Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskassa aikuiset eivät syö karkkeja ollenkaan

Vierailija
12.09.2021 |

Kuuntelitteko radiosta Yle:n kirjeenvaihtaja Annastiina Heikkilän kertomuksia Ranskasta? Aikuiset eivät siellä napostele mitään. Siellä on tiukat ruoka-ajat ja välillä ollaan pitkäänkin ettei syödä mitään. Annastiina oli erehtynyt kerran jossain syömään jotain keksejä kesken työpaikan, niin porukka oli ihmeissään tuijottanut.

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Ranskassa on nykyään paljon ylipainoisia katukuvassa, varsinkin miehiä. Tilastojen mukaan joka toinen ranskalainen on jo ylipainoinen. Kauppojen valikoimista näkee, että uusilla terveusvaikutteisilla tuotteilla rynnitään nyt markkinoille. Kaurapuurokin on päässyt tavallisten markettien murohyllyille (on tosin aika kallista).

Vierailija
142/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä konstilla naiset pysyvät hoikkina. Eivät napostele ruokailujen välillä mitään.

Suomalaisten naisten antama yleinen laihdutuohje on: "Syö pieniä annoksia pitkin päivää" :D:D:D

Niin, ja Varo Nälkää! Koska sitten on vaan ”pakko”syödä ihan kaikki :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa on ihanat keksi, vanukas ja muut herkkuvalikoimat. Ainoastaan ne on tehty paremmista raaka-aineista kuin suomalaiset, esim glukoosi-fruktoosi-maissisiirapit puuttuu.

Vierailija
144/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla Euroopassa ei ole makeistiskejä kuten Suomessa. Ei Italiassa eikä Ranskassakaan. joku pastillirasia kassalla. Makeiskauppa löytyy turistien rantaraitilta (40v matkustamisrn aikana löydetty 2, St Tropezista ja St Jean De Luzista).

Keski-Euroopassa on suklaapuoteja joissa myydään laadukkaita konvehteja jälkiruokapöytään ei naposteltavaksi. Aterioiden välillä ei koskaan napostella mitään.

Valitettavasti tuokin on muuttumassa kun nuorin sukupolbi päätyy pikaruokapaikkoihin istuskelemaan. Sääli! Lihominrn on sielläkin väistämättä edessä:(

Vierailija
145/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mitä sitten? Itse ainakin syön joskus pieniä välipaloja, muuten alkaa huikomaan ja saatan pyörtyä.

Mikset syö kunnollista ruokaa, jos noin käy?

Välipala voi olla varsin laadukasta ravintoa.  Toiseksi, monet ravitsemusasiantuntijat (siis yliopistopohjalta) suosittelevat 3 ateriaa ja niiden välissä 1-2 välipalaa.

Tuo takaa aika mukavasti, että verensokeri pysyy hyvällä tasolla, eikä sitten päädytä huonoihin vaihtoehtoihin.

Paasto tekee ihmiselle hyvää. Suoliston on annettava levätä eikä jatkuvasti tuupata sille työtä.

Vierailija
146/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä konstilla naiset pysyvät hoikkina. Eivät napostele ruokailujen välillä mitään.

Suomalaisten naisten antama yleinen laihdutuohje on: "Syö pieniä annoksia pitkin päivää" :D:D:D

Niin, ja Varo Nälkää! Koska sitten on vaan ”pakko”syödä ihan kaikki :D

On sairasta menoa täällä ja yli puolet aikuisista ylipainoisia. Nuoret naisetkin on paljon isompia kuin 30 v sitten. Kakkostyypin diabetes tulee yllättävän nopeasti, kymmenen vuotta ylipainoisena niin jo se ilmaantuu. Varokaa.

Vierailija
147/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on suppea toimittajan kokemuspiiri. Mun ranskalaiset tuttavat ja työkaverit pistelee suklaata ja karkkeja ihan yhtä innolla kuin suomalaisetkin. Tai sanotaanko pohjoismaalaiset, ei pelkästään suomalaiset. Ei ehkä joka päivä mutta syövät kuitenkin. Ranskalaiset jopa pyytää hankkimaan tiettyjä suomalaisia makeisia neukkariin kun tulevat tänne. Jotenkin en usko, että koko maan ainoat karkinmussuttajat olisi osuneet juuri mun tuttavapiiriin XD

Espanjalaiset, italiaanot ja kreikkalaiset mussuttaa makeeta ihan samalla tavalla. Enkä mä tiedä voiko oikein pitää hyvänä esimerkkinä sellasia, jotka aloittaa päivänsä aivan järkyttävällä sokerimäjäyksellä. Rasvasta puhumattakaan. Tiedättekö mitä noissa maissa yleisesti syödään aamupalalla? Tuttuni sanoi kerran, että on ihanaa syödä suomalaista aamupalaa eli kunnolla haudutettua puuroa. Eikä siis makeaa.

Makea aamupala voittaa kyllä kaurapuuron mennen tullen.

Ilmankos suomalaiset on ihan sitruunana heti aamusta kun pahalla ruualla päivänsä aloittavat

Vierailija
148/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ketju, ihan oikeastiko aikuiset ihmiset napostelee makeita kaiken päivää? Mahtaa olla usein asiaa hammaslääkäriin ja vaakalle ei edes uskalleta astua.

Se on vaa'alle.

Vierailija
149/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. pitäiskö kokeilla ranskalaisittain elämistä? Aamupalaksi kahvia ja croissant hillolla. Lounaaksi puoli pulloa punkkua, pihvi, pari salaatinlehteä, jälkiruuaksi leivos, macaron ja iso pala rasvaista juustoa. Töiden jälkeen puoli pulloa punkkua ja jotain pientä baarissa tyttöjen kanssa. Illalliseksi jotain rasvaista lihapataa, pullo punkkua, juustoa, paahtoleipää - sillä on kätevä pyydystää jämärasvat lautaselta, makea jälkiruoka, sikari ja konjakki.

Olisin ainakin hyvin tyytyväinen ja iloinen koko ajan, sekä väsynyt ja asuisin hereilläoloaikani vessassa piereskellen. Oh lalaa, c'est moi!

Vierailija
150/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä siellä myöskään ole marketeissa metrien pituisia makeis- ja sipsihyllyjä.

Googlaappa vaikka Carrefour ja bonbons...

Vierailija
151/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on se, että karkit siellä on paskoja. Hariboja sun muita hirvityksiä. Ne on markkinoitu lapsille, joten ei aikuiset niitä syö. Sen sijaan ranskalaiset aikuiset syövät keksejä ja leivoksia ihan roppakaupalla.

Vierailija
152/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut Mireille Guilianon kirjan Miksi ranskattaret eivät liho ja jokin muukin kirja hänellä oli. Mireillehän teki uransa luksusshamppanjamerkin toimarina ja kirjat ovat erittäin viihdyttäviä ja niistä paljastuu mm. se fakta, että ranskattaret lihovat. Jos he syövät ja elävät niin, että antavat itsensä lihoa.

Mireille oli nuorena teininä lihonut ja palattuaan kotiin isänsä oli sanonut häntä muistaakseni perunaksi tai patongiksi nähtyään miten tyttö oli paisunut - ja Mireille oli järkyttynyt ja pahoittanut mielensä ja halusi sitten tietysti laihtua kun ei enää mahtunut vaatteisiinsa. Muistaakseni hän sai apua joltain joka tiesi kaalikeiton salaisuuden. Ei vaan purjokeiton.

Tunnustan, tein purjokeittoa ja se oli hyvää.

Vierailija
153/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vielä pula-ajan mentaliteetti, jossa ihmisille annetaan virallisia ruokasuosituksia ja muistutetaan syömään tuhdisti heti aamulla, että jaksaa. Sitten on tuettuja lounaita ja muistutetaan lämpimistä aterioista ja hyvistä välipaloista. Lautanen on syötävä tyhjäksi ja kaikkea on maisteltava. Sama ennen kaikkea lapsille, jotka syövät vielä karkit, sipsit ja limsat lisäksi. Ei ihme, että ylipainoisia on kohta kuin Amerikassa.

Koska ruokateollisuus tai oikeastaan ruokamafia on niin mätä. Suojatyöpaikat jne.

Todellisuudessa terveysasiat ovat heille vain ja ainoastaan yksi vallankäytön väline muiden joukossa. Oikeasti valtaapitäviä ei kiinnosta ihmisten terveys tippaakaan.

Vierailija
154/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla karkki rinnastetaan lapsellisuuteen. Ulkomailla lapset menee kiskalta ostamaan purkkaa ja karkkia. Himo makeaan on pehmeyttä. Katsoin ranskan muukalaislegioonasta tehtyä dokumenttia ja siellä kouluttaja sanoi jo ensimmäisenä päivänä että jos joku syö karkkia, juo limpparia tai maitoa niin se loppuu heti.

Aiheuttaa kuulemma henkistä lobotomiaa ja heikkoa mieltä.

Vierailija
155/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani Keski-Euroopassa jonkin aikaa töissä mulla jäi kokonaan karkinsyömiset vaikka Suomessa olin todellinen karkkihiiri. Olihan siellä makeisia, mutta ei mitään omaan makuun, kun olin tottunut koviin ja suolaisiin karkkeihin. Mutta hyvä näin. 

Vierailija
156/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla karkki rinnastetaan lapsellisuuteen. Ulkomailla lapset menee kiskalta ostamaan purkkaa ja karkkia. Himo makeaan on pehmeyttä. Katsoin ranskan muukalaislegioonasta tehtyä dokumenttia ja siellä kouluttaja sanoi jo ensimmäisenä päivänä että jos joku syö karkkia, juo limpparia tai maitoa niin se loppuu heti.

Aiheuttaa kuulemma henkistä lobotomiaa ja heikkoa mieltä.

Ja kyllähän sokeri vaikuttaa mielialaan ja fyysiseen oloon. 

Vierailija
157/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomimammat uskovat olevansa joku endeemi erityinen syömättä herkkujakin lihova kansa: Kyllä muuallakin syödään karkkia ja herkkuja. Kyllä syödään, mutta yleensä kohtuullisia määriä, pieni pala suklaata tai tulitikkurasian kokoinen jälkiruokaherkku syödään pöydän ääressä, eikä telkkaria katsoen ja somessa surffaillen mätetä pesuvadista naamaan edes maistelematta.

Italian turistikaupungeissa isketään silmää, kun suomalainen tulee tilaamaan pastaa. Sille ei riitä se yleensä alkupalaksi se heillä normaaliannokseksi tarjottava pari ruokalusikallista annokseksi.

Kyllä niissä lihavuuseroissa on huikea ero Ranskan ja Suomen välillä lihavuusmäärissä.

Eikä se kapene vain inttämällä, että kyllä nekin syö suklaata ja karkkia.

Ja vanhemmilla on vastuu. Eivät edes hoikat teinit tarvitse välipalaksi 8 banaania, niin kuin tällä palstalla ihastellaan, että ei se liho.

Ikävä kyllä, kun jo lapsena opitaan nielemään ruoka pureskelematta ja vauhdilla ,niin kyllä se alkaa näkymään jo ennen armeijaa.

Pelkästään päätös, että syödään vain ruokapöydän ääressä, olisi kovin terveellistä sekä perheen kokoontumisen ja kuulumisten vaihdon, että myös ruuasta yhdessä  nauttimisen kokemuksesta.

Vierailija
158/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän nuorelta ja ulkomailla ostin kerran ison kasan karkkeja naposteltavaksi. Olen kyllä siis laiha, mutta teki mieli herkkuja hotellihuoneessa. Ostin samalla myös jonkun oluen. Myyjä parahti että saako nähdä henkkarit, näytin niin nuorelta kuulemma ja karkit eivät luultavasti auttaneet yhtään asiaa. 

Vierailija
159/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani Keski-Euroopassa jonkin aikaa töissä mulla jäi kokonaan karkinsyömiset vaikka Suomessa olin todellinen karkkihiiri. Olihan siellä makeisia, mutta ei mitään omaan makuun, kun olin tottunut koviin ja suolaisiin karkkeihin. Mutta hyvä näin. 

Samoin kävi minulle kun asuin ulkomailla. Karkkihylly löytyi lähikaupasta, pussit olivat sopivan kokoisia, mutta löysin vain muutaman omaan makuun sopivan ja karkittelu jäi. Leivoksia ei myöskään ollut silloisessa asuinmaassani. Viinereitä löytyi - puolet pienempinä. Viiniä oli ruokakaupassa -todella harvoin tuli sitä ostettua.

Ja olin 20 kg hoikempi kuin Suomessa asuessani. Kuntosali ja ryhmäliikuntaa oli kolmessa paikassa kilometrin säteellä kotoa. Niitä tuli käytettyä paljon.

Vierailija
160/184 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mitä sitten? Itse ainakin syön joskus pieniä välipaloja, muuten alkaa huikomaan ja saatan pyörtyä.

Mikset syö kunnollista ruokaa, jos noin käy?

Oletko jotenkin tyhmä? Ihmiset eivät aina ei ole paikassa, jossa voi ruveta kokkaamaan kunnollista ateriaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi