Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En keksi lapsesta yhtään vahvuutta.

Vierailija
21.10.2014 |

Pitäisi joku lomake täyttää koululle ja siinä kysytään lapsen vahvuuksia. En vaan keksi siihen mitään. Edelliseen kyssäriin koskien heikkouksia/vaikeuksia, keksisin vaikka sivutolkulla asiaa.
Joo, olen paska mutsi.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen joskus ollut ap:n kuvaamassa tilanteessa. Kauheaa huomata, että joutui oikein pinnistelemään keksiäkseen vahvuuksia. Taisin täyttää tilaa mm. asioilla joita lapsi tykkää tehdä, vaikka ei niissä erityisen hyvä olekaan. 

Meidän lapsi on sinnikäs ja uskaltaa kertoa mielipiteensä. Ei siis mikään kynnysmatto. Hän on melko kaikkiruokainen ja siis hyvä syömään. On kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen. Pitää jalkapallosta.

Vierailija
22/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuu asioihin rennosti? Rauhallinen? Ei välitä muiden mielipiteistä? Pohdiskelija? Nuo tuli mieleen kertomastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt lopetat sen saamattomuuden ja hitauden miettimisen ja mieti noita asioita, mitä tuossa yläpuolella on. Onko lapsi siis ihan surkea kaikissa aineissa, eikö hän osaa mitään, eikö hän pidä mistään eikä ole kiinnostunut mistään? Mä olin oman pojan kanssa aika väsynyt, mutta hän oli rippileirillä tavisten kanssa. Siellä oli sellaiset laput, mihin toiset nuoret olivat kirjoittaneet vahvuuksia ja pojalla oli niitä paljon. Aika monessa tyttöjen käsialalla kirjoitetussa oli ihailtu harkitsevuutta ja rauhallisuutta. Myös hänen luontoharrastuksiaan, hyvää muistia ja nopeaa päässälaskutaitoa oli ihailtu. 

Vierailija
24/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole empaattinen, iloinen, auttavainen, nopea, notkea jne.
Mikään ei kiinnosta. Jos saisi niin istuisi pelaamassa pleikkaa koko ajan. Muuten tuijottaa telkkaria. Ei lähde mukaan minnekään. Yleensä happama kuin sitruuna, ihan sama mitä yrittää.
Mikään aine ei ole hyvä. Kaikissa aineissa arvosana 5 tai 6.
Ap

Vierailija
25/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan varma, että jos olisin lapsesi kanssa kymmenen minuuttia, niin löytäisin hänestä monta hyvää puolta. Tuntuu, ettet edes halua nähdä metsää puilta, vaan näet pelkästään ne huonot puolet. Nyt yrität kunnolla keskittyä niihin hyviin puoliin. Kysy lapselta, missä hän on mielestään hyvä ja miten hän kuvailisi itseään, ehkä sieltä tulee jotain ideoita.

Vierailija
26/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites eläimet? Tuleeko juttuun eläinten kanssa?

Vierailija
27/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viihtyy omissa ajatuksissaan ja hänellä saattaa olla rikas sisäinen maailma. Tiedätkö AP mitä hän "haaveillessaan" ajattelee? Kysy joskus, aidosti kiinnostuneena ja rauhassa, hänellä voi olla vaikka kuinka mielenkiintoisia ajatuksia.

Ei häiriinny ulkomaailmasta, aivan loistava piirre esim. ajatustyöläiselle!

Ei hätiköi. Osaa elää hetkessä. Syö rauhassa. Ja siis yleensä syö, kaikki lapset eivät meinaa tehdä sitäkään.

Tuossahan oli lyhyessä tekstissä jo monta. Kerro meille lisää.

T. 7

Vierailija
28/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita vaikka, että näppärä pelaamaan pelejä, ja tosiaan nuo 23:n mainitsemat.

Vierailija
29/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pelejä muuten pelaa?

Vierailija
30/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:13"]

Ei ole empaattinen, iloinen, auttavainen, nopea, notkea jne. Mikään ei kiinnosta. Jos saisi niin istuisi pelaamassa pleikkaa koko ajan. Muuten tuijottaa telkkaria. Ei lähde mukaan minnekään. Yleensä happama kuin sitruuna, ihan sama mitä yrittää. Mikään aine ei ole hyvä. Kaikissa aineissa arvosana 5 tai 6. Ap

[/quote]Siis eikö se rauhallinen nyt käy sulle kun sitä on monta kertaa ehdotettu? Tasainen, viihtyy kotona, kiinnostunut peleistä?

Vierailija
31/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:09"]Suhtautuu asioihin rennosti? Rauhallinen? Ei välitä muiden mielipiteistä? Pohdiskelija? Nuo tuli mieleen kertomastasi.
[/quote]
Lähinnä panikoi kaikista asioista ja kiukuttelee kun ei osaa sanoa/ei sano mikä kiukutta/vaivaa.
Jauhaa ja märehtii muiden sanomisia koko ajan. Pelkää vastaamista tunnilla jos sanoo väärin. Tästä on kiusattu ja kiusataan ilmeisesti edelleen.
Mikään oppi ei mene perille, oikeesti. Matikassa on esim tokaluokkalaisen tasolla mutta poika on viidennellä.
Jatkan lapun täyttämistä aamulla, jospa tulis jotain mieleen. Pää jumittaa nyt ihan tyystin.
Ap

Vierailija
32/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:06"]Joo, mutta on siis saamaton. Aamulla herätän klo 6 jotta ehtii 7.30 ulos ovesta. Aamupalaleipää mussuttaa tunnin jos ei hoputa. Vaatteiden pukeminen kestää toisen tunnin jos ei hoputa.
Unelmoi omissa maailmoissaan. Kamat jää milloin minnekin. Maanantaina jäi reppu bussiin. Tänä syksynä jättänyt jonnekin 5 pipoa ja 6 sormikkaat.
Täysin vahdittava tapaus.
Tänään meinas lähteä kouluun pelkässä pitkähihaisessa paidassa. Huoh!
Ap
[/quote]

Lapsesi kuulostaa minulta. Elin pienenä ja hieman isompanakin haaveissani, kuvittelin ja haahuilin, vaikkei mitään diagnoosia ollutkaan. Silti minusta kasvoi empaattinen ja kykenevä aikuinen, valmistun pian lääkäriksi. Haavemaailma ja voimakas mielikuvitus yhdistyivät kirjoittamiseen ja olen ollut hyvä kirjoittamaan jo pienenä, olen voittanut muutaman kilpailun ja julkaissut muutaman pienen tekstin. Uskon, että olin lapsena hermojaraastava. Vielä aikuisenakin minussa on tiettyä haahuilemista, hukkaan usein tavaroitani jne mutta tiedostan asian ja pakotan itseni keskittymään tai oikeammin, teen asiat sillä tavalla, milä ne sopivat minulle. Tsemppiä siis sinulle ap!

Vierailija
34/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sitten rauhallinen...ei kyllä kuulosta adhd -lapselta alkuunkaan..

Vierailija
35/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:29"]

Laita sitten rauhallinen...ei kyllä kuulosta adhd -lapselta alkuunkaan..

[/quote]

AP:han sanoikin lapsen olevan ADD (ei hyperaktiivisuutta). 

Työskentelen erityislasten parissa. Moni oppilas kertoo parhaaksi puolekseen pelitaidon. Siis tietokone/konsolipelien pelaamisen. Se on usein ainoa asia, jossa oppilas kokee olevansa oikeasti hyvä. Mm. siksi tietenkin pelaavatkin mielellään, kun siitä saavat niitä onnistumisen kokemuksia.

Vierailija
37/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käy vähän sääliksi tätä lasta jos oma äitikin kirjoittaa hänestä noin negatiiviseen sävyyn... Millaista teidän vuorovaikutus kotona on? Ymmärrän että sua väsyttää, mutta harmi jos se välittyy lapsellekin.

Vierailija
38/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, en ole koskaan sanonut näin, mutta taidat olla oikeassa: olet paskamutsi.

Ja miten helvetin suomalaista. Vali, vali. Kiitos sulle ap kuitenkin siitä, että ikävä Suomen syksyyn katosi kun muistan millaisia negatiivisia kiusaajia Suomi on pullollaan.

Vierailija
39/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuus: Rakastaa äitiä, joka ei näe hänessä yhtään mitään hyvää.

Milloin ap olet sanonut lapsellesi jotain positiista? Kehunut, kannustanut, ihaillut?

Vierailija
40/99 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on siis myös herkkä, joka on jälleen sekä hyvä, että huono piirre. Mutta ei pelkästään huono kuten AP ajattelee. 

Pelaaminen on taito sekin, vaikka aikuiset sitä usein vähättelevät. Löytäisittekö lapselle erilaisia pelejä, jos hän niistä tykkää? Saisi olla edes siinä hyvä, jos se kerran kiinnostaa ja nekin kehittävät taitoja, vaikkeivät olisi oppimispelejä, esim. Spatiaalista hahmotuskykyä. Jos hankitte muutakin kuin pleikkapelejä, monet tietokonepelit vaativat englannin käyttämistä ja sekin kehittyy niiss  ilman, että lapsi edes välttämättä itse tajuaa opettelevansa samalla.

Pelaaminen voi olla myös sosiaalista toimintaa: Jos hän pelaa kavereiden kanssa, olisiko lapsen vahvuutena yhdessä toimiminen? Jos pelaa yksin, menkää mukaan pelaamaan. Tai joku kaveri myös. Tai netissä pelattavat pelit, joissa on toimittava ryhmässä ja oppii siinä samalla sosiaalisia taitoja.

T. 7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme