Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin ihmisten persoona muuttuu täydellisesti humalassa?

Vierailija
11.09.2021 |

Suurin osa ihmisistä osaa käyttäytyä joten kuten kovassakin kännissä, mutta joillakin se persoonan muutos on jotenkin liian voimakas. Rauhallisesta tyypistä voi tulla raivohullu riidanhaastaja tai esimerkiksi todella ilkeä ja loukkaava, vaikka selvinpäin olisi ystävällinen ja kiltti. Osa taas menettää täysin kontrollinsa ja saattaa muuttua kirkuviksi ja täysin holtittomiksi. Mikä tämä homma on? Vaikuttaako viina joihinkin tiettyihin tyyppeihin jotenkin eri tavalla, vai mistä johtuu että jos kaksi samankokoista ja -luonteista ihmistä juo pullon kossua, niin se toinen alkaa vaan sammaltaa, mutta se toinen muuttuu ihan hulluksi?

Olin tässä joku aika sitten juhlissa, joihin osallistunut tyyppi menetti täysin oman hallintansa juovuttuaan. Hän häpäisi siellä käytöksellään kaikki; juhlat, juhlavieraat ja ennen kaikkea itsensä. Jos en olisi tiennyt, olisin luullut että hän on jonkun voimakkaan huumausaineen alainen ja harhainen, koska käytös oli täysin irrationaalista. Tosiasia kuitenkin oli, että hän oli täysin selvinpäin ja normaali juhliin tullessaan, mutta ilmaisen viinan vuoksi humaltui ja persoona muuttui. Kauheaa katseltavaa ja kuunneltavaa. Ei tarvitse uutta kutsua hänen odottaa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ss-suomalaisilta-loydettiin-rayhage…

Tässä selitys. Oon tuntenut todella monta miestä jolta löytyy räyhägeeni. Huom. mennyt aikamuoto. Tällaisista harva rajoittaa juomistaan vaikka joutuu jatkuvasti hankaluuksiin.

Tiedän myös naisia joiden käytös muuttuu rajusti mutta harvempi nainen muuttuu kännissä riidanhaastajaksi, toki niitäkin on. Naiset alkavat laskuhumalassa itkeä. En kyllä oikein kestä naisiakaan joilta poistuu estot täysin.

Itse olen muuten samanlainen kuin selvänä paitsi puheliaampi ja nauravaisempi. Varmaan ärsyttävä silti.

Vierailija
22/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinaa pitää ottaa vain silloin jos asiat ovat hoidettu ja kaikki hyvin. Minulle ei sopinut viina yhtään silloin jos oli stressiä, yliväsynyt ja hoitamattomia asioita rempallaan painamassa mieltä. Aloin silloin helposti purkamaan kiukkua syyttömiin. 

No on niitäkin joilla on kaikki asiat hyvin, mutta pitää vaan ihan väkisin alkaa mulkuksi humalassa. Taitaa olla luonnevioista kysymys silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Veljeni on tuollainen. Ei tapahdu joka kerta mutta silloin tällöin kun ottaa reippaammin, muuttuu kusipääksi. Sellaista ihmeellistä aggressiivisuutta joka alkaa kevyenä piilovittuiluna ja eskaloituu todella ilkeisiin asioihin. Veli siis juttelee näitä asioita ihan kylmän rauhallisena, ei ole koskaan osoittanut mitään fyysisen aggression merkkejä. Mutta haukkuu inhottavasti sellaisiakin ihmisiä joita ei oikeastaan edes tunne, eivätkä jutut perustu todellisuuteen. Milloin kukakin on laiska ja pinnallinen ja mitä vielä, vaikka oikeasti ei olisikaan.

Selvinpäin on viisas, rauhallinen, iloinen ja avulias mies. Aina ollut.

Päästää paineet pihalle kun selvinpäin ei rohkene :D

Vierailija
24/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös alkoholistit jaeta ykkös- ja kakkostyyppiin? En nyt muista kumpi on kumpi, mutta toinen on sellainen "kiltti" juoppo, joka sössöttää vaan ei tee pahaa, kun taas toinen on aggressiivinen ja ajautuu usein väkivaltaan. Tiedän molemmat tyypit ihan elävästä elämästä. Valitettavasti tiedän myös, että kun nämä kaksi ovat samaan aikaan kännissä, se kiltti juoppo on naama piestynä aamulla ja se pieksäjä ei anteeksi pyytele.

Vierailija
25/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Veljeni on tuollainen. Ei tapahdu joka kerta mutta silloin tällöin kun ottaa reippaammin, muuttuu kusipääksi. Sellaista ihmeellistä aggressiivisuutta joka alkaa kevyenä piilovittuiluna ja eskaloituu todella ilkeisiin asioihin. Veli siis juttelee näitä asioita ihan kylmän rauhallisena, ei ole koskaan osoittanut mitään fyysisen aggression merkkejä. Mutta haukkuu inhottavasti sellaisiakin ihmisiä joita ei oikeastaan edes tunne, eivätkä jutut perustu todellisuuteen. Milloin kukakin on laiska ja pinnallinen ja mitä vielä, vaikka oikeasti ei olisikaan.

Voi olla niinkin. On siis ihan pikkulapsesta asti ollut sovinnainen, rauhallinen ja aika hiljainen tyyppi, joka on ottanut omille hartioilleen sisarusten sekoilut ja möläytykset. Ehkä sitten kännissä tekee mieli purkaa mieltään kun selvinpäin on niin asiallinen.

/8

Vierailija
26/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkohoholi sallii luonteen vinoutumien, tai miksi niitä haluaakin kutsua, ilmetä.

Vierailija
27/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla niinkin. On siis ihan pikkulapsesta asti ollut sovinnainen, rauhallinen ja aika hiljainen tyyppi, joka on ottanut omille hartioilleen sisarusten sekoilut ja möläytykset. Ehkä sitten kännissä tekee mieli purkaa mieltään kun selvinpäin on niin asiallinen.

/8

Minulla on varmasti kyse tästä. T. Nainen

Vierailija
28/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tuntenut todella monta miestä jolta löytyy räyhägeeni.

geeni koodaa vain proteiinia. 

Vierailija
29/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi räyhääjä täällä hei. En ole humalassa koskaan väkivaltainen, mutta saatan haastaa riitaa ja/tai itkeä. Se tapahtuu silloin jos minulla on paljon stressiä tai pahaa mieltä ja ilta ei mene hyvin. Olen normaalisti hyvin kiltti ihminen, joka haluaa auttaa kaikkia. En uskalla sanoa ihmisille vastaan. Sitten kovassa kännissä kun estot poistuu ja mieleeni tulee takaumia ikävistä tilanteista, saatan purkaa vihani vääriin ihmisiin. Esimerkkitilanne: Minua kiusattiin yläasteella. Olin kaverini kanssa baarissa ja meidän seurueeseen liittyi pari miestä. Yksi miehistä sanoi minusta vähän ilkeän vitsin ja suutuin tästä tosi paljon. Pinnani yksinkertaisesti katkesi. Räyhäsin kaverilleni ja miehille.  Eihän mun kaveri tehnyt siinä mitään pahaa, mutta humalassa ei tule ajateltua loogisesti ja mulla yksinkertaisesti meni kuppi nurin. 

En juo enää juuri ollenkaan. Kuoharilasin juhlissa tai ruokaviinin, mutta en enempää. Ei sovi minulle.

Vierailija
30/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen ihminen on tasapainoton ja jotenkin häiriintynyt, joka muuttuu esimerkiksi aggressiiviseksi humalassa. Jotain vikaa sellaisessa on. Terve ihminen ei mitenkään radikaalisti muutu, tulee tyhmemmäksi ja äänekkäämmäksi vaan.

Hormoneja käyttävät bodarit ovat sellaisia sekopäitä. Kun saavat viinaa, voivat yhtäkkiä ruveta väkivaltaisiksi tai saada jonkun seksihimokohtauksen ja vaikka raiskata. Kannattaa kiertää kaukaa ne hormonisekopäät.

Olen samaa mieltä. Mutta kyllähän se yllättää, jos vuosikausia tuntemasi rauhallinen ja ystävällinen työkaveri muuttuu kännissä todella ilkeitä loukkauksia heitteleväksi riidanhaastajaksi. Tulee mieleen että onko se miettinyt niitä loukkauksia koko ajan, mutta esittänyt vain kivaa. Vaikea suhtautua normaalisti tuollaisen jälkeen.

Aggressio voi tulla niin syvältä, ettei henkilö ole sitä todellakaan tietoisesti miettinyt. Kokemus saattaa syntyä vasta päihtyneenä, kun on valmiiksi jokin aggressio ja päihde sallii aivojen antaa sille muodon.

Juuri ne "rauhalliset ja ystävälliset" ovat käsittääkseni arvaamattomimmat.

Vierailija
31/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku hölöttäjä sitten käyttäytyy kännissä, nukahtaa ekan lasin jälkeen?

Vierailija
32/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on täysi demoni juotuaan liikaa. Sitä käytöstä ei kertakaikkiaan ymmärrä ennen kuin sitä pääsee joku todistamaan. Ääni muuttuu, kuin toisen ihmisen ääneksi ja hän alkaa haastaa riitaa mitä pienimmistäkin asioista. Iskee yleensä arkaan paikkaan ja kaivaa vanhatkin asiat menneisyydestä, jotta saa aihetta sortaa ja haukkua. Uhkailee, kiristää mitä uskomattomimmilla asioilla ja saa ihan pelon valtaan. Selvittyään ei ymmärrä tehneensä mitään väärää.

Ehkä sinun pitäisi auttaa häntä ymmärtämään, että hän on mokannut pahasti. Vai tuleeko siitä ongelmia? 

Olen sanonut hänelle, että kuvaan häntä kun on humalassa, niin tästä saa ihan hirveät raivarit ja alkaa uhkailla poliisilla, lakimiehillä ja soittelee kaverinsa läpi haukkuakseen minua koska salakuvaan. Olen sanonut että video tulisi vain häntä varten, jotta selvänä näkee mitä on tullut sanottua jne, mutta hänen käyttäytyminen menee niin pelottavaksi, että siitä tilanteesta joutuu perääntyä.

Hän on esimerkiksi heilunut kotona miekan ja kirveen kanssa, koska on kuvitellut jonkun hyökkäävän taloon. Eli siis näkee ilmeisesti viinapiruja. Minun henkeä ei ole uhannut niillä, mutta se on todella pelottavaa, kun toinen heiluu teräaseiden kanssa eikä edes pysy kunnolla pystyssä. Selvinpäin hän on siis täysin kunnollinen ihminen ja oikeasti hyväsydäminen.

Vierailija
33/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös alkoholistit jaeta ykkös- ja kakkostyyppiin? En nyt muista kumpi on kumpi, mutta toinen on sellainen "kiltti" juoppo, joka sössöttää vaan ei tee pahaa, kun taas toinen on aggressiivinen ja ajautuu usein väkivaltaan. Tiedän molemmat tyypit ihan elävästä elämästä. Valitettavasti tiedän myös, että kun nämä kaksi ovat samaan aikaan kännissä, se kiltti juoppo on naama piestynä aamulla ja se pieksäjä ei anteeksi pyytele.

Päihtyminen olisikin hyvä luonne-testi.

Vierailija
34/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on täysi demoni juotuaan liikaa. Sitä käytöstä ei kertakaikkiaan ymmärrä ennen kuin sitä pääsee joku todistamaan. Ääni muuttuu, kuin toisen ihmisen ääneksi ja hän alkaa haastaa riitaa mitä pienimmistäkin asioista. Iskee yleensä arkaan paikkaan ja kaivaa vanhatkin asiat menneisyydestä, jotta saa aihetta sortaa ja haukkua. Uhkailee, kiristää mitä uskomattomimmilla asioilla ja saa ihan pelon valtaan. Selvittyään ei ymmärrä tehneensä mitään väärää.

Ehkä sinun pitäisi auttaa häntä ymmärtämään, että hän on mokannut pahasti. Vai tuleeko siitä ongelmia? 

Olen sanonut hänelle, että kuvaan häntä kun on humalassa, niin tästä saa ihan hirveät raivarit ja alkaa uhkailla poliisilla, lakimiehillä ja soittelee kaverinsa läpi haukkuakseen minua koska salakuvaan. Olen sanonut että video tulisi vain häntä varten, jotta selvänä näkee mitä on tullut sanottua jne, mutta hänen käyttäytyminen menee niin pelottavaksi, että siitä tilanteesta joutuu perääntyä.

Hän on esimerkiksi heilunut kotona miekan ja kirveen kanssa, koska on kuvitellut jonkun hyökkäävän taloon. Eli siis näkee ilmeisesti viinapiruja. Minun henkeä ei ole uhannut niillä, mutta se on todella pelottavaa, kun toinen heiluu teräaseiden kanssa eikä edes pysy kunnolla pystyssä. Selvinpäin hän on siis täysin kunnollinen ihminen ja oikeasti hyväsydäminen.

UUUPS! Jos traumat ilmenee tällä tavalla, ole kiitollinen, että rajoittuu siihen. Anna olla. Älä kiusaa häntä, tai kaivat verta nenästäsi.

Vierailija
35/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soturigeeni ja vähän käsittelemättömiä traumoja. Viinaa päälle ja kohta on rähinäkänni päällä. Mitään erikoista siinä ei ole. Soturigeeni (MAOA-geeni) on yleinen suomalaisilla, mutta naisilla sen vaikutusta ei ole juurikaan tutkittu.

Minulla on tämä. En juo enää kuin harvoin ja silloin vaan mietoja. Jos juon teräviä niin voi olla piru irti ja yleensä se liittyi stressiin tai turhautumiseen. Muistan nuorena kun se viha suorastaan virtasi läpi koko kehosta. Sen täytyy olla jonkun adrenaliinin vapautuminen tai joku.

Vierailija
36/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kuvaaminen ilman hänen lupaansa - edes suoralla kiusaamistarkoituksella - ei ole hyvä idea.

Jos henkilö on vain päihteiden alaisena paranoidi tms. niin hänen käytöksensä osoittaminen ei taipumusta muuta!

Vierailija
37/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soturigeeni ja vähän käsittelemättömiä traumoja. Viinaa päälle ja kohta on rähinäkänni päällä. Mitään erikoista siinä ei ole. Soturigeeni (MAOA-geeni) on yleinen suomalaisilla, mutta naisilla sen vaikutusta ei ole juurikaan tutkittu.

Minulla on tämä. En juo enää kuin harvoin ja silloin vaan mietoja. Jos juon teräviä niin voi olla piru irti ja yleensä se liittyi stressiin tai turhautumiseen. Muistan nuorena kun se viha suorastaan virtasi läpi koko kehosta. Sen täytyy olla jonkun adrenaliinin vapautuminen tai joku.

geeni koodaa vain proteiinia.

Vierailija
38/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indusoitu bipolaarinen, onko sellaista?

Vierailija
39/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille lähtö voi olla hyvä idea, kun toinen aloittaa sen päihteenkäytön.

Vierailija
40/57 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se todellinen persoona, jota pitävät piilossa selvänä ollessaan, tulee humalassa esiin. Siksi humala on vapauttava kokemus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme