havaittu, että oman identiteetin mukainen virallinen nimi ja sukupuolimerkintä henkilöllisyyttä koskevissa dokumenteissa ovat yhteydessä vähäisempään negatiiviseen emotionaaliseen reaktioon henkilön kohdatessa sukupuoleensa perustuvaa syrjintää – juridinen vahvistus omalle sukupuolelle saattaa siis suojata transfobian vaikutuksilta."

Pitää lukea tuo tutkimus, koska kuulostaa oudolta. Eikö lapselle voi opettaa resilienssiä tavalla, joka ei lukitse häntä transkokemukseen?
Lisään, että en hyppäisi tuosta suoraan johtopäätökseen, että juridinen merkintä estää itsemurhia. Eivätkä ulkopuoliset näe papereita ja identiteettiä päällepäin, joten "väärinsukupuolittaminen" ei vähene - mutta tämän tekstin perusteella vaikuttaa siltä, että Seta aikoo käyttää juridista merkintää astinlautana alaikäisten hormoneihin ja leikkauksiin. Järjestöt alkavat vedota siihen, että lapsi on tarpeeksi kypsä vaihtamaan merkinnän, ja papereiden ja ulkonäön ristiriita ahdistaa.

"Kuitenkin kaksi viidestä suomalaisesta transnuoresta on kokenut henkistä väkivaltaa vanhempiensa taholta ja fyysistä väkivaltaa on kokenut joka viides."

Mikä lasketaan henkiseksi väkivallaksi?

"Vähemmistönuorilla itsemurhayritys voi näyttäytyä odotettavissa olevana ja ymmärrettävänä ratkaisuna vaikeuksia kohdatessa. Tätä selittää muun muassa se,
että mediassa seksuaalivähemmistönuoret esitetään yleensä haavoittuvassa asemassa, ja
heidän elämäänsä liitetään ensisijassa kärsimykseen ja kamppailuun liittyviä teemoja.
Vähemmistönuoret saattavat kasvaa odotukseen siitä, että heidän elämänsä tulee olemaan
väistämättä vaikeaa ja itsetuhoisuus nähdään osana elämän käsikirjoitusta."

Seta ja transaktivistit itse vahvistavat käsikirjoitusta.

Athena, twitterissä
@mothergender, nykyään detransitioitunut USA:sta kirjoitti tuosta narratiivista.
https://mobile.twitter.com/mothergender/status/1421533285289582592
"Being misgendered never bothered me before I was told it should
Being "dead named" never bothered me before I was told it should
I wasn't suicidal until I was told I had to in order to be trans
I did not hate people for making pronoun or name mistakes until I was told I should"

• ylös 24
  • alas 0

Sivut