Työtön, vältteletkö sukujuhlia?a
Kuvittelenko vaan vai eikö työttömät osallistu sukujuhliin koska häpeävät työttömyyttään, eivät halua kuulla asiasta kyselemistä. Poisjäämisen syyksi kuulee epämääräisiä tekosyitä.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:29"]
Itseäni hävetti olla työttömänä ja tuntui tosi kurjalta aina vastata niihin kysymyksiin "mitä sä teet?", "missäs sä oot nykyän töissä..." yms yms. Harmitti aina vastata noihin juttuihin. Nykyään käyn sukujuhlissa mielelläni kun on vakituinen työ.
[/quote] Niin, tuo on kyllä kurjaa että hirveän moni kyselee tuollaisia tekemiseen/suorittamiseen liittyviä kysymyksiä esim. sukujuhlissa. Ei ole kauhean kiva vastailla niihin, jos itsellä on esim. terveysongelmia, jotka estävät suorittamisen ja työnteon.
Välttelen sukujuhlia kännisten idioottien takia työtilanteesta riippumatta.
Meidän suvussa/lähipiirissä työttömyys ei ole mitenkään outo juttu joten eipä noissa kekkereissä mitään ihmettelyjä tule. Ja harvemmin muutenkaan jutellaan työjutuista.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:29"]
Itseäni hävetti olla työttömänä ja tuntui tosi kurjalta aina vastata niihin kysymyksiin "mitä sä teet?", "missäs sä oot nykyän töissä..." yms yms. Harmitti aina vastata noihin juttuihin. Nykyään käyn sukujuhlissa mielelläni kun on vakituinen työ.
[/quote] Niin, tuo on kyllä kurjaa että hirveän moni kyselee tuollaisia tekemiseen/suorittamiseen liittyviä kysymyksiä esim. sukujuhlissa. Ei ole kauhean kiva vastailla niihin, jos itsellä on esim. terveysongelmia, jotka estävät suorittamisen ja työnteon.
[/quote] Vastavuoroisesti voisi tiedustella vaikkapa: Vieläkös se Harri-setä käy panemassa sitä naapurin Kaisaa vai joko on asettunut? Mitenkäs sen teidän Rainen vaihto-oppilasvuoden kannabiskokeilujen kanssa kävi? Vieläkö tupruttelee? Samassa suhteilla saadussa duunissako Matti aina vaan sitten? Joko oot muuten lakannut hakkaamasta vaimoas?
Jos sukujuhlat on lähellä = matkat ei maksa paljoa menen. Mutta jos sukujuhlat on jossain kauempana, ei välttämättä mennä avopuolison kanssa, sillä ei ole varaa maksaa junalippuja. (ellei käy tuuri ja saa tarjouslippuja)
Sukua olisi mukava nähdä enemmänkin, eikä vain juhlissa jos vain tuo matkustelu ei olisi niin kallista.
Mun narsistinen äiti kertoi esim. sukulaisten kuolemasta suunnilleen pari päivää ennen hautajaisia, jotta en ehdi paikan päälle, häpeää minua ja työttömyyttä. Semmoinen narsistiäiti. Muutoin ei haittaa, mutta olen saanut "kuulla kunniaini" näiltä sukulaisilta, koska en ole hautajaisiin tullut ja nipin napin ehtinyt muutenkaan muistaa.
Välttelen. Myös häpeän takia, mutta ensisijaisesti siksi, että ne sukulaisten kyselyt tuovat oman pään sisällä pinnalle tämän tilanteeni, ja jaksan päivästä toiseen lähinnä sillä, että en ajattele sitä jamaa, jossa elämä tällä hetkellä on.
Mistä ihmeestä mun sukulaiset tietäis mun olevan työtön? Kertokaahan tämä? Kukaan ei ole koskaan kysellyt juhlissa mitään mun työtilanteesta, enkä mä tiedä muiden töistä tai työttömyydestä. Ainakin meidän suvun juhlissa jutellaan ihan muista asioista, eikä udella muiden henk.koht elämästä. Kyllä siis kehtaan mennä juhliin, koska ei ole mitään syytä vältellä niitä. Ja JOS nyt joku kyselisi jotain mun työtilanteesta, niin voin sanoa rehellisesti olevani työtön ja etsin tällä hetkellä töitä. Ei ole nykyaikana niin ihmeellinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:01"]
Mistä ihmeestä mun sukulaiset tietäis mun olevan työtön? Kertokaahan tämä? Kukaan ei ole koskaan kysellyt juhlissa mitään mun työtilanteesta, enkä mä tiedä muiden töistä tai työttömyydestä. Ainakin meidän suvun juhlissa jutellaan ihan muista asioista, eikä udella muiden henk.koht elämästä. Kyllä siis kehtaan mennä juhliin, koska ei ole mitään syytä vältellä niitä. Ja JOS nyt joku kyselisi jotain mun työtilanteesta, niin voin sanoa rehellisesti olevani työtön ja etsin tällä hetkellä töitä. Ei ole nykyaikana niin ihmeellinen juttu.
[/quote] Meidän suvun tapaamisissa kyllä yleensä ainakin yksi sukulainen esittää sen kysymyksen että mitäs sinä teet, joko olet valmistunut tms..
Kuvittelet, sillä emme me yleensä häpeä työttömyyttämme.
Miksi häpeäisimme? Eihän se ole meidän omaa syytämme (tavallisesti), ja vielä vähemmän häpeämme silloin, kun se on jollakin tavalla oma valinta.
Kovin hiljaisia alkavat juhlat olla, jos kaikki työttömät jäävät pois ... meitä kun on niin paljon. Kyllä minultakin kysytään, olenko töissä tai mitä nyt teen. Mutta en minä sitä niin kiusallisena pidä, vastaan vaan kulloisenkin tilanteen mukaan.
Eipä meillä juuri sukujuhlia ole, mutta en mene mielelläni, koska olen sekä työtön että homo.
Joo aina kysytään sukujuhlissa yms. tilanteissa joka käänteessä oletko töissä. Sen kautta määritellään ihminen, vaikka onhan hän paljon muutakin. On sellaisia ihmisiä, jotka haluavat oikein vasiten loukata tökerösti epähienoilla kysymyksillään. Pääsevät asettumaan yläpuolelle ja ovat olevinaan parempia. Nuorempana kerran juna-asemalla joku lapseton katkeroitunut puolituttu viisikymppinen pariskunta mukavitsikkäänä tölväisi: "neiti vielä?" Äänestä kuului se katkeruus, kun minulle oli kaikki elämässä mahdollista vielä, esimerkiksi lapsensaanti.
Työttömyyteni pitkittyessä yli vuoden mittaiseksi alkoivat kaikki sukulaiset kutsua mua työtä vieroksuvaksi. "Olen aiheuttanut kaiken itse ja kaikki työpaikat ovat vieressäni Helsingissä, tännehän kaikki mutkin tulevat kun täällä on paljon töitä". En ole ollut enää missään tekemisissä heidän kanssaan. Suuntaan energiat täsmähakuihin ja koulutukseen.
Menen aina sukujuhliin mutta kätellessäni pyydän anteeksi työttömyyttäni ja syön ilmaisen ruoan muista erillään nurkassa. Varaan myös muutaman euron viisisenttisinä, jotka jaan korvauksena työllisiltä sukulaisilta kerättyjen korkeiden verojen ns. minun osuutenani. Sitten poistun takaperin kumarrellen ja niiaillen.
Toisaalta työtön on vielä helppo nakki, mietipä miltä tuntuu keksiä vastauksia kun olet työkyvytön.
Työttömänä ei ole tarvetta vältellä, mutta työssä ollessa omaa aikaa on muutenkin liian vähän, niin skippaan juhlavelvoitteet.
Itsellä sukulaiset on yrittäjiä suurinosa, niin kannattaa kertoa että on työttömänä, niin työttömänä voi saada töitäkin jos on sanoo tai kysyy. Ei ole häpeä työttömyys eikä se ketään pilaa. Päinvastoin, lisää motivaatiota.
Itselläni se on mennyt niin päin että sukujuhliin ei kutsuta, ilmeisesti kun kaikki muut ovat visusti työelämässä niin eivät halua tällaista epäonnistujaa sinne pilaamaan suvun mainetta =(
No itse en ole työtön työnhakija vaan sairaslomalla. Välttelen kyllä sukujuhlia, mutta itse asiassa en tuon syyn takia, vaan erään toisen vaikean asian tähden.