Pojan murrosikä ei ole vieläkään alkanut. Terveydenhoitaja kirjoitti lääkäriin lähetteen. Onko kokemuksia?
On kasilla ja joulukuussa täyttää 14. Keväällä terkkari oli huomannut, että murrosikä ei ole vielä ollenkaan käynnistynyt ja laittoi nyt syksylle kontrolliajan. Edelleenkään ei ollut mitään muutosta tapahtunut ja saatiin lääkäriin lähete. Huolissaan ei kuulema pidä olla, mutta kyllähän tämä hieman huolestuttaa. Mies sanoi, että hänellä oli jo 11-vuotiaana alkanut kivekset kasvamaan ja siitä pikkuhiljaa muutkin muutokset. Mullakin alkoi murrosikä ihan normaalissa ajassa. Ei ole siis mitään geneettistä taipumusta myöhässä kehittymiseen. Meillä on myös 11v tytär ja hänellä on jo murrosiän merkkejä. Onko teillä kokemuksia tällaisesta? Alkoiko murrosikä lopulta ihan omia aikojaan vai tarvittiinko lääkitystä? Pojallehan tämä on vaikea paikka.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Terkkari puuttuu asiaan jos murrosikä ei ole alkanut 13,5v mennessä. Me saatiin pojan kanssa lähete julkiselle ja röntgenissä tarkastettiin luustoikä. Poika oli silloin 14v ja luustoikä oli 13v. Kuvataan vain toinen käsi ja siitä se näkyy.
Murrosikä alkoi sitten aika vauhdilla hänellä noin 14,5v ja nyt on 16,5 ja on kasvanut tuosta hetkestä varmasti 25cm. Eli siis kovaa kasvua ysin puolesta välistä ja ykkösellä. Nyt se on tasaantunut vähän.
Vaikka tämäkin on täysin ”normaali” aikataulu, niin pojille se on henkisesti rankkaa kun monet ikätoverit ovat jo pitkiä ja äänenmurros. Toki myös samalla seulotaan pois mahdollinen hormonihäiriö , joka voi vaikuttaa tulevaan pituuskasvuun. Siihen kun puututaan riittävän ajoissa, poika ehtii kuitenkin kasvaa vielä ”aikuisen mittaiseksi”.
Minunkin poikani oli loppuvuonna syntynyt niin myöhäinen murrosikä korostui ikätovereissaan aika reilustikin. Nyt on jo kasvanut pitkäksi pojaksi, mutta ei hänellä vieläkään lähes 17v ole esim parrankasvua, mitä toisilla oli jo yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
poika täyttää marraskuussa 15v ja murkkuikä alkoi ihan selkeästi ja vauhdilla kasiluokan keväällä, eli noin
13,5-vuotiaana äänenmurroksella ja alle vuodessa tuli pituutta lisää melkein 20cm.
Poika kuitenkin murehtii, miksi hänen kätensä eivät tunnu kasvavan enää ollenkaan. Eli kädet näyttävät todella pieniltä pojan 185cm pituuteen nähden. Jalkojen koko kuitenkin kasvanut pituuskasvun vauhdissa, kengän koko tällä hetkellä 43-44.
Pojan pituusennuste 196cm, kasvu kuitenkin selkeästi hidastunut viime kuukausina.
Yllättävän moni nuori mies häpeilee käsien pinuutta, ja varsinkin ranteiden ohuutta. Eivät ymmärrä että ei noita oikeasti katsele kukaan muu kuin he itse. Tämä kannattaa pojalle sanoa. Omalla miehellänikin muka on mielestään naisen kädet, mutta ei kyllä pidä paikkaansa :D Hän on vain aina ajatellut niiden olevan jotenkin huonot. Minä olen ns. "käsinaisia", eli katson miehenstä aina ensin kädet, ja en todellakaan pidä mistään lapiokäsistä, vaan sopusuhtaisista käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä että ei noita oikeasti katsele kukaan muu kuin he itse.
Minä olen ns. "käsinaisia", eli katson miehenstä aina ensin kädet,
Pikkasen ristiriitaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä että ei noita oikeasti katsele kukaan muu kuin he itse.
Minä olen ns. "käsinaisia", eli katson miehenstä aina ensin kädet,
Pikkasen ristiriitaista...
Meitä käsinaisia on aika harvassa ;) Ei jää kumppanin saaminen siitä kiinni. En tunne ketään itseni lisäksi, vaan minulle on ennemminkin aina naureskeltu. Kuulemma hauiksiin kiinnitetään huomiota, mutta ei pelkkiin käsiin ja sormiin.
Minun poikani ääni madaltui vasta 16 v täytettyään. Sitten lähti kasvu.
Olin minäkin huolissani, mutta isä myös kehittyi myöhään.
Perhetutun poika oli jo lukiossa kun vielä puuttui kaikki murrosiän merkit. On nyt ylioppilas, 189cm pitkä ja ihan miehen kokoinen, naamastaan toki pikkupoikamainen, mutta se on ihan isänperintöä, näyttääpähän sit viisikymppisenäkin vielä kolmikymppiseltä. Ei siinä mitän lääkkeitä käytetty, murrosikä tuli sitten kuitenkin aikanaan.
Varmaan AP:n poika tykkää, kun mamma kirjoittaa hänestä täällä.
Kuopuksella oli 11-vuotiaana lääkärintarkastuksessa todettu murrosikä alkaneeksi (katsotaan kiveksistä, ei näy päällepäin) ja kuulemma yhtään aiemmin ei saisi pojalla alkaa. Esikoisella oli myös ilmeisesti varhainen murrosikä ja ehkä siitä johtuen jäi n. 10 cm lyhyemmäksi kuin "piti"; on minun, äitinsä, pituinen, isä pidempi. Ja sitten itse muistan kouluajoilta tosi lyhyitä poikia ysiluokalta. Muutaman vuoden päästä kun näin, olivat tosi pitkiä. Eli jos esim. pituuskasvu poikaa huolettaa, niin voi kasvaa hyvinkin vielä pitkäksi. Mitä aiemmin murrosikä alkaa, sitä aiemmin pysähtyy pituuskasvukin.
Siis kopeloitteko te poikienne palleja ja vahtaatte, että joko on karvoja? Hyi, millaista hommaa!
Vierailija kirjoitti:
Mun pojalta otettiin röntgenkuvat ja luustosta pääteltiin, että fyysinen ikä on kalenteri-ikää 3 vuotta jäljessä. Murrosikä käynnistyi joskus 15 vuotiaana On nyt 20v ja tuntuu että kasvaa edelleen.
Tämä. Luuston ikä todennäköisesti kartoitetaan. Sama juttu, jos murrosikä alkaa liian aikaisin.
Vanhempien oman murrosiän alkamisajankohdan lisäksi asiaan vaikuttaa miten suvussa murrosikä on alkanut.
Olisin miltei vanhempana enemmän huolissani siitä, että murrosikä alkaa liian aikaisin ja poika jää lyhyeksi.
Minun lapseni on 11v ja on huolestunut kovasti koska
hänellä ei ole mitään murrosiän merkkejä, hänellä on toki kilpirauhasen vajaatoiminta että en tiedä vaikuttaako se siihen mitenkään, olisi kiva jos sanoisitte jotain tähän asiaan koska en ole ollut itse kotona tässä paikkeilla niin voisin sanoa hänelle siitä viestin kautta mutta en ole varma oisko ne pitänyt alkaa jo vai ei käytiin terkkarilla 5lk tarkastuksessa ja ei murrosikä ollut alkanut. Jos voisitte vastata tähän jotenkin olen kiitollinen 😊
Terkkari puuttuu asiaan jos murrosikä ei ole alkanut 13,5v mennessä. Me saatiin pojan kanssa lähete julkiselle ja röntgenissä tarkastettiin luustoikä. Poika oli silloin 14v ja luustoikä oli 13v. Kuvataan vain toinen käsi ja siitä se näkyy.
Murrosikä alkoi sitten aika vauhdilla hänellä noin 14,5v ja nyt on 16,5 ja on kasvanut tuosta hetkestä varmasti 25cm. Eli siis kovaa kasvua ysin puolesta välistä ja ykkösellä. Nyt se on tasaantunut vähän.