Vanhat hyvät ajat muistava: miksi kaikki on nyt pilalla?
Mistä johtuu, että enää ei julkinen terveydenhuolto toimi, koulussa kumitkin puolitetaan oppilaille ja kirjat 10v vanhoja, ihmisillä oli töitä, työnhaku oli fiksua ja Työvoimatoimistosta sai oikeasti jotain apua eikä sapiskaa, junat vei täsmällisesti ja suht edullisesti paikasta a paikkaan B, myös pienille paikkakunnille. Bussit kulkivat, maaseutu oli elinvoimainen.
Eikä kukaan janhnannut valtion velasta, velkataakasta, ei ollut isoja työttömyyslukuja, asiat hoitui.
Nyt kun rahaa on valtiolla enemmän käytössä ni miksi asiat menee koko ajan vaan huonompaan suuntaan? Ihan koko ajan. Joku 90-luvun lamakin vaikuttaa tarunhohtoiselta hyvinvointiajalta tähän nykyiseen verrattuna. Miten on voitu vaan viimeiset 30 vuotta? EU:ko tähän on syynä vaiko suurten ikäluokkien eläköityminen ja isot eläkkeet? Oikeastaan vtuttaa vähän koko ajan ja sitä vaan odottelee parempia aikoja vaikka tietää että niitä ei tule enää koskaan.
Kommentit (48)
Asunnoissa ei ollut ennen tuuletusventtiileitä joista puskee viileää tai kuumaa ilmaa, ellei ole sopivasti. Samoin rappujen ja liesituulettimen kautta ei yritetty työntää asuntoihin likaista ilmaa tuuletettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sillä välin saksan vihreissä:
https://gruene-xhain.de/wp-content/uploads/2021/09/210806_Hintergleisfl…
On tämä unelma niin kaunista.
Missä muuten on valkoiset heteromiehet?
Yksi taitaa olla tuolla alemmalla oikeanpuoleisella parvekkeella. Mutta mitä ihmettä tuo siili touhuaa?
Valtion ja kuntien tuottava ja säästävä omaisuus on yksityistetyt. Työttömyys jäi kiitokseksi. Muuta ei tarvittu.
Itsekkyys ja itsekeskeisyys on tappanut yhteisöllisyyden ja toisten tukemisen. Kyynärpäätaktiikalla etenee ne kovimmat luut. Ennen jokainen kantoi vastuun itsestään ja pienestä osasta yhteisöstäänkin. Ennen oli mm talkoita, joissa saatiin ja annettiin apua naapurille, nykyään ei kukaan halua enää osallistua mihinkään tollaiseen ja ihmiset jää aika yksin asioidensa kanssa.
Mitä tulee terveydenhuoltoon, työtä tekevien määrä on laskenut samassa linjassa kuin väliportaan pomojen ja asiantuntijoiden määrä on kasvanut. Sinne se raha valuu. Muistellaan vaikka 50-luvun terveysasemia. Niissä oli tasan yksi konttoristi ajanvarauksessa, yksi lääkäri, hoitaja ja ehkä kätilö. He pyörittivät alueen terveydenhuoltoa muutaman ihmisen voimin ja lähettivät isolle kirkolle, jos oli jotain isompaa häikkää. Se systeemi toimi!
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samoja ajatuksia. Tässä Suomen meiningissä on jotain pahasti vialla. Hallitukset vaihtuu mut meno ei muutu. Tavallinen keskituloinen ei pärjää, kun rahaa menee asioihin joihin ennen vanhaan ei mennyt, kuten omasta pussista maksettavat lääkärikulut (työterveys on mulla ja miehellä suppein mahdollinen), lasten terveysvakuutukset ja äitini sekä hoivakotikustannuksia osittain. Lasten harrastukset kans kalliita.
Kun minä olin nuori, niin terveyskeskus pelasi, vanhukset pääsivät kunnalliskoteihin, ja koulu tarjosi vaikka kuinka paljon harrastuksia. Nappulafutiksen maksut ei paljoa olleet, ja musiikkiopistoon oli työläisperheelläkin varaa.
Kyllä se huonontuminen alkoi jo 10 vuotta sitten kun Sipilä aloitti kurjistamisen.
Vierailija kirjoitti:
EU, globalisaatio, äärimmilleen viritetty kapitalismi.
Ennen vanhaan ei kokoomus päässyt koskaan edes hallitukseen. Oli kommareita ja demareita ja kepu silloin vanhoina hyvinä aikoina.
Maat oli protektionistisempia eli joka maa tuotti omat tuotteensa, eikä ollut niin paljon tuontitavaraa. EU mahdollisti vapaan liikkuvuuden tavaroille ja netti ulkomaisen verkkokaupan.
Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times. eli se 70-80-ja 90-luvun alun hyvinvointi loi pullamössö-sukupolvet eli käytännössä X-sukupolven lopun ja milleniaalit, jotka uliseekin nykyään eniten. Me nuoremmat on hyväksytty tilanne ja luodaan parempi maailma, myös teille
Kiinnostaa. Kerro lisää miten luotte parempaa.
Sairaanhoito oli sitä, että sydänkohtauksesta annettiin morfiinia ja katsottiin, miten käy. Nyt pitää joka Lapin perukoilta päästä helikopterilla hyperkiireellisesti pallolaajennukseen. Reunaan hoitona oli kävelykeppi. Nyt on kalliit ja hienot biologiset lääkkeet ja kukaan ei enää rampaudu. Sama kehitys joka taudissa. Onhan se kalliimpaa. Vai haluatko sinä tuon vanhanajan kaikkitietävän kunnanlääkärin hyvän hoidon.
Suurin syy taitaa olla se, että muistellaan aikaa jossa ei olla itse eletty ja kuvitellaan se aivan muuksi kuin mitä se oli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2010-luku on naisille paljon parempi kuin 1950-luku.
Me ei olla enää vuodessa 2010 eikä vuosi 2010 tulee enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy taitaa olla se, että muistellaan aikaa jossa ei olla itse eletty ja kuvitellaan se aivan muuksi kuin mitä se oli.
Aika kultaa muistot.
Jos sinulla ap. olisi takana pitkä eletty elämä, niin tietäisit, ettei Suomen historiassa ole koskaan aikaisemmin kuitenkaan ollut niin hyvin asiat kansalaisen näkökulmasta kuin nykyään.
Paitsi maaseutu. Siellä kyläkoulut, julkinen liikenne ja muut palvelut ovat vähentyneet tramaattisesti, mutta syynä on Suomen rakennemuutos, kun maatalous valtaisesta Suomesta tuli teollisuusvaltio ja ihmiset muuttivat kaupunkiin.
Suomen historia on lyhyt. Vielä 50-luvulla synnyttiin kotona ja vielä 60-luvulle saakka kuoltiin kotiin. Ja edelleen Suomessa on kattava terveyspalvelut ja jokainen pääsee hoitoon, jopa leikkauksiin tai hammaslääkäriin, toisin kuin ennen. Pitäjässä saattoi olla yksi kiertävä lääkäri tai kätilö ja hammashoidosta vastasi vanha naapurin mies.
Suomi oli vielä 60-luvulle saakka kehitysmaa ja nyt 60v se kuuluu maailman sivistyneisiin ja hyvinvoimpiin valtioihin.
Ennen oli kesällä aina aurinkoista ja lämmintä, ruohonleikkuri ja ukin vanha Evinrude lähtivät kertanykäisyllä käyntiin, heinäsirkat sirittivät iloisesti ja Taunuksen autostereoissa soi Kake Randelin ja Matti ja Teppo.
Kaksi sanaa riittää selittämään kaiken: Idänkauppa ja Nokia.
Molemmat ovat mennyttä. Enää ei ole vastaavia rahasampoja, joten iloiset ajat ovat ohi, todennäköisesti lopullisesti. Edessä on vain kurjistumisen kierre tässä henkisesti köyhässä maassa, jossa yrittäminenkin nähdään jonkinlaisena syntinä.
Boomereiden vika, eivät maksaneet eläkemäksujaan ja nyt me muut joudutaan maksamaan ne, siksi palkkaaminen on niin kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervassarien ja niitä peesavien vouhottajien vika.
Demarit rakensi tämänkin maan. Oikeisto sen tuhosi. Nauttikaa hedelmistä.
Demarit paisuttivat kulut tarjoamalla tukia joihin ei ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samoja ajatuksia. Tässä Suomen meiningissä on jotain pahasti vialla. Hallitukset vaihtuu mut meno ei muutu. Tavallinen keskituloinen ei pärjää, kun rahaa menee asioihin joihin ennen vanhaan ei mennyt, kuten omasta pussista maksettavat lääkärikulut (työterveys on mulla ja miehellä suppein mahdollinen), lasten terveysvakuutukset ja äitini sekä hoivakotikustannuksia osittain. Lasten harrastukset kans kalliita.
Kun minä olin nuori, niin terveyskeskus pelasi, vanhukset pääsivät kunnalliskoteihin, ja koulu tarjosi vaikka kuinka paljon harrastuksia. Nappulafutiksen maksut ei paljoa olleet, ja musiikkiopistoon oli työläisperheelläkin varaa.
Kyllä se huonontuminen alkoi jo 10 vuotta sitten kun Sipilä aloitti kurjistamisen.
Ei, vaan palattiin muutama vuosi taaksepäin. Esim. kiky tunnit, nykyisin työaika on 37.5h/vk kun se oli vielä 2010-luvulla 40h viikko.
Samoin vuosiloma on nykyään pitempi. Ennen se oli 4vk, kun nykyän 5vk, nykyän lomat jupksevat jo eka päivästå, kun ennen 1v jälkeen
Samoin arkipyhävapaita tullut lisää
Ja vielä 2010-luvulla sairasloma oli 1-3 palkaton
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut paremmin, enkä todellakaan haluaisi palata mihinkään Kekkoslovakian aikaan. 2000-luvulla elintasoni on pienituloisenakin ollessani ollut huimasti parempi kuin periaatteessa paremmin toimeen tulleessa lapsuudenkodissani. Ihmiset harrastavat ja matkustavat (jos koronaa ei oteta huomioon), ja maailma on täynnä mahdollisuuksia. Ja vaikka lääkäriin joutuu nykyään jonottamaan, ihmiset kuitenkin pääsääntöisesti saavat paljon parempaa hoitoa. 70-luvulla sairauksiin kuoltiin paljon useammin. Kouluissa opettajat ovat päteviä ja usein innostuneita, kun 70- ja 80-luvuilla opettajina oli kaikenlaisia ylioppilaita ja ajastaan jääneitä vanhuksia. Eikä koulukiusaamistakaan enää pidetä asiaankuuluvana.
70-luvulla lääketiede ei ollut niin kehittynyttä kuin nykyään, niin tietenkään ei ollut mahdollista antaa hoitoa jota ei oltu keksittykään...
Kysymys kuuluu, miksi nykyään ei edes lääkärin pääse vaikka kaiken pitäisi olla nopeampaa, tehokkaampaa ja paremmin?
Koulukiusaamista ei hyväksytä, mutta sitä ei myöskään olla saatu karsittua mitenkään, joten mitä se hyväksymättömyys auttaa? Ennenvanhaan pahinta oli se että sinua sanottiin päin naamaa rillipääksi. Nykyään tehdään rankasti nöyryyttävä kiusaamisvideo someen koko maailman katsottavaksi, eikä katoa sieltä ikinä, mut hei jee, sitä ei pidetä asiaankuuluvana.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ennen rahaa ei mennyt suoratoistopalveluihin, vaan katsottiin niitä kahta tai kolmea kanavaa telkkarista. Rahaa ei mennyt myöskään nettiin, eikä uusiin puhelimiin. Eikä oikeastaan juuri muuhunkaan elektroniikkaan.
Rahaa ei tarvinnut myöskään käyttää matkailuun, ei ainakaan ulkomaille. Ja kesällä rahaa säästyi, kun hotellin tai airbnb:n sijasta majoituttiin leirintäalueella telttaan ja teltan päälle viriteltiin pressu, jos oli luvassa sadetta. Autoonkaan rahaa ei mennyt niin paljoa, niissä ei toki ollut edes välttämättä takapenkillä turvavöitä, puhumattakaan mistään airbageista, luistonestoista tai abs- jarruista. Ilmastointi ja ajomukavuuskin puuttui.
Lasten harrastuksiinkaan ei rahaa mennyt, kun ne olivat lapsiporukan keskinäisiä puuhasteluja tai jotain kunnan tarjoamia kerhoja. Ei ollut valmentajaa, treenejä eikä jää- tai jalkapallohallissa olevia vuoroja.
Ruoastakin säästyi kun hevi-osastolla oli sitä mitä sattui sinä vuodenaikana saamaan, eikä lähes sama valikoima 24/7/362. Ruoka oli paljon yksinkertaisempaa ja tukeutui myös osittain oman kasvimaan tuotoksiin. Karkkihylly (ja kahvihylly tai oikeastaan ihan mikä tahansa muukin hylly) oli murto-osan nykyisestä. Ja kun kauppakin meni arkena kiinni kuudelta ja viikonloppuisin vielä aeimmin, niin eihän sitä rahaa ehtinyt edes tuhlaamaan.
Kyllä mä sanon, että harva olisi oikeasti tyytyväisempi siihen ysärin tai kasarin elintasoon, vaikka näennäisesti silloin menikin hyvin. Ei vain tiedetty paremmasta. Toki silloin suunta oli parempaan päin ja tulevaisuuden toivo on nyt melko iso osa ihmisen onnellisuutta.
Kaikki on pilalla, koska minä en ole enää lapsi vaan aikuinen, joka joutuu tekemään aikuisten tylsiä juttuja. Haluan takaisin 90-luvulle ihanaan lapsuuteen.
Demarit rakensi tämänkin maan. Oikeisto sen tuhosi. Nauttikaa hedelmistä.