Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kulujen jakaminen parisuhteessa!!

Vierailija
23.10.2014 |

Elikkä, mies nettoaa n. 1200e kk, minä tuplasti sen. Miehen mielestä mun pitäisi maksaa kokonaisuudessaan asumiskulut ja suurin osa laskuista vaikka itse olen sitä mieltä että kaikki maksetaan 50-50, paitsi ruoista minä maksan automaattisesti enemmän koska mies syö enemmän. Ja molemmat maksaa omat laskunsa. Mies haluaisi ostella kallista ruokaa ja itse haluan elää säästöbudjetilla että saan nopeasti käsirahan asuntoon kasaan. Mitä mieltä olette, pitäisikö mun maksaa myös miehen eläminen?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on yhteinen tili josta perusjutut hidetaan. Rahan jako on niin, että molemmat jättää saman summan omalle tilille ja loput menee yhteiseen käyttöön. Tää oli vaimon idea. Mua häiritsee tässä se, että homma lasketaan kk-palkan mukaan. Hänellä on pienempi kk-palkka, mutta siihen tulee tähän päälle erinäisiä lisiä. Niitä tulee sen verran, että vuositulot on lähes samat. Hän siis vetää välistä nämä lisät. Tämä on kai sitä tasa-arvoa.

Vierailija
22/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:20"]

No meillä on yhteinen tili josta perusjutut hidetaan. Rahan jako on niin, että molemmat jättää saman summan omalle tilille ja loput menee yhteiseen käyttöön. Tää oli vaimon idea. Mua häiritsee tässä se, että homma lasketaan kk-palkan mukaan. Hänellä on pienempi kk-palkka, mutta siihen tulee tähän päälle erinäisiä lisiä. Niitä tulee sen verran, että vuositulot on lähes samat. Hän siis vetää välistä nämä lisät. Tämä on kai sitä tasa-arvoa.

[/quote]

No sano, että menee nettovuositulojen suhteessa, varsinkin jos lisät ovat verovapaita. Älä ole tossukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:44"]Riippuu ihan itsestänne. Joillekin sopii tuo 50/50 -tyyli, varsinkin tuoreissa suhteissa,  ja silloin elintaso sovitetaan sen huonotuloisemman mukaan.  Jotkut haluavat tiiviimmän yhteistalouden, varsinkin pitkässä suhteessa jossa tulot ehtivät vaihdella työttömyyksien, vanhempainvapaiden ja eläkkeiden myötä moneen kertaan. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta elättää avopuolisoasi, mutta älä sitten jatkossa odota homman menevän toisinkaan päin. 
[/quote]

Musta se kyllä menee niin, että lapsettomilla pariskunnilla olisi hyvä olla omat rahat. Jos puoliso joutuu työttömäksi, elää sitten suunnilleen sillä rahalla mikä hänelle jää. Jos ei ole varaa maksaa vuokraa, olisi tietysti reilua, että parempituloinen ottaa sitten maksaakseen enemmän. Normaalistihan työyön voisi muuttaa halvempaan kämppään, mutta parisuhteessa ei. Jos toinen tekee töitä 10h päivässä, on reilua että hän voi käyttää omat ansaitsemat rahansa.

Lapsiperheessä on eri juttu. Sillon olisi reilua tasoitus, koska puoliso hoitaa yhteisiä lapsia eikä voi mennä töihin. Samoinhan se toinenkin olettaisi, jos itse jäisi kotiin. Tietysti se raha ei mene enää 50/50, koska lapsiakin on, tosin työssäkäyvä tarvitsee todennäköisesti eniten rahaa.

Kun taas on perhe jossa lapsia ja kaksi työssäkäyvää. Tällöin jos isä on hyvätuloinen, haluaa hän varmasti ostaa lapsille laadukkaat haalarit, mihin lähihoitajaäiti ei välttämätyä tuloillaan pystyisi. Tai jos äidin tuloilla asuttaisiin pienemmässä asunnossa, olisi reilua jos isä maksaa enemmän asumiskuluja. Tällöin ajatellaan niitä lapsia ei puolisoa. Ei sen miehen tarvitse sille äidille mitään 300 euron talvitakkia ostaa tuloillaan vaan elättää ne lapset. Toki jotkut haluavat parantaa myös puolisonsa toimeentulotukea esim. kun mietitään perheen lomamatkoja ja muita. Toisella ei välttämättä ole varaa sellaiseen mitö toisella. Jos isä haluaa 5 tähden hotelliin, hän myös maksaa ainakin suurimman osan matkasta, jos äidin tuloilla ei sellaisiin olisi varaa.

Näin sius itse ajattelen.

Vierailija
24/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:34"]

...Sillon olisi reilua tasoitus, koska puoliso hoitaa yhteisiä lapsia eikä voi mennä töihin. Samoinhan se toinenkin olettaisi, jos itse jäisi kotiin. Tietysti se raha ei mene enää 50/50, koska lapsiakin on, tosin työssäkäyvä tarvitsee todennäköisesti eniten rahaa.

...

Tällöin jos isä on hyvätuloinen, haluaa hän varmasti ostaa lapsille laadukkaat haalarit, mihin lähihoitajaäiti ei välttämätyä tuloillaan pystyisi.

...

Ei sen miehen tarvitse sille äidille mitään 300 euron talvitakkia ostaa tuloillaan vaan elättää ne lapset. 

[/quote]

Pari huomiota. Se toinen voisi usein mennä töihin, mutta valitsee itse sen että istuu kotona monta vuotta lapsen kanssa ja valittaa, kun on olevinaan raskasta. P:kan marjat! Duunissa on paljon mammoja, jotka ovat laittaneet lapset hoitoon viimeistään vuoden iässä ja jatkaneet duuni ihan normaalisti.

Meillä se oli kyllä se pienituloinen äiti, joka halusi törsätä rahaa pikkulasten uusiin haalareihin, kun itse ostin ne käytettynä ja halvalla. Se haalari ei mene yhden talven käytöstä miksikään, joten on vain tyhmää ostaa pikkulapselle uutta kallista haalaria. Kouluikäisille toki pitää ostaa vähän hienompaa ja parempaa - ja uutta.

Onko joku nainen joskus tyytynyt 300€:n talvitakkiin? Itse muistan maksaneeni jotain 600-800€:n untuvatakkilaskuja. 

No lopulta se homma loppui ja persaukinen ja laiska muija jäi taakse. Tietysti se vielä nettoaa elarit, vaikka ostankin lapsille vaatteet ym. suoraan heidän ollessaan luonani. Voi sitten reissata uuden tyhjäntoimittajansa kanssa Viroon niillä rahoilla.

Kyllä ihminen tekee elämässään välillä tyhmiä valintoja :) Lapset eivät onneksi kuulu niihin ja ovat edelleen parasta elämässäni, vaikka äitinsä onkin pahin virhe.

Vierailija
25/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan vakavasti parisuhteessa, niin varallisuus ja tulot ovat yhteisiä. Muunlainen rahajärjestely ei tulisi kohdallani kysymykseenkään!

Vierailija
26/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:23"]

Jos ollaan vakavasti parisuhteessa, niin varallisuus ja tulot ovat yhteisiä. Muunlainen rahajärjestely ei tulisi kohdallani kysymykseenkään!

[/quote]

Olen minäkin tätä mieltä, kun on kyse omasta tämänhetkisestä parisuhteestani, mutta tiedän, että ihmiset, suhteet ja elämäntilanteet ovat erilaisia ja mikä sopii toiselle voi olla katastrofi toiselle. Ap:lle en todellakaan suosittele täydellistä yhteistaloutta, kun hän on miehensä kanssa niin eri linjoilla rahankäytöstä.

Vierailija
27/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:23"]

[/quote]

Niin, sun kohdallasi. Entäpä tilanteessa, jossa yhteen muutettaessa toisella on asunto-omaisuutta 150 000€:n edestä ja toisella 30 000€:lla.  

Pitäisikö ensimmäisen parisuhteeseen astuessa automaattisesti luovuttaa 60 000€ edestä asunto-osakkeita toiselle, jotta molemmat omistavat 90 000€:n edestä? Kuullostaisi melkoiselta riskiliikkeeltä astua kanssasi parisuhteeseen...

PS: Sille on termikin, kun raha ja seksi sotketaan keskenään. Se ei ole parisuhde...

Vierailija
28/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taida ikinä haluta kokonaan yhteisiä rahoja. Selkeämpää, kun molemmilla on henkilökohtaiset rahat erillään, ei tarvitse kiistellä onko tämä käsilaukku nyt tarpeellinen ja saako miehen pelikone maksaa 500 vai 1000 euroa. Yhteinen taloustili meillä on, aluksi maksettiin sinne molemmat yhtä paljon mutta hiljalleen homma on mennyt enemmän siihen suuntaan, että enemmän tienaava maksaa sinne enemmän. Mikä on nähdäkseni ihan luonnollinen suunta suhteen syventyessä ja vakiintuessa. (ja olen muuten se enemmän tienaava, ettei yhtään tarvi tulla louskuttamaan lompakolla loisivasta luuskasta) Toisaalta ap:n tapauksessa, kun enemmän tienaava haluaa elää säästäväisesti, niin ei ole kyllä sen vähemmän tienaavan asia alkaa ostella sisäfileitä toisen rahoilla. 

Vierailija
29/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran asutte yhdessä, eikö teillä ole yhteinen tavoite ostaa yhteinen asunto ja kerätä siihen yhteisesti käsirahaa? Minusta on vähintäänkin reilua, että maksaisitte laskut tuloihin suhteutettuna eli tietty prosenttiosuus molempien tuloista. 

Lisäksi täytyy huomauttaa, että parisuhde perustuu kompromisseihin. Teidän täytyy löytää yhteiset tavoitteet ja keinot, joilla niihin pyritään. Se voi tarkoittaa sitä, että mies voi toisinaan ostaa sitä sisäfilettä. 

Vierailija
30/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisot on samalla linjalla rahankäytön suhteen = Yhteiset rahat

Jos puolisoilla on erimielisyyksiä rahankäytössä= Asumiskulut 50/50 ja loput kustannukset niin että kumpikin maksaa saman prosenttiosuuden nettopalkasta yhteiselle tilille

Vierailija
31/31 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:23"]Jos ollaan vakavasti parisuhteessa, niin varallisuus ja tulot ovat yhteisiä. Muunlainen rahajärjestely ei tulisi kohdallani kysymykseenkään!
[/quote]
Tulot eivät ole koskaan yhteisiä.