Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuvat työttömät: ”Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa”

Vierailija
11.09.2021 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html

TALOUSSANOMAT kertoi äskettäin, miltä suomalainen työttömyys näyttää ja pyysi samalla yhteydenottoja työttömiltä ja heidän näkemyksiään tilanteesta. Heidän vastauksensa paljastavat, että paitsi työelämässä ja järjestelmissä myös asenteissa on paljon parantamisen varaa.

Moni kertoo kunnioituksen puutteesta ja siitä, että hakemuksiin ei vastata. Työttömyydestä tehdään helposti työttömän ”vika”, mikä kiusaa työttömiä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu, kun edes tässä työvoimapulassa ei pääse töihin?

Erikoiselta.

T. Akateeminen, 20v työkikemusta, josta 15v ajan päällikkö/johtajana, erikoisosaamista on.

Varmaan olen liian vanha. Vaikka olen alle 50.

Vierailija
42/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paakkala sai töitä kun sanoi, että voi työskennellä ilmaiseksi. Ei se ilmeisesti loppuikää ilmaiseksi töitä tehnyt mutta sai sillä tavalla jalan oven väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitkäaikais työttömien on turha odotella soittoja ja työpaikkojen tarjontaa.

Kuka työnantaja huolisi töihin vuosia työttömänän olleen ihmisen, jonka ammatti taitokin on jo vanhentunut.

Ja joka ei työttömyysaikana ole ollut aktiivinen eikä käynyt mitään työllisyyttä edistävää kurssia, eikä ollut edes määräaikaissa työsuhteissa.

Pääsääntöisesti pyritään työllistämään niitä, jotka ovat vasta jääneet työttömiksi, ettei heidän työttömyytensä pitenisi eikä heistä tulisi kroonisesti työttömiä.

He myös työllistyvät paremmin mitä erilaisempiin töihin, koska työttömyys aika on lyhyt, ja heillä on jo kaikki valmiudet oppia tehtävät nopeasti ja sopeutua erilaisiin työyhteisöihin.

Lopulta se on aina niin, että kaikki on kiinni yksilöllistä itsestään, ei aina voi syyttää yhteiskuntaa tai jotain muita siitä, että just minä, en just nyt pääsekään töihin.

Helppo sinun on sanoa, kun olet syntynyt hyväosaiseksi ja lahjakkaaksi. Yksilö ei voi valita niitä ominaisuuksia, joita saa syntyessään. Itselläni ei onnistunut edes ajokortin ajaminen hahmotushäiriön takia. Empatiakyvyttömyydellä syrjäytyneet ajetaan vain entistä syrjäytyneemmiksi.

Ammattitaidosta 99,5% on minusta kyllä itse kovalla työllä hankittua asiantuntemusta ja loput ehkä sitä lahjakkuutta.

Vierailija
44/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoiselta.

T. Akateeminen, 20v työkikemusta, josta 15v ajan päällikkö/johtajana, erikoisosaamista on.

Siirretiinkö sut sivuun vai irtisanouduitko?

Vierailija
45/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoiselta.

Johtoryhmä potkaistiin ulos kun toimari vaihtui. Tämä on yllättävän yleistä. Toki siitä saa mukaansa ”lohdutuspaketin” mutta eipä se auta, kun sillä samalla sekunnilla koko CV nollautui, siis olet vaan ”laiska osaamaton työtön”, näinhän sitä useimmat ajattelee.

Vierailija
46/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin palkataan nuoria pomojen sukulaisia tai suosikkeja. Vaikka millä kokemuksella. Suosittelijat.

Ihnetyttää mm ylen uuden kirjeenvaihtajan alle 1v kokemus, komennus usaan...

Phumattakaan siitä HSL:n johtajasta, joka into pinkeenä uudistaa toimivaa matkakorttisysteemiä mobiiliin, jolloin mm. vanhukset ja mobiilimattomat ovat ihmeissään, miten pääsevät liikkumaan, kun julkisilla.

En minäkään halua lippuja mobiilin vaikka käytän älypuhelinta. En halua täyttää puhelinta sovelluksilla.

Ja turistit. Tuskin hekään! Kuka haluaa jossain Slovakiassa päästä metroon vain sovelluksella?

Aika monessa maassa matkustettu, ja lippuja sovelluksissa käytetty. Suomi on takapajula tämänkin suhteen, eikä varmasti tule olemaan ongelma turisteille. He ovat jo lentäneet suomeen boarding pass kännykässä. Ajattelitko että seuraavat 100 vuotta vaan mennään kalliilla paperilippu systeemillä pelkästään? Maailma muuttuu ja seuraavat vanhukset ovat syntyneet kännykkä kädessä.

Vierailija
47/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joutunut irtisanomaan hr-päällikkön roolissa useita tosi osaavia ihmisiä, johtajia, päälliköitä, kun pörssiyritys jossa työskentelin, halusi aina loppuvuodesra hilata osalekurssia ylös (ja sitä varten sitten laitettiin YT pystyyn).

Pienen pieni osa irtisanotuista kovan tasoon osaajista työllistyi liki heti, jos oli suhteita. Ne kellä ei ollut, työllistyminen kesti pitkään ja paljon huonompiin hommiin. Ja sit tietty osa ei enää saanut töitä ollenkaan, ja oikeasti, heidän osaamisessaan, ahkeruudessaan ja motivaatiossa ei ollut mitään vikaa. He olivat vaan jo ehtineet täyttää 50.

Vierailija
48/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutteko todella kotona odottamassa puhelua tai viestiä?

Ei ihme ettette työllisty. En ole koskaan kuullut että työkkärillä olisi aikaa selata työpaikkoja hakijan puolesta, outo kuvitelma??

Itse selaisin hakukoneet päivittäin, ilmoittautuisin 3-4 rekryfirmaan. Linkedin tietty aktivisena samoin kuin muu some

Töitä on, tekijöitä ei. Esimerkkinä vaikka ulkomailta muuttamut vävyni jolla on 2 työtä ja kolmantena tekee keikkoja. Ei fansypansyä mutta elättää perheensä

Kyllä se ennen oli. Työpaikat ilmoitettiin työkkäriin ja taisivatpa välittää porukkaa Ruotsiin ja Norjaankin.

Vierailija
49/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoiman siirtyvyys tarkoittaa Suomessa sitä, että siirrytään työpaikasta toiseen. Siis töissä olevat siirtyvät.

Työttömänä olevia ei kukaan palkkaa, koska ovat... no, työttömiä. On rasismia, ikärasismia, ja työttömyysrasismia.

Jos verrataan saman työkokemuksen ja ammattitaidon omaavia, ei työllistymismahdollisuuksissa ole eroja. Mutta totta kai kansakoulupohjalta työpaikkaa hakeva työtön on vähemmän haluttu kuin henkilö, jolla on alalta tuoretta työkokemusta ja ammattiin soveltuva koulutus.

Nyt työttömänä olevan kannattaa parantaa kilpailuasemiaan työmarkkinoilla hankkimalla koulutusta. Näin eräs tuttunikin teki ja parin vuoden tauon (ja jokusen työttömänä lähetetyn työhakemuksen) jälkeen pääsi taas vakituisiin töihin.

Ja nyt sinä kuvittelet, että koulutus on avain onneen, koska tuttukin jokusen työhakemuksen jälkeen pääsi vakituisiin töihin. Lähihoitajaksiko? Meitä on paljon, jotka olemme hankkineet koulutusta, lähettäneet satoja hakemuksia ja ainoat haastattelukutsut ovat tulleet niihin julkisiin paikkoihin, joihin olemme olleet pätevimpiä hakijoita ja siksi on ollut oikeastaan pakko haastatella.

Onhan se aivan totta, että työttömänä ollessa on parempi opiskella tai edes harrastaa jotain sellaista, että parantaa työllistymismahdollisuuksia. Ei se kuitenkaan mikään ihmetemppu ole. Jostakin kumman syystä 27-vuotiaalla  juristinplantulla on paljon paremmat työllistymismahdollisuudet kuin 57-vuotiaalla vastavalmistuneella, jolla on pitkä työkokemus jollakin muulla alalla ja joka menetyi opinnoissaan paremmin.

Vierailija
50/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitkäaikais työttömien on turha odotella soittoja ja työpaikkojen tarjontaa.

Kuka työnantaja huolisi töihin vuosia työttömänän olleen ihmisen, jonka ammatti taitokin on jo vanhentunut.

Ja joka ei työttömyysaikana ole ollut aktiivinen eikä käynyt mitään työllisyyttä edistävää kurssia, eikä ollut edes määräaikaissa työsuhteissa.

Pääsääntöisesti pyritään työllistämään niitä, jotka ovat vasta jääneet työttömiksi, ettei heidän työttömyytensä pitenisi eikä heistä tulisi kroonisesti työttömiä.

He myös työllistyvät paremmin mitä erilaisempiin töihin, koska työttömyys aika on lyhyt, ja heillä on jo kaikki valmiudet oppia tehtävät nopeasti ja sopeutua erilaisiin työyhteisöihin.

Lopulta se on aina niin, että kaikki on kiinni yksilöllistä itsestään, ei aina voi syyttää yhteiskuntaa tai jotain muita siitä, että just minä, en just nyt pääsekään töihin.

Helppo sinun on sanoa, kun olet syntynyt hyväosaiseksi ja lahjakkaaksi. Yksilö ei voi valita niitä ominaisuuksia, joita saa syntyessään. Itselläni ei onnistunut edes ajokortin ajaminen hahmotushäiriön takia. Empatiakyvyttömyydellä syrjäytyneet ajetaan vain entistä syrjäytyneemmiksi.

Raksalle roskiksia tyhjentämään. Vai eikö kelpaa?

Siellä olen nähnyt kyllä kaikenlaista vähemmän välkkyä tekemässä ko. hommia. Toki ihan "normaaleja" myös.

Vierailija
51/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoiselta.

Johtoryhmä potkaistiin ulos kun toimari vaihtui. Tämä on yllättävän yleistä. Toki siitä saa mukaansa ”lohdutuspaketin” mutta eipä se auta, kun sillä samalla sekunnilla koko CV nollautui, siis olet vaan ”laiska osaamaton työtön”, näinhän sitä useimmat ajattelee.

Tämä on ihan normaali käytäntö, uusi toimari ei pysty muuttamaan yrityskulttuuria, ellei muutama johtohahmo mene vaihtoon. Luulisi että akateemisena tietäisit tämän, koska se on ihan osa business kirjallisuuttakin. Minä en ole koskaan ottanut ylemmystä hienoille titteleille, töitä on enemmän pelkällä asiantuntija tasolla. 

Vierailija
52/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme ettette työllisty. En ole koskaan kuullut että työkkärillä olisi aikaa selata työpaikkoja hakijan puolesta, outo kuvitelma??

Itse selaisin hakukoneet päivittäin, ilmoittautuisin 3-4 rekryfirmaan. Linkedin tietty aktivisena samoin kuin muu some

Töitä on, tekijöitä ei. Esimerkkinä vaikka ulkomailta muuttamut vävyni jolla on 2 työtä ja kolmantena tekee keikkoja. Ei fansypansyä mutta elättää perheensä

Kyllä se ennen oli. Työpaikat ilmoitettiin työkkäriin ja taisivatpa välittää porukkaa Ruotsiin ja Norjaankin.

Kaikki työpaikat pitää ilmoittaa työkkäriin nykyäänkin.

Mutta itse pitää kahlata mollin, monsterin, duunitorin yms sivut päivittäin. Tai lähettää mieluisiin firmoihin avoimia hakemuksia

En ole koskaan kuullut että kenellekään olisi työkkäristä tarjottu töitä ja vielä saaneet sen. Rekryfirmat on ihan eri juttu ja toimii oikeasti

Vierailija
53/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yksilöstä kiinni. Suomesta on hirveet määrät siirretty töitä halpatyömaihin. 

Koska Suomessa sillä palkalla ei kukaan pysty ilman yhteiskunnan tukiaisia elämään, eikä edes työttömiä saa noihin töihin palkattua.

Eläimen hommiin pääsee aina, esim. provikkamyyntiin.

Ai eläimen hommiin? Siellä provikkamyynnissähän ne kovimmat tilit tehdään jos myyntihommia vertaillaan.

Vierailija
54/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoiselta.

Tämä on ihan normaali käytäntö, uusi toimari ei pysty muuttamaan yrityskulttuuria, ellei muutama johtohahmo mene vaihtoon. Luulisi että akateemisena tietäisit tämän, koska se on ihan osa business kirjallisuuttakin. Minä en ole koskaan ottanut ylemmystä hienoille titteleille, töitä on enemmän pelkällä asiantuntija tasolla. 

En minä tätä ihmetteleän, höpsö. Enköhän tässä 20v aikana ole asiasta tullut tietoiseksi. Luuletko olevasi nokkela?

Sitä sen sijaan ihmettelen että ei tule mitään viestiä, siis esim kiitos hakemuksesta, ei tule mitään soitto haastattelun jälkeen jne jne.

Paras oli pari vko sitten: firma etsi toimaria ja yhteystietojen kyselyä varten oli nykytoimarin puh.nro, rekryvastaavan puh.nro ja sähköposti.

MIHINKÄÄN ei vastattu. Ei puheluihin, ei tekstiviestiin, ei sähköpostiin. Vaikka numerot oli annettu hakuilmoituksessa.

Ei tosiaankaan ollut tällaista esim 10v sitten. Työnantajat toimi aivan toisin.

Vierailija
55/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo työnantajat ei viitsi edes vastata puheluihin, jotka siis on tehty siihen numeroon joka ilmoituksessa annettiin lisätietojen kysymistä varten, ja siihen kellonaikaan, joka ilmoituksessa oli annettu tietojen kysymistä varten

Ja TIETENKÄÄN ei sit soiteta takaisin vaikka on nähty varmasti että on tullut soittoja.

Nykypäivän puhelukulttuuri on vastenmielinen. Ennen oli kunnia-asia aina soittaa takaisin jos joku oli soittanut etkä voinut vastata.

Vierailija
56/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelman juurisyy on tässä: (ja olen siis se kokenut HR-päällikkö)

Rekrytoijat on nuoria, somevöyhötystä harrastavia nuoria (usein naisia), jotka kokemattomuuttaan mallintavat maailmaa oman itsensä kautta. Eli vain se heidän some-hype on tärkeää - ja siksi sitä pitää olla niilläkin ketä kutsutaan haastatteluun. Vain pintaliito on tärkeää, imago on tärkeää, cvn visuaalinen asettelu on tärkeää. Somessa itsestään kohkaavat narsistit on siis parhaita kandidaatteja.

Olen itse sen verran vanha että aikanaan opin rekrytoimaan OSAAMISEN pohjalta ja sillä ei ollut mitään väliä oliko se hakija intro- vai ekstrovertti, vanha vai nuori, mies vai nainen.

Vierailija
57/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain justiin postista työkkäristä selvityspyynnön, olenko ottanut yhteyttä/miksi en ole ottanut/sainko työpaikan vai en johonkin työpaikkaan. En ole saanut kyseistä työtarjousta, eli karenssia pukkaa. Ne ikinä usko, etten ole postissa saanut sitä työtarjousta.

Miksi sinä hölmö laitoit postin lähetysmuodoksi? Olisit valinnut sähköpostin tai vaikka tekstiviestin, ja itse kirjautunut vähintään kerran viikossa sinne tarkistamaan "työtarjouksia".

Miksi joku väittää, että työkkäri ei "selaa työpaikkoja"? Kyllä niitä kehotuksia hakea työpaikkoja joillekin tulee, mutta ei kaikille. Se oli joskus 1985, kun minulle tuli työnvälityksestä sellainen oikea työtarjous, että ei muuta kuin mennä töihin. Sen jälkeen tuli muutama, jotka eivät johtaneet mihinkään, mutta nykyiseen työhön päädyin työkkärin tarjouksen perusteella, kun silloin valittu lähti yllättäen pois ja niinpä minä työttömänä olin valmis aloittamaan vaikka heti, palkkatuella.

Vierailija
58/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse pitää kahlata mollin, monsterin, duunitorin yms sivut päivittäin. Tai lähettää mieluisiin firmoihin avoimia hakemuksia

En ole koskaan kuullut että kenellekään olisi työkkäristä tarjottu töitä ja vielä saaneet sen. Rekryfirmat on ihan eri juttu ja toimii oikeasti

Minä tiedän kaksi, jotka ovat sitä kautta saaneet vakituisen työpaikan pian valmistumisen jälkeen. Lieneekö sattumaa, että molemmat ovat sähköasentajia.

Vierailija
59/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä kuviota miettii syvemmin, niin tämä maa toimisi paremmin jos naiset olisivat kotona, jolloin työpaikkoja vapautuisi miehille.

Naiset hoitaisivat kodin ja lapset, jolloin syntyvyys nousisi ja työvoimaa olisi tulevaisuudeksi tarjolla.

Miehet taas kantaisivat palkkapussin kotiin vaimolle ja suurimmalle osalle miehiä olisi töitä tarjolla, jolloin useampi perheyksikkö voisi paljon paremmin ja tasaisemmin kun ei olisi jatkuvaa pelkoa siitä riittääkö rahat.

Lapset pystyisivät keskittymään kouluun ja opiskeluun, ja heillä olisi parempi olla kun vanhemmat voisivat paljon rauhallisemmin kun tulevaisuus ei olisi niin epävarma.

Töitä on tarjolla enemmän kuin kukaan ehtii ja jaksaa tehdä, mieshakijat loistavat poissaolollaan. Tervetuloa remmiin, myös hoitajien puolesta. Ei selityksiä.

Laitoshuoltaja

eli suomeksi sanottuna siivooja

Vuodeosastolla 60% ajasta vie osastokeittiö, siksi ei siivooja. Odotan miesten ryntäystä noille  pula-aloille, jäisin mielelläni kotiin. Ehkä seuraavalla kerralla.

Vierailija
60/63 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ennen toimi siten, että ab tiili oy ilmoitti toimistolle, että tarvittaisiin 10 lapiomiestä ja virkailija kävi läpi kortiston ja ilmoitti sopivan nuorille armeijan käyneille miehille, että käykääs firman konttorilla näyttäytymässä, jos vaikka paikan saisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme