Ranskassa aikuiset eivät syö karkkeja ollenkaan
Kuuntelitteko radiosta Yle:n kirjeenvaihtaja Annastiina Heikkilän kertomuksia Ranskasta? Aikuiset eivät siellä napostele mitään. Siellä on tiukat ruoka-ajat ja välillä ollaan pitkäänkin ettei syödä mitään. Annastiina oli erehtynyt kerran jossain syömään jotain keksejä kesken työpaikan, niin porukka oli ihmeissään tuijottanut.
Kommentit (184)
Ranskassa aikuiset rakastelevat intohimoisesti makeanhimoa tyydyttääkseen. Siksi pysyvät hoikkina. Olen käynyt Ranskassa. Tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisilla tupakka vie nälän niin ettei karkitkaan maistu.
Tämä. Aikuisten kuuluu siellä imeä röökiä posket lommolla viisitoista vuotiaasta eteenpäin. Kaikki lapsellisuus on noloa, siis joku stressipupeltaminen. Laihuus on edelleen ankara normi ja sitä ei edes ajatella sen kummemmin, tyyli ja sitä edellyttävä hoikkuus on niin keskeinen osa monen itsearvostusta.
Ei päde kaikkiin, mutta mitä nuorempi ja keskiluokkaisempi olet, sitä varmemmin myös huomattavan hoikka. Saattaa tuo sirous perimässäkin tulla monella.
Syödään sipulisippaa ja jos laihdutetaan, niin suödään purjokeittoa,
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vielä pula-ajan mentaliteetti, jossa ihmisille annetaan virallisia ruokasuosituksia ja muistutetaan syömään tuhdisti heti aamulla, että jaksaa. Sitten on tuettuja lounaita ja muistutetaan lämpimistä aterioista ja hyvistä välipaloista. Lautanen on syötävä tyhjäksi ja kaikkea on maisteltava. Sama ennen kaikkea lapsille, jotka syövät vielä karkit, sipsit ja limsat lisäksi. Ei ihme, että ylipainoisia on kohta kuin Amerikassa.
Jospa ylipainoisten suuri määrä ei johdukaan suomalaisista ruokasuosituksista vaan siitä, etteivät ihmiset noudata suosituksia...?
Ihan tähän karkkiasiaan en kommentoi, mutta vähän aihetta sivuten. Asun Keski-Euroopassa, ja olen lopen uupunut siihen, kuinka suomalaista aamiaiskulttuuria verrataan amerikkalaiseen ruokailutapaan, lähes poikkeuksetta. He pitävät sitä epäterveellisenä, vaikka kerron kaipaavani enemmän hedelmiä, kasviksia, myös esim jogurttia ja joskus pannukakkuja. He itse syövät lähinnä suklaisia croissantteja, leipää hillo+voi-yhdistelmällä sekä juustoa ja lihaa sellaisenaan.
Osallistuin eilen aamupäivällä aperoon, ja siellä oli sitä samaa, iänikuista leipää, juustoa ja pahalta haisevaa lihaa. Ostettavana ruokana oli makkaraa ja leipää. Joku varmaan arvaa missä asun, mutta ei sitä kaikkien tarvitse tietää :D Minua vain huvittaa, että omaa makuani (enemmän vaihtoehtoja) verrataan amerikkalaisuuteen kun he syövät selkeästi epäterveellisemmin. Anoppi jaksaa aina kovaan ääneen ihmetellä, kun haluan hedelmiä ja tuoreita marjoja brunssille, tai herranjestas jopa salaatinlehden voileivälleni!
Joku voi tietenkin minua valaista, mistä suomalainen aamiaiskulttuuri on eniten saanut vaikutteita? Minä en juurikaan Suomessa syönyt aamupalaa ja jos söin, niin puuroa. Mielestäni se ei ole kovin amerikkalaista.
E-Euroopassa karkit on kovia ja pahoja.
Suklaat saattavat olla jumalallisia K-Eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se ihanteellisin tapa syödä. Suomessa on Euroopan suurimmat karkki-, limsa- ja sipsiosastot. Samaten herkut ovat halpoja ja pakkaukset megaluokkaa. Erikoiskahveja myydään jäätävän kokoisina ja samaten oluttölkit ovat 0,5 litraa. Vain Amerikassa on tämän suhteen samanlaista kuin Suomessa.
Juuri näin. Olen asunut jo vuosikymmenet pois Suomesta ja entisessä kotimaassani käydessäni hämmästyn aina vaan uudelleen sitä karkki-ja sipsimäärää, mikä marketeissa on. Ja nimenomaan mega-super-hyper isoissa pusseissa. Espanjassa isot karkkivalikoimat löytyvät niistä kaupoista, joissa käy paljon suomalaisia turisteja, muuten karkkeja on pieni hyllynpätkä, valikoima rajoitettu ja pussit varmaan jotain 80 g kokoisia.
Perunalastut on sitten asia erikseen, niitä on tarjolla vaikka kuinka.
En kyllä itsekään ymmärrä, miksi aikuiset ihmiset mättävät karkkia suuhunsa. Itselleni riittää pieni pala tummaa suklaata espresson kanssa jälkiruoaksi. Enkä oikeastaan koskaan osta karkkia kotiin, ellei sitten Lindtin suklaapalloja, joita niitäkin voin ehkä syödä yhden kahvin kanssa.
En kyllä itsekään juurikaan syö karkkia. Minusta niissä on epämiellyttävä suutuntuma, liian voimakas maku ja se on sellaista jähmeää jauhamista mikä sattuu leukoihin. Eikä se hampaillekaan ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tähän karkkiasiaan en kommentoi, mutta vähän aihetta sivuten. Asun Keski-Euroopassa, ja olen lopen uupunut siihen, kuinka suomalaista aamiaiskulttuuria verrataan amerikkalaiseen ruokailutapaan, lähes poikkeuksetta. He pitävät sitä epäterveellisenä, vaikka kerron kaipaavani enemmän hedelmiä, kasviksia, myös esim jogurttia ja joskus pannukakkuja. He itse syövät lähinnä suklaisia croissantteja, leipää hillo+voi-yhdistelmällä sekä juustoa ja lihaa sellaisenaan.
Osallistuin eilen aamupäivällä aperoon, ja siellä oli sitä samaa, iänikuista leipää, juustoa ja pahalta haisevaa lihaa. Ostettavana ruokana oli makkaraa ja leipää. Joku varmaan arvaa missä asun, mutta ei sitä kaikkien tarvitse tietää :D Minua vain huvittaa, että omaa makuani (enemmän vaihtoehtoja) verrataan amerikkalaisuuteen kun he syövät selkeästi epäterveellisemmin. Anoppi jaksaa aina kovaan ääneen ihmetellä, kun haluan hedelmiä ja tuoreita marjoja brunssille, tai herranjestas jopa salaatinlehden voileivälleni!
Joku voi tietenkin minua valaista, mistä suomalainen aamiaiskulttuuri on eniten saanut vaikutteita? Minä en juurikaan Suomessa syönyt aamupalaa ja jos söin, niin puuroa. Mielestäni se ei ole kovin amerikkalaista.
Äitini on kertonut, että hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan 1950- ja 60-luvulla aamupalalla oli kahvia, pullaa ja sokerikorppua. Tuo aamiainen syötiin hyvin varhain aamulla, ja sen jälkeen mentiin navettatöihin. Päivän ensimmäinen lämmin ateria syötiin suht aikaisin, ehkä aamukymmeneltä. Silloinhan töitä tehtiin enimmäkseen kotona ja pihapiirissä, ja tuo oli tyypillinen ateriarytmi maalaistalossa.
Puuro ja/tai voileipä aamiaiseksi taisi yleistyä 1970-luvulla. Liittynee ravintotietoisuuden lisääntymiseen ja toisaalta yhteiskunnan muuttumiseen (agraariyhteiskunnasta kaupungistumiseen).
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen ja brittiläinen aamiainen on hyvin samanlaisia. Pekonia, munia, paahtoleipää ja jenkeissä pannukakkuja vaahterasiirapin ja mustikoitten kera. Sekä tietysti muffinsseja jotka ovat suuria mutteivät makeita. Myös greipinpuolikkaita syödään lusikalla.
Brittiläisessä aamupalassa grillattuja tomaatteja, herkkusieniä, baked beans, mahd. black buddingia ja hash browneja.
Keski-euroopassa on minusta huomattavasti köyhempi aamiainen, juusto- ja leikkelevateja, kylmiä croisantteja ja juurikin (pahaa) suklaakakkua tai leivoksia!
Suomessa syödään lähinnä mannermaista aamiaista, kahvia ja leipää, mutta erikoisuutena on puuro mikä muualla lasten ruokaa.
En minäkään syö koskaan karkkia. En osta ikinä. Epämääräisiä ties mistä tehtyjä lisäainelönttejä. En ymmärrä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
E-Euroopassa karkit on kovia ja pahoja.
Suklaat saattavat olla jumalallisia K-Eurooppa.
Joo kyllä candy kingit loistavat poissaolollaan.
Mutta hyvät jäätelöt niillä kyllä on.
Marketeista löytää kyllä karkkipusseja kun tarkemmin tutkii mutta kyllä monissa paikoin tiukat ruoka ajat on vielä voimissaan. Iltaisin voidaan sitten syödä pitkän kaavan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen ja brittiläinen aamiainen on hyvin samanlaisia. Pekonia, munia, paahtoleipää ja jenkeissä pannukakkuja vaahterasiirapin ja mustikoitten kera. Sekä tietysti muffinsseja jotka ovat suuria mutteivät makeita. Myös greipinpuolikkaita syödään lusikalla.
Brittiläisessä aamupalassa grillattuja tomaatteja, herkkusieniä, baked beans, mahd. black buddingia ja hash browneja.
Keski-euroopassa on minusta huomattavasti köyhempi aamiainen, juusto- ja leikkelevateja, kylmiä croisantteja ja juurikin (pahaa) suklaakakkua tai leivoksia!
Suomessa syödään lähinnä mannermaista aamiaista, kahvia ja leipää, mutta erikoisuutena on puuro mikä muualla lasten ruokaa.
Minusta puurossa ei ole mitään häpeämistä.
Aamiaismurot ne vasta lastenruokaa ovatkin. Tai joku rasvassa kieritelty granola, joka on olevinaan niin terveellistä 🙂
Mitä etelämmäs mennään sitä kevyemmin syödään päivällä. Liittyy ilmastoon. Ja illalla syödään yhdessä muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Espanjassakaan aikuiset syö karkkia ja silti ostan ja syön niitä. Asun siis maassa ja teen ja syön mitä lystään.
Minä asun Suomessa enkä syö torstaisin hernekeittoa ja käy lauantaisin saunassa. Joskus heittäydyn oikein hurjaksi enkä syö mämmiä pääsiäisenä.
Oon ollut kolmessa eri toimistossa töissä ranskassa. Siellä on syöty karkkeja.
Äitini on kertonut, että hänen lapsuudessaan ja nuoruudessaan 1950- ja 60-luvulla aamupalalla oli kahvia, pullaa ja sokerikorppua. Tuo aamiainen syötiin hyvin varhain aamulla, ja sen jälkeen mentiin navettatöihin. Päivän ensimmäinen lämmin ateria syötiin suht aikaisin, ehkä aamukymmeneltä. Silloinhan töitä tehtiin enimmäkseen kotona ja pihapiirissä, ja tuo oli tyypillinen ateriarytmi maalaistalossa.
Pullaa aamiaiseksi? Kuulostaa oudolle. Isäni oli 1931 syntynyt maanviljelijä ja söi aamiaiseksi ruisleipää voin kanssa ("margaroottia" ei voinut suuhunsa pistää).
Kerran isänpäivänä olimme leiponeet kakun ja kattaneet pöydän valmiiksi mutta vain mulkaisi vihaisesti ja kaivoi ruisleipää esiin. ☹
Tumma suklaa on sallittu pahe aikuisille naisille.
Eipä silti, itselläkin on sokerihimo vähentynyt ja tumma suklaa maistuu hyvältä kahvikupillisen kanssa. Parikymppisenä tuo olisi tuntunut mahdottomalta.
KeskiEuroopassa korostetaan lasten ja aikuisten eroa enemmän. Toisaalta aikuiset voivat olla aika kovia ja kylmiä juuri siksi että lapsellisuus nähdään alempiarvoisena. Ihan epäkypsiä ihmisiä nuo voivat silti olla kun pintaa vähän raaputtaa. Elegantti pinta on se tärkein, jolla tehdään vaikutus. Lapsellinen mässytys ja imeminen ei sovi siihen kuvaan.
Syntiä syntiä karkin syönti aikuisena