Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset niin usein ovat ihmisvihaajia?

Vierailija
21.10.2014 |

Suomalaiset kavahtavat vauvan itkua, puheliaita kaveriporukoita tai vanhuksia. Suomalaiset eivät välttämättä vastaa tervehdykseen, jos naapuri tai puolituttu tervehtii. Puheliaita ihmisiä pidetään välillä outoina ja jopa hulluina. Ulkomaillakin matkatessaan suomalainen monesti luimistellen väistelee maanmiehiään ja pitää suun supussa, että ei tarvitse tervehtiä tai vaihtaa kuulumisia.

Vaikka olen itse suomalainen ja jopa introvertti ja ujohko sellainen, en ymmärrä tätä ihmispelkoa lainkaan. Mun mielestäni on ihan luontevaa tervehtiä naapuria tai jopa vaihtaa pari sanaa hänen kanssaan. Enkä suutu vauvan itkusta bussissa tai koiran haukunnasta tai muista elämisen äänistä ja merkeistä. Mikä voisi olla syynä tähän ilmiöön?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä leimaisi kokonaista kansaa mainitsemiesi sattumien perusteella.

Vierailija
42/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:38"

Samaa mieltä esim. lentokoneessa on paljon mukavampi jutella vieruskaverin kanssa muutama tunti kuin istua mykkänä, odotella ruokaa ja katsoa ehkä pimeästä ikkunasta ulos.

Ihmeellistä, että elämän äänet häiritsee ihmisiä, muuttakaa pysyvästi korpeen ja ilman jotain tukia.

Ap:ltä erinomainen aloitus!

[/quote]

Nämä on niitä luonnekysymyksiä. Aika omituista pitää omaa (yli)sosiaalista luonnetta ainoana oikeana ja väheksyä toisenlaisia ihmisiä. Eräänlaista ihmisvihaa ja ylenkatsomista tuokin. Itse pyrin käyttäytymään aina kohteliaasti, tervehtimään jne, mutta anteeksi nyt vaan kauheasti, en TODELLAKAAN halua kuunnella junassa/lentokoneessa jonkun tuikituntemattoman ihmisen jaarituksia muutamaa tuntia.
[/quote] Se kuuluu yleissivistykseen että kommenttisi kuulostaa sivistymättömältä kusipään kommentilta mikä todennäköisesti oletkin mielummin yli puhuva kuin normaali puhuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:43"]

Missä helvetissä niitä puheliaita ihmisiä sitten on että voin mennä katsomaan

[/quote]

Heti Suomen maan ulkopuolella. :D Ja mitä kauemmaksi menet, niin sitä puheliaammiksi muuttuvat. Oma kommenttisi on taas taattua suomiangstiasennetta. :) Huh, ehkä taistelen tuulimyllyjä vastaan. :)

T. Ap

[/quote]Big Brotherissa on ollut useampia ulkomaalaisia eikä kukaan ole ollut puhuja. Sama juttu myös niissä neljässä tapauksessa kun suomalainen on mennyt vaihtoo toiseen maahan on suomalainen joutunut hoitamaan puhumisen kun ulkomaalaiset on tuppisuita

[/quote]

Voi tuo pitää paikkansa, tosin en ole itse katsonut Big Brotheria. Toki tuossa on voinut myös vaikuttaa se, että ko. henkilö ei ole osannut suomen kieltä ja ollut ehkä vähän ihmeissään tilanteen vuoksi. Mutta ainakin oma yhden ihmisen empiirinen löydökseni on ulkomailla reissatessa (melkein 30 maata) ollut se, että siellä ihmiset ovat huomattavasti rennompia ja ihmisystävällisempiä sekä paremmin muut huomioivia kuin suomalaiset. Ja saman havainnon ovat tehneet mun kaverini ja ne sukulaiseni, jotka ovat reissanneet ja joiden kanssa on tämä aihepiiri tullut puheeksi.

[/quote]Höpö höpö. Juuri kerroin tutkittua tietoa asiasta, älä sinä kumoa sitä mutu tiedolla. Suomalaiset on lähetetty neljä kertaa aivan vieraaseen maahan ja ovat joutuneet joka ainoa kerta vieraalla kiellä vastaamaan puhumisesta ja sosiaalisesta puolesta kun ulkomaalaiset ovat olleet epäsosiaalisia. Neljä kerta eri puolilla maailmaa sama juttu ei voi olla väärässä. Ja aina sama juttu vastavasti kun maailmalta on tultu "sosiaalisista kulttuureista" tänne, ovat suomalaiset puhuneet ja hoitaneet sosiaaliset tilanteet ja ulkomaalainen ollut lähes mykkä ja outo. Siis joka ainoa kerta myös näin päin. Ja joka helvetin kerta, kun taloon on laitettu Suomesta joku "sosiaalisista kultuureista" oleva on tämä ollut mykkä tai epäosiaalinen.

Tajuatko, ei ne todelliset luonteet tule esiin siellä sun turistimatkoilla kun hymyillään turistille tekohymyä.

Vierailija
44/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:41"]

Mielestäni ihmisvihaa on vihamielinen suhtautuminen esimerkiksi pieniin lapsiin silloin kun he itkevät. Mielestäni myöskin ihmisvihaa on lähtökohtainen negatiivinen suhtautuminen muihin ihmisiin paitsi omiin hyviin ystäviin.

T. Ap

[/quote]

Sinäpä määrittelet ihmisvihan omituisesti. Ihmisvihaaja vihaa ihmisiä ihan iästä, ajasta ja tapahtumista riippumatta. Et sinä voi sanoa, että poks nyt tämä ihminen muuttuu ihmisvihaajaksi ja puks nyt hän ei enää ole ihmisvihaaja.

Sinä tarkoitat ilmeisesti kysyä, miksi ihmiset eivät siedä melua, etkä sitä, miksi ihmiset vihaavat toisiaan.

Vierailija
45/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:43"]

Missä helvetissä niitä puheliaita ihmisiä sitten on että voin mennä katsomaan

[/quote]

Heti Suomen maan ulkopuolella. :D Ja mitä kauemmaksi menet, niin sitä puheliaammiksi muuttuvat. Oma kommenttisi on taas taattua suomiangstiasennetta. :) Huh, ehkä taistelen tuulimyllyjä vastaan. :)

T. Ap

[/quote]

Oli siis tarkoitus kirjoittaa Suomen _rajojen_ ulkopuolella. :) T. Ap
[/quote] no ei asia ole ihan noin yksioikoinen. Terkkuja vaan Keski-Euroopasta.

Vierailija
46/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aivan tavallista että kun pyytää apua vieraalta ihmiseltä, harva auttaa. Ennemmin ilmeisesti pidetään jonain hulluna joka kyselee outoja ja perverssejä asioita ihmisten ilmoilla.

Vierailija
47/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:06"]

Onhan se aivan tavallista että kun pyytää apua vieraalta ihmiseltä, harva auttaa. Ennemmin ilmeisesti pidetään jonain hulluna joka kyselee outoja ja perverssejä asioita ihmisten ilmoilla.

[/quote]Linkki tuohon tutkimukseen. Valitut palat on tutkinut tuota auttamista ja tulos tasan päinvastoin

Vierailija
48/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ap:n kanssa sitä mieltä, että kaikki introvertit tulisi viedä saunan taakse ja lopettaa. Saatanan ihmisvihaajat.

Vierailija
49/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 16:45"]

Suomalaiset kavahtavat vauvan itkua, puheliaita kaveriporukoita tai vanhuksia. Suomalaiset eivät välttämättä vastaa tervehdykseen, jos naapuri tai puolituttu tervehtii. Puheliaita ihmisiä pidetään välillä outoina ja jopa hulluina. Ulkomaillakin matkatessaan suomalainen monesti luimistellen väistelee maanmiehiään ja pitää suun supussa, että ei tarvitse tervehtiä tai vaihtaa kuulumisia.

Vaikka olen itse suomalainen ja jopa introvertti ja ujohko sellainen, en ymmärrä tätä ihmispelkoa lainkaan. Mun mielestäni on ihan luontevaa tervehtiä naapuria tai jopa vaihtaa pari sanaa hänen kanssaan. Enkä suutu vauvan itkusta bussissa tai koiran haukunnasta tai muista elämisen äänistä ja merkeistä. Mikä voisi olla syynä tähän ilmiöön?

[/quote]

Minäkään en pidä vauvan itkusta tai teinin huudosta. En vieraista porukoista tai vanhuksista. Tervehdykseen vastaan lähes poikkeuksetta, mutta en rupea moikkailemaan puolituttuja. Jos joku randomi käy kanssani juttua tekemään, niin koen sen mahdollisesti hieman outona.

Eli olen hyvin pitkälti kuvailemasi kaltainen ihminen. Ja sinä kutsut minua ihmisvihaajaksi! Jos et pidä maksalaatikosta, niin oletko ruokavihaaja? Et pidä Tauskista niin olet miesvihaaja? Tuksusta niin naisvihaaja?

On normaalia, että lapsi itkee. Ei ole normaalia, että lasta jäädään itkettämään kauppaan tai ravintolaan. On normaalia, että koira haukkuu. Ei ole normaalia, että koira haukkuu tunteja. On normaalia, että elämästä lähtee ääntä. Ei ole normaalia, että sitä ääntä tehdään ajattelematta muita. Tai itseasiassa joillekkin se tuntuu olevan normaalia ja se kieltämättä kiristää pinnaani. Mutta ei tee minusta ihmisvihaajaa.

[/quote]

Mielestäni ihmisvihaa on vihamielinen suhtautuminen esimerkiksi pieniin lapsiin silloin kun he itkevät. Mielestäni myöskin ihmisvihaa on lähtökohtainen negatiivinen suhtautuminen muihin ihmisiin paitsi omiin hyviin ystäviin. Mitä siinä menettää, jos moikkaa, hymyilee hieman ja ehkä jutustelee pari sanaa? Sen sijaan siinä voi tulla molemmille parempi mieli. Vaikka ulkona on synkkää, ei sen varjolla mielestäni kannata heittäytyä veepääksi.

T. Ap

[/quote]

Jes, olenkin sitten ihmisvihaaja! En aijemmin viitsinyt mieltää itseäni misantroopiksi mutta nyt sitä olen.

Not, minun mielestäni ihmisvihaa ei ole ärsyttävien ihmisten vihaaminen vaan kaikkien ihmisten vihaaminen, mahdollisesti myös oman itsensäkin vihaaminen siihen päälle

Vierailija
50/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 16:49"]

Miksi suomalaiset monesti rakastavat eläimiä enemmän kuin ihmisiä?

[/quote]

Tämä on kyllä kumma juttu ja minustakin suomalainen erikoispiirre. Tuntuu, että täällä on jotenkin kadonnut asioiden luontainen järjestys, jossa ihminen on ylemmällä ja eläin alemmalla tasolla.

Perusasiat kunniaan ja kuntoon, sitten voidaan miettiä niitä vähän vaikeampia juttuja.

Vierailija
51/51 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2