Tehdään pieni tutkimus/tilasto laihdutustulosten pysyvyydestä!
Eli te jotka olette laihduttaneet, onko tulos ollut pysyvä? Mikä on ollut lähtöpaino (ja milloin), ja mikä on paino nyt?
Ja tämän pienen tutkimuksen "luotettavuuden" vuoksi otetaan mukaan vain sellaiset, jotka ovat joko laihtuneet jo ja saavuttaneet pysyvän painon, tai ne jotka ovat laihduttaneet, mutta sitten lihoneet takaisin. Eli EI niitä, joilla laihdutus parhaillaan on meneillään (koska ei voi varmaksi tietää, pysyykö tulos).
Itse voin aloittaa, olen lukuisia kertoja laihduttanut ihannepainooni (noin 60 kiloon) tästä nykyisestä painostani (78) mutta tulos ei ole millään kerralla jäänyt pysyväksi.
PS. Jätetään tästä nyt sitten pois kaikki laihdutusohjeet/-vinkit, -moralisoinnit jne ja pysytään aiheessa!!
Kommentit (23)
Olen eläissäni kaksi kertaa laihduttanut isot kilot, eli yhden kerran ne ensin laihdutetut ovat tulleet takaisin. Eli ekalla kerralla laihdutin painonvartijoissa 15 kiloa. Tulivat takaisin kun sairastuin selkäsairauteen. Siinä kun kipuilin ja jouduin olemaan liikkumatta niin kilot hiipivät. Leikkaukseen mennessä sain tiputettua 3kg ja leikkauksen jälkeen tiputin loput jutan tyyliin ja liikkumalla runsaasti. Sen jälkeen jojoillut parin vuoden välein +/- 5kg. Nyt taas tiputtelemassa tuota viittä kiloa :) jotka ovat tiukemmassa kuin koskaan.
Normi paino mulla tuolla 57-58, siinä olo on hyvä ja olen suurinpiirtein tyytyväinen itseeni. Nuo isot painonpudotukset( huom isot MINULLE) ovat lähteneet kun paino on ollut jotain 72kiloa. Olen 160cm pätkä.
Laihduttamisien jälkeen paino on tippunut vielä alemmaksikin(54-55), mutta on ollut liian työlästä pysytellä alle 57 joten siinä kompromissi. Vartaloltani olen leveäharteinen ja paksureitinen.
Kesällä 2010 pistin stopin mässyttämiselle ja aloitin tiukan ruokavalion. Aloituspaino oli 103 kiloa ja seuraavana syksynä vaaka näytti jo 88 kiloa. 2011-2012 jatkui aika tasaisella linjalla - kävin salilla, mutta repsahtelin (alkoholia, paljon ravintolaillallisia). Syksyllä 2013 paino oli kesän sykkeen jälkeen 78 kiloa. Talveen mennessä pysyi samana. Nyt olen jatkanut uudella motivaatiolla ja vaa'an viisari on noin 64 kilossa. Koko projektin aikana ei ole tullut takaisin kuin pari kiloa suuntaan tai toiseen, koska en ikinä halua palata samaan tilanteeseen, jossa joskus olin. Eli neljän vuoden urakka ja lähes -40 kiloa takana.
Olen laihduttanut keran, 65 kilosta 55:een. Tavoitepainon saavutin 9 vuotta sitten ja olen pysynyt siinä, mutta joudun edelleen tarkkailemaan painoa säännöllisesti. Arkena paino pysyy lukemissaan ongelmitta, mutta juhlapyhinä ja lomilla repsahtaisi, jossen siihen heti puuttuisi.
Lähtöpaino jotain vuosia sitten 120kg. Laihdutus kesti vuoden päästä 75 kiloon ja sen jälkeen olen jojoillut 75kg-85kg .
Painoin 45 kiloa (olen 157 cm pitkä) 16-vuotiaana. 19-vuotiaana paino oli pompannut 75 kiloon, eli 30 kg tuli nopeasti kun ruokavalio koostui herkuista ja eineksistä eikä liikuntaa ollut yhtään. Aloitin karppaamisen ja laihduin 10 kg. Hiljalleen siirryin takaisin normaaliin ruokavalioon niin että tarkkailin syömisiä (lähinnä sokeria ja herkkuja, turhaa hiilaria ym). 22-vuotiaana aloin käymään jumpassa, ja silloin painoin noin 62 kiloa. Nyt on ikää 26 vuotta, painoa 57. Ruokavalio normaalia ruokaa, ei sokeria, säännöllinen ateriarytmi ja riittävästi ruokaa ja lepoa. Liikuntaa kuntosalilla 3 krt viikossa, pari juoksulenkkiä ja työmatkat pyörällä. Suurin piirtein kilo vuodessa lähtenyt viime vuosina, ikinä en ole painon antanut kahta kiloa nousta. Hyvä olo ja onnellinen omasta vartalosta. Tavoitteena edelleen laihtua tuota tahtia, että hiljalleen saisi elämäntavoilla painoa alas.
Olen laihduttanut elämäni aikana 4 kertaa n 15 kiloa eri keinoin. Nyt olen painavampi kuin ikinä, enkä löydä motivaatiota laihduttaa, koska näköjään en saa pidettyä kiloja poissa.
Maksimipainoni oli 85 kg vuonna 2009. Pudotin vuodessa 18 kg eli painoin v. 2010 67 kg.
Pikkuhiljaa on valitettavasti tullut viitisen kiloa lisää, tosin treenaan enemmän joten lihaksiakin löytyy. Tavoite on kuitenkin päästä takaisin kutosella alkavaan lukemaan.
Laihdutin vuonna 2008 68 kilosta 58 kiloon. On pysynyt suunnilleen siinä tai yksi kg tullut takaisin. Olen 173 cm pitkä.
Joudun joka päivä miettimään syömisiäni, sillä olen oikea kulinaristi. Eli herkuttelen lähes päivittäin mutta pieniä määriä. :)
Aloitin laihduttaa 2013 joskus tammikuun lopulla, mitat 167 cm ja 74 kg. Loppuvuodesta 2013 olin tavoitteessani eli 57 - 58 kg. Siinä pysyin muutaman kuukauden, sitten 2014 loppukeväästä ja kesällä paino nousi 63 - 64 kg:aan. Tällä hetkellä 62 kg ja pitäisi näistä kesäkiloista päästä taas eroon.
Helposti tulisi kiloja lisää. Arki ei ole ongelma, opin laihduttaessa syömään fiksusti, mutta viikonloppuisin meinaa mennä liikaa herkkuja.
Olen kaikkiaan laihduttanut viisi kertaa, 74 - 75 kg on aina ollut se maksimipaino josta olen lähtenyt laihduttamaan ja päätynyt noin 59 - 60 kg:aan, jonka olen saanut pidettyä vaihtelevia aikoja, mutta aina lihonut ennemmin tai myöhemmin takaisin. Nyt on aiempaa kovempi motivaatio säilyttää edes tämä 62 kg:n paino.
Aloituspaino keväällä 2011 oli 86kg, paino nyt 70 (heittelee +-2kg). Tämän nykyisen painon saavutin noin vuosi sitten.
Monen jojoilun jälkeen olin siis saavuttanut tuon massiivisen 86kg. Nykyinen paino heittelee tuon pari kiloa suuntaan ja toiseen riippuen turvotuksesta, menkoista ja vaakasta. Mutta siis jos joku kysyy kuinka paljon painan, niin sanon että 70kg. Karppia elämää kolme ja puoli vuotta, ihanaa!
Laihdutin alle vuodessa 58 kiloa normaalilla kotiruoalla ja lenkkeillen. Ovet pysyneet pois 6 vuotta.
Lähtö 70kg ja laihdutin vuodessa 56kg. Paino tämän jälkeen pysyny 56-58kg. Tuosts kun painoin 70kg on nyt 5v aikaa
Vuoden 2013 tammikuussa aloitin laihdutuksen, painoin sillon n. 70 kg. Heinäkuuhun mennessä painoin 58 kiloa, ja siinä lukemassa pysyinkin jouluun asti. Uusi parisuhde sitten sai mun rennommaksi ruokailun suhteen ja muutama kilo tuli takaisin. Nykyään painan siis sen 61kg ja tässä pysyn helposti normaalilla ruokavaliolla :)
Pituutta 174 cm.
Alotin laihdutuksen kesällä 2013. Painoa 70kg (oon 163cm pitkä) ja huhtikuussa 2014 painoin 55kg. Tällä hetkellä painan 55,5-56kg eli paino pysynyt.
Olen elämäni aikana laihduttanut varmaan 200 kiloa. Kaikki kilot tulevat korkojen kanssa takaisin eli en viitsi laihduttaa enää.
Olen aina lihonut takaisin, monia monia kertoja :( Ja aina paino on ollut noususuunnassa. Tässä isoimmat laihdutuskertani:
- 23 vuoden iässä huomasin kostean opiskeluelämän tuoneen kiloja niin että painoin peräti 55 kg normaalin 50 sijasta. Laihdutin ne pois. Vuodessa lihoin takaisin ja vähän yli, 57 kiloon.
- Kolmekymppisenä huomasin painoni nousseen 60 kiloon. Äkkiä läski pois, Painonvartijoiden avulla. Läski lähti äkkiä, mutta hiipi takaisin ja niin kolmevitosena paino oli jo 70 kg.
- Painon mentyä 75 kiloon päätin että nyt lähtee. Karppasin alkuun, mutta kun sillä painonpudotus pysähtyi, vedin VLCD-kuuria kuknnes painoin 55 kg. Tästä rajusta dieetistä puhkesi ahmimishäiriö jonka jälkeen painonhallinta on ollut ihan silkkaa jojoilua kuurien ja erittäin nopeiden lihomisten vaihtelussa :(