Apua syötin mun keliaakikkolapselle Pringlesejä. Nyt huomasin, että niissähän on vehnää...
Tämän takia pitäisi lukea se ainesosaluettelo aina. Voihan hitto. Jotenkin oletin, että eihän noissa voi olla... Miksi oletin? Mulla on hirveän huono omatunto nyt tästä, kun toinen istuu vessassa ja valittaa että on huono olla ja mahaan sattuu. Anteeksi rakas :(
Lohduttakaa mua, etten ole ainoa, joka on mokannut..
Kommentit (30)
Mulla ei ole kokemusta keliakiasta, mutta mulla on laktoosi-intoleranssi ja ostin vahingossa laktoosillista vaniljapingviinijäätelöä. Arvatenkin huomasin asian liian myöhään... Mutta noita sattuu, älä syytä itseäsi. Vatsakivut helpottaa pian.
Niinhän sitä sipseistä helposti olettaisi, ettei niissä ole ainakaan vehnää, ja moni voisi tehdä tuollaisen virheen. Pringleseissä tosiaan on aika paljon kaikenlaista ainesosina, eivät ole pelkkää perunaa kuten monet sipsit, mutta onneksi erikoisruokavalioihin (gluteeniton, maidoton) sopivia sipsejä löytyy myös paljon. Kaikki tekevät joskus virheitä ruoan suhteen, jos yrittää välttää joitakin tiettyjä ruokia/ainesosia. Ei siitä kannata itseään syyttää, ensi kerralla vain katsoo sisällysluettelon tarkemmin.
Sori, mutta ei heru sääliä muuta kuin lapsellesi. Vastuuton äiti, joka ei tarkista huolella tuotteita. Teillä varmaan leipäkin voidellaan samalla veitsellä riippumatta siitä, onko leipä gluteenillista vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kokemusta keliakiasta, mutta mulla on laktoosi-intoleranssi ja ostin vahingossa laktoosillista vaniljapingviinijäätelöä. Arvatenkin huomasin asian liian myöhään... Mutta noita sattuu, älä syytä itseäsi. Vatsakivut helpottaa pian.
Ap on aiheuttanut lapselleen suuremman ongelman kuin vatsakivun. Suolinukka pilalla. Ei mikään pieni moka.
Miten voi olla muka noin vaikeaa lukea? Varsinkin kun keliakialiiton sivuilla on pitkä lista gluteenittomista herkuista. Ota lista mukaan kauppaan.
Osta seuraavan vahingon varalle greipinsiemenöljyä. Auttaa vähentämään tuhoja.
Mä söin viimeviikolla paahdettua sipulia muuten gluteenittoman hodarin välissä... Ja oon yli 40v ja keliakiaa sairastanut yli 10v. En todella tiennyt siinä olevan vehnäjauhoja.
Miksi syötät ylipäätään tuollaista paskaa lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi ei aiheuta intolerantikolle puoliksikaan niin pahoja haittoja kuin gluteeni keliaakikolle. Varsinkaan noin suuri määrä gluteenia. Pieni murunenkin tekee jo tuhojaan suolinukan suhteen. Sen korjautumiseen menee kauan. Siksi keliakiassa on gluteenittomuus niin ehdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta ei heru sääliä muuta kuin lapsellesi. Vastuuton äiti, joka ei tarkista huolella tuotteita. Teillä varmaan leipäkin voidellaan samalla veitsellä riippumatta siitä, onko leipä gluteenillista vai ei.
Joo ja opin tästä. Myönnän, että mokasin ja mua harmittaa niin paljon.
Kyllä muuten noudatetaan hyvin tarkasti gluteenitonta ruokavaliota. Kaikki gluteenittomat tuotteet on kuivakaapissakin ylähyllyllä ja gluteenittomalle leivälle on oma voi. Ap
Pakko olla provo, vai onko näin sekopäisiä keliaakikkolasten äitejä todella olemassa? Jos on, niin lapset pois tällaisilta. Tuskin osaa hoitaa muitakaan asioita, jos näin järkyttävä asia vain "pääsee hupsis tapahtumaan", kun ei lukaissut...
Nyrkkisääntö keliaakikolle tai pahoista allergioista kärsiville jotain tarjoaville: Älä osta MITÄÄN lukematta tuoteselostetta. Älä edes leipää, jossa paketti mainostaa tuotteen olevan 100% kauraa. Ei nimittäin ollut, vaan sisälsi vehnäproteiinia se Fazerin 100% kauraleipä. Onneksi olen jopa vähän ylivarovainen lapseni vehnäallergian suhteen.
No meillä taas meni niin, että noudatettiin koko pojan lapsuus ihan supertarkasti gluteenitonta ruokavaliota, mietittiin lomakohteetkin ruokavalion ehdoilla jne. No. Eiköhän poika vetänyt ensimmäiset kännit 16-vuotiaana tavallisella kaljalla. Ja sitähän oli juotu. Oli kirjaimellisesti ihan paskana. Sanoi kyllä oppineensa jotain 😅
Virheitä sattuu. Ensi kerralla muistat tarkistaa ainesosaluettelon. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten noudatetaan hyvin tarkasti gluteenitonta ruokavaliota. Kaikki gluteenittomat tuotteet on kuivakaapissakin ylähyllyllä ja gluteenittomalle leivälle on oma voi. Ap
Jos noudatatte tarkasti, miksi et voinut vaivautua lukemaan?
Jatkossa olet varovaisempi. Kaupassa olisi varmaan ollut samassa hyllyssä jauhottomia perunalastuja. Ainakin lapsi oppi inhoamaan Pringlesejä ja muistaa jatkossa, miksi joutuu noudattamaan erikoisruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noudatatte tarkasti, miksi et voinut vaivautua lukemaan?
En tiedä. Oletin... Olen huono äiti ja lapsellani on mun kanssa paha olla. Sitähän haluat mun sanovan. Tiedän sen itsekin nyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä! Tuollaisilta äideiltä lapset pois.
Tämmöset kommentoijat pois palstalta.
Et ole ainoa, joka on mokannut. Ja nyt tiedät taas vähän enemmän. Ota tästä opiksesi, mihinkään ei voi luottaa.