Kulujen jakaminen parisuhteessa!!
Elikkä, mies nettoaa n. 1200e kk, minä tuplasti sen. Miehen mielestä mun pitäisi maksaa kokonaisuudessaan asumiskulut ja suurin osa laskuista vaikka itse olen sitä mieltä että kaikki maksetaan 50-50, paitsi ruoista minä maksan automaattisesti enemmän koska mies syö enemmän. Ja molemmat maksaa omat laskunsa. Mies haluaisi ostella kallista ruokaa ja itse haluan elää säästöbudjetilla että saan nopeasti käsirahan asuntoon kasaan. Mitä mieltä olette, pitäisikö mun maksaa myös miehen eläminen?
Kommentit (31)
Noni, tää oli ihan virkistävä näkökulma siihen eiliseen "ne joilla ei ole yhteiset rahat suunnittelevat eroa" -jankkausketjuun. Odotan mielenkiinnolla mitä tähän vastataan.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:40"]
kaikki maksetaan 50-50, paitsi ruoista minä maksan automaattisesti enemmän koska mies syö enemmän.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:40"]
kaikki maksetaan 50-50, paitsi ruoista minä maksan automaattisesti enemmän koska mies syö enemmän.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
[/quote]
ap tarkoittanee, että ruoat maksetaan puoliksi mutta mies kuluttaa niitä enemmän.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:44"]Riippuu ihan itsestänne. Joillekin sopii tuo 50/50 -tyyli, varsinkin tuoreissa suhteissa, ja silloin elintaso sovitetaan sen huonotuloisemman mukaan. Jotkut haluavat tiiviimmän yhteistalouden, varsinkin pitkässä suhteessa jossa tulot ehtivät vaihdella työttömyyksien, vanhempainvapaiden ja eläkkeiden myötä moneen kertaan. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta elättää avopuolisoasi, mutta älä sitten jatkossa odota homman menevän toisinkaan päin.
[/quote]
En tietenkään odota. Nyt on ongelmana että tämä huonompituloinen mies haluaisi parempaa elintasoa ja olettaa minun maksavan sen. Haluaisi siis ostella pihvejä ym kallista ruokaa kun taas itse tahdon säästää isoa hankintaa varten (käsiraha asuntoon)
Naisen rahat on naisen rahat, miehen rahat on yhteiset rahat. Tämä naisten ajattelumalli ei muutu.
Mites se mies söis jos ei olis sun kans? Meneekö sillä kaikki rahat ruokaan? Jos on noin surkeat tulot niin ei minun mielestä oo mitään syytä mässäillä kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita ja maksattaa ne toisella.
Perustakaa yhteinen tili jonne molemmat laittavat summan x joka kuukausi. Sieltä sitten maksatte kaikki yhteiset menot. Myös ruuan. Jos molemmilla ei ole varaa laittaa tarpeeksi, supistatte menoissa.
Teidän pitäisi maksaa yhteiset menot tulojen suhteessa ja omat menot itse.
Ei käy selväksi oletteko naimisissa vai ette. Jos olette naimisissa eikä teillä ole avioehtoa niin omaisuus on yhteistä. Joten se maksaa jolla silloin on rahaa koska ne on yhteisiä.
Jos olette avoliitossa niin 50-50 niin se menee. Mutta jokainen sopikoon itse. Mutta minusta on aika kummallista että ajattelet tulevaisuutta ja kenties yhteistä omistusasuntoa jos ette edes nyt pysty hoitamaan sovussa raha-asioita. Miten luulette sitten selvävänne tappelematta kun on vielä velkaakin hoidettavana.
Kannattaa todella miettiä, ehkä asumista vuokralla niin kauan että saatte raha-asioita koskevat asiat yhteisymmärrykseen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:48"]
Naisen rahat on naisen rahat, miehen rahat on yhteiset rahat. Tämä naisten ajattelumalli ei muutu.
[/quote]
En tiedä missä maailmassa mä elän, kun tuo kuulostaa niin totaalisen vieraalta mulle. Ihan tästä naissukupuolesta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:48"]Mites se mies söis jos ei olis sun kans? Meneekö sillä kaikki rahat ruokaan? Jos on noin surkeat tulot niin ei minun mielestä oo mitään syytä mässäillä kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita ja maksattaa ne toisella.
Perustakaa yhteinen tili jonne molemmat laittavat summan x joka kuukausi. Sieltä sitten maksatte kaikki yhteiset menot. Myös ruuan. Jos molemmilla ei ole varaa laittaa tarpeeksi, supistatte menoissa.
[/quote]
Meillä on yhteinen tili mutta ei toimi käytännössä, Ei tosiaan menisi kaikki rahat ruokaan ja laskuihin jos suostuis syömään mun kanssa "huonompaa"ruokaa (eli ihan perus kasvispainotteista kotiruokaa), mut herra haluais aina pihvejä, fileitä, kuhaa ym. Ja kun sanon ettei yhteisellä tilillä ole katetta niin paljon et on pakko supistaa menoissa niin sanoo et justhan mä sain palkan. Ei suostu ymmärtämään että osa menee tavoitetilille suoraan, osa rahastoon jne..
Jos kulutustottumukset ja mieltymykset on kovin erilaiset niin yhteistaloudessa tulisi vääjäämättä ongelmia. Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos kumppani alkaisi surutta tuhlata minun rahojani, jos itse haluaisin elää säästäväisesti. Eli ap:n tapauksessa 50/50 -jako lienee perusteltu.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:52"]Ei käy selväksi oletteko naimisissa vai ette. Jos olette naimisissa eikä teillä ole avioehtoa niin omaisuus on yhteistä. Joten se maksaa jolla silloin on rahaa koska ne on yhteisiä.
Jos olette avoliitossa niin 50-50 niin se menee. Mutta jokainen sopikoon itse. Mutta minusta on aika kummallista että ajattelet tulevaisuutta ja kenties yhteistä omistusasuntoa jos ette edes nyt pysty hoitamaan sovussa raha-asioita. Miten luulette sitten selvävänne tappelematta kun on vielä velkaakin hoidettavana.
Kannattaa todella miettiä, ehkä asumista vuokralla niin kauan että saatte raha-asioita koskevat asiat yhteisymmärrykseen.
[/quote]
Mä mietin sijoitusasuntoa, tämän miehen kanssa en tosiaan halua yhdessä mitään omistaa vaikka häntä rakastankin
Ei taas tätä samaa jauhamista... Tää nyt on niin pariskuntakohtainen juttu, että tästä edes-takaisin jauhaminen ei koskaan tule tuottamaan yhtä totuutta. Aina ne samat: 50-50 tai nettotulojen suhteessa. Ja sitten väännetään siitä, mitä ylijäämillä tehdään.
Ei jatkoon.
PS: Paras on edelleen se, kun ei seurustele persaukisten kanssa. Jos itse on persaukinen ja kumppani ei tätä tajua, tunnusta oma tilanteesi ja lopeta suhde.
Teidän pitää vaan yhdessä sopia miikä on se yhteinen elintaso. Se, että jaetaanko se yhteinen 50-50 vai suhteessa tuloihin, on teidän asianne. Mies ostaa sitten omat pihvinsä siihen päälle, jos sinä et niitä halua. Mies ei sitten hyödy sinun sijoituksistasi, koska ei niitä halunnut.
Itse nettoan vajaa 6000 euroa / kk. Vaimoni 0 euroa / kk. Kaikki kulut maksetaan yhteisistä rahoista, jotka ovat siis aina olleet minun tulojani. Tämä on mielestäni 100% reilua, koska vaimoni hoitaa lapset kotona. Vaimoni saa itse päättää tekeekö töitä vai mitä tekee. Nyt on valinnut näin ja se on täysin OK. Meillä on parisuhde eikä liikesuhde.
Ennen kuin jäin äitiyslomalle meillä maksettiin asumiskulut suhteessa niin että mies 2/3, minä 1/3. Tämä siis lainanmaksusuhde. Sähköt, vedet, netti jne. Maksettiin puoliksi. Meillä erotus toki tuohon teidän tilanteeseen oli Se, että kyse ei noin pienistä tuloista (itsellä netto 2200-2400, miehellä noin 5000). Mies halusi meillä sen näin. Kaupassa käynnit ym. Ostokset hoitaa Se joka kaupassa käy, emme ole tällaisia juurikaan laskeneet. Nyt kun olen äitiyslomalla saan tietty ihan hyvää tuloihin sidonnaista vanhempainrahaa ja kulut on nyt jaettu niin, että mies maksaa lainan, minä vedet ja sähköt ym. Kun jään kotihoidontuelle käytän säästöjäni kuluihin, mutta lienee selvää että mieheni joutuu maksamaan enemmän. Meillä on aina lähinnä sovittu isoista kuluista jonkin sortin maksujärjestely, ei olla mitään kauppakuitteja alettu eritellä, tuntuisi turhalta. Toki ymmärrän jos tulot pienet (tai ainakin miehelläsi) että joutuu laskea tarkemmin. Itse olisin ollut valmis maksamaan kaikesta puolet töissä ollessani, mutta mieheni ei halunnut. Halusi siis suhteuttaa tuloihin. Mies ei ole muutenkaan kovin rahan perään, koska kokee että jos maksaa jotain tämän perheen menoja on Se ihan normaalia. Toki minä hoidan lapset ja kodin parhaani mukaan kun kerta kotona olen. Tällaiset asiat on aina sovittava, mutta mielestäni toinen ei voi vaatia toista kustantamaan kalliita ruokia jos omat rahat ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:08"]
Itse nettoan vajaa 6000 euroa / kk. Vaimoni 0 euroa / kk. Kaikki kulut maksetaan yhteisistä rahoista, jotka ovat siis aina olleet minun tulojani. Tämä on mielestäni 100% reilua, koska vaimoni hoitaa lapset kotona. Vaimoni saa itse päättää tekeekö töitä vai mitä tekee. Nyt on valinnut näin ja se on täysin OK. Meillä on parisuhde eikä liikesuhde.
[/quote]
Onko asuntokin 50/50 omistussuhteella, eli erossa vaimo nettoaa puolet kämpästäkin vaikkei sitä olekaan maksanut? Kai tajuat, että naisen eläke ei myöskään kerry pätkääkään, joten hän on täysin tyhjän päällä, kun päätätte jossain vaiheessa erota. En ymmärrä, miksi kukaan nainen suostuisi moiseen diiliin.
Käytännössä teillä on siis todellinen liikesuhde, jossa omistat naisen täysin.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:08"]
[/quote]
Onko asuntokin 50/50 omistussuhteella, eli erossa vaimo nettoaa puolet kämpästäkin vaikkei sitä olekaan maksanut? Kai tajuat, että naisen eläke ei myöskään kerry pätkääkään, joten hän on täysin tyhjän päällä, kun päätätte jossain vaiheessa erota. En ymmärrä, miksi kukaan nainen suostuisi moiseen diiliin.
[/quote]
Vaimo omistaa kaikesta puolet. Omaisuutta on sen verran, että kumpikaan ei jää tyhjän päälle. Jako menee 50/50 kaiken omaisuuden suhteen. En omista vaimoani miltään osin. Olemme vapaaehtoisesti parisuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 16:08"]
[/quote]
[/quote]
Vaimo omistaa kaikesta puolet. Omaisuutta on sen verran, että kumpikaan ei jää tyhjän päälle. Jako menee 50/50 kaiken omaisuuden suhteen. En omista vaimoani miltään osin. Olemme vapaaehtoisesti parisuhteessa.
[/quote]
Lisään vielä sen, että vaimolla kertyy kyllä eläke puoleksi omistamiensa sijoitusten muodossa. Eläkejärjestelmään en luota, mutta se on toinen tarina.
Riippuu ihan itsestänne. Joillekin sopii tuo 50/50 -tyyli, varsinkin tuoreissa suhteissa, ja silloin elintaso sovitetaan sen huonotuloisemman mukaan. Jotkut haluavat tiiviimmän yhteistalouden, varsinkin pitkässä suhteessa jossa tulot ehtivät vaihdella työttömyyksien, vanhempainvapaiden ja eläkkeiden myötä moneen kertaan. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta elättää avopuolisoasi, mutta älä sitten jatkossa odota homman menevän toisinkaan päin.