Lapsen syntymäpäivät ja kiusaamistapaus, salakuvasivat 11v lastani, ottivat herkut omiin pusseihinsa mukaan ja lähtivät, soittaisitko näiden kiusanneiden lasten vanhemmille?
Tytölle jäi todella paha mieli syntymäpäivistään ja on vieläkin itkuinen. Olivat salakuvanneet tyttöä mm. suu täynnä kakkua ja takapuolelta kun hän oli kumartunut. Näitä kuvia on jaettu melkein koko luokan kesken. Yritin piristää häntä viemällä ostoksille ja jäätelölle, mutta oli koko reissun kuin maansa myynyt.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten hirveitä kakaroita! Ikävää että lapsesi joutui kokemaan jotain tuollaista.
Entä vanhemmat sitten? Lasta kiusataan ja he vie lapsen jäätelölle?
No mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Selkään antaa omalle lapselle, kun järjesti niin paskat synttärit ettei kaverit viihtyneet ja keksivät itse itselleen mieluista viihdykettä kuvaamalla ja nöyryyttämällä ap:n lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekseni mietin, että miten monessa perheessä lapset saavat määrätä vanhempien tekemisistä. Miksi soitat kiusaajien vanhemmille omassa kodissasi tapahtuneesta, kun itse olit ihan tarkoituksella järjestänyt tilanteen. Meillä 11v ei pääsisi synttäreille, joista jo etukäteen olisi tiedossa, että vanhemmat ovat poissa (juu, ylenpalttista huolehtimista, mutta eipä leviä somessa kuvia 11v lapseni takamuksesta).
Olisiko ap:n nyt pitänyt ennustaa, että lapsen kaverit saapuu perseilemään heidän kotiinsa? Typerää hakea syyllistä ap:sta joka sanoi olleensa naapurissa sen ajan. Tuon ikäisille onkin hyvä antaa hieman vastuuta ja palstan mukaan moni tuon ikäinen viettääkin paljon aikaa yksinään, mutta ei sitä heti oleta, että ne kaverit noin pahoja voisivat olla kun lapsi heidät on itse synttäreilleen kutsunut.
Ap:n olisi pitänyt olla perheen aikuinen, joka ilmoittaa lapselle, että jos juhlat ovat kotona, niin kotona ovat ne perheenjäsenet, jotka siellä haluavat olla. Tuonikäiselle vastuuksi riittää se, että valmistaa tarjoiltavat. Tuonikäinen voi olla ihan hyvin yksin kotona, mutta ei meillä ainakaan 11v määrää, että nyt muut pysyy poissa ja hän juhlii.
HUOM ap:n lapsi toivoi, ei määrännyt!
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin sinuna yksityiskohtaisen viestin kaikkien paikallaolleiden lasten vanhemmille. Ja toiseksi, tyttäresi olisi viisasta ottaa etäisyyttä tuollaisiin "kavereihin".
Ja minä levittäisin tuota viestiä omille tutuilleni ja sitten me nauraisimme yhdessä sitä typerää vanhempaa, joka on täysin 11v lapsensa talutusnuorassa. Omalle lapselle ilmoittaisin, että synttärisankarin kanssa et ole enää missään tekemisissä!
Mulle herää ensimmäisenä kysymys, että ovatko nämä salakuvanneet lapset aiemmin tellä lapsesi kavereina ollessaan olleet ihan kivasti? Lapsellasi kavereidensa kanssa on aina aikaisemmin sujunut oikein hyvin ja nyt tämä tuli täytenä yllätyksenä? Jos ovat aiemmin olleet hyviä ystäviä eikä mitään kiusaamiseen viittaavaakaan ole ikinä ilmennyt, on hyvä miettiä, mikä lapsesi ja hänen ystäviensä väleissä on nyt muuttunut. Jos taas lapsesi on kutsunut synttäreilleen lapsia, jotka eivät ole hänen ystäviään (ainakaan enää viime aikoina) olleetkaan tai kiusaamista, syrjimistä tms on ilmennyt jo ennen synttäreitä, miksi ihmeessä menitte kutsumaan sellaisia synttäreille? 11 v on jo niin iso, ettei tarvitse isoja kaverisynttäreitä. Hyvin riittää, että pyytää pari läheisintä ystäväänsä vaikka leffaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekseni mietin, että miten monessa perheessä lapset saavat määrätä vanhempien tekemisistä. Miksi soitat kiusaajien vanhemmille omassa kodissasi tapahtuneesta, kun itse olit ihan tarkoituksella järjestänyt tilanteen. Meillä 11v ei pääsisi synttäreille, joista jo etukäteen olisi tiedossa, että vanhemmat ovat poissa (juu, ylenpalttista huolehtimista, mutta eipä leviä somessa kuvia 11v lapseni takamuksesta).
Olisiko ap:n nyt pitänyt ennustaa, että lapsen kaverit saapuu perseilemään heidän kotiinsa? Typerää hakea syyllistä ap:sta joka sanoi olleensa naapurissa sen ajan. Tuon ikäisille onkin hyvä antaa hieman vastuuta ja palstan mukaan moni tuon ikäinen viettääkin paljon aikaa yksinään, mutta ei sitä heti oleta, että ne kaverit noin pahoja voisivat olla kun lapsi heidät on itse synttäreilleen kutsunut.
Ap:n olisi pitänyt olla perheen aikuinen, joka ilmoittaa lapselle, että jos juhlat ovat kotona, niin kotona ovat ne perheenjäsenet, jotka siellä haluavat olla. Tuonikäiselle vastuuksi riittää se, että valmistaa tarjoiltavat. Tuonikäinen voi olla ihan hyvin yksin kotona, mutta ei meillä ainakaan 11v määrää, että nyt muut pysyy poissa ja hän juhlii.
HUOM ap:n lapsi toivoi, ei määrännyt!
Ap oli kuitenkin niin lapanen, että ei perheen aikuisena todennut, että toivoahan aina saa, mutta minä pysyn kotonani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten hirveitä kakaroita! Ikävää että lapsesi joutui kokemaan jotain tuollaista.
No mitä sitten olisi pitänyt tehdä? Selkään antaa omalle lapselle, kun järjesti niin paskat synttärit ettei kaverit viihtyneet ja keksivät itse itselleen mieluista viihdykettä kuvaamalla ja nöyryyttämällä ap:n lasta?
Ottaa yhteyttä vanhempiin ja kutsua nuo lapset pyytämään anteeksi ja osoittanut lapselle että he ovat lapsen puolella, eikä laittaa päätä pensaaseen ja yrittää jollakin kivalla saada lapsen unohtamaan ettei itse tarvitse ottaa sitä todellista vastuuta. Todella toivon ettei teistä alapeukuttajista yksikään ole vanhempi. Te lynkkäätte lapset ettekä heitä joilla se todellinen vastuu on.
Joo kyllä noille lapsille pitää jonkun puhua, onko sopivaa jakaa toisten kuvia somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin sinuna yksityiskohtaisen viestin kaikkien paikallaolleiden lasten vanhemmille. Ja toiseksi, tyttäresi olisi viisasta ottaa etäisyyttä tuollaisiin "kavereihin".
Ja minä levittäisin tuota viestiä omille tutuilleni ja sitten me nauraisimme yhdessä sitä typerää vanhempaa, joka on täysin 11v lapsensa talutusnuorassa. Omalle lapselle ilmoittaisin, että synttärisankarin kanssa et ole enää missään tekemisissä!
Olet sairas!
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä noille lapsille pitää jonkun puhua, onko sopivaa jakaa toisten kuvia somessa.
Realy?!
Vierailija kirjoitti:
Olisin jo lähettänyt viestit/soittanut kaikille vanhemmille ihan jo pelkästään välittämisestä noita kiusaajia kohtaan puhumattakaan välittämisestä omaa lasta kohtaan.
Todennäköisesti olisin saattanut tehdä ls-ilmoituksen niistä lapsista, joiden vanhemmat eivät olisi ottaneet oikealla tavalla yhteyttä takaisin, tulleet lapsensa kanssa pyytämään anteeksi ja neuvoneet ehkä lastaan korvaamaan toisen synttäreiden pilaamisen tuolla tavalla. ja taas en olisi tehnyt tätä kosto mielessäni, vaan mielessäni se, että lapsi tarvitsee lastensuojelun apua, mikäli vanhempi ei ohjaa lasta käyttäytymään ja kohtelemaan toisia ystävällisesti.
Lisäksi olisin lähettänyt opettajalle ja rehtorille wilma-viestin asiasta, vaikka vapaa-ajalla tahtuneet asiat eivät sinänsä koululle kuulu. Jos niitä kuvia on kuitenkin kouluaikana levitelty, niin siten on koulun hyvä tietää, että mitä on alunperin tapahtunut.
Riippuen pyllistyskuvasta, saattaa rikoksen merkitkin täyttyä. Poliisille olisi myös voinut tehdä tutkintapyynnön näpistyksestä (herkkujen vienti pois) ja epäilyttävistä kuvista.
Että tuollaisen kokemuksen korvaisin viemällä vain jäätelölle? En todellakaan.
Näin. Sekään ei ole mikään pieni asia, että otetaan nuoresta tytöstä jotain pyllistyskuvia, joita ymmärtämättömät lapset saattavat levittää vaikka minne. Nostaisin sellaisen metelin, että tasan tajuaisivat mokanneensa ja pahasti.
Jos annettaisiin lasten olla lapsia, niin 11v:n synttäreillä olisi aikuinen paikalla järjestämässä tarjoilua ja katsomassa, että kaikki ovat ihmisiksi. Mutta ei, 11v:n pitää ottaa vastuuta ja se on oudosti sitä, että jätetään yksin pärjäämään porukassa, joka ei välttämättä ole se hyväntahtoisin - jos siis paikalle oli kutsuttu muitakin kuin pari parasta kaveria.
Mutta virheistään oppii ja tässä tapauksessa virheen seuraukset kantaa ap:n lapsi. Soitto kutsuttujen vanhemmille saattaa muuten olla hankalaa, ei ainakaan meillä ole tiedossa lapsen luokkakavereiden vanhempien numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sairas!
Miten niin? Suurin osa vanhemmista toimisi noin, naurahtaisi ja kertoisi tutuille, että uskomatonta, mutta joku jättää lapset keskenään juhlimaan ja sitten ihmettelee, kun lapset ovat typeriä. Sitten todettaisiin, miten hyvä on, kun omille lapsille on tehty selväksi synttärien juhliminen vain parin parhaan kaverin kanssa, ei tule ap:n kertomia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa yhteyttä vanhempiin ja kutsua nuo lapset pyytämään anteeksi ja osoittanut lapselle että he ovat lapsen puolella, eikä laittaa päätä pensaaseen ja yrittää jollakin kivalla saada lapsen unohtamaan ettei itse tarvitse ottaa sitä todellista vastuuta. Todella toivon ettei teistä alapeukuttajista yksikään ole vanhempi. Te lynkkäätte lapset ettekä heitä joilla se todellinen vastuu on.
Miten ajattelit ottaa yhteyttä Sofian, Eevin, Emilian ja Aadan vanhempiin? Koulusta ei saa antaa vanhempien yhteystietoja.
Onpa hirveitä pentuja. Ne tuskin edes olivat tytön oikeita kavereita. Tosi noloa heiltä tulla perseilemään teidän kotiin vielä tytön synttäreillä. Itse soittaisin niiden kakaroiden vanhemmille ja pyytäisin poistamaan kaikki mitä ovat kuvanneet. Jos ei tehoa niin rikosilmoitus. Siinäpähän pennut itkevät. Ja pakottaisin pyytämään anteeksi. Sen lisäksi he saisivat korvata mitä ovat aiheuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sairas!
Miten niin? Suurin osa vanhemmista toimisi noin, naurahtaisi ja kertoisi tutuille, että uskomatonta, mutta joku jättää lapset keskenään juhlimaan ja sitten ihmettelee, kun lapset ovat typeriä. Sitten todettaisiin, miten hyvä on, kun omille lapsille on tehty selväksi synttärien juhliminen vain parin parhaan kaverin kanssa, ei tule ap:n kertomia ongelmia.
Onneksi minä en pyöri piireissä, joissa suurin osa ”levittäisi tuota viestiä omille tutuilleen ja sitten me nauraisimme yhdessä”.
Selittää kyllä, millaisista perheistä nuo ap:n tytärtä kiusanneet todennäköisesti tulevat.
Erikoista, että ette jääneet paikalle seuraamaan tilannetta. Ei olisi tuota ongelmaa tullut. Toisekseen miksi nuo tyypit oli kutsuttu, kait se tyttö jo etukäteen ymmärsi etteivät ole kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat koulukiusaajalta.
T:eri
Nykypäivässä on kyllä se hyvä puoli, että idiootit itse dokumentoivat tekemänsä rötökset. Tässä tapauksessakin nuo kuvat toimivat todisteina, jos joku alkaa mussuttaa, että ”ei meidän Nico-Petteri”.
Koti on kotirauhan piiriin kuuluva paikka, eli tytöt ovat syyllistyneet salakuvaukseen ja otosten laittomaan levitykseen. https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/riku-lehti/riku-lehti-2-2017/mis…
Soittaisin yhden (pahimman) vanhemmille ja kertoisin, että jos homma ei lopu heti seinään, soitan poliisit - ne tekevät sitten lasun ainakin näistä kiusaajista/ kuvaajista.
Loppuu tuollainen silmitön perseily toisten kotona ja juhlissa.