Lääkäri vastaa hetken
kysymyksiin. Huomaathan, että kovin tarkkoja taudinmäärityksiä ei näkemättä potilasta pysty tekemään (joskaan ei aina silloinkaan ilman konetutkimuksia).
Kommentit (71)
Kiitos tästä kysymyksestä!
Olen tätä pohtinut jonkin verran. Tiedän, että on pakko suostua, enkä kehtaa kieltäytyä, mutta perussairauteni vuoksi pelkäisin kuolevani, jos sairastuisin. Pelkäisin, etten näkisi lapsiani enää.
Mutta vastaus on: kyllä hoitaisin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:27"]
Jos ebola leviää suomeen, suostutko hoitamaan sitä sairastavia potilaita?
[/quote]
Mekkoja ei näy ei kuulu. 8pv myöhässä. Raskaana ei pitäisi ainakaan olla. Testi kolme päivää sitten negatiivinen. Eihän sitä tiedä koskaan jos ehkäisy (kondomi) pettää. Mikään mainitsemistasi syistä ei pidä kohdallani paikkaansa. Hmm.. vaihdevuosistakaan ei pitäisi olla kyse, olen 22v. Mitähähän tämä voisi olla..
Lymfooman sairastanut kysyy: Voiko imusolmuke (jossa ollut pahanlaatuisia soluja) reagoida normaalisti tulehduksiin tms. kun tauti toistaiseksi pysynyt remissiossa?
osaatko sanoa mikä mulla vois olla?
kuseminen sattu tosi paljo joku aika sitte, kesti n. kuukauden. ei siis kirvelly kustessa mut tuntu ku siel putkes ois ollu joku terävä lasinpalanen tms joka ei halunnu tulla ulos . lisäks oli IHAN koko ajan kauhee hätä ja ku vessaan meni nii tuli ehkä teelusikka. vähintään tunnin välein tuli samallainen kipu ku sillo jos on rakko suunilleen halkeemispisteessä (tiiätte varmaan sen tunteen ku joskus on nii kova kusihätä et rupee jo sattumaan). se kusihätä tuli myös tosi yllättäen, esim. kerran olin olkkarissa kattomassa telkkaria ja tuli hätä, nousin saman tien ylös ja juoksin vessaan mut en ehtiny saada ees housuja kokonaan alas ku alko jo kusi valumaan reittä pitkin.... ei ollu todellakaan hauskaa, häiritsi jo muuta elämää. olin jo menossa lääkäriin mut loppu iha yhtäkkii nii jätin menemättä.
vähän tän jälkeen on on alkanu seksi sattumaan :/ n. 5cm siit pillun suuaukolta on tosi kipee kohta, sama kohta oli kipeenä sillo ku kuseminenki sattu. olin kuukauden ilman seksii (jos ois ollu hiertymä tms) mut ei auttanu. gynelle meen kuha saan ajan mut osaisitko nyt sanoo mikä vois olla ja oisko jotai kotikonsteja tän vaivan selättämiseen? kipu on siis niin kova et silmistä valuu vettä ja se kohta mikä on kipee on n.2cm kokonen.
- elli
Miksi mun täytyy saada joka ilta laitettua jalat kohilleen? Ihan täytyy monta tyynyä kasata päällekäin ja sitte jalat siihen päälle. Tuntuu. Että veri ei kierrä jaloissa
Mulla on aina ollut jotain häikkää lonkassa. Se on jotenkin hieman "lonksunut" vai miten nyt kuvailisin, jo lapsesta saakka. Nyt olen 30 v (ja nainen). Välillä tuntuu väärissä asennoissa, että se menaa mennä sijoiltaan. Ei ole kuitenkaan mennyt vielä.
Muutkin nivelet naksuu ja nyrjähtelee (johtuisko ylitaipuvuudesta), mutta eipä niille ole koskaan lääkärissä tehty mitään, muuta kun väännetty leuat kahdesti paikoilleen... Teininä kerran vihjailtiin, että polveen on mahdollista tehdä kiristysleikkaus. Kannattaako mun jossain vaiheessa mennä lääkäriin valittamaan nivelvaivoistani, vai ootanko vaan kunnes lonkka menee paikoiltaan? Voiko näille tehdä mitään? Liikuntaa suosittelivat polveen ja liikkumattomuutta leukaan.
Kuullostaa oudolta. Tapanani on kertoa potilalle, mitä näen ja mikä sen merkitys sillä hetkellä on.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:30"]
Jos gyne näkee vastaanotolla, että kohdunkaulassa "kasvaa jotain", eikö hän muka saa sanoa siitä potilaalle, jos käynnin syy on muu kuin perustarkastus? Näin luin kerran tältä palstalta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:33"]Kiitos tästä kysymyksestä!
Olen tätä pohtinut jonkin verran. Tiedän, että on pakko suostua, enkä kehtaa kieltäytyä, mutta perussairauteni vuoksi pelkäisin kuolevani, jos sairastuisin. Pelkäisin, etten näkisi lapsiani enää.
Mutta vastaus on: kyllä hoitaisin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:27"]
Jos ebola leviää suomeen, suostutko hoitamaan sitä sairastavia potilaita?
[/quote]
[/quote]
:) saako kysyä mikä on perussairautesi?
Näytäpä neuvolan terkalle seuraavan kerran!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:30"]
Mistähän johtuu että 1v pojallani on melkein keskellä kieltä pyöreän muotoinen "kuoppa" tai oikeastaan paremmin painauma? Näkyy tummempana kuin muu kieli, johtuisiko että juo tuttipullosta niin osuu varmaan siihen kohtaan? Ei ole kipeä, eikä tunnu mitään pattia tms.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:26"]
Tuskin kaikki lääkärit näin väittävät. Ihminen on kokonaisuus, monet asiat vaikuttavat akneen ja vielä eri asiat eri ihmisillä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:17"]
Miksi lääkärit väittää valheellisesti ettei ruokavaliolla/suoliston kunnolla ole vaikutusta akneen vaan akne johtuu hormoneista? Eikö teidän koulutuksessa kerrota että tulehtunut/huonossa kunnossa oleva suolisto vaikuttaa hormonitoimintaan?
[/quote]
[/quote]
No miksi niitä syitä ei pyritä edes selvittämään? Määrätään vain suoraa monen kuukauden antibioottikuurit potilaan taustoja ja terveystilannetta sen kummemmin selvittämättä. Onko tämä se käypähoitosuositus jonka mukaan määrätään vain suoraa lääkkeitä?
En tiedä yhtäkään aknesta kärsivää (ja asiaan olen perehtynyt aika kiitettävästi) jolle lääkäri olisi määrännyt vatsalaukuntähystystä, ravintoaineiden puutostila kokeita, tai mitään muutakaan testejä joilla pyrittäisi selvittämään aknen syytä.
Se asia ei näin vain mene. Ei kunnallisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:31"]Muistutan taas näistä kahdesta asiasta:
1) Palstalla kuka tahansa voi väittää olevansa lääkäri, jurristi, psykologi, poliisi tai vaikkapa Suomen varakuningas. Oikeasti me kaikki olemme vain anonyymejä.
2) Kun aloittaja ei käytä rekisteröityä nimimerkkiä niin kuka tahansa voi vastata hänen puolestaan. Mikään ei estä kiusantekijää antamasta vääriä tai jopa vaarallisia neuvoja aloittajan nimissä hänen jo poistuttua palstalta.
Palstalla saadut neuvot ovat juuri sen arvoisia kuin mitä niistä maksoitte eli tässä tapauksessa arvo on 0 euroa. Jos haluatte tietoa tärkeistä asioista niin älkää kysykö neuvoa provoilusta tunnetulla anonyymipalstalla. Ainoa tapa tehdä vastauksista uskottavia on se, että niissä olisi linkit palstan ulkopuolella sijaitseviin uskottaviin tietolähteisiin joista oikeellisuuden voisi tarkistaa. Vaan sellaistahan ette tietenkään näissy kysy-jurristi-vastaa - ketjuissa näe.
t. Turun Arkkiherttua
[/quote]no shit Sherlock daaaaaa-az?????
Diabetes.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:33"]Kiitos tästä kysymyksestä! Olen tätä pohtinut jonkin verran. Tiedän, että on pakko suostua, enkä kehtaa kieltäytyä, mutta perussairauteni vuoksi pelkäisin kuolevani, jos sairastuisin. Pelkäisin, etten näkisi lapsiani enää. Mutta vastaus on: kyllä hoitaisin. [quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:27"] Jos ebola leviää suomeen, suostutko hoitamaan sitä sairastavia potilaita? [/quote] [/quote] :) saako kysyä mikä on perussairautesi?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:31"]Muistutan taas näistä kahdesta asiasta: 1) Palstalla kuka tahansa voi väittää olevansa lääkäri, jurristi, psykologi, poliisi tai vaikkapa Suomen varakuningas. Oikeasti me kaikki olemme vain anonyymejä. 2) Kun aloittaja ei käytä rekisteröityä nimimerkkiä niin kuka tahansa voi vastata hänen puolestaan. Mikään ei estä kiusantekijää antamasta vääriä tai jopa vaarallisia neuvoja aloittajan nimissä hänen jo poistuttua palstalta. Palstalla saadut neuvot ovat juuri sen arvoisia kuin mitä niistä maksoitte eli tässä tapauksessa arvo on 0 euroa. Jos haluatte tietoa tärkeistä asioista niin älkää kysykö neuvoa provoilusta tunnetulla anonyymipalstalla. Ainoa tapa tehdä vastauksista uskottavia on se, että niissä olisi linkit palstan ulkopuolella sijaitseviin uskottaviin tietolähteisiin joista oikeellisuuden voisi tarkistaa. Vaan sellaistahan ette tietenkään näissy kysy-jurristi-vastaa - ketjuissa näe. t. Turun Arkkiherttua [/quote]no shit Sherlock daaaaaa-az?????
[/quote]
Provon ja lääkärinä esiintyvän mielestä tästä ei tietenkään pitäisi muistuttaa. Vaan kun palstalla oikeasti on myös herkkäuskoisia ja omien tai lastensa sairauksien vuoksi epätoivoisia, joille sitten joku anonyymipuoskari tarjoilee "tietoa" ikävin seurauksin.
Käy näyttämässä sairaanhoitajalle/ terveydenhoitajalle. Jos kanta on ihan ohut, niin senkun saksit pois.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:28"]
Mulla on kaulassa tuollainen tyhmä vaalenruskea pallomainen irrallaan oleva luomi ja siihen jää hiukset aika usein kiinni. Ja todella ärsyttävää ja tuskallista yrittää repiä jotain hiusta irti siitä ilman peiliä jossain keskellä kauppaa yms. Voiko sen luomen vaan repäistä irti? (ei varmaan koske sen enempää kuin silloinkaan kun hiukset vetää inhasti sitä)
[/quote]
Vaikea sano tutkimatta tarkemmin. Muutamia syitä on esim. levottomat jalat, laskimoiden vajaatoiminta (suonikohjut) selkäperäinen ongelma. Haittaako elämääsi?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:34"]
Miksi mun täytyy saada joka ilta laitettua jalat kohilleen? Ihan täytyy monta tyynyä kasata päällekäin ja sitte jalat siihen päälle. Tuntuu. Että veri ei kierrä jaloissa
[/quote]
Millä todennäköisyydellä sairastun osteoporoosiin jossain vaiheessa elämää jos lopetin maitotuotteiden syömisen kokonaan ala-asteen alussa, enkä juonut maitoa, tai syönyt mitään maitotuotteita saati syönyt kalkkitabletteja kuin vasta 25-vuotiaasta alkaen? Ja minkä ikäisenä todennäköisesti sairastun? Vaihdevuosi-iässä vai jo aiemmin? Toisataiseksi ei ole ollut koskaan yhtään murtumaa ja olen nyt 30.
Muistutan taas näistä kahdesta asiasta:
1) Palstalla kuka tahansa voi väittää olevansa lääkäri, jurristi, psykologi, poliisi tai vaikkapa Suomen varakuningas. Oikeasti me kaikki olemme vain anonyymejä.
2) Kun aloittaja ei käytä rekisteröityä nimimerkkiä niin kuka tahansa voi vastata hänen puolestaan. Mikään ei estä kiusantekijää antamasta vääriä tai jopa vaarallisia neuvoja aloittajan nimissä hänen jo poistuttua palstalta.
Palstalla saadut neuvot ovat juuri sen arvoisia kuin mitä niistä maksoitte eli tässä tapauksessa arvo on 0 euroa. Jos haluatte tietoa tärkeistä asioista niin älkää kysykö neuvoa provoilusta tunnetulla anonyymipalstalla. Ainoa tapa tehdä vastauksista uskottavia on se, että niissä olisi linkit palstan ulkopuolella sijaitseviin uskottaviin tietolähteisiin joista oikeellisuuden voisi tarkistaa. Vaan sellaistahan ette tietenkään näissy kysy-jurristi-vastaa - ketjuissa näe.
t. Turun Arkkiherttua