Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä pyörätuoli tilapäiseen käyttöön?

Vierailija
12.09.2021 |

Lähiomainen pitäisi saada lääkärille, pitkän yrittämisen jälkeen. Hänen liikuntakykynsä on niin huono ettei hän selviä taksista lääkärille asti (yksityiselle menossa). Mistä saisi pyörätuolin tuota siirtymää ja takaisin taksiin menoa varten? Saisiko lääkärikeskuksesta jos selittäisi tilanteen, onko siellä sellaisia?

Olen täysin loppu tämän tilanteen kanssa. Tämä ihminen ei suostu tekemään asialle käytännössä mitään, ja pelkään kuollakseni että kaikki jää taas sikseen.

Kaupunki tietysti lainaa apuvälineitä mutta pyörätuolia tuskin noin vain saa, eikä tämä ihminen suostu tekemään asialle itse mitään, en voi (?) hoitaa sitä yksin hänen puolestaan.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuvälinelainaamosta saa. Kysy sieltä.

Vierailija
42/55 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäiseen tarpeeseen pyörätuolin saa helposti ihan tilaamalla inva-taksin ja pyörätuolin. Eli taksin, jossa on henkilönostin ja pyörätuoli varusteena. Itse käytän rollaattoria, mutta en pääse tavalliseen taksiin, joten tilaan aina invataksin.

Talvella olin sairaalassa ja sen jäljiltä niin heikko, että jouduin tilaamaan invataksin pyörätuolikuljetuksella kotimatkalle ja myös, kun sain koronarokotuksen. Pyörätuolista ei veloiteta erikseen ja kuljettaja hakee ovelta. Invataksin avustuslisä on 15.90/ matka. Se tulee normaalin taksan päälle. Jos on oikeutettu Kela-taksiin maksaa vain 25 € ja Kela maksaa loput.

Isommilla paikkakunnilla on apuvälinelainaamot, mutta sieltä saa apuvälineet pitempiaikaista (vaikka tilapäistäkin) käyttöä varten ja tehdään tarvekartoitus, joten on sovittava käynnistä etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ainakin joku näyttää tarjoavan pyörätuolia pois ilman lähtöhintaa:

https://www.huuto.net/kohteet/pyoratuoli/599451625

Vierailija
44/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kyynärsauvat, vessan korotuksen (tilapäinen tarve)  ja rollaattorin.   Sv-kortti tai henkilöllisyys todistettava, ei muuta. Ei siinäoyään lääkärin määräyksiä tarvitse.  Pyörätuolinkin saa tarvitessaan, tutulla oli kaksikin, kevyt kokoonmenevä ja akulla toimiva. 

Vierailija
45/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä apuvälineitä saa ainakin HUSin alueella helposti lainaan. Jos ei ole liikuntakykyinen niin tottakai tarvitsee pyörätuolin.

Kyllä hänkin sellaisen varmaan saisi, mutten usko että voin hoitaa sen hankintaa kokonaan hänen puolestaan. Hän ei itse sitä tee.

Mikset voi? Hankala liikuntakyvyttömän on itse lähteä hakureissulle.

Tee huoli-ilmoitus kunnan sosiaalitoimen vanhuspalveluihin.

Näistä on ihan lait olemassa, että kunta huolehtii riittävät palvelut ja välineet kotiin, mutta eihän ne tiedä tilannetta ennenkuin joku asiasta ilmoittaa.

Hyvä luoja että on tietämättömyys suurta.

Ei ole tietämättömyyde

Onhan hän veroja maksanut.  Ihme sitkeessä tuo kunnan apu jos ei lainavälinettä huoli.  

Käsittääkseni kela vaiko kunta laittaa myös ramppeja taloihin,  nousutukia vessoihin ja sänkyyn jne.   

Soita alueesi vanhusneuvontaan.

Vierailija
46/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt samanlaisen rallin lävitse. Tässä neuvoni: pyydä palvelutarpeen arviointi ja ole itse paikalla siinä. Sanot heidän läsnäollessaan, että et pysty vastaamaan tämän henkilön turvallisuudesta ja apuvälineitä tässä vaiheessa alettava käyttämään. Jos henkilö änkyröi, anna olla omissa oloissaan. Kyllä hän kääntyy taas puoleesi kun on tarvis. Älä anna hänen pompottaa itseäsi. Jossakin välissä hän huomaa, että elämä on kätevämpää avun kera.

Vierailija
47/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa invataksi. 

Helpointa niin.

Vierailija
48/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä soita sinne lääkäriasemalle! Asia saattaisi selvitä muutamassa minuutissa. Paljon järkevämpää on vatvoa asiaa täällä :D

Vierailija
49/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa invataksi. 

Helpointa niin.

Ei se pelkkä taksin tilaaminen auta. Pitää tilata samalla myös pyörätuoli. Muuten tulee pelkkä taksi, koska olettavat, että asiakkaalla on itsellään pyörätuoli. 

Vierailija
50/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apuvälinelainaamosta saa. Kysy sieltä.

Ei saa jotain 5min siirtymää varten. Apuvälinelainaamon tarvikkeet on tarkoitettu pidempiaikaseen lainaan ja niitä ei edes saa ilman, että on todettu lääkärin/fyssarin tms. kanssa tarve. 

Vierailija
51/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin takseilla on pyörätuoli asiakaskuljetukseen - pitää vain varata etukäteen.

Vierailija
52/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain pyörätuolin lainaksi terveyskeskuksesta kun oli jalka poikki ja kipsattuna, ei mitään ongelmaa.

Vierailija
53/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon kunnon syy pitää selvittää ja toivoa että jotain voidaan tehdä. Kun ihminen ei pääse omatoimisesti liikkumaan niin lihakset surkastuvat nopeasti eikä tilanne korjaannu ikäihmisellä. Myös luusto tarvitsee päivittäistä liikuntaa joten huonokuntoisella murtumariski on suuri jos tulee kaatuminen. Aikoinaan muistan että laitospotilaaksi joutuneiden elinaika oli keskimäärin muutaman vuoden luokkaa.

Vierailija
54/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain pyörätuolin lainaksi terveyskeskuksesta kun oli jalka poikki ja kipsattuna, ei mitään ongelmaa.

Tuo on eri asia, kun olet lähtenyt liikkeelle sieltä terveyskeskuksesta. Nyt lähdetään kotoa ja tuoli tarvittaisiin ennen lääkärille menoa. Tosin olen 150% varma, että yksityisillä lääkäriasemilla palvellaan (kalliisti) maksavia asiakkaita niin, että pyytämällä saa tuolin ovelle vastaan. Tuoleja siellä on tasan varmasti, koska täytyyhän niiden pystyä kuljettamaan potilaitakin esim. murtuman takia rötgeniin yms. 

Vierailija
55/55 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä apuvälineitä saat apuvälinelainaamosta ilman "potilasta".  Mutta ehkä lääkärikeskuksessakin on aulassa? Soita sinne.