Saako työkkäri tietää yksittäisistä avoimen AMKin/ylipiston kursseista?
Hei,
Onko kellään varmaa ja tuoretta tietoa, saako työkkäri tietää yksittäisistä avoimen AMKin ja yliopiston kursseista, jos ei itse niistä kerro?
Kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että tieto opintosuorituksista siirtyy opintopolkuun opinto-oikeuden päättymisen jälkeen. Saako työkkäri myös nämä tiedot?
Olen ilmoittanut kahdelle kurssille, joiden laajuus on alle 5op/kk eli kaiken järjen mukaan näiden ei pitäisi viedä oikeutta työttömyysturvaan. Luotto ko. puljun oikeudenmukaiseen kohteluun on kuitenkin mennyt, enkä jaksaisi enää yhtään taistelua tai takaiskua.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en usko että ne muuten vaan katselee opiskelutietojasi, mutta periaatteessa kai heillä olisi oikeus. Minusta kannattaa tehdä varman päälle eli kysyä lupa. Onhan se toki nihkeää perustella ja selitellä heille, mutta kun sääntö on yksinkertainen, tuet lähtee jos opiskelet ilman lupaa mitään, vaikka ois alle 5op kk.
Kääk, onko siellä tällainen? En siis ole vielä mitään opiskelua edes miettinyt, mutta juuri tällaisia miinoja pelkään.
Itselläkin vähän traumat aiemmasta työttömyydestä, kun en tajunnut miten niiden logiikka toimii enkä tullut tarkistaneeksi sen enempää. Olin siis jo vuosia ollut töissä ja opinnot oli jääneet kesken, mutta oli jääny tavaksi käydä silti ilmoittautumassa läsnäolevaksi syksyisin. Se oli mun ja miehen rituaali, ikiteekkareita kun ollaan. Työkkärissä olin virkailijalle sanonu että oon keskeyttäny opinnot eikä siitä tullut sen enempää puhetta. En tienny että on olemassa sellanen virallinen opintojen keskeytys (enää ei taida olla). 1,5 vuotta myöhemmin toinen virkailija tarttui siihen ja meni 24000€ päivärahoja takaisinperintään. Onneksi hallinto-oikeus antoi vähän armoa ja jouduin maksamaan vain 18000€. Mutta oli siinä maksamista työttömänä, välillä kun en edes mitään korvauksia saanut (miehen tulojen vuoksi) ja sitten olin AMK-opiskelija, 1,5 vuotta sain sen 300€/kk ja 3 vuotta opiskelin kokonaan ilman tukia. Taisi olla 10 vuoden projekti että sain nuo lopulta kaikki maksettua.
Mulla on nyt valmistumisesta 9 vuotta ja oman alan töihin en oo päässy. En jotenkin jaksa uskoa että ilman mitään täydennyskoulutusta voisin päästä oman alan töihin, jos minnekään. Ikää 51v. Täytyy näköjään lukea nuo ohjeet vielä uudelleen ja ajatuksen kanssa, jos ADHD suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein salaa 25 op vuonna 2016-17. Luulen, että tarvitaan epäilys opiskelusta, jotta työkkäri lähtee tarkistamaan opintotietoja, vaikka heillä siihen olisikin mahdollisuus. Aikaa tuskin on huvikseen kytätä kaikkea mahdollista.
Se epäilys voi tulla työttömyysetuuden maksajalta, työkkärihän ei maksa mitään joten sille se ja sama. Siellä ollaa sun oman ilmoituksen varassa ja sä itse vastaat siitä. Voi tulla vaikka selvittelyjä jälkikäteen, ehkä jopa takaisinperintää mutta up to you.
No ei tule takaisinperintää, älä jaksa lässyttää.
Ei tolla alle 5op mutta jos ylittyykin niin voi voi. Voi tulla.
No ei tule.
a) ne ei saa tietää
b) niitä ei kiinnosta
c) ei ole resursseja alkaa kysellä edes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en usko että ne muuten vaan katselee opiskelutietojasi, mutta periaatteessa kai heillä olisi oikeus. Minusta kannattaa tehdä varman päälle eli kysyä lupa. Onhan se toki nihkeää perustella ja selitellä heille, mutta kun sääntö on yksinkertainen, tuet lähtee jos opiskelet ilman lupaa mitään, vaikka ois alle 5op kk.
Kääk, onko siellä tällainen? En siis ole vielä mitään opiskelua edes miettinyt, mutta juuri tällaisia miinoja pelkään.
Itselläkin vähän traumat aiemmasta työttömyydestä, kun en tajunnut miten niiden logiikka toimii enkä tullut tarkistaneeksi sen enempää. Olin siis jo vuosia ollut töissä ja opinnot oli jääneet kesken, mutta oli jääny tavaksi käydä silti ilmoittautumassa läsnäolevaksi syksyisin. Se oli mun ja miehen rituaali, ikiteekkareita kun ollaan. Työkkärissä olin virkailijalle sanonu että oon keskeyttäny opinnot eikä siitä tullut sen enempää puhetta. En tienny että on olemassa sellanen virallinen opintojen keskeytys (enää ei taida olla). 1,5 vuotta myöhemmin toinen virkailija tarttui siihen ja meni 24000€ päivärahoja takaisinperintään. Onneksi hallinto-oikeus antoi vähän armoa ja jouduin maksamaan vain 18000€. Mutta oli siinä maksamista työttömänä, välillä kun en edes mitään korvauksia saanut (miehen tulojen vuoksi) ja sitten olin AMK-opiskelija, 1,5 vuotta sain sen 300€/kk ja 3 vuotta opiskelin kokonaan ilman tukia. Taisi olla 10 vuoden projekti että sain nuo lopulta kaikki maksettua.
Mulla on nyt valmistumisesta 9 vuotta ja oman alan töihin en oo päässy. En jotenkin jaksa uskoa että ilman mitään täydennyskoulutusta voisin päästä oman alan töihin, jos minnekään. Ikää 51v. Täytyy näköjään lukea nuo ohjeet vielä uudelleen ja ajatuksen kanssa, jos ADHD suo.
Siis anteeksi mitä?
Olit läsnäolevana oppilaitoksessa ja silti valehtelet työkkärille, että olet keskeyttänyt opinnot?!
Kyllä ihan aina läsnäoleva ei tooooodellakaaaaaan ole ollut keskeyttänyt ja pitää oikeasti pudottautua pois.
Mitä hittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein salaa 25 op vuonna 2016-17. Luulen, että tarvitaan epäilys opiskelusta, jotta työkkäri lähtee tarkistamaan opintotietoja, vaikka heillä siihen olisikin mahdollisuus. Aikaa tuskin on huvikseen kytätä kaikkea mahdollista.
Se epäilys voi tulla työttömyysetuuden maksajalta, työkkärihän ei maksa mitään joten sille se ja sama. Siellä ollaa sun oman ilmoituksen varassa ja sä itse vastaat siitä. Voi tulla vaikka selvittelyjä jälkikäteen, ehkä jopa takaisinperintää mutta up to you.
No ei tule.
a) ne ei saa tietää
b) niitä ei kiinnosta
Kuten sanottu, jokainen vastaa omista sanomisistaan. Mä kannatan rehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi mitä?
Olit läsnäolevana oppilaitoksessa ja silti valehtelet työkkärille, että olet keskeyttänyt opinnot?!
Kyllä ihan aina läsnäoleva ei tooooodellakaaaaaan ole ollut keskeyttänyt ja pitää oikeasti pudottautua pois.
Mitä hittoa.
Juuei ole mikään miina. Ihan vaan valehtelua. Nää on ikäviä. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tule.
a) ne ei saa tietää
b) niitä ei kiinnosta
Niin eli kannatat kotona lusmuilua sen sijaan, että opintojen ohessa tekee opintoja.
Ei siinä, että jättää kertomatta ole mitään epärehellistä.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietää, mutta avoimen kurssithan on monesti iltakursseja, eivät haittaa työnhakua.
Jos toiminta/opiskelu on ammattimaista, ammattiin tähtäävää / opintoihin verrattavaa, et ole virallisesti työtön vaikka se tapahtuisi tunnin ajan iltaisin.
Vain tumput suorana kurssi on sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudata vaan sääntöjä sinäkin ap.
t. veronmaksaja
Hölmöin kommentti ikinä :D
Että sinä "veronmaksaja" et halua että ap kouluttaa itsensä (väkisin vaikka valtio miten yrittää sitä estää) ja saa sitä kautta töitä!
Jos valtio (veronmaksajat) maksavat palkkasi niin noudatat myös valtion sääntöjä.
Vaikka ne olis ihan typeriä ja eivät päästä työtöntä töihin opiskelujen jälkeen?
Miksi se omatoimisuus on niin hirveän väärin? Eikö se tule veronmaksajille ihan hemmetin paljon halvemmaksi kun antaa työttömien opiskella päivärahalla ja päästä palkkatöihin kuin estää kaikki ja maksella niitä päivärahoja vuosikausia ja lisäksi kaikkea muutakin vuokrasta ja lääkkeistä lähtien?
Mikä (miehen?) logiikka tuossa on? Alistaminen vai nöyryyttäminen? Ei ainakaan kokonaisedullisuuden ajattelu :D
Ei saa. Toiseksi niillä ei ole mitään vaikutusta työttömyystukiin, jos opiskeluaika yhdellä 5 op:n kurssilla on päivänkin yli kuukauden.
Ei tule takaisinperintää eikä ole edes mitään ilmoitusvelvollisuutta. Käsite keskimäärin kannattaa ymmärtää oikein varsinkin pitemmillä kursseilla siten, että sallittu keskimääräinen opintopistemäärä opiskelukuukautta kohti ei ylity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tule.
a) ne ei saa tietää
b) niitä ei kiinnosta
Niin eli kannatat kotona lusmuilua sen sijaan, että opintojen ohessa tekee opintoja.
Lue työttömän velvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tule.
a) ne ei saa tietää
b) niitä ei kiinnosta
Lue työttömän velvollisuudet.
Opinnot ei estä sitä, että voi ottaa vastaan kokoaikaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietää, mutta avoimen kurssithan on monesti iltakursseja, eivät haittaa työnhakua.
TE-keskus ei katso kellonaikoja, vaan opintojen laajuutta. Jos suorittaa liikaa opintopisteitä/kk, katsotaan että työnhakija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, eikä tällöin ole myöskään oikeutettu työttömyysturvaan.
Suosittelen toimimaan rehellisesti. Selvitä etukäteen maksavasta taholta vaikuttaako tuo opintojen tekeminen etuuksiin. Siitä se selviää. Hyvä kun sinulla on tahtotilaa kehittää itseäsi. Tsemppiä!
Työtön saa opiskella ilman mitään eri ilmoitusta kunhan suoritetut opinnot jäävät alle 5op/kk. ITse en aloittaisi kahta kurssia yhtä aikaa jollei toinen ole koko lukukauden kestävä ja toinen vain yhden periodin mittainen.
Jos kerrot työkkäriin yksittäisistä kursseista tai aikeista sellaisten suorittamiseen niin työttömyyskorvaus katkastaan varmuuden vuoksi. Koska sut katsotaan opiskelijaksi. Siinähän sitten kirjottelet selvitystä selvityksen päälle miten et ole opiskelija ja miksi olet edelleen työmarkkinoiden käytettävissä. Pointtihan on, että opiskelu on sivutoimista.
"Työttömänä sinun on mahdollista opiskella avoimessa yliopistossa sivutoimisesti ilman, että se vaikuttaa työttömyysetuuteen. Työttömyysturvalain mukaan opinnot ovat sivutoimisia, jos niiden laajuus on alle 5 opintopistettä kuukaudessa. Tällöin opinnoilla ei ole vaikutusta työttömyysetuuteen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole! Jos olet nyt työtön työnhakija, voit itse tarkistaa tiedot aivan omin silmin työkkärin sivulta ja ohjeista.
On myös olemasssa mahdollisuus omaehtoiseen opiskeluun työttömyystuella. Siinä taas on vähimmäisopintopistemäärä.
Virallinen opintojen keskeytys ei olisi sinua pelastanut, sillä sinulla olisi ollut edelleen opiskeluoikeus eikä keskeytyksen ajalta oikeutta päivärahaan. Minä jouduin tekemään selvityksen keskeneräisistä opinnoista, mutta opinto-oikeuteni oli päättynyt opiskeluajan ylittymisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen toimimaan rehellisesti. Selvitä etukäteen maksavasta taholta vaikuttaako tuo opintojen tekeminen etuuksiin. Siitä se selviää. Hyvä kun sinulla on tahtotilaa kehittää itseäsi. Tsemppiä!
Maksaja ei yleensä selvitä yhtään mitään, tai ei ainakaan selvittänyt muutama vuosi sitten, kun olin työttömänä. Se oli te-toimisto, joka kirjoitti lausunnon " ei ole estettä työttömyysetuuden maksamiselle".
Miksi te edes kirjoitatte tähän ketjuun, kun ette oikeasti tiedä? Minä olen se, joka olen tehnyt selvitystä opiskeluista, mutta edelleen on voimassa työttömyysturvalai:n 10§, jonka selvennys varmaan löytyy jostakin. 10§ :ssä luetellaan ne opinnot, jotka ovat päätoimisia, eli työttömyyskorvausta saa silloin, kun EI täytä noita edellytyksiä. Mutta sitten on 10a§, jonka perusteella opiskelevakin voi saada työttömyyskorvausa, jos ... lukekaa itse. Tässä linkki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L2P10a
Vierailija kirjoitti:
Ai miten saa tietää? Selaako ne kortistossa olevien nimillä jotain opintopolun rekistereitä? TIetääkö opintopolku että joku on työtön ja sen vuoksi lähettää automaattiviestin te-toimistoon ja osaa vieläpä valita oikean te-toimiston?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja ei yleensä selvitä yhtään mitään, tai ei ainakaan selvittänyt muutama vuosi sitten, kun olin työttömänä. Se oli te-toimisto, joka kirjoitti lausunnon " ei ole estettä työttömyysetuuden maksamiselle".
Miksi te edes kirjoitatte tähän ketjuun, kun ette oikeasti tiedä? Minä olen se, joka olen tehnyt selvitystä opiskeluista, mutta edelleen on voimassa työttömyysturvalai:n 10§, jonka selvennys varmaan löytyy jostakin. 10§ :ssä luetellaan ne opinnot, jotka ovat päätoimisia, eli työttömyyskorvausta saa silloin, kun EI täytä noita edellytyksiä. Mutta sitten on 10a§, jonka perusteella opiskelevakin voi saada työttömyyskorvausa, jos ... lukekaa itse. Tässä linkki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L2P10a
Saa tänne kirjottaa ken haluu. :)