Lapsen aloholinkäyttö
Hei, mitä pitäisi tehdä, meidän 15 vuotias poikamme on alkanut kiinnostumaan alkoholista. Pari kertaa jäänyt kiinni juomisesta. Tänäänkin tuli kännissä kotiin, olin hyvin pettynyt, mutta en jaksanut alkaa huutamaan. Poika sammui sänkyynsä ja otan asian huomenna puheeksi. Olen yksinhuoltaja, ja auktoriteettini on huono, ei ole isää joka pitäisi pojan kurissa, asuu toisellapuolen suomea, joten ei pääse komentamaan.
Mitä asialle pitäisi tehdä? Jos nyt jo juo alkoholia, seuraukset voi olla pahat. Kertonut että kaverinsa polttavat pilveä, hän itse kieli tehneensä niin, mutta en oikein usko, koska luottamus mennyt kännäämisen takia. Pitäisikö alkaa viemään poikaa huumetesteihin ja A-klinikalle. Jos tämmöinen käytös alkaa 15 vuotiaana tulevaisuus on pilalla. Sallin vasta juomisen kun on 18 ja enemmän järkeä päässä että osaa käyttäytyä.
Koita järjestää teille yhteistä aikaa kotona ja muualla, jotta se houkutus juoda ei ole niin vahva. Usein ne juo, joilla ei ole parempaa tekemistä. Toki kokeilu on nuoruuteen kuuluvaa, mutta tavaksi tuleminen kielii siitä, ettei ole ns muutakaan parempaa tekemistä.
Äläkä raivoakaan. Huomenna puhu siitä pojalle, miksi et halua hänen huovan. Älä lässytä vaan sano ihan konkreettiset jutut eli, että hän voi loukkaantua ja hän voi saada alkoholimyrkytyksen, ja sinä et halua että hänelle tapahtuu mitään pahaa, koska rakastat häntä ja toivot hänelle parempaa.
Jos et reagoi juomiseen, hän ajattelee ettei sen ole niin väliä mitä hän tekee, koska et osoita välittäväsi. Älä huuda, äläkä puhu asiasta vihaisena. Silloin hän ei meinaan kuuntele sinua.
Tosiasia on, että et voi estää hänen juomistaan. Mutta voit saada hänet valitsemaan muuta tekemistä sen sijaan. Kerro kantasi siis selvästi, että et halua hänen juovan. Sano miksi se ei sovi hänen ikäiselleen, mutta lupaa, että hän saa aina tulla kotiin kunnossa missä hyvässä ja sopikaa, että hän voi aina kertoa näistä sinulle ilman, että ensireaktiosi on raivo. Huutaminen ei auta, se vain aiheuttaa sen ettei hän kuuntele sinua. Kuri ja rajat on tärkeää. Siksi sopikaa kotiintuloajat ja kysele mitä mieltä lapsesi on itse juomisestaan. Keskustelkaa avoimesti.
Tsemppiä!