Miksi suomalaiset niin usein ovat ihmisvihaajia?
Suomalaiset kavahtavat vauvan itkua, puheliaita kaveriporukoita tai vanhuksia. Suomalaiset eivät välttämättä vastaa tervehdykseen, jos naapuri tai puolituttu tervehtii. Puheliaita ihmisiä pidetään välillä outoina ja jopa hulluina. Ulkomaillakin matkatessaan suomalainen monesti luimistellen väistelee maanmiehiään ja pitää suun supussa, että ei tarvitse tervehtiä tai vaihtaa kuulumisia.
Vaikka olen itse suomalainen ja jopa introvertti ja ujohko sellainen, en ymmärrä tätä ihmispelkoa lainkaan. Mun mielestäni on ihan luontevaa tervehtiä naapuria tai jopa vaihtaa pari sanaa hänen kanssaan. Enkä suutu vauvan itkusta bussissa tai koiran haukunnasta tai muista elämisen äänistä ja merkeistä. Mikä voisi olla syynä tähän ilmiöön?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:43"]
Missä helvetissä niitä puheliaita ihmisiä sitten on että voin mennä katsomaan
[/quote]
Heti Suomen maan ulkopuolella. :D Ja mitä kauemmaksi menet, niin sitä puheliaammiksi muuttuvat. Oma kommenttisi on taas taattua suomiangstiasennetta. :) Huh, ehkä taistelen tuulimyllyjä vastaan. :)
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:48"]
[/quote]
Heti Suomen maan ulkopuolella. :D Ja mitä kauemmaksi menet, niin sitä puheliaammiksi muuttuvat. Oma kommenttisi on taas taattua suomiangstiasennetta. :) Huh, ehkä taistelen tuulimyllyjä vastaan. :)
T. Ap
[/quote]
Oli siis tarkoitus kirjoittaa Suomen _rajojen_ ulkopuolella. :) T. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:38"
Samaa mieltä esim. lentokoneessa on paljon mukavampi jutella vieruskaverin kanssa muutama tunti kuin istua mykkänä, odotella ruokaa ja katsoa ehkä pimeästä ikkunasta ulos.
Ihmeellistä, että elämän äänet häiritsee ihmisiä, muuttakaa pysyvästi korpeen ja ilman jotain tukia.
Ap:ltä erinomainen aloitus!
[/quote]
Nämä on niitä luonnekysymyksiä. Aika omituista pitää omaa (yli)sosiaalista luonnetta ainoana oikeana ja väheksyä toisenlaisia ihmisiä. Eräänlaista ihmisvihaa ja ylenkatsomista tuokin. Itse pyrin käyttäytymään aina kohteliaasti, tervehtimään jne, mutta anteeksi nyt vaan kauheasti, en TODELLAKAAN halua kuunnella junassa/lentokoneessa jonkun tuikituntemattoman ihmisen jaarituksia muutamaa tuntia.
Toki siinä jutustelussa ja small talkissakin kannattaa käyttää tilannetajua. Nimittäin moni varmaan ajattelee, että tarkoitus on "väkisin kälättää" mahdollisimman paljon ja aina. Tuntuu kuin sellainen hienotunteinen sosiaalisten tilanteiden lukeminenkin olisi heikoissa kantimissa - toisin sanoen että se olisi joko jatkuva puhuminen tai sitten tuppisuinen hiljaisuus. Sellainen muut ihmiset huomioiva ystävällisyys, inhimillisyys ja kohtelias tervehdys sekä tarvittaessa tilanteesta riippuen juttelukin ovat niitä asioita, mitä tarkoitan.
Esim. juuri lentokoneessa yksin istuessa small talk (edes vähäinen sellainen) on paikallaan sen sijaan, että istuisi tuppisuuna ja tuijottelisi pimeää yötaivasta tai pilviä tunnista toiseen seuraavaa ruokaa odotellessa ja murahtaisi jotain vihaisesti ja hyvin niukkasanaisesti vierustoverille, kun olisi aika käydä toiletin puolella. Samoin kyllä mielestäni on ihan luontevaa jutella muutama sananen ulkomailla maanmiehilleen ja -naisilleen, jos jossain heihin törmää. Aivan kuin jotkut ajattelisivat, että ne sanat ovat kortilla jotenkin ja ikäänkuin "menettäisi" itse jotain joutuessaan puhumaan ventovieraalle.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:57"]
Samaa mieltä esim. lentokoneessa on paljon mukavampi jutella vieruskaverin kanssa muutama tunti kuin istua mykkänä, odotella ruokaa ja katsoa ehkä pimeästä ikkunasta ulos.
Ihmeellistä, että elämän äänet häiritsee ihmisiä, muuttakaa pysyvästi korpeen ja ilman jotain tukia.
[/quote]
Nämä on niitä luonnekysymyksiä. Aika omituista pitää omaa (yli)sosiaalista luonnetta ainoana oikeana ja väheksyä toisenlaisia ihmisiä. Eräänlaista ihmisvihaa ja ylenkatsomista tuokin. Itse pyrin käyttäytymään aina kohteliaasti, tervehtimään jne, mutta anteeksi nyt vaan kauheasti, en TODELLAKAAN halua kuunnella junassa/lentokoneessa jonkun tuikituntemattoman ihmisen jaarituksia muutamaa tuntia.
[/quote]
En tarkoita mitään pakkojutustelua tuntikausia, vaan juuri muut huomioivaa, sensitiivistä ja tilannetajua huomioivaa muiden ihmisten kohtaamista ja siihen liittyvää jutustelua. Ja siis hassua, että minä, joka olen tosi hiljainen lähtökohtaisesti ja joudun aina hieman tsemppaamaan itseäni sosiaalisissa tilanteissa, kuitenkin kykenen juttelemaan ihmisten kanssa siten, että tilanteesta tulee miellyttävä kaikille osapuolille. En tosiaankaan itse jauha pitkiä juttuja, jos toinen osapuoli ei innostu, mutta ihan asiallinen ja ystävällinen käytös on tässä pointtina.
Voihan se olla niinkin, että mut vain on kasvatettu pienestä pitäen (Suomessa) siten, että muut ihmiset pitää huomioida ja pitää tervehtiä, sanoa kiitos ja ole hyvä sekä anteeksi. Sitten reissut ulkomaille ovat vahvistaneet vielä lisää sitä, että introverttikin osaa olla kohtelias ja jutella tarvittaessa small talkia. :)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:57"]
[/quote]
[/quote]
Vai ylisosiaalista; puhumattomuus on kuule alisosiaalista ja puhuminen ihan normaalia. Eikä sinun tarvitse kuunnella koko ajan vaan myös puhua ja johdatella aihetta pois niistä "jaarituksista".
Eipä taida kaltaisillasi vaan hermo kestää keskustella ihmisten kanssa 5 min. pidempää.... sellaista se on kun asuu metsässä.
[/quote]
T. Ap
[/quote]Big Brotherissa on ollut useampia ulkomaalaisia eikä kukaan ole ollut puhuja. Sama juttu myös niissä neljässä tapauksessa kun suomalainen on mennyt vaihtoo toiseen maahan on suomalainen joutunut hoitamaan puhumisen kun ulkomaalaiset on tuppisuita
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:09"]
[/quote]
T. Ap
[/quote]Big Brotherissa on ollut useampia ulkomaalaisia eikä kukaan ole ollut puhuja. Sama juttu myös niissä neljässä tapauksessa kun suomalainen on mennyt vaihtoo toiseen maahan on suomalainen joutunut hoitamaan puhumisen kun ulkomaalaiset on tuppisuita
[/quote]
Voi tuo pitää paikkansa, tosin en ole itse katsonut Big Brotheria. Toki tuossa on voinut myös vaikuttaa se, että ko. henkilö ei ole osannut suomen kieltä ja ollut ehkä vähän ihmeissään tilanteen vuoksi. Mutta ainakin oma yhden ihmisen empiirinen löydökseni on ulkomailla reissatessa (melkein 30 maata) ollut se, että siellä ihmiset ovat huomattavasti rennompia ja ihmisystävällisempiä sekä paremmin muut huomioivia kuin suomalaiset. Ja saman havainnon ovat tehneet mun kaverini ja ne sukulaiseni, jotka ovat reissanneet ja joiden kanssa on tämä aihepiiri tullut puheeksi.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4299209/ketju/miten_paasta_irti_ihmisvihasta
Aiheesta on muitakin ketjuja. Kuten tämä aloittamani. Lisää perusteluja ihmisvihalle, sekä keinoja päästä siitä eroon.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:09"]
[/quote]
T. Ap
[/quote]
Voi tuo pitää paikkansa, tosin en ole itse katsonut Big Brotheria. Toki tuossa on voinut myös vaikuttaa se, että ko. henkilö ei ole osannut suomen kieltä ja ollut ehkä vähän ihmeissään tilanteen vuoksi. Mutta ainakin oma yhden ihmisen empiirinen löydökseni on ulkomailla reissatessa (melkein 30 maata) ollut se, että siellä ihmiset ovat huomattavasti rennompia ja ihmisystävällisempiä sekä paremmin muut huomioivia kuin suomalaiset. Ja saman havainnon ovat tehneet mun kaverini ja ne sukulaiseni, jotka ovat reissanneet ja joiden kanssa on tämä aihepiiri tullut puheeksi.
[/quote]Höpö höpö. Juuri kerroin tutkittua tietoa asiasta, älä sinä kumoa sitä mutu tiedolla. Suomalaiset on lähetetty neljä kertaa aivan vieraaseen maahan ja ovat joutuneet joka ainoa kerta vieraalla kiellä vastaamaan puhumisesta ja sosiaalisesta puolesta kun ulkomaalaiset ovat olleet epäsosiaalisia. Neljä kerta eri puolilla maailmaa sama juttu ei voi olla väärässä. Ja aina sama juttu vastavasti kun maailmalta on tultu "sosiaalisista kulttuureista" tänne, ovat suomalaiset puhuneet ja hoitaneet sosiaaliset tilanteet ja ulkomaalainen ollut lähes mykkä ja outo. Siis joka ainoa kerta myös näin päin. Ja joka helvetin kerta, kun taloon on laitettu Suomesta joku "sosiaalisista kultuureista" oleva on tämä ollut mykkä tai epäosiaalinen.
Tajuatko, ei ne todelliset luonteet tule esiin siellä sun turistimatkoilla kun hymyillään turistille tekohymyä.
[/quote]
Olen havainnut saman reppureissuilla ja omatoimimatkoillakin sekä ulkomailla asuessa - en ainoastaan viikon pakettimatkoilla turistikohteisiin.
Myös viranhaltijoista moni on ihmisvihaaja. Suomalainen virkamies, ahne, kiero ja vastuuton. Monet lappuliisat ovat ihmisvihaajia. Esim. Kreikassa näin, kun väärin parkkeeratun auton kuski nousi autosta, lappuliisa puhalsi pilliin ja ilmoitti väärästä pysäköinnistä. Suomessa ne menee kulman taakse käsi hameen alla ja laittaa sakon. Poliisi on ihmisvihaaja, peltipoliisit keräävät rahaa, vai onko kukaan nähnyt niitä koulujen tai päiväkotien edessä, missä hedonistit kaahaavat kännykkä korvalla lapsista piittaamatta.
Verottaja on kiskuri, ihmisvihaaja parhaimmillaan. Ruotsalaiset on sata kertaa ystävällisempiä, auttavaisempia jne. Ajavat autoa sata kertaa joustávammin, kuin ihmisvihasta kärsivät kapean populaation geenivialliset Suomalaiset, joiden miehillä on isot mahat ja naisilla paksut nilkat ja jalat väärinpäin hanurissa kiinni. Suomi on muutenkin perseestä.
Suomalainen idiootti laittaa bussissa tai pankissa kassin tyhjälle penkille, ettei kukaan istu tämän ihmispelosta kärsivän kummajaisen viereen. Hississä tuijotetaan kattoon, ja ahdistutaan. Suomalaiset naiset pahoinpitelevät lapsiaan huolestuttavassa määrin MLL:n mukaan. Miehet nuijivat vaimojaan ja tappavat toisiaan puukolla. Euroopan väkivaltaisin maa, Kreikka ja Portugali samoissa luvuissa.
Suomalainen ei arvosta itseään, eikä siis toisiakaan. Lapsia kohdellaan kaltoin ja sorretaan, ja koulukiusattu joutuu vaihtamaan koulua? Suomi on perseestä. Onneksi on muutamia timantteja joukossa, ettei täällä menetä järkeään lopullisesti. En tosiaan pidä Suomalaisesta mentaalista.
En ole lukenut aiempia viestejä, mutta omasta mielestäni kateelliset ja itsestään epävarmat ihmiset ovat pahimpia. Kateelliset tahtovat muilta kaiken pois. Tämä piirre näkyy mm. toisten mustamaalaamisena tai kimppuunkäymisenä heti kun toinen tekee jonkin virheen. Toinen porukka ovat itsestään epävarmat ihmiset, jotka kokevat muiden varmuuden uhaksi yms. Heidän seurassaan saa olla varovainen ettei ole liikaa, liian itsevarma, liian osaava tms.
Yleisesti ottaen se on tämä suomalainen kulttuuri, mikä on vikana. Kun mitään et saa olla, miltään et saa näyttää, oikeasti olla hyvä jossain.... Se on aina muilta pois! Siksi täällä on niin raskasta olla aidosti hyväsydäminen, menestyvä, omata joku kyky tms. Ylpeäksi leimataan herkästi.
Jos olet niinkuin kaikki muutkin ja harmaata massaa, niin silloin porukka on tyytyväistä :) Ja varmasti moni ihminen täällä haluaisi enemmän tuoda omia kykyjään julki sekä omaa rempseää persoonaansa, mutta ei uskalla kun tulee joku joka katsoo pahasti ja pakottaa sinut siihen harmaaseen muottiin. "Älä vain kuvittele että olet jotain, se on katsos muilta pois!"
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 23:59"]
Miksi aloittaja on suomalaisvihaaja ja oman kulttuurinsa häpeäjä? Kuulostaa vähän teiniltä. Muuta jumalauta itse pois, äläkä yritä muiden suomalaisten käyttäytymistä muuttaa. Kauhea on angsti kun suomalaiset juntteja metsäläisiä, mitä ne vaihto-oppilaatkin ajattelee, jestas!
[/quote]
En ole suomalaisvihaaja, vaan minua ärsyttää se vihamielinen suhtautuminen muihin ihmisiin. Olen vakavasti harkinnutkin muualle muuttamista, sillä uskoisin, että asenneilmapiirin muuttumiseen menisi useampi vuosikymmen. Jospa saisin mieheni suostuteltua ulkomaille muuttoon, olisin valmis muuttamaan esim. vuoden sisällä pysyvästikin.
Eikä minua vaihto-oppilaiden suhtautuminen häiritse, sillä tiedän, että he ovat valmistautuneet tulevaan etukäteen tutkimalla materiaalia paikallisesta kulttuurista. Ei minua oikeastaan edes häiritse se, mitä muut tai ulkomaalaiset ajattelevat, vaan minua harmittaa suomalaisten puolesta yleisesti sekä henkilökohtaisesti itseäni nyppii asua paikassa, jossa käyttäydytään niin nihkeän ihmisvihamielisesti. Sinänsä suomalaisuudessa on paljon hyviä puolia ja osa suomalaisista käyttäytyy fiksusti, mutta keskimäärin täällä on jurompaa meininkiä kuin muualla - valitettavasti.
[/quote]
En ole ihmisvihaaja, vaan minua ärsyttää muiden ihmisten välinpitämätön suhtautuminen. Tuijotetaan vain sitä omaa napaa välittämättä muista.
Smalltalkin ongelman, siis sen etten halua harrastaa moista, olen ratkaissut tökkäämällä napit korvaan. On muuten melko yleinen tapa maailmallakin pysyä omissa oloissaan julkisella paikalla.
4
Suomessa saa olla millainen ihminen haluaa eikä pakoteta johonkin tiettyyn muottiin kuten useissa muissa maissa. Suomessa saa olla yksilö
Mutta harva uskaltaa tuoda sen yksilöllisyytensä esiin...
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:23"]
Mutta harva uskaltaa tuoda sen yksilöllisyytensä esiin...
[/quote]
Johtuen siitä, että ei osata ottaa negatiivista palautetta vastaan. Ja siitä ettei Suomessa osata antaa positiivista palautetta.
4
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:07"]
En ole lukenut aiempia viestejä, mutta omasta mielestäni kateelliset ja itsestään epävarmat ihmiset ovat pahimpia. Kateelliset tahtovat muilta kaiken pois. Tämä piirre näkyy mm. toisten mustamaalaamisena tai kimppuunkäymisenä heti kun toinen tekee jonkin virheen. Toinen porukka ovat itsestään epävarmat ihmiset, jotka kokevat muiden varmuuden uhaksi yms. Heidän seurassaan saa olla varovainen ettei ole liikaa, liian itsevarma, liian osaava tms.
Yleisesti ottaen se on tämä suomalainen kulttuuri, mikä on vikana. Kun mitään et saa olla, miltään et saa näyttää, oikeasti olla hyvä jossain.... Se on aina muilta pois! Siksi täällä on niin raskasta olla aidosti hyväsydäminen, menestyvä, omata joku kyky tms. Ylpeäksi leimataan herkästi.
Jos olet niinkuin kaikki muutkin ja harmaata massaa, niin silloin porukka on tyytyväistä :) Ja varmasti moni ihminen täällä haluaisi enemmän tuoda omia kykyjään julki sekä omaa rempseää persoonaansa, mutta ei uskalla kun tulee joku joka katsoo pahasti ja pakottaa sinut siihen harmaaseen muottiin. "Älä vain kuvittele että olet jotain, se on katsos muilta pois!"
[/quote]
Tässä on erinomainen kiteytys aiheesta. Tosiaan kateus, huono itsetunto ja epävarmuus tekevät ihmisistä ilkeitä ja nuo piirteet ovat erityisen yleisiä valitettavasti juuri Suomessa.
Miksi aloittaja on suomalaisvihaaja ja oman kulttuurinsa häpeäjä? Kuulostaa vähän teiniltä. Muuta jumalauta itse pois, äläkä yritä muiden suomalaisten käyttäytymistä muuttaa. Kauhea on angsti kun suomalaiset juntteja metsäläisiä, mitä ne vaihto-oppilaatkin ajattelee, jestas!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 23:59"]
[/quote]
En ole suomalaisvihaaja, vaan minua ärsyttää se vihamielinen suhtautuminen muihin ihmisiin. Olen vakavasti harkinnutkin muualle muuttamista, sillä uskoisin, että asenneilmapiirin muuttumiseen menisi useampi vuosikymmen. Jospa saisin mieheni suostuteltua ulkomaille muuttoon, olisin valmis muuttamaan esim. vuoden sisällä pysyvästikin.
Eikä minua vaihto-oppilaiden suhtautuminen häiritse, sillä tiedän, että he ovat valmistautuneet tulevaan etukäteen tutkimalla materiaalia paikallisesta kulttuurista. Ei minua oikeastaan edes häiritse se, mitä muut tai ulkomaalaiset ajattelevat, vaan minua harmittaa suomalaisten puolesta yleisesti sekä henkilökohtaisesti itseäni nyppii asua paikassa, jossa käyttäydytään niin nihkeän ihmisvihamielisesti. Sinänsä suomalaisuudessa on paljon hyviä puolia ja osa suomalaisista käyttäytyy fiksusti, mutta keskimäärin täällä on jurompaa meininkiä kuin muualla - valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:22"]
Jotta ihmisestä tulisi tyly ja toisista piittaamaton, hänen tulee saada tähän suuntaava kasvatus. Jokainen vanhempi voi omalta osaltaan olla muuttamassa suomalaista tulevaisuuden ihmistä parempaan suuntaan. Lisäksi olisi hyvä, että Suomeen tulisi vähintään se sama viisi miljoonaa ihmistä ulkomailta, niin suomalainen perimä nopeasti "laimentuisi". Ystävällisiä kulttuureja ovat esim. Etelä-Euroopan maiden kulttuurit.
[/quote]
Niinpä niin. Tyypillistä, että suomalaista perimää parantamaan kelpuuttaisit vain eurooppalaiset.
[/quote]
Huomaat kai, että kirjoitin esim. Etelä-Euroopan maiden kulttuurit. Pitää lukea tarkkaan, ettei ryhdy jankkaamaan jotain paikkansapitämätöntä, mikä sitten tekee keskustelusta hankalan.