Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työkkäri tietää yksittäisistä avoimen AMKin/ylipiston kursseista?

Vierailija
12.09.2021 |

Hei,

Onko kellään varmaa ja tuoretta tietoa, saako työkkäri tietää yksittäisistä avoimen AMKin ja yliopiston kursseista, jos ei itse niistä kerro?

Kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan, että tieto opintosuorituksista siirtyy opintopolkuun opinto-oikeuden päättymisen jälkeen. Saako työkkäri myös nämä tiedot?

Olen ilmoittanut kahdelle kurssille, joiden laajuus on alle 5op/kk eli kaiken järjen mukaan näiden ei pitäisi viedä oikeutta työttömyysturvaan. Luotto ko. puljun oikeudenmukaiseen kohteluun on kuitenkin mennyt, enkä jaksaisi enää yhtään taistelua tai takaiskua.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, ne menevät kaikki KOSKI-tietokantaan.

Vierailija
42/56 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, ne menevät kaikki KOSKI-tietokantaan.

Ei TE-toimisto sinne pääse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista!

Kurssi ei ole vielä alkanut, joten ehkä lienee paras sitten kuitenkin kysyä/kertoa näistä opintoaikeista. Kurssin laajuus on siis 5op loka-marras-joulukuun aikana ja toiset 5op keväällä. En tosin tiedä, missä vaiheessa nuo pisteet sitten siirtyvät rekisteriin - voi olla, että vasta tuon toisen kurssin jälkeen, koska nämä kurssit muodostavat keskenään kokonaisuuden. Aiheuttaakohan sitten sekin ongelmia, jos kaikki nopat lävähtävät rekisteriin samaan aikaan toukokuussa...

Ja teille kriittisille kommentojille: olen itse aina valinnut avoimuuden tien, pyrkinyt selvittämään valintojeni seuraukset suoraan kysyen ja halunnut uskoa, että yrittävälle ja eteenpäin pyrkivälle ihmiselle löydetään ratkaisuja. Valitettavasti TE-toimiston kanssa asioidessani oppinut kantapään kautta, että tällainen ajattelu on kovin naiivia. Ymmärrän kyllä, että he tekevät työtään työttömyysturvalain nojalla, mutta tuo laki on niin epäinhimillinen ja nyky-yhteiskuntaan soveltumaton, että sitä tiukasti tulkiten tehdyt päätökset eivät mahdu omaan oikeudentajuuni. Vai kuka voittaa esimerkiksi siinä, että työtön makaa työttömyysaikansa kotona, kun voisi vaihtoehtoisesti esim. työstää tuolla ajalla työnhakunsa ohessa keskeneräistä gradua? (ei, en voi saada tähän graduun omaehtoisen opiskelun tukea, koska opinto-oikeuteni ei ole voimassa ja opintoja ei siten voida tukea. Takaisin kirjoille yliopistolle pääsen vasta, kun gradu on edennyt).

Ap

Vierailija
44/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on muuttunut meno älyttömäksi kun ei saa edes opiskella työttömänä. Kyllä 10 vuotta sitten vielä sai, silloin ei tarvinnut edes ilmoittaa mihinkään. Ihan erikseen jossain luki, että avoimessa opiskelu katsotaan sivutoimiseksi eikä vaikuta mihinkään, ihan sama mitä opiskeli ja miten paljon. Muuten meno toki oli pelkkää nihkeilyä ja työllistymisen hankaloittamista.

Vierailija
45/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä ne opinnot jossain ulkomaalaisissa online- yliopistossa/ taikka koulutuksen tarjoajalla jolloin työkkäristä ja tai kelalla ei ole mitään mahdollisuuksia tarkastaa mitä opintoja olet tehnyt. Nettiin näitä pullollaan jotkut jopa täysin ilmaisia. Näin pelaat varman päälle.

Vierailija
46/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kertoko yksittäisistä kursseista, jos haet kokoaikatyötä ja pystyt hakemaan joka viikko jotakin paikkaa.

Vierailija
47/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä jonkin verran saa opiskella? Ihan älytöntä, että työttömänä ei saa opiskella esim. verkko-opintoja. Ei ne opinnot mitenkään estä työn vastaanottamista. Itsekin teen täyttö työviikkoa ja olen yliopisto-opiskelija.

Vierailija
48/56 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois tilanne, ettää oon työttömänä ja koitin saada tukea oma ehtoiseen opiskeluun amk polkuopintoihin mutta en saanut eräästä järjettömästä syystä. Käyköhän käry jos kuitenkin teen nuo polkuopinnot mutta sanon te toimistoon että makaan vaan perseelläni kotona kun päätitte olla tukematta opiskeluja työttömyysturvalla?

Vierailija
49/56 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki koulutus työttömänä vaikuttaa etuuteen negatiivisesti, olipa se sitten illalla tai aamulla se opiskelu.

Vierailija
50/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudata vaan sääntöjä sinäkin ap.

t. veronmaksaja

Hölmöin kommentti ikinä :D 

Että sinä "veronmaksaja" et halua että ap kouluttaa itsensä (väkisin vaikka valtio miten yrittää sitä estää) ja saa sitä kautta töitä! 

Jos valtio (veronmaksajat) maksavat palkkasi niin noudatat myös valtion sääntöjä.

Eli en saa yrittää työllistyä.

Vierailija
51/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ollessa kannattaa olla tarkkana vähäistenkin opintojen kanssa. Oma kokemukseni on jo useamman vuoden takaa. Ollessani työttömänä te-virkailija ehdotti, että täydentäisin ammattitaitoani avoimen yliopiston kautta tietyllä opintokokonaisuudella. Osa-aikaista iltaopiskelua siis. Luennot pystyi katsomaan etänä jälkikäteen.

Ilmoittauduin siis opintoihin ja maksoin yli 200 e. Yllätys tai pikemminkin tyrmistys oli suuri, kun sama virkailija ilmoitti, että oikeuteni työttömyysturvaan ei välttämättä enää toteudu alkamassa olevien opintojen vuoksi. Siitä alkoi pitkä selvitysrumba, jossa työttömyystuki katkaistiin siksi ajaksi. Siinä meni useampi kuukausi. Löysin sitten osa-aikatyötä ja lopetin opinnot. Sen jälkeen olin oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Eli tarkkana kannattaa olla, kaikkiin virkailijoihin ja heidän ehdotuksiin ei todellakaan kannata luottaa. 

Vierailija
52/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudata vaan sääntöjä sinäkin ap.

t. veronmaksaja

Minä en olisi vieläkään veronmaksaja, jos olisin noudattanut sääntöjä. Opiskelin luvatta 4 tutkintoa ja sain rankkarina -40 prosentin tt-tuen. Mutta olen vidoin vapaa ihminen! Ei enää tilikyttäystä, ei enää kelan sätkynukkena oloa! Olen ollut töissä nyt 2 vuotta ja minulla on vihdoin oma määräysvalta tekemisiini ja päätöksiini! JEE! 

Vierailija
53/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mitään ei pidä paljastaa. Melkein menetin tukeni kun kerroin käyneeni yhdellä työväenopiston harrastekurssilla.

Vierailija
54/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan mitään ei pidä paljastaa. Melkein menetin tukeni kun kerroin käyneeni yhdellä työväenopiston harrastekurssilla.

Vaikka joidenkin te-virkailijoiden tekemissä päätöksissä käytetään mielivaltaa ja jopa johdetaan tarkoituksella työtön tilanteeseen, jossa työttömyystuki katkaistaan, niin en voi uskoa että tuo kansalaisopiston kurssille osallistuminen aiheuttaisi tukien katkaisun. 

Vierailija
55/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joidenkin te-virkailijoiden tekemissä päätöksissä käytetään mielivaltaa ja jopa johdetaan tarkoituksella työtön tilanteeseen, jossa työttömyystuki katkaistaan, niin en voi uskoa että tuo kansalaisopiston kurssille osallistuminen aiheuttaisi tukien katkaisun. 

Lisäys edelliseen: Tietty mistään tuollaisesta ei kannata edes puhua työkkärissä. Että harrastaa tms. Tai tekee vapaaehtoistyötä, auttaa sukulaisia jne. Näitä ei työkkäri selville saa mitään kautta. 

Vierailija
56/56 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut työttömyysaikana muun muassa järkkäri kortin, turvallisuus alan  enkä ole työkkäriin kertonut. Eivät ole saaneet tietää kun ei parin vuoden jälkeen ole tullut mitään ilmoituksia sieltä edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi