Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten itse torjut ilmastonmuutosta ?

Vierailija
12.09.2021 |

Miten olet muuttanut kulutustasi tai ajatteluasi ilmastonmuutoksen torjumiseksi ?

Me olemme
- lopettaneet pihvin syömisen arkisin
- lisänneet kanan, kalkkunan ja kalan osuutta ruokapöydässämme
- hankkineet taloomme maalämmön ja aurinkopaneelit
- vaihtaneet kaikkiin valaisimiin led-lamput
- laskeneet asuntomme lämpötilaa talvella pari astetta ja käytämme villasukkia
- vaihtaneet auton hybridiin, jota lataamme omalla aurinkosähköllämme.
- vähentäneet lentämistä
- vähentäneet kuivausrummun käyttöä (välillä se on kyllä hyvä)
- tuhlanneet enemmän palveluihin ja vähemmän tavaraan (siivoojat, ikkunanpesijät, parturit, puutarhuri jne)

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan biokaasulla sähköauton sijaan. Sähköauton akun tuotanto tuottaa niin paljon CO2 päästöjä että on puhtaampi kuin diesel vasta 200tkm ajon jälkeen, useinhan akkukaivoksen kylkeen rakennettu fossiilisilla toimiva voimalaitos ja sähkötuoantokin monessa maassa likaista. Biokaasu taas käytännössä täysin uusiutuvaa.

Toinen lauseesi on puppua. Luepa viimeisimpiä tasokkaita artikkeleita elinkaaripäästövertailuista. Vaikka käyttäisi hiilivoimalla tuotettua sähköä, sähköauto peittosi vaihtoehdot kirkkaasti. Saatikka että käyttää ekosähköä kuten monet suomalaiset tekevät.

Itse puhun nyt keskiarvoista maailmalla. Fakta on, että jos sähköautoon laittaa yli 200km toimintamatkan akun, se on keskimäärin maailmalla puhtaampi kuin diesel vasta 200tkm jälkeen.

Eli asia riippuu akun koosta ja maan sähköntuotannpn päästöistä. Toki suomessa sähkä varmaan aavistuksen puhtaampaa kuin maailmassa keskimäärin, mutta toisaalta sähköautojen kasvavat akkukapasiteetit lisää päästöjä.

Mutta tosiaan jos ottaa maailman sähköntuotannon keskiarvon, niin sähköauto missä toimintamatka yli 200km, saastuttaa elinkaareltaan vähemmän kuin diesel vasta 200tkm ajon jälkeen ja tämä on fakta.

Vierailija
22/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen kantaverkkomme ei kestä, jos kaikki hankkivat sähköauton.

En usko tuota. Sähköautojen lataus voidaan ohjata tehtäväksi edullisellä yösähköllä pääosin öisin.

Kaupunkiajo vie yllättävän vähän sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaihtaneet auton hybridiin, jota lataamme omalla aurinkosähköllämme

Juu niin kai sitten teillä oikeasti on niin tehokas aurinkosähköjärjestelmä että sillä lataa sähköauton. Ainakin jossain haaveissa voi olla.

Vierailija
24/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta turhia asioita.

En omista autoa.

En matkustele.

Vierailija
25/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Ihmisen toimet ei vaikuta ilmastoon mitenkään.

Vierailija
26/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säädän ilmalämpöpumpulla sopivan sisäilman. Ajelen Volvo T8 hybridillä. Minun osuuteni on tehty.

Vierailija
27/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Minulla on vain yksi lapsi, syön vegaanisesti, huonelämpötila on noin +16 C, auto on hybridi. Puoliso ostaa lähes kaiken käytettynä, minä ostan myös uutta mutta aina kun mahdollista niin kotimaassa tai ainakin EU:ssa valmistettua.

Paljon pitäisi muuttaa, mutta ensin on edessä muutto pois tästä asunnosta eli ero puolisosta. Sen jälkeen voin elää omien arvojeni mukaisesti. (Se ei toki ole eron syy mutta yksi positiivisista seurauksista.)

Vierailija
28/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä (syön maitotuotteita ja kananmunaa erittäin vähän, esim silloin tällöin valmisruoassa, kekseissä, kakuissa jne, tai kun olen vieraana jossain). Koitan myös syödä kestävästi lähituotettuja vihanneksia, enkä esim osta avokadoa.

En myöskään hanki lapsia.

Vierailija
29/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pääasiassa vegaanista ruokaa, asun pienessä kerrostaloasunnossa, pidän asunnon viileänä talvisin, autoilen ja lennän hyvin harvakseltaan, käytän uusiutuva sähköä, ostan asioita harkitusti ja yleensä käytettynä, kierrätän.

Vierailija
30/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan koiria, mutta en hanki.

Vierailija
31/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaihtaneet auton hybridiin, jota lataamme omalla aurinkosähköllämme

Juu niin kai sitten teillä oikeasti on niin tehokas aurinkosähköjärjestelmä että sillä lataa sähköauton. Ainakin jossain haaveissa voi olla.

No tosiasia on että aurinkopanellimme tuottavat vuodessa vain n. 23% talomme energian kulutuksesta.

( n.4100kw/vuosi)

Mutta kyllä kesäaikana keskellä päivää lataamme automme aurinkosähköllämme. Tuolloinhan osa aurinkosähköstä palautuu sähköverkkoon, kun kaikkea ei ehdi kuluttaa eikä akkuunkaan niin paljoa mahdu.

Ja jos kaikki lataisivat auringosta 25% energiankulutksestaan, niin olisihan sillä jo merkitystä.

Vierailija
32/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä paasata muille ilmastoteoista kilo kosmetiikkaa naamassa ja jatkuvasti etelään lennellen.

Vierailija
33/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeast uskon maalämpöön, ilmalämpöpumppuihin ja aurinkopaneeleihin.

Kerrostaloissakin kannattaisi ehkä harkita maalämpöä kun Helen nyt korotti hurjasti kaukolämmön hintaakin.

Vierailija
34/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti. Minulla on vain yksi lapsi, syön vegaanisesti, huonelämpötila on noin +16 C, auto on hybridi. Puoliso ostaa lähes kaiken käytettynä, minä ostan myös uutta mutta aina kun mahdollista niin kotimaassa tai ainakin EU:ssa valmistettua.

Paljon pitäisi muuttaa, mutta ensin on edessä muutto pois tästä asunnosta eli ero puolisosta. Sen jälkeen voin elää omien arvojeni mukaisesti. (Se ei toki ole eron syy mutta yksi positiivisista seurauksista.)

Eikö olisi ekologisempaa asua tiiviisti perheenä ? Oletko harkinnut tuon loppuun asti ?

Vierailija
35/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajen mopolla tai mopoautolla päivät ja yöt läpeensä, varsinkin öisin. Heitän mäkkäriroskat luontoon ja ostan aina uusia vaatteita. Kai sä nyt voit lisätä omaa säästämistäs, että mä voin olla nuori?

Vierailija
36/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä paasata muille ilmastoteoista kilo kosmetiikkaa naamassa ja jatkuvasti etelään lennellen.

Kenelle kommenttisi oli suunnattu?

Vierailija
37/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyynyt aiheeseen ? Kenellä on kilo kosmetiikaa naamassa ja kuka lentää ? ( varsinkin nyt ?)

Vierailija
38/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee lapsia. Se kyllä kumoaa minun osuuteni vaikka ajankin autoa ja syön lihaa.

Vierailija
39/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämällä about siihen tyyliin kuin oon aina elänyt. Onneksi oon kasvatettu ottamaan nämä asiat huomioon jolloin ne on pitkälti itsestäänselvyyksiä eikä tarvitse stressata niin paljon. Vanhemmille kuuluu toki kiitos tästä. Tietty seuraan myös aikaani ja  osaan itsekin käyttää päätäni joten juustoa esimerkiks kyllä syön vähemmän kuin lapsuudenkodissa syötiin.

Vierailija
40/86 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi ekologisempaa asua tiiviisti perheenä ? Oletko harkinnut tuon loppuun asti ?

Lapseni on asunut jo toistakymmentä vuotta omillaan. Pariskuntana emme voi asua, koska mm. ne arvot eivät riittävästi kohtaa mutta erityisesti siksi, että hän on tänään viimeksi sanonut ääneen, ettei rakasta minua. Olen hänelle vain asuinkumppani, joka maksaa puolet laskuista, jotta hän voi asua isossa talossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi