Voiko ilman lähihoitajan koulutusta
Kommentit (20)
Miksi seiskalle alapeukkuja? Tottahan se on että hoidollista tehtäviä kouluttamattomat eivät saa tehdä. 11 on samoilla linjoilla. Pulaa on avustajista minin paikoin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:39"]
Miksi seiskalle alapeukkuja? Tottahan se on että hoidollista tehtäviä kouluttamattomat eivät saa tehdä. 11 on samoilla linjoilla. Pulaa on avustajista minin paikoin.
[/quote]
Samaa ihmettelin minäkin. Ketä vastaus kismitti? Onko yksityisillä vanhainkodeilla paremmat tai huonommat palkat kuin kaupungeilla?
Voi kuule ihan mielellään ne hoitoapulaiseksi ottaa. Saa helpommin vakipaikankin kun lähihoitaja. Halvempaa työvoimaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:43"]
Voi kuule ihan mielellään ne hoitoapulaiseksi ottaa. Saa helpommin vakipaikankin kun lähihoitaja. Halvempaa työvoimaa.
[/quote]
ostaako vanhukset yksityisiltä palveluita?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:43"]
[/quote]
ostaako vanhukset yksityisiltä palveluita?
[/quote]
missä on ne rikkaimmat asiakkaat, helsingissä vaiko espoossa?
Ihmettelen miksi ei pääsisi. Itse olen läihoitaja ja eipä tässä työssä vanhusten parissa mitään ihmeellisiä taitoja tarvita. Takapuolten pesemistä, vaippojen vaihtamista, syöttämistä. Jutellakaan ei oikein tarvitse osata, koska asukkaat ovat niin dementoituneita. Ei tässä tutkintoja tarvita. Ainostaan rutiinien sietämistä, koska vaihtelua on turha odottaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:03"]
Ihmettelen miksi ei pääsisi. Itse olen läihoitaja ja eipä tässä työssä vanhusten parissa mitään ihmeellisiä taitoja tarvita. Takapuolten pesemistä, vaippojen vaihtamista, syöttämistä. Jutellakaan ei oikein tarvitse osata, koska asukkaat ovat niin dementoituneita. Ei tässä tutkintoja tarvita. Ainostaan rutiinien sietämistä, koska vaihtelua on turha odottaa.
[/quote]
Olet siis vanhainkodissa töissä? Ai se on niin rankka paikka? Kunnilla on myös niitä kiertäviä. Onko helpompaa?
Olen eri mieltä tuosta ettei tutkintoja tarvitse. Kyllä tarvitsee jos haluaa osata hoitaa vanhuksia kokonaisvaltaisesti ja on oikeasti kiinnostunut työstään. Sitä paitsi vakkaripaikkaa ei todellakaan saa ilman tutkintoa, ei yhtään missään!
Hoiva- avustajan koulutus kestää n. Vuoden. Aika monessa kunnassa palkataan avustaviin tehtäviin, eli pesu, ulkoilutus, asiointi ja siivouspalveluihin vanhuksille.
Valitettavasti kyllä. Hoito on käytännössä suihku ja pukeutumisapua, syömisissä avustamista yms.
Ei mitään hoitoapulaisia enää ole olemassakaan. Ei pääse ilman koulutusta hoitamaan.
Ei vissiin nykyään. Olin 2011 kesällä Hki kaupungilla kotihoidossa, enkä siis ikinä ole lähäri, enkä opiskellut kyseistä alaa. Ekat 5 vuoroa joku kävi mun kanssa, sen jälkeen laitettiin yksin kiertämään. Annoin lääkkeet, laitoin silmätipat ja mittasin verenpaineet (pesujen, vaipanvaihdon, ruoanlämmittämisen ja kaupankäynnin lisäksi toki.) Olisivat halunneet, että jatkan vielä lukion ohella, mut en jatkanut. Sovittiin alustavasti, että tulen seuraavana kesänä uudelleen, mutta keväällä kun soitin niin kertoivat, että ilman koulutusta tai alan opiskelua ei enää pääse.
Voi. Mutta et saa kutsua itseäsi lähihoitajaksi. Se on suojattu ammattinimike. Ja kyllähän ne työtkin erilaisia on. Tuskin saat/osaat katetroida, pistää i.m. , nenämahaletkua laittaa, hoitaa avanteita, painehaavoja jne. Joissain kunnissa lähärit ottavat labranäytteetkin kotikäynneillä.
Kyllä me vaippojakin vaihdetaan ja pestään asiakkaita. Sänkyjä petataan ja syötetään. Lisäkädet näihin hommiin ja ulkoilutuksiin olisivat kullan arvoisia. Tervetuloa! Kaikkea apua arvostetaan!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:25"]Ei mitään hoitoapulaisia enää ole olemassakaan. Ei pääse ilman koulutusta hoitamaan.
[/quote]
Ai, onpa kummallista, että mun palkkakuitissa viime kesältä silti lukee hoitoapulainen? Tein sitä mitä lähihoitajatkin lääkehoitoa lukuunottamatta :) nykyään opiskelen sairaanhoitajaksi.
Mikä estää sua opiskelemasta lähihoitajaksi?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:40"]
Mikä estää sua opiskelemasta lähihoitajaksi?
[/quote]
Yritän löytää oppisopimuspaikkaa. Kaupungeilla on yt menossa joten sellaista paikkaa on hankala löytää.
Pääset hoitoapulaiseksi. Ainakin omalla paikkakunnallani on niin suuri pula sijaisista että täysin kouluttamattomia on otettu töihin. Siinä näkee onko kiinnostusta alalle, mutta suosittelen ehdottomasti opiskelua jos ala yhtään kiinnostaa. Sitä ennen voi kokeilla sijaisuuksia jossain jotta huomaat mitä työ pitää sisällään vaikka kaikkea et tietenkään saisi tehdä esim. lääkkeidenjako, insuliinipistokset yms.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:33"]
Pääset hoitoapulaiseksi. Ainakin omalla paikkakunnallani on niin suuri pula sijaisista että täysin kouluttamattomia on otettu töihin. Siinä näkee onko kiinnostusta alalle, mutta suosittelen ehdottomasti opiskelua jos ala yhtään kiinnostaa. Sitä ennen voi kokeilla sijaisuuksia jossain jotta huomaat mitä työ pitää sisällään vaikka kaikkea et tietenkään saisi tehdä esim. lääkkeidenjako, insuliinipistokset yms.
[/quote]
Voi apua! Onko palkka tuo G14 eli 1700? Sellaisella tulolla perhe ei elä.