Purkkiruokien ravinneköyhyys
http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/
Tuossa linkissä on hyvää tietoa purkkiruokien ravintoaineköyhyydestä. Jotenkin siitä puhuminen on tabu ja purkkiruokien käyttäjät syyllistyvät helposti. Täälläkin saa vihaisia kommentteja jo ihan siitä, jos kyselee vinkkejä itse valmistetun ruoan antamisesta lapselle.
Kommentit (29)
niin, keittämisestä tuossa kuumentamisessa on kyse, se on vaan hienosti tuohon saatu kirjoitettua kun puhutaan steriloinnista. kyllä vaan moni tuntemani äiti keittää vauvalleen ruoan ennen soseutusta eikä mitään kevyesti höyrytä, eli se on ihan sama asia.
http://www.hs.fi/ruoka/a1413773914029
Kasvikset eivät ole täynnä vitamiineja.
Niin ja jos tekee omia soseita, niin pitää ehdottomasti käyttää luomukasviksia, sillä muissa on merkittäviä määriä torjunta-aineita. Purkkiruoissa torjunta-aineiden määrää kontrolloidaan todella tarkasti. Vauvanruokiin käytetään vain kriteerit täyttäviä sopimusviljelytilojen kasviksia.
T: Äiti, joka yritti saada vauvansa syömään omia soseita - ja kaupan soseita - ja sormiruokaa, ikävä kyllä huonolla menestyksellä. Kun olisikin vauvavuonna maistunut muukin kuin äidinmaito (vaikka ne kaupan soseet), niin olisin ollut erittäin tyytyväinen! Turhaa nipotusta tuo toisten vauvojen ruokavalioon puuttuminen!
Jos purkkiruuat olisi todella ravinneköyhiä, niin eikö sen pitäisi näkyä pikkulapsissa jonkinlaisena aliravitsemustilana?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 23:07"]Jos purkkiruuat olisi todella ravinneköyhiä, niin eikö sen pitäisi näkyä pikkulapsissa jonkinlaisena aliravitsemustilana?
[/quote]
Niin ja eikö suomalaislasten pitäisi olla kaikkien sairaita kun saavat NIIN ravinneköyhää ruokaa?
Minä en usko että ainakaan ulkomailla vauvanruokiin käytettävien kasvisten torjunta-ainepitoisuudet ja muut olis tarpeeksi hyviä :/ Ja Piltti siis ainoa edes osaksi kotimainen. Jos purkissa lukee Muksu, se ei tarkoita, että se olisi suomalaisista kasviksista tehtyä.
Aika vähän kaloreita. Jotkuhan veti niitä laihikselka.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 23:13"]
Minä en usko että ainakaan ulkomailla vauvanruokiin käytettävien kasvisten torjunta-ainepitoisuudet ja muut olis tarpeeksi hyviä :/ Ja Piltti siis ainoa edes osaksi kotimainen. Jos purkissa lukee Muksu, se ei tarkoita, että se olisi suomalaisista kasviksista tehtyä.
[/quote]
http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/18-lastenruokien-raaka-aineet-valitaan-huolella
Sama EU-direktiivi lastenruoista on voimassa kaikkialla EU:ssa.
Ihan maalaisjärjellä ajateltuna: kumpikohan on sitä ravinnerikkaampaa ruokaa: itse tehty vai purkista otettu? Turha väittää että purkkiruuat ja yrittää selittää itselleen miksi syöttää päivästä toiseen pelkkiä valmisruokia lapselleen. Itsensä huijaamista. Meillä menee purkkiruuat hätävarana matkoilla mutta muuten tehdään itse lasten ruoka.
Jos nyt viitsisitte purkkiruokien puolustajat edes lukea jo. artikkelin. "Ruokaa kuumennetaan todella korkeissa lämpötiloissa, jotta saadaan kaikki mikrobit tapettua." Aivan eri asia kotona kevyesti höyryttää vaikkapa ne omassa maassa kasvatetut/kaupasta ostetut luomukasvikset ja tarjota ne vauvalleen. :)