Miksi äitipuoli ei ole perheessä mitään?
Monet ilmeisesti ajattelee, että äitipuolella ei pitäisi olla mitään sanan valtaa perheen asioissa, jos äiti ei ole lasten biologinen äiti. Äitipuolella ei ole valtaa lapsiin, lasten kouluasioihin tai mihinkään menoihin. Nimikään ei kelpaa kuittauksena kokeisiin tai läksyihin.
Lapset ei tottele, eikä lasten isä usko lasten kasvatuksen asioissa eikä halua muita mielipiteitä, mitkä liittyy lapsiin. Tässäkään lasten isä ei katso olevan ongelmaa. Haluaisin joskus myös omia lapsia, mutta mies ei ehkä halua lisää lapsia.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miksi ap:n pitäisi ahnehtia itselleen bonuslapsia tässä ja nyt kun parisuhde selvästi huteralla pohjalla. Ja jos omiakin ajatuksissa tehdä niin eikö olisi mukavampikin keskittyä niihin sitten joskus jos niitä saat ilman, että olet jo monen tarvitsevan kullannupun äitipuoli. Kun mietin itseäni niin voisin kuvitella, että jälkeenpäin miettisin, että tuli ahnehdittua vähän liikaa hommaa jos kukaan ei nyt ole äitipuoleksi pakottamassa. Enkä kyllä tekaisisi lapsia miehen kanssa, jonka kanssa on niin vaikea jakaa arkea ja elämää jo nyt. Mieti nyt kuinka karmeaa on vääntää miehen kanssa, joka tahtoo päättää lapsistaan 100% ilman puuttumistasi ja sitten teillä ok yhteinen tai yhteisiä lapsia, joiden elämään ne sisarpuolet vaikuttaa, mutta voi, kun ei ole sinun asiasi ne miehen ja eksänsä lapset... ero... ja sitten lapsiraukkasi joutuvat vuoroviikottelemaan niiden miehen teinien luona ja siinähän tappelette sitten, sujuu varmaan oikein nätisti sitten kun ei alkuhuumassakaan sujunut. Millainen epätoivoinen eukko alkaa tuossa tilaamaan kihloja ja lapsia juuri tuon miehen kanssa?
Juu. Olisi järkevää että aikuinen hankkii aina oman elämän ja harrastuksia. Omat vanhemmat huolehtivat lapsista. Ei voi olla kuin ystävällinen. Ja mies etsii aikaa parisuhteelle erikseen.
Kai lapsesi ovat kotihoidossa ja käyvät koulunkin kotona eivätkä koskaan ole esim. mummolla hoidossa? Muutoinhan väitteesi ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet olevasi äitipuoli? Olet lasten isän puoliso, et äitipuoli. Äitipuoli - nimitys vain, jos biologista äitiä ei ole ollenkaan ja samoin isäpuoli - nimitys.
Jaa, kyllä minä olen ihan äitipuoli, lapset itse kutsuvat omasta halustaan minua siten ja ovat monesti sanoneet, että olen kuin äiti heille. Tavallaan semmonen kakkosäiti, biologinen äiti on tietysti ykkönen ja tärkein. En ole naimisissa miehen, eli isän kanssa.
T. Eräs toinen äitipuoli
Äitipuoli voi olla jos lasten biologinen äiti on kuollut ja on itse mennyt avioliittoon lasten isän kanssa. Muuten on isän kämppis ja naisystävä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miksi ap:n pitäisi ahnehtia itselleen bonuslapsia tässä ja nyt kun parisuhde selvästi huteralla pohjalla. Ja jos omiakin ajatuksissa tehdä niin eikö olisi mukavampikin keskittyä niihin sitten joskus jos niitä saat ilman, että olet jo monen tarvitsevan kullannupun äitipuoli. Kun mietin itseäni niin voisin kuvitella, että jälkeenpäin miettisin, että tuli ahnehdittua vähän liikaa hommaa jos kukaan ei nyt ole äitipuoleksi pakottamassa. Enkä kyllä tekaisisi lapsia miehen kanssa, jonka kanssa on niin vaikea jakaa arkea ja elämää jo nyt. Mieti nyt kuinka karmeaa on vääntää miehen kanssa, joka tahtoo päättää lapsistaan 100% ilman puuttumistasi ja sitten teillä ok yhteinen tai yhteisiä lapsia, joiden elämään ne sisarpuolet vaikuttaa, mutta voi, kun ei ole sinun asiasi ne miehen ja eksänsä lapset... ero... ja sitten lapsiraukkasi joutuvat vuoroviikottelemaan niiden miehen teinien luona ja siinähän tappelette sitten, sujuu varmaan oikein nätisti sitten kun ei alkuhuumassakaan sujunut. Millainen epätoivoinen eukko alkaa tuossa tilaamaan kihloja ja lapsia juuri tuon miehen kanssa?
Ihmiset luottavatkin liikaa tuuriinsa. Päättelevät, ettei toinen kierros epäonnistu yhtä helposti kun ensimmäisestä on jo opittu ja on kuultu muutenkin niin harvoin juttuja kolmansista ja neljänsistä kierroksista. Se ei kuitenkaan ole peruste rakentaa toisen kierroksen uusioperhettä vastuuttomasti koska toinen kierros ei tule olemaan edellistä helpompi kun suhteessa on sinun ja minun ja meidän lapsia. Kulisseja saatetaan yrittää pitää yllä sinnikkäämmin toisella kerralla koska toiseen "epäonnistumiseen" liittyy jopa enemmän pettymystä ja häpeää. Eivät ne kaikki säilyneetkään viritykset välttämättä onnellisia ole ja ero tulee uusioperheissä suhteellisesti tietysti useammin. Joten kyllä kannattaisi vähän miettiä mihin ihan oikeasti tahtoo ottaa osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet olevasi äitipuoli? Olet lasten isän puoliso, et äitipuoli. Äitipuoli - nimitys vain, jos biologista äitiä ei ole ollenkaan ja samoin isäpuoli - nimitys.
Jaa, kyllä minä olen ihan äitipuoli, lapset itse kutsuvat omasta halustaan minua siten ja ovat monesti sanoneet, että olen kuin äiti heille. Tavallaan semmonen kakkosäiti, biologinen äiti on tietysti ykkönen ja tärkein. En ole naimisissa miehen, eli isän kanssa.
T. Eräs toinen äitipuoli
Äitipuoli voi olla jos lasten biologinen äiti on kuollut ja on itse mennyt avioliittoon lasten isän kanssa. Muuten on isän kämppis ja naisystävä.
Ei, vaan lasten kämppis ja isän naisystävä. Ja kämppiksellähän on soluissakin päätösvaltaa kodin asioihin. Siksi saa osallistua myös tässä tapauksessa päättämiseen siitä, miten lapset siellä yhteisessä kodissa toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eräs toinen äitipuoli
Ei, vaan lasten kämppis ja isän naisystävä. Ja kämppiksellähän on soluissakin päätösvaltaa kodin asioihin. Siksi saa osallistua myös tässä tapauksessa päättämiseen siitä, miten lapset siellä yhteisessä kodissa toimivat.
Valitettavasti sinä et päätä sitä, miten lapset minua kutsuvat ja millainen rooli minulla heidän elämässään on. Heille olen äitipuoli ja sillä he kutsuvat minua, esittelevät minut kavereilleen ja muille. Sinä taas olet täysin ulkopuolinen ihminen, jolla ei ole mitään sanaa eikä valtaa mihinkään, vaikka olisit miten katkera omassa elämässäsi. Pahoittelut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eräs toinen äitipuoli
Valitettavasti sinä et päätä sitä, miten lapset minua kutsuvat ja millainen rooli minulla heidän elämässään on. Heille olen äitipuoli ja sillä he kutsuvat minua, esittelevät minut kavereilleen ja muille. Sinä taas olet täysin ulkopuolinen ihminen, jolla ei ole mitään sanaa eikä valtaa mihinkään, vaikka olisit miten katkera omassa elämässäsi. Pahoittelut siitä.
Siis miten tämä liittyy kommentin kirjoittajan mahdolliseen katkeruuteen? Isän naisystävä on perheen ulkopuolinen aikuinen, lasten kämppis ja isän ystävä. Toki häntä voi kutsua vaikka presidentiksi tai ihan miksi vaan. Avioliitto liittää sukuun niin sitten ei ole enää pelkkä ”kaveri” ja lastenhoitaja/taloudenhoitaja tai mikä se rooli nyt onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Olisi järkevää että aikuinen hankkii aina oman elämän ja harrastuksia. Omat vanhemmat huolehtivat lapsista. Ei voi olla kuin ystävällinen. Ja mies etsii aikaa parisuhteelle erikseen.
Kai lapsesi ovat kotihoidossa ja käyvät koulunkin kotona eivätkä koskaan ole esim. mummolla hoidossa? Muutoinhan väitteesi ei päde.
Vanhemmat päättävät missä ovat hoidossa, missä koulussa ja kenen luona käyvät.
Mitä sinä et tästä tajua?
Pese kätesi kaikesta vastuusta. Niin minä tein. Ota sellainen asenne, että sinulla on vain läsnäolevan aikuisen vastuu, vähän kuin jonkun tädin. Puutut vain, jos on jotain selvästi vaarallista meneillä.
Minä pärjäsin sillä asenteella ja äitipuolena lähes 20 vuotta. Lapsipuoletkin on jo kolmekymppisiä. Olin vain mukava aikuinen, isänsä sai tapella ja kasvattaa, jos sellaiseen oli tarveta. Välit on lapsipuoliin erinomaiset nytkin. Teini-iässä oli jotain nyrpistelyä, mutta en reagoinut siihen saati lähtenyt riehumaan näkökulmineni.
Ottamatta kantaa ap:n aloitukseen sen enempää, kommentoin lähinnä tuota äiti-/ isäpuoli nimitystä. En tiedä missä vaiheessa asiat on muuttuneet, ettei noita äiti/isäpuoli nimityksiä käytetä, mutta mun puolison vanhemmat ovat eronneet 70-80 lukujen taitteessa ja molemmat vanhemmat ovat menneet uusiin naimisiin. Hän kyllä käyttää edelleen vanhempiensa puolisoista nimitystä äitipuoli ja isäpuoli vaikka omat vanhemmat ovat edelleen elossa. Itsekin muistan omista ystävistäni joiden vanhemmat olivat eronneet, vastaavaa. Tuolloin tuo ainakin oli ihan normaalia ja nyt siis ei saisi käyttää kun omat vanhemmat ovat elossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä meidän mummokin lässyttää. Että koska lapset käy muskarissa ja eskarissa, myös hän saa kasvattaa, koska muutkin.
Ei se vaan niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa ap:n aloitukseen sen enempää, kommentoin lähinnä tuota äiti-/ isäpuoli nimitystä. En tiedä missä vaiheessa asiat on muuttuneet, ettei noita äiti/isäpuoli nimityksiä käytetä, mutta mun puolison vanhemmat ovat eronneet 70-80 lukujen taitteessa ja molemmat vanhemmat ovat menneet uusiin naimisiin. Hän kyllä käyttää edelleen vanhempiensa puolisoista nimitystä äitipuoli ja isäpuoli vaikka omat vanhemmat ovat edelleen elossa. Itsekin muistan omista ystävistäni joiden vanhemmat olivat eronneet, vastaavaa. Tuolloin tuo ainakin oli ihan normaalia ja nyt siis ei saisi käyttää kun omat vanhemmat ovat elossa?
He onkin juridisesti äitipuolia ja isäpuolia.
Jos ei ole naimisissa, on pelkkä naisystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eräs toinen äitipuoli
Äitiyden ja huoltajuuden kanssa sinulla ei ole mitään tekemistä, vaikka lapset kutsuisivat sinua äidiksi. Niele se. Sinäkin olet lapsille täysin ulkopuolinen ihminen. Äitini on kuollut ja isäni naisystävä on isäni naisystävä, ei edes vihitty. Äiti minulla oli ja toista ei tule, edes puolikkaana.
Omassa kodissa saa kyllä asettaa rajoja.
Mutta miksi ihmeessä äitipuolen pitäisi päästä sekaantumaan lasten koulu-, harrastus-tai lääkäriasioihin? Ne on huoltajille, eli biovanhemmille, kuuluvia asioita joihin muilla ihmisillä ei ole sanavaltaa. Jos nyt toinen biovanhempi on pois pelistä, niin sitten ymmärrän että käytännön syistä voisi olla perusteltua. Mutta näiden äitipuolien roolikin on erilainen. Ei äitipuoli ole äiti.
Tämähän on se sama joka valitti, kun lapset ovat liian hyvissä väleissä kuolleen äitinsä sukulaisten kanssa. Samoin valitti, kun ei saa adoptoida kersoja kun mies ei halua. Hän myös halusi lasten kutsuvan häntä äidiksi, joka hän ei ikinä näille lapsille ole, koska lapsilla on jo äiti, kuollut, mutta äiti kumminkin. Toivon todella että aloittajan mies tajuaa lähteä lapsinensa noin tärähtäneen ihmisen luota.
Siis miksi äitipuolen, isän uuden kumppanin tai miksi kutsutaankaan, pitäisi saada päättää lasten asioista mistä huoltajat yleensä päättää, jos ei itse kuitenkaan ole huoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on se sama joka valitti, kun lapset ovat liian hyvissä väleissä kuolleen äitinsä sukulaisten kanssa. Samoin valitti, kun ei saa adoptoida kersoja kun mies ei halua. Hän myös halusi lasten kutsuvan häntä äidiksi, joka hän ei ikinä näille lapsille ole, koska lapsilla on jo äiti, kuollut, mutta äiti kumminkin. Toivon todella että aloittajan mies tajuaa lähteä lapsinensa noin tärähtäneen ihmisen luota.
Missä tällainen keskustelu oli?
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytännössä tarkoittaa liian hyvissä väleissä äidin sukulaisten kanssa oleminen? Kenen kersoja oltiin adoptoimassa?
Eiköhän se ole ihan lasten asia, miksi kutsuvat isänsä uutta kumppania. Ei lapsilla ole mitään velvollisuutta pitää ketään periaateessa ventovierasta äitipuolenaan tai varsinkaan äitinään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan voi tietää mitä siellä perheessä tapahtuu. Voi olla että äitipuoli ihan hyvää hyvyyttään on ottamassa roolia lasten äitinä, jos vaikka ei pärjää yksin. Adoptio voisi olla lasten kannalta järkevää, että lapset saisi kokonaisen perheen. Nämä on niitä perheen sisäisiä asioita, niihin ei pitäisi sekaantua minkään sukulaisten.
Ap on hullu ja sai näköjään hullut liikkeelle