Paras ja turvallisin lääke masennukseen?
Kokemuksia mikä olisi tehokkain ja turvallisin lääke masennukseen? Kärsin myös toiminnallisista fyysistä oireista niin mikä lääke niihin auttaisi (ns psykosomaattisista oireista)?
Kommentit (119)
Psilosybiinisienet. Voi antaa uutta perspektiiviä elämään ja yks kerta voi jo helpottaa merkittävästi oireita. Tällä hetkellä on just hyvä aika sienestykselle eli kannattaa mennä etsimään pelloilta. Ja siis ihan omakohtaista kokemusta on näistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Escitalopram
Tätä suositeltiin myös raskautta toivoville, on kuulemma tutkittu ja turvallinen. Tietysti on ihmisestä ja masennuksen tyypistä kiinni, mikä on itselle toimivin.
Masennuslääkkeitä ei kannata pelätä. Moni niitä välttelee ja haukkuu, mutta niille on paikkansa. Tottakai esim. terapia olisi ensisijainen suositus, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista kaikille. Toimiva masennuslääke parantaa paljon elämänlaatua. Masennuslääkkeitä käytetään myös joidenkin muiden sairauksien, esim. kivun hoitoon.
Raskautta toivoville?
Turha toivo nimittäin se SSRI vie sekä halut, tuntemukset, että orgasmin.
Veikkaan vaan että et tule raskaaksi jos käytät niitä.
Tottakai masennuslääkkeellä on aika ja paikka, mutta niitä on erityyppisiä, ja SSRI lääkkeillä on haitallisia ja pitkäkestoisia sivuvaikutuksia.
Kivun hoitoon käy moclobemide, A kuten sanottu.
Lääkärin kanssa tietysti keskustelet, mikä on paras lääke juuri sinulle. Valdoxan toimi minulla, mutta kaikille ei sovi, jotain labra-arvoja siinä piti alkuun seurata, en enää muista että mitä, mutta jos niiden kanssa ei ole ongelmaa, niin oli ainakin itselleni hyvä lääke ja auttoi myös unottomuuteen. Essitalopraamin sivuvaikutuksena meni orgasmikyky ja siksi en itse sitä enää haluaisi. Omalla kohdalla kyllä palautui, kun lääkkeen lopetti, mutta joillain voi kai jäädä pysyväksi.
Ulkoilu, urheilu, uni ja terveellinen ruokavalio ovat toki kaikille hyväksi, mutta ensin pitää saada aivokemiat kohdilleen ja esimerkiksi se uni kuntoon, jotta näihin jaksaa kiinnittää huomiota.
En jaksa etsiä linkkiä mutta ydessä suuressa tutkimuksessa todettiin essitaloprami ja agomelatiini tehokkaimmiksi ja vähiten sivuoireita tuottavaksi.
Essitalopramista ei ole pitempää kokemusta mutta agomelatiini oli viimeinen masennuslääke mitä käytin 2008-2015 kestäneessä masennuksessani ja sen jälkeen ei ole masennus tulllut takaisin. Kokeilin varmaan 5-6 eri lääkettä. Agomelatiinista ei myöskään mitään sivu- tai lopetusoireita.
Agomelatiini taitaa olla harmittavan vähän julkisuutta saava lääke koska jenkkien lääkevirasti ei hyväksynyt. Tuo on mielestäni todella kokeilun arvoinen, auttaa unirytmissäkin. Unella voi olla yllättävän suuri rooli masennuksessa, itselläkään ei ollut unihäiriöitä mutta ehkä agomelatiini sai syvempään uneen ja aivojen verkostot uusiutui paremmin. Uniihan on lääketieteessä vielä hyvin tuntematon asia.
Ja senkin voi sanoa. Jos ei haittaa olla koukussa lääkkeisiin niin antaa mennä.
Itse on ainakin pakko ottaa koska muuten tulee mm. fyysisiä oireita, mutta joo.
Niinkuin sanoin lähimmäisen rakkaus on paras lääke.
Se tosin saattaa joskus lyödä alas ihan sen takia että se on parasta itselle.
pöh, mä mitään enää näin kännis osaa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä, kun alkaa elää normaalisti, niin kummasti helpottaa.
Ihan vaan tiedoksi, että masennus voi johtua esim siitä, ettei normaali elämä syystä tai toisesta ole juuri sillä hetkellä mahdollista esim oman tai läheisen vakavan sairauden takia tai muusta vaikeasta elämäntilanteesta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin kanssa tietysti keskustelet, mikä on paras lääke juuri sinulle. Valdoxan toimi minulla, mutta kaikille ei sovi, jotain labra-arvoja siinä piti alkuun seurata, en enää muista että mitä, mutta jos niiden kanssa ei ole ongelmaa, niin oli ainakin itselleni hyvä lääke ja auttoi myös unottomuuteen. Essitalopraamin sivuvaikutuksena meni orgasmikyky ja siksi en itse sitä enää haluaisi. Omalla kohdalla kyllä palautui, kun lääkkeen lopetti, mutta joillain voi kai jäädä pysyväksi.
Ulkoilu, urheilu, uni ja terveellinen ruokavalio ovat toki kaikille hyväksi, mutta ensin pitää saada aivokemiat kohdilleen ja esimerkiksi se uni kuntoon, jotta näihin jaksaa kiinnittää huomiota.
Mulla tällä hetkellä unettomuutta, tai lähinnä nukahtamisvaikeuksia. Auttaisikohan masennuslääke nukahtamaan?
Liikunta. Rentouttava sellainen.
Esim. uinti, metsäkävelyt, pyöräily
E-epa ja omega, cbd, ferritiini kohdalleen. Itseä miellyttävät asiat. Luonto. Huonojen ihmissuhteiden välttäminen.
Minulle sopi essitalopraami muutoin, mutta se vei tunnon alakerrasta. Vaihdoin Voxraan joka ei tee yhtään mitään.
Essitalopraamissa olo oli lehmänhermoinen. Ai että se oli ihanaa vaihtelua minun kärsimättömälle luonteelleni. Ahdistavat pelot myös hellittivät. Voxra on kuin pastilli. Ihan sama otanko vai enkö. Ei piristä, ei vie ruokahalua eikä vaikuta mielialaan. Syön lääkärin mieliksi, koska hän ei suosittele minulle lääkityksen lopettamistakaan.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa etsiä linkkiä mutta ydessä suuressa tutkimuksessa todettiin essitaloprami ja agomelatiini tehokkaimmiksi ja vähiten sivuoireita tuottavaksi.
Essitalopramista ei ole pitempää kokemusta mutta agomelatiini oli viimeinen masennuslääke mitä käytin 2008-2015 kestäneessä masennuksessani ja sen jälkeen ei ole masennus tulllut takaisin. Kokeilin varmaan 5-6 eri lääkettä. Agomelatiinista ei myöskään mitään sivu- tai lopetusoireita.
Agomelatiini taitaa olla harmittavan vähän julkisuutta saava lääke koska jenkkien lääkevirasti ei hyväksynyt. Tuo on mielestäni todella kokeilun arvoinen, auttaa unirytmissäkin. Unella voi olla yllättävän suuri rooli masennuksessa, itselläkään ei ollut unihäiriöitä mutta ehkä agomelatiini sai syvempään uneen ja aivojen verkostot uusiutui paremmin. Uniihan on lääketieteessä vielä hyvin tuntematon asia.
Tuo Valdoxan, josta mainitsin ylempänä on juurikin agomelatiinia. Vaikean elämäntilanteen takia kärsin unettomuudesta ja tuo valittiin juurikin saamaan unta kuntoon. Tästä on muutama vuosi aikaa ja ymmärsin, että oli vähän harvinaisempi lääke, mutta minulla toimi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopi essitalopraami muutoin, mutta se vei tunnon alakerrasta. Vaihdoin Voxraan joka ei tee yhtään mitään.
Essitalopraamissa olo oli lehmänhermoinen. Ai että se oli ihanaa vaihtelua minun kärsimättömälle luonteelleni. Ahdistavat pelot myös hellittivät. Voxra on kuin pastilli. Ihan sama otanko vai enkö. Ei piristä, ei vie ruokahalua eikä vaikuta mielialaan. Syön lääkärin mieliksi, koska hän ei suosittele minulle lääkityksen lopettamistakaan.
Essitalopraamista tulee just sellainen mikään ei tunnu miltään -olo. Itkeminen kyllä loppui kuin seinään, mutta ei mikään muukaan liikauttanut, hyvässä eikä pahassa. Ja seksielämä kärsi, kärsii se toki siitä masennuksestakin, mutta ainakin orgasmikyky säilyy ilman essitalopraamia.
Koita nyt vaan kestää täällä. Alat jumpat ja uida sekä syöt heiniä.