Suomessa Panacodia pidetään huumeena
Kun esim. Britanniassa sitä saa ihan perusmarketeistakin ostettua 🙄 välillä tuntuu kuin suomalaiset lääkärit olisivat sadisteja, jotka haluavat potilaan kärsivän voimakkaista kivuista. Itsellä ei tule mitään huumaavaa vaikutusta Panacodista, mutta esim. migreeniin ja hammassärkyyn mulla ei toimi Panadol tai Burana vaan ainoastaan Panacod. Ja en ole kodeiinikoukussa, 20 tabletin pakkauksesta on vielä jäljellä useampi ja sain pakkauksen alkuvuodesta.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikea tarve kunnon kipulääkkeille niin suosittelen ostamaan laittomasti
Tuppaavat vaan olemaan aika kalliita. Subutex on kohtuuhintaista pääkaupunkiseudulla ja etelässä, muuten pimeästi ostetut opioidit maksavat maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei vaikuttanut kipuun yhtään mitään. Huumaustarkoitukseen varmaan pitäisi ottaa niin paljon, että maksa poksahtaa, kun minulla tuli lääkärin määräämästä annoksesta vain höntti olo.
Tiesittekö, että Suomessa ei ole saanut edes apteekista reseptittömiä paracetamolia sisältäviä lääkkeitä kuin 10 kpl kerralla?
Siis milloin ei ole saanut? Kyllä nykyään ainakin saa.
Olisi vaikea ostaakaan 10 kpl esim. 1 mg Panadolia, koska pakkauksessa on 15 kpl.
Minuun iski viime vuoden lopulla influenssa ja kuume nousi 40 asteeseen. Lihaskivut olivat valtavat. Soitin terveyskeskukseen ja hoitaja pyysi tulemaan lääkäriin. Lääkäri olisi määrännyt influenssalääkettä (Tamu... jotakin?), mutta sanoi, että ei se paljon auta. Sitten sanoi, että voisit hakea apteekista Panadoleja ja Buranaa ja syödä kuurina niitä yhtäaikaisesti 10 pv:n ajan 3 kpl kumpaakin kerralla.
Hain sitten 2 pakettia Panadolia ja ison pakan ibuprofeiinia ilman reseptiä (koska ei sellaista kirjoitettu). Kukaan ei kieltänyt ostamasta kerralla siis 30 kpl Panadolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei vaikuttanut kipuun yhtään mitään. Huumaustarkoitukseen varmaan pitäisi ottaa niin paljon, että maksa poksahtaa, kun minulla tuli lääkärin määräämästä annoksesta vain höntti olo.
Tiesittekö, että Suomessa ei ole saanut edes apteekista reseptittömiä paracetamolia sisältäviä lääkkeitä kuin 10 kpl kerralla?
Siis milloin ei ole saanut? Kyllä nykyään ainakin saa.
Olisi vaikea ostaakaan 10 kpl esim. 1 mg Panadolia, koska pakkauksessa on 15 kpl.
Minuun iski viime vuoden lopulla influenssa ja kuume nousi 40 asteeseen. Lihaskivut olivat valtavat. Soitin terveyskeskukseen ja hoitaja pyysi tulemaan lääkäriin. Lääkäri olisi määrännyt influenssalääkettä (Tamu... jotakin?), mutta sanoi, että ei se paljon auta. Sitten sanoi, että voisit hakea apteekista Panadoleja ja Buranaa ja syödä kuurina niitä yhtäaikaisesti 10 pv:n ajan 3 kpl kumpaakin kerralla.
Hain sitten 2 pakettia Panadolia ja ison pakan ibuprofeiinia ilman reseptiä (koska ei sellaista kirjoitettu). Kukaan ei kieltänyt ostamasta kerralla siis 30 kpl Panadolia.
Kirjoitin väärin: määräsi 3 kertaa päivässä 1 kpl kumpaakin
Minä en hyödy kyseisestä lääkkeestä mitenkään. Yleensä pyydän lääkäriä kirjoittamaan mitä tahansa muuta, kun panacodista ei ole apua sen enempää kuin pectus-pastillista, jos sattuu.
parhaimpia lääkkeitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacod ei vie edes kipuja eikä diapam rauhoita. En ymmärrä kuka noita vetää päihtymistarkoituksessa. Lapset? Vanhukset? Tramal ei vie kipua mutta pistää tehokkaasti nukuttamaan.
Mutta kaikkein paras on se että codesan yskänlääkettä ei saa enää suomesta 😄😄😄😄. Ainoa joka oikeasti auttoi hyvin yskään.Yeah! Kuivattaa vain suuta. Kipu ei muutu miksikään. Olen ihmetellyt aivan samaa...
Höpsistä. Itselläni on ms-taudin aiheuttamiin raajakipuihin Panacodia ja se on ainoa lääke, mikä tehoaa täydellisesti.
Tramaliakin olen kokeillut, mutta en voi ottaa sitä yöksi, koska se virkistää.
Helposti näissä keskusteluissa unohdetaan, että kaikkiin ihmisiin lääkkeet eivät vaikuta samalla tavalla.
Tässä on lisäksi hyvä muistaa, että mielialalääkkeet (esimerkiksi Bupropion) voivat estää Panacodin ja muiden kipulääkkeiden vaikutuksen. Tämän vuoksi asioista perillä olevat lääkärit eivät kirjoita kivun lievittämiseen opioideja silloin, jos potilas käyttää vaikkapa juuri tuota Bupropionia. Kysymys on siis monisyinen, jossa tulee ottaa huomioon myös muut käytössä olevat lääkkeet.
Suomessa on varmaan maailman tiukin lääkekontrolli. Muutaman henkilön ryhmä päättää jossakin yhtäkkiä että tätä lääkettä ei saa määrätä, niin koko Suomen lääkärikunta suurin piirtein sitten toimii tämän ohjeen mukaisesti.
Iäkkäälle äidilleni (88v.) nimenomaan toimisi Panacod hyvin selkäkipuun, mutta tämän sairaan kontrollijärjestelmän takia hänelle tuputetaan sen sijaan buprenorfiinlaastareita, joista taas tulee ikäviä sivuoireita.
Panacodista hänelle ei ole tullut mitään ongelmia, ehkä lievää ummetusta lukuunottamatta joskus.
Mitään väärinkäyttöä hänellä ei ole koskaan ollut. Yksi pakkaus on voinut kestää kuukausia.
Mutta, joo ei. Lääkäri ei suostu määräämään Panacodia, ennemmin Buprea tilalle. Varmaan joku lääkäriviranomainen jossain norsunluutornissaan näin päättänyt, että tämä on fiksumpaa.
Joidenkin muiden lääkkeiden kohdalla on ihan samanlaista pelleilyä.
Katukaupasta saa mitä vaan jos haluaa.
Olen ajatellutkin hankkia äidilleni ne Panacodit katukaupasta kun ei niitä kerta laillisesti saa Suomesta enää.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpina aikoina söin 8 panacodia päivässä enkä silti tullut riippuvaiseksi. Kun kipua aiheuttanut ongelma poistui leikkauksella, lopetin luonnollisesti niiden syömisen. Ilman mitään ongelmia.
Yhdessä Panacod-tabletissa on parasetamolia 500 g, kahdeksassa 4 g. Suositus parasetamolin maksimimäärässä / vrk on 3 g. Olen ollut osana hoitamassa ensiavussa pelkkää parasetamolia 5 g / vrk kipuihinsa ottaneesta potilaasta, häntä hoidettiin parasetamolimyrkytyspotilaana.
Parasetamolin yliannostus voi johtaa maksansiirtoon tai jopa kuolemaan. Yliannostuksen oireet - harmi kyllä tulevat esiin vasta yli 12 tuntia yliannostuksen jälkeen, jolloin jo olisi pitänyt aloittaa vastalääke.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeitä ei saa kaataa vessanpönttöön. Jos et käytä, vie loput apteekkiin.
Jostain syystä juuri Panacodit, bentsot ja unilääkkeet tipahtavat potilailla vessanpönttöön, tai reppu, jossa ne kaikkiovat, varastetaan. Verenpaine- ja kolesterolilääkkeet eivät koskaan päädy vessanpönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei myyty apteekissa Professorin yskänlääkettä pari vk. sitten, kun sisältää kuulemma sitä panacodia. Kolme päivää oli ollut flunssa ja niistä parina viimeisimpänä päivänä olin käyttänyt jämät pullon pohjalta vanhasta prof. yskänlääkkeestä, kun iltaisin yskitti. Luuli, että olin kahdessa pv.:ssä käyttänyt koko pullon, väärin käsitti, enkä itse huomannut selittää, että pelkät jämät pullosta käytin. Niinpä ei myynyt.
Ei se yskänlääke panacodia sisällä, vaan kodeiinia, ja sitäkin hävyttömän pienen määrän.
Silti kodeiinirippuvaiset sitä pyrkivät saamaan, jos eivät Panacodia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacodia voisinkin vielä kokeilla. Eikun en voikaan, koska ei käy tuon verenohennuslääkkeen kanssa.
Selässäni on skolioosi, nikamansiirtymiä ja kulumia. Ei ole suostuttu leikkaamaan.
Selkä kipeytyy seisoessa, imuroidessa ja varsinkin kävellessä. En juuri kävelekään, koska kipulaastarikaan ei ole auttanut. Tramadolia sain, mutta en ole vielä kokeillut, koska se pitää ottaa illalla ja ei kai se enää seuraavana päivänä tehoa. Ei ole kipuja onneksi makuuasennossa.
Sori, vähän OT, mutta onkohan kellään kokemusta, mikä lääke voisi auttaa vai eikö mikään. Lääkäriin on hankala päästä nykyisin.
Miksi tramadoli pitää ottaa illalla? Mulla ainakin lukee reseptissä, että tarvittaessa maksimissaan 3h välein.
Kyllä tramadolin (lyhytvaikutteisen) annosvälin tulee olla 6-8 tuntia (ihan Pharmacan mukaan).
Kela ilmoittelee silloin tällöin lääkäreille, jos ovat tietylle potilaalle määränneet juurikin esim. Panacodia niin paljon, että potilaalla on selkeästi vaikea riippuvuus. Minullekin tuli Kelalta vuosia sitten ilmoitus potilaasta, joka oli käynyt vuoden aikana hakemassa monilta, monilta lääkäreiltä Panacod-reseptejä niin paljon, että vuodessa hän oli hakenut niitä apteekista lähes 10 000 tablettia. Minäkin erehdyin määräämään, kun tuli minun vastaanotolleni vanha kipsi (oliko edes oma?) kädessä ja valitteli kipua. Silloin ei ollut vielä e-reseptejä, joten lääkärit eivät päässeet näkemään kuin omasta toimipisteestä määrätyt reseptit.
Tämä potilas vieroitettiin Pancodista, ja nyt hänelle näyttää kehittyneen riippuvuus toiseen riippuvuutta aiheuttavaan lääkkeeseen: 50 tablettia kuluu parissa kolmessa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se opioidi.
Tarkalleen ottaen kodeiini sekä morfiini ovat opiaatteja. Luonnontuotteita.
Opioidit ovat synteettisiä, kuten Tramal, Oxycontin, Heroiini, jne.
Eikä ole. Opiaattikin on opioidi.
En pidä tästä nykytyylistä että kaikkea kutsutaan opioideiksi. On ollut tapana erotella synteettiset sekä luonnontuotteet. Ihan tarkalleen ottaen kodeiini on oopiumalkaloidi, kuten morfiinikin, erotuksena synteettisistä valmisteista. Oopiumalkaloideja kutsuttiin ennen opiaateiksi.
Raja on puhekielessä ollut aina toki vähän liukuva.
Suurin osa maailman kodeiinista on kuitenkin valmistettu synteettisesti morfiinista, koska kodeiinia on oopiumissa niin häviävän pieni määrä, muistaakseni 4%.
Hienoa että moni vastaajista on saanut Panacodista apua ja ei ole koukuttunut. Mutta me jotka näemme sen isomman potilasmassan, voimme kertoa kymmenistä, sadoista muista, jotka eivät olleet yhtä onnekkaita. Se riippuvuus ei ole mikään pikkujuttu, ja sitä ei voi ennakoida, kenelle se osuu.
Tämänkö takia ei saa särkylääkereseptiä edes leikkauksen jälkeen. Buranasta ja panadolista sain pitkän luennon etten vain jää koukkuun, ja jos ei ilman pärjää, niin osastolle takaisin kivunhoitoon.
Lieneekö briteillä pää erilainen kuin minulla. Ne harvat sairaalassa otetut panacodit eivät vaikuttaneet minun kipuuni mitään, mutta pää tuntui lievästi humalaiselta.
Onko se sitten jotenkin parempi, kun Suomessa noita myydään kaduilla ja koulujen pihoilla. Joskus lääkkeitä apteekkiin palauttaessa mietin, paljonkohan näistä olisi saanut, jos olisi myynyt käyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto , sain aikoinaan 6 kpl reseptillä. Otin yhden , maailma alkoi pyörimään ja mies joutui taluttaan sänkyyn. Loput meni vessasta alas ja lääkärissä aina sanon EI Panacodia.(yllättävän herkästi sitä tarjotaan)
Herkästi?
Olen kärsinyt usesaan kertaan kovista, lyhytaikaisista kivuista ja en ole Buranaa kovempaa ikinä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että moni vastaajista on saanut Panacodista apua ja ei ole koukuttunut. Mutta me jotka näemme sen isomman potilasmassan, voimme kertoa kymmenistä, sadoista muista, jotka eivät olleet yhtä onnekkaita. Se riippuvuus ei ole mikään pikkujuttu, ja sitä ei voi ennakoida, kenelle se osuu.
Joskus 30v sitten sain kovaan yskään nestemäistä yskänlääkettä, panacod puolen litran pullon . Resepti oli kerta myynti, apteekissa sanoivat että jos lisää tarvin, niin lääkärin kautta koska vaati jonkun 'huumereseptin' eli erikoisluvan.
Enpä tarvinnu lisää ja säästin sitä pullon loppua montavuotta varoiksi, jos uusi kova yskä tulee. Sitten laitoin roskiin
Se 'huumeresepti' oli tuolloin sentakia, kun siitä pystyi erottelemaan sen huumeen, jos haluja olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut useammankin lääkeriippuvaisen ja Panacodista heillä on opioidikoukku alkanut.
Psycoactive vault- foorumilla on pitkäy jutut kodeiinista, se on joidenkin suosikkihuume.
Parasetamoli voidaan myös erottaa varsin yksinkertaisesti Panacod-tableteista, jolloin saadaan piikitettävää kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ovat todellakin sadisteja. Leikkauskipuihin saattavat määrätä pelkkää Buranaa...
Itse sain olkapääleikkauksen jälkeen purkin Panacodeja. Pää oli aivan sekaisin, aika epämiellyttävä olotila. Parin päivän jälkeen aloin napsimaan maksimisatsia Buranaa ja sillä pärjäsi.
Vein loput Panacodit apteekkiin vaikka perheen teinit sanoi, että niistä saisi vitosen kappale... nimenomaan siksi ne hävitin.
pitäiskö sulle maksaa maksan siirto hammas vihlonnan takia???