Kaverista tuli yksi maanvaiva sen jälkeen kun jäi tuli irtisanotuksi
Mulla on yksi ystävä, kenen kanssa olen silloin tällöin tekemisissä. Ehkä noin kerran, pari kuussa soitellaan ja kerran kuussa tavataan. Viestitellään useammin. Noin puoli vuotta sitten tuo ystävä joutui mm. koronan takia lomautetuksi ja sitten irtisanotuksi. On sellaisella alalla, että todella vaikea löytää töitä etenkin päälle nelikymppisenä. Onneksi hänellä kuitenkin hyvä taloudellinen tilanne, paljon mm perittyä omaisuutta, velaton asunto, velaton auto jne.
Tuon ystävän seuran tarve töiden menetyksen jälkeen on ihan valtava. Näemmä hänelle entiset työkaverit olivat olleet pääasiallinen sosiaalinen ryhmä, mutta eivät olleet siis vapaalla tekemisissä. En usko, että hänellä on paljon muita ystäviä minun lisäksi, ehkä enemmänkin tuttuja. Tuo ystävä pommittaa minua jatkuvasti erilaisilla tapaamisidoilla ja ehdotuksilla ja sitten pahoittaa mielensä kun joudun kieltäytymään. Mulla on henkisesti raskas työ, teen jatkuvasti ylityötunteja, muitakin ihmissuhteita ja velvollisuuksia, on omat harrastukset jne, joten en voi tavata häntä sillä frekvenssillä mitä hän nyt toivoisi.
Sitten hän olisi koko ajan soittelemassa milloin mistäkin ja haluaisi jutella vähintäänkin tunnin, käytännössä useamman tunnin puheluita. Laittaa viestiä kun olen töissä, että koska pääset kotiin, soita kun oot kotona, mulla on jännä juttu kerrottavana, en voi kirjoittaa sitä viestillä. Sitten se kerrottava juttu on tyyliin että mitä uutuustuotteita ostin Citymarketista. Jos vastaan tällaiseen viestiin, että tänään en jaksa puhua puhelimessa koska on ollut niin rankka päivä, jutellaan joku toinen kerta, vastaukseksi tulee piilosyyllistäviä viestejä tai linkki naistelehden artikkeliin, joka kertoo stressin ja kiireen yhteydestä sydän-ja verisuonitauteihin!
Kommentit (15)
Mä en ymmärrä, miksi ystäviä täytyy pommittaa viesteillä, etenkään työaikana. Eihän se ystävä töissä voi vastailla.
Kokeile jotain näistä:
- sanot suoraan. Kerrot, että sinulla on vaativa työ, ja tarvitset iltaisin ja viikonloppuisin aikaa olla rauhassa ja palautua, käytät aikaa myös harrastuksiin, kotitöihin, muihin kaverisuhteisiin, sukulaisiin, perheeseen, kotitöihin ja yksinoloon. Muistuta, että silloin kun hän oli töissä, niin ei hänelläkään ollut aikaa pitää koko ajan yhteyttä.
- jätät vastaamatta jokaiseen soittoon, tai vastaat viestiin että ”tänään ei ehdi, soitellaan joku toinen päivä”, ja otat yhteyttä muutaman päivän päästä. Jos jätät vastaamatta, niin sanot toisella kerralla, että ”on iltaisin niin paljon tekemistä ettei millään ehdi kaikkea”. Viesteihin voi alkaa vastata pidemmällä viiveellä ja lyhyemmin. Muista mainita välillä kiireistäsi.
- kerrot että et voi jatkaa entiseen malliin, koska jatkuva yhteydenpitovaatimus vie liian paljon aikaasi ja estää sinua tekemästä pakollisia asioita ja lepäämästä
- sanot, että koska sosiaaliset tarpeenne eroavat nykyisessä elämäntilanteessa liikaa toisistaan, tarvitsette jonkinlaiset yhteiset pelisäännöt. Lupaat vaikka että soitatte kerran viikossa pitkän puhelun, ja muina päivinä lähetätte korkeintaan yhden viestin päivässä.
Jätät syyllistävät viestit huomiotta etkä vastaa niihin mitään. Vastaat vain asiapitoisiin viesteihin, ja lyhyehkösti niihinkin.
Etsi valmiiksi jokin sopiva artikkeli kuluttavasta ja vaativasta ystävyyssuhteesta, ja lähetä linkki takaisin vastauksena näihin syyllistämisviesteihin
Vaikka tällainen: https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/mieli/miten-toimia-uuvuttavan-…
Älä reagoi kaikkin soittoihin tai viesteihin. Ei aina tarvitse vastata tai reagoida mitenkään. Olethan kiireinen, joten et voi aina vastata puheluihin ja viesteihin.
Jos aina reagoit, niin annat sillä viestin, että onhan sinulla aikaa seurata yhteydenottoja ja vastata.
Älä anna pompotella itseäsi. Sinä päätät milloin vastaat. Jätä nega-viestit huomiotta. Älä selittele mitään.
Paa puhelin pois päältä ja sano että akku loppui kun haluat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Paa puhelin pois päältä ja sano että akku loppui kun haluat olla rauhassa.
Entä jos haluaa rauhaa vain tältä nimenomaiselta kaverilta, mutta haluaa pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja vaikka surffailla omissa oloissaan?
No huh huh mikä takiainen.