Mun rahankäyttö on ihan päin persettä
Kohtalotovereita?
Kommentit (7)
No joo. En saa tässä kuussa säästettyä yhtään, kun ostin liikaa turhia tavaroita.
No, joo. Jotain itsetuhoisuutta tää on minun kohdallani. Vuokra, sähköt, kotivakuutus ja puhelinlasku on sellaiset, jotka maksan aina mutta muiden kanssa on niin ja näin. Ihan tyhmyyttäni shoppailen ja saan edes jotain mielihyvää. Nytkin korona-aikana on tuntunut, että kuka edes haluaa elää näin typerässä maailmassa, antaa mennä vaan kaikki retuperälle. Terapia on käyty ja lääkkeitäkin popsittiin jokunen vuosi mutta eipä tää elämä siitä sen paremmaksi muuttunut.
Sama homma täällä. Muu elämä kärsii kun ostan aina kaikilla rahoillani persettä.
Mulla toisin päin ku tienaan myymällä persettä. Eli mun rahankäyttö on lähtöisin perseestä?
Oli jokunen vuosi sitten sama ongelma, kun ostelin milloin mitäkin hauskaa osamaksuilla ja sitten ne laskut vaan kasaantui ja maksaminen pitkittyi useamman vuoden ajalle jatkuvien shoppailujen takia. Sitten kun sain viimeisenkin osamaksulaskun maksettua kokonaan, rupesin urakalla budjetoimaan ja suunnittelemaan rahankäyttöni valmiiksi joka kuukaudelle ja nykyään samaa ongelmaa ei ole. En myöskään tee heräteostoksia ja mietin aina todella pitkään tarvitsenko jotain tiettyä asiaa juuri nyt vai säästänkö mieluummin pari kuukautta ettei tarvitse loppukuusta kituuttaa menemään taskunpohjalta löytyvillä kolikoilla. Jos tiedän että on jotain rahakasta menoa vaikka kavereiden kanssa tulossa, laitan siihen valmiiksi tietyn summan sivuun ja karsin sitten muualta jos tulee tarvis. Helpottaa elämää kummasti kun laskee vaikka ihan paperille tai johonkin exceliin mihin sitä rahaa menee ja siitä lähtee pohtimaan mikä on akuuttia ja mikä ei. Pidän myös kirjaa eri säästötavoitteistani ja laitan joka kuukausi heti tilipäivänä jonkin tietyn summan käteisenä sivuun niitä varten. Itselle on helpompaa hahmottaa rahankäyttöä kun raha on käteisenä naamani edessä eikä vain numerona tietokoneella selaimessa.
Joo. Aina ollut. Nytkin laskuja maksamati, vuokra myöhässä. Joudun varmaan maksamaan vuokrasta vain osan koska jos maksan sen kokonaan, loppukuun budjetti on tässä vaiheessa n. 80€.
Elän jatkuvasti yli varojeni. Velat ei kyllä sinänsä kasva mutta kuukauden loppupuolisko on aina hirveetä kituuttamista.