huh, olipas lääkärit vähän värittäneet potilaskertomuksia *omakanta
Lääkärit näköjään kirjanneet väärin tietoja, ensin yksi, -sitten toinen hieman muunnellut ja kolmas suorastaan valehdellut tonne potilastietoihin. Miten ihmeessä tällainen on mahdollista kun samoja asioita jankutettu joka käynnillä, näiden lääkäreiden kanssa? :D Lisäksi yksi lääkäri kirjannut kuinka vastaukseni ovat epäselviä ja mukana olleestalapsesta täytyy tehdä ls-ilmoitus. Toinen lääkäri parin viikon päästä ihan erimieltä, siis mitä ihmettä? Olen hämmentynyt.
Kommentit (180)
Menin kynsisienen takia lääkäriin. Lääkäri oli kirjannut Omakantaan, että "potilas juttelee asiallisesti". Siis häh? Ainahan minä olen asiallinen, eikä se liity niihin kynsiin mitenkään.
Tämä omakanta tulee kyllä lisäämään valitusten määrää, kun siellä lukee että "potilas käyttäytyy sekavasti", "on sulkeutunut", "obeesi" jne. Tai kun lekuri on vaan tulkinnut omiaan.
No ne nyt voivat olla mitä vain. Minä olen terveydenhoitajana kirjoittanut useampia loppuarvioita osastojakson jälkeen sairaalasta ja aina onnistun sössimään kirjoittamisen jotenkin. Milloin kirjoitus lähtee liian aikaisin koneelta ja tallentuu Kantaan, puolet tiedoista puuttuu, milloin olen unohtanut täyttää hoidon tarpeen arvioinnin yms. Vaikea käyttää, kun samaan aikaan ei saa näytöllä pitää lääkärin tekstejä auki, muuten kone tallentaa keskeneräisen tekstin heti Kantaan.
Pers.häiriöisille ainakin riittää materiaalia ja ei kun taas valittamaan!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:24"]
Minua ihmetyttää se tiedon määrä, joka Omakannasta löytyy. Kun olin keuhkoputkentulehduksen takia hakeutunut lääkäriin, lääkäri oli kirjoittanut / sanellut sinne käynnistä pienoisnovellin. Eikö tk:ssa pitänyt olla kiire? Ihan turhaa tietoa kappalekaupalla. Eikö dg ja antibioottikuurin mainitseminen riitä?
Ihmetyttää myös se, että jokainen soitto terveyspalvelujen neuvontaan kirjataan sinne. Siis vaikken edes saisi aikaa lääkärille, tai kysyisin jotain ihan pikku juttua.
[/quote]
Sama. Sh oli ajanavarauksessa kirjannut Kantaan, että "kyselee aikaa lääkärille, mutta ei ole aikaa antaa". Tosi tähdellistä tietoa, kelle?!
Lääkäri sen sijaan (kun sinne pääsee) on aika lyhytsanainen Kannassa, mikä on hyvä asia. Ahdistaa mennä lukemaan sinne niitä lääkärin saneluita.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:34"]
Pers.häiriöisille ainakin riittää materiaalia ja ei kun taas valittamaan!
[/quote]
Lääkärit sais vähän miettiä mitä sinne laittavat!
Näsitä lääkärien aivopieruistahan on kirjoitettu kolme kirjaakin. "Parantunut hoidosta huolimatta" jne. Ei kannata ottaa niin vakavasti mitä siellä lukee.
Harmi, kun oma kuntani Pielavesi ei ole vielä mukana tuossa. Saneluja olisi kiva lukea :-). Kertokaa te, jotka näette omanne, mitä kaikkea niistä löytyy!
Lääkäri kirjoittaa joka käynnistä ummet ja lammet. En tiedä miten sillä on siihen aikaa. Ja aina joku kommentti, että "juttelee avoimesti".
Menin masennuksen vuoksi lääkäriin. Sain ssri-reseptin, mutta lekuri oli kirjoittanut Kantaan, että "ei vaikuta masentuneelta täällä vastaanotolla". Ai olis pitänyt itkeä? Tai mennä sinne hiukset pesemättöminä ja vanhoissa röntyissä tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 06:41"]
Tässäkin ketjussa se nähdään, miten paljon ihmisten keskuudessa on vallalla ajatus siitä, että terveydenhuollonalalla olevat "eivät tiedä mistään mitään, vaan minä itse tiedän asiat paremmin". Onko se nyt niin vaikeaa uskoa, että monta vuotta terveysasioita opiskelleet ja työssään niitä käsitelleet ihan oikeasti tietävätkin niistä jotain? Esimerkiksi juuri masennukseen liittyy todella monta fyysistäkin vaivaa, koska ihminen on muutakin kuin pelkkä fyysinen olento.
[/quote]
No just joo. Kyllä luulis riittävän että sinne kirjaa tosiasioita, ne omia näkemyksiä kuvaavat lauseet vois jättää niin vähälle kuin mahdollista. Tosiasia on että ne kuvaukset ja jopa diagnoosit on usein ihan päin persettä. Ja voihan toi masennusasia mennä niinkin päin että on ensin fysiologisen tason ongelma josta SEURAA masennus, ei toisinpäin. Masennusta vaan on äärettömän helppo "hoitaa" niillä hiivatin pillereillä joita suorastaan tyrkytetään ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:25"]
Menin kynsisienen takia lääkäriin. Lääkäri oli kirjannut Omakantaan, että "potilas juttelee asiallisesti". Siis häh? Ainahan minä olen asiallinen, eikä se liity niihin kynsiin mitenkään.
[/quote]
Joo, en käsitä miksi sitä potilaan olemista pitää niin kovasti olla arvioimassa kävi siellä ihan minkä tahansa vaivan takia. Jos on dementiaa tai jotain sairautta joka voi vaikuttaa aika- ja paikkaorientoitumiseen niin sitten nuo kommentit on jotenkin perusteltuja, muuten kyllä ei.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:25"]
[/quote]
Joo, en käsitä miksi sitä potilaan olemista pitää niin kovasti olla arvioimassa kävi siellä ihan minkä tahansa vaivan takia. Jos on dementiaa tai jotain sairautta joka voi vaikuttaa aika- ja paikkaorientoitumiseen niin sitten nuo kommentit on jotenkin perusteltuja, muuten kyllä ei.
[/quote]
Nimenomaan. En ole ikinä käyttäytynyt lääkärissä sekavasti, joten ihan turha kirjata tuollaisia. Jos olis potilatten Kanta lääkäreistä, niin voisin laittaa:
"Ei kuuntele, mumisee, on epäempaattinen. Tyrkyttää lääkkeitä."
Omalla kohdalla tuntunut ainakin ettei ne lääkärit edes kuuntele.
-
Kaaduin 12 vuotiaana luistellessa pahasti ja lonkka meni mustaksi enkä pystynyt kävelemään pitkää aikaan. Koulun terveydenhoitaja sanoi vain että pikkuinen napsahsud sattunut ja mustelma vaan kipeä. Ok. Kokoajan kipu paheni hiljalleen kunnes 6 vuotta myöhemmin olin kokkipuolella ja särky sekä muu kipu oli niin sietämätöntä, etten pystynyt kävelemään tai edes seisomaan ilman koko aikaista särkylääkkeen käyttöä.
-
Sitten alkoi lääkäri rumba. Ensimmäiselle sanoin näin tiivistetysti: Oikea lonkka kipeytyy seistessä ja kävellessä, kipu niin sietämätön etten voi kävellä kerralla kilometriäkään ja koulussa täytyy seistä koko päivän jolloin särkylääkkeetkään ei auta kipuun.
Lääkäri: Onko aiemmin sattunut mitään kyseiseen kohtaan?
Kerroin 6v takaisesta luistelussa kaatumisesta.
-
Ortopedille jouduin joka aloittaa näin: Nii sulla toi vasen jalka ollu pikkusen kipee?
Minä: No eiku oikea lonkka ja ei todellakaa pikkusen kipeä. Kerroin kivusta ja vaikutuksesta elämään. Saman tarinan muutenkin.
-
Ortopedi käänteli jalkaa ja kuului todella kova paukahdus, jota hän sitten säikähti kerroin sen sattuneen ja nyt särki lonkkaa ja kipu säteili polveen asti.
-
Toiselle ortopedille...
O: Nii sulla toi vasen jalka...
M: Oikea lonkka.
O: Joo joo. Tota mäpäs kokeilen sitä.
25 astetta pakkasta ja mulla oli 3 housut päällekkäin eikä saanu ottaa yksiäkää pois, joo ei siis kovin hyvin taipunu jalat.
O: Nii viimeks oli laitettu et ois kuulunu paukahus. Nii sä vissii ite pystyt päättämää millon se tapahtuu? Teetkö usein sitä?
M: No en pysty enkä todellakaan tekis kun se sattuu ja kipu on niin kova sen jälkeen et säteilee polveen asti.
-
Ja vielä eri ortopedille...
O: Nii sulla om polvi kipeenä vähä?
M: No ei ole kun lonkka.
O: Aa...täällä luki et pientä kipua polvessa.
-
Tässä välissä röntgen ja magneettikuvaus joista ei selvinny mitään.
-
Jouduin vielä kuopioon ortopedille.
O: Sulla oli lonkkaa pikkusen jomottanu vissii?
M: No ei ees pikkusen ku en voi enää liikkua kunnolla!
O: Nii sullahan on yliliikkuvat nivelet? Siitä se johtuu kyllä se ajan myötä paranee.
-
Lopulta monen väännön kautta selvis et yks helvetin jänne ei pysy paikallaan oikein ja hankaa luuta ja napsahtaa välillä niin, että lonkasta kuuluu paukahdus.
-
Oiskin ollu siinä kaikki, lopuks tiedoissa luki näin:
Kaatunut 10 vuotiaana hiihtäessä, mahdollinen vaikutus oireeseen. Vika toisinaan myös vasemmassa lonkassa yms...
-
Osaavia tyyppejä vissiin -.- Vaivaa muuten vieläkin ja tuosta ekasta lääkäri käynnistä nyt 5v
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:11"]
Nosto
Käykääpä kaikki lukemassa mitä jännittävää sieltä Omakannasta löytyykään!
[/quote]
Lääkäritkö tätä alapeukuttaa?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:03"]
Omalla kohdalla tuntunut ainakin ettei ne lääkärit edes kuuntele. - Kaaduin 12 vuotiaana luistellessa pahasti ja lonkka meni mustaksi enkä pystynyt kävelemään pitkää aikaan. Koulun terveydenhoitaja sanoi vain että pikkuinen napsahsud sattunut ja mustelma vaan kipeä. Ok. Kokoajan kipu paheni hiljalleen kunnes 6 vuotta myöhemmin olin kokkipuolella ja särky sekä muu kipu oli niin sietämätöntä, etten pystynyt kävelemään tai edes seisomaan ilman koko aikaista särkylääkkeen käyttöä. - Sitten alkoi lääkäri rumba. Ensimmäiselle sanoin näin tiivistetysti: Oikea lonkka kipeytyy seistessä ja kävellessä, kipu niin sietämätön etten voi kävellä kerralla kilometriäkään ja koulussa täytyy seistä koko päivän jolloin särkylääkkeetkään ei auta kipuun. Lääkäri: Onko aiemmin sattunut mitään kyseiseen kohtaan? Kerroin 6v takaisesta luistelussa kaatumisesta. - Ortopedille jouduin joka aloittaa näin: Nii sulla toi vasen jalka ollu pikkusen kipee? Minä: No eiku oikea lonkka ja ei todellakaa pikkusen kipeä. Kerroin kivusta ja vaikutuksesta elämään. Saman tarinan muutenkin. - Ortopedi käänteli jalkaa ja kuului todella kova paukahdus, jota hän sitten säikähti kerroin sen sattuneen ja nyt särki lonkkaa ja kipu säteili polveen asti. - Toiselle ortopedille... O: Nii sulla toi vasen jalka... M: Oikea lonkka. O: Joo joo. Tota mäpäs kokeilen sitä. 25 astetta pakkasta ja mulla oli 3 housut päällekkäin eikä saanu ottaa yksiäkää pois, joo ei siis kovin hyvin taipunu jalat. O: Nii viimeks oli laitettu et ois kuulunu paukahus. Nii sä vissii ite pystyt päättämää millon se tapahtuu? Teetkö usein sitä? M: No en pysty enkä todellakaan tekis kun se sattuu ja kipu on niin kova sen jälkeen et säteilee polveen asti. - Ja vielä eri ortopedille... O: Nii sulla om polvi kipeenä vähä? M: No ei ole kun lonkka. O: Aa...täällä luki et pientä kipua polvessa. - Tässä välissä röntgen ja magneettikuvaus joista ei selvinny mitään. - Jouduin vielä kuopioon ortopedille. O: Sulla oli lonkkaa pikkusen jomottanu vissii? M: No ei ees pikkusen ku en voi enää liikkua kunnolla! O: Nii sullahan on yliliikkuvat nivelet? Siitä se johtuu kyllä se ajan myötä paranee. - Lopulta monen väännön kautta selvis et yks helvetin jänne ei pysy paikallaan oikein ja hankaa luuta ja napsahtaa välillä niin, että lonkasta kuuluu paukahdus. - Oiskin ollu siinä kaikki, lopuks tiedoissa luki näin: Kaatunut 10 vuotiaana hiihtäessä, mahdollinen vaikutus oireeseen. Vika toisinaan myös vasemmassa lonkassa yms... - Osaavia tyyppejä vissiin -.- Vaivaa muuten vieläkin ja tuosta ekasta lääkäri käynnistä nyt 5v
[/quote]
Kamalaa. Enää ei ihmetytä että joskus leikataan vääriä raajoja.
Mua ahdistaa lukea sitä Omakantaa. Mutta en voi olla lukematta. Joka käynnillä mietin, että mitä se lääkäri tällä kertaa sanelee. Siis ei oo mitään negatiivista ollut, vielä, mutta en tosiaan haluaisi lukea niitä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:52"]
Menin masennuksen vuoksi lääkäriin. Sain ssri-reseptin, mutta lekuri oli kirjoittanut Kantaan, että "ei vaikuta masentuneelta täällä vastaanotolla". Ai olis pitänyt itkeä? Tai mennä sinne hiukset pesemättöminä ja vanhoissa röntyissä tai jotain.
[/quote]
Mä ainakin aina tsemppaan kun menen lääkäriin. Jos ei lääkäri sitä tajua, niin ei hänellä ole paljon ihmistuntemusta. Kotona voin sitten olla yöpaidassa koko päivän ja itkeä.
Siis juuri viime viikolla kävin niin epävarmalla ja osaamattomalla neuvolalääkärillä että oksat pois. Ei löytänyt sydänääniä ja paineli anturilla niin että sattui (mainitsin asiasta, mutta mikään ei muuttunut), ei osannut vastata yhteenkään kysymykseeni ilman että selasi jotain perkeleen monistenippua (ja senkin jälkeen epävarmasti), ja lopuksi myönsi itsekin että joo "kun mä en ole tehnyt tätä vielä niin paljon".Kaiken lisäksi ei katsonut ehkä kertaakaan silmiin ja vaikutti ihan ujolta teinitytöltä n. 35 vuotiaan naisen ruumiissa. Ymmärrän kyllä ettei tilanne ole juuri aloittelevalle/vielä harjoittelevalle/vasta erikoistuvalle lääkärillekään varmasti mukava, mutta kyllä siinä tulee vähän turvaton olo kun lääkäri on kuitenkin niitä yksiä ammattilaisia maailmassa joihin tahtoisi luottaa.
Omakantaan oli kirjoittanut että "potilas kyselee paljon". Eikö saisi?? Keneltä sitten kysyn jos en lääkäriltä. Taidan mennä jälkitarkastukseen yksityiselle.
Minua ihmetyttää se tiedon määrä, joka Omakannasta löytyy. Kun olin keuhkoputkentulehduksen takia hakeutunut lääkäriin, lääkäri oli kirjoittanut / sanellut sinne käynnistä pienoisnovellin. Eikö tk:ssa pitänyt olla kiire? Ihan turhaa tietoa kappalekaupalla. Eikö dg ja antibioottikuurin mainitseminen riitä?
Ihmetyttää myös se, että jokainen soitto terveyspalvelujen neuvontaan kirjataan sinne. Siis vaikken edes saisi aikaa lääkärille, tai kysyisin jotain ihan pikku juttua.