En häpeä työtäni, mutta hävettää kun olen töissä!
Tuotteemme ovat niin kalliita. Hävettää myydä ylihintaan, joskus tekisi mieli sanoa että myymme 250% voitolla. Kukaan ei juurikaan valita hinnasta, ehkä 3 koko työurani aikana.
Mitä teen? Etsin vuoden töitä ennenkuin tännne pääsin, enkä halua joutua työttömäksi taas... Toisaalta en tiedä pystynkö jatkamaan. Olenko liian nössykkä? Pitäiskö vaan myydä hymyissä suin eikä ajatella riistoa?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:10"]
Ei hullu ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Jos asikkaanne maksavat mukisematta tuotteistanne vaaditun kiskurihinnan, se ei ole heille liian korkea.
Onhan se tietysti hienoa, että ihmisellä on sosiaalinen omatunto, mutta näinä aikoina pitää olla tyytyväinen, että on työtä. Liikaa ei pidä ruveta miettimään tai sekoaa.
[/quote]
Eipä ole ihme, että maailma on paska paikka. Ihmisiltä puuttuu moraali ja oikeustaju.
Tuotteen kate ei ole van myyntihinnan ja sisäänostohinnan erotus. Tuskimpa sinä myyjänä tiedät yrityksen muita kuluja, kuten vuokrat, palkat, vakuutukset ym.
Myin ennen myöskin ylihinnoiteltua palvelutuotetta. Oli aina noloa ottaa niin suurta hintaa mutta ne hinnat johtuivat myös verotuksesta yms. Halvemmalla ei olisi ollut kannattavaa toimia.
Kai vertaat verotonta hintaa verottomaan sisäänostohintaan. Kulupuolelle tulee sitten vielä kiinteät kulut ja yhteisövero ennen kuin voitto on selvillä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:15"]Tuotteen kate ei ole van myyntihinnan ja sisäänostohinnan erotus. Tuskimpa sinä myyjänä tiedät yrityksen muita kuluja, kuten vuokrat, palkat, vakuutukset ym.
[/quote]
Itseasiassa tiedän :) Tämä on niin pieni ketju(suomessa) että en voi kertoa työpaikkaani.
Sen katteen täytyy myös kattaa hiljaiset tunnit, sairaslomat jne.
Huonekaluja? Autoja? Mobiililaitteita?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:15"]Tuotteen kate ei ole van myyntihinnan ja sisäänostohinnan erotus. Tuskimpa sinä myyjänä tiedät yrityksen muita kuluja, kuten vuokrat, palkat, vakuutukset ym. [/quote] Itseasiassa tiedän :) Tämä on niin pieni ketju(suomessa) että en voi kertoa työpaikkaani.
[/quote]
Marimekko!
Kosmetiikalla voi kate olla jotain 80% ostohinnasta, ehkä ap myy esim. stockkalla diorin meikkejä?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:15"]Tuotteen kate ei ole van myyntihinnan ja sisäänostohinnan erotus. Tuskimpa sinä myyjänä tiedät yrityksen muita kuluja, kuten vuokrat, palkat, vakuutukset ym.
[/quote]
Itseasiassa kyllä tiedän :) Ketjumme on niin pieni (suomessa) etten viitsi kertoa missä olen töissä.
Ap
Tämä taitaa olla totta aika monessa suomalaisessa kaupassa. Hinnat ovat järjestään kovia. Suomessa kovia hintoja aina selitellään kuljetuskustannuksilla ja pienellä markkina-alueella, mutta totuus on erää suomalaiset vaan suostuvat maksamaan ylihintaa. Vertailkaa hintoja ja kilpailuttakaa, vain sillä tavalla hinnat putoavat.
Sun tehtävä ei ole ajatella asiakkaan kukkarolla. Koita sopeutua. Jos tuotteet on huijausta ja ottaa luonnon päälle niin sit tietty eri asia.
ÄÄÄH, ei kai kukaan noin ajattele?? Miettikää nyt esim elokuvateattereiden oheismyyntipisteitä. Mitä voi olla popcornin sisäänostohinta..ei montaakymmentä senttiä? Silti ne myydään ulos 3-4€/tötterö. jos joku haluaa sitä (superkallista) popcornia ostaa, niin sehän jokaisen itsensä päätettävissä. Tuntuisi myös hassulta, että joku henkilökunnasta ottaisi loparit koska popcornissa on niin suuri kate (tai miettikää hattaraa..paljon maksaa teelusikallinen sokeria..??!!)
Siitä muutaman euron popparista maksetaan sitten palkat, vuokrat, siivouskulut ym.. Ja hiljaisina aikoina (esim kesä ja arkipäivät) kun menekki on pientä, pitäisi vastaavasti saada myytyä huippuaikoina hillittömiä määriä että sillä korkeakatteisella popparilla tulosta tekee.
Aivan järjetöntä olisi myydä sitä popcornia maltillisella 20% katteella, siinä loppuisi yrittäjällä äkkiä rahat kesken.
Ei, en ole popcornin myyjä, tämä vaan yhtenä esimerkkinä ja näkemyksenä.
Sen verran voin 'vinkata' että ammattinimikkeeni ei ole myyjä tms. :)
Mä niin ymmärrän mitä tarkoitat. Itse oon ravintolassa töissä ja oikeasti hävettää pyytää juomista aivan järjetöntä hintaa. Mutta toisaalta itse asiakkaat ovat sinne tulleet, hinnat ovat esillä eli ne nähdään ennen tilausta ja itsehän ihmiset tietävät mihin haluavat rahansa laittaa ja mihin ne rahat riittävät. Meillä kyllä asiakkaat valittavat joskus kun olut maksaa 7 €, mutta silti ovat valmiita ostamaan toisenkin.
Minusta vain onnistunut markkinointi. Mutta toisaalta ymmärrän. Ärsytti joskus myydä asiaa, johon en uskonut millään lailla itse.