Lääkärit tai muut ammattilaiset! Muotisairauksia?
Mitkäs nyt ovat niitä "muotisairauksia", joita googlen aikakaudella on vähintään joka toisella?
Kommentit (248)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:36"]
Fimbromyalgia. Luulosairaus nro 1
[/quote]
LÄÄKÄRI ehdotti mulle fibroa, nauroin paskaisesti ja poistuin ovet paukkuen. Että kukahan se hullu on?
[/quote] Sinä?
Siis nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita,
tarkentaa 103
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:51"]
Ohis: onko tsh 1,3 normaali? Lääkäri väittää, että on.
[/quote]
On normaali. Mulla TSH on 3,9 ja sekin on kuulemma normaali.
[/quote]
Mites 8,2. Lääkäri sanoi vaan että katellaan, ja otetaan uusi koe puolen vuoden päästä
[/quote]
Joo, ja "hauskasti" sitten, jos teillä olis lääkitys niin lääkärin käsikirja ja endokrinologien ohjeet sanovat, että TSH:n tulee olla 1-2. Samoista molekyyleistä on koko ajan kyse, joten miksi ihmeessä arvot hoidotta olevilla saavat olla noin huonot? Lääketieteellinen selitys tälle, kiitos. Jos siis potilaalla on oireita, joita ei mikään muu selitä.
[/quote]
Eihän tossa mitään järkeä olekaan. Ei tiedosteta, mitä eroa on viitearvoilla ja suositusarvoilla.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:41"]
[/quote]
LÄÄKÄRI ehdotti mulle fibroa, nauroin paskaisesti ja poistuin ovet paukkuen. Että kukahan se hullu on?
[/quote] Sinä?
[/quote]
Sinä?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:17"]
Kilppari, ADHD, aivokasvaimet ehkä top 3.
Ja sit tosiaan tämä trendi, että heti kun johonkin vähän sattuu niin magneettiin vaan. "Kun siis mun selkä väsyy kun mä teen puutarhatöitä niin pitäishän se ottaa selvää mikä siellä on." Joo, laiskuudella, liikkumattomuudella ja ylipainolla ei oo mitään osuutta asiaan.
[/quote]
Tuttavan selkäsärky paljastui syöväksi. Nyt on haudassa, sillä hoito aloitettiin siinä vasta vaiheessa kun oli levinnyt jo liikaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:41"]
[/quote]
[/quote] Sinä?
[/quote]
Sinä?
[/quote] Ei kun oikea vastaus on lääkäri. Ne ei tee mitään oikein.
Subkliininen hypotyreoosi (eli kilpirauhasen vajaatoiminta ilman lanralöydöksiä), silent refluksi (eli refleksin oireet ilman poikkeavaa PH-mittausta), suolioireinen maitoallergia (eli vauvan vatsavaivat ilman allergiamarkkereiden nousua) ja Ehlers-danlosin syndrooma (ihan mitä vain ilman kuvantamis tai laboratoriolöydöksiä).
Aistiyliherrkkyydet, sensorisen integraation ongelmat. Erityisherkkyys. Onneksi fibromyalgia on jo laskussa.
Minä sain nuorena Masennus, paniikkihäiriö ja epävakaa persoonallisuushäiriö diagnoosit. Olin siis perus angstinen yo-kokeista ahdistunut teini. Meni vuosi ja parannuin kaikista! Vieläpä ilman lääkkeitä. Toki on niitä oikeasti sairaita, mutta Suomen psykihoidossa on vielä paljon kehitettävää. Vähemmän saikkua ja enemmän kuntouttavaa toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:39"]
[/quote]
[/quote]
Mites 8,2. Lääkäri sanoi vaan että katellaan, ja otetaan uusi koe puolen vuoden päästä
[/quote]
Joo, ja "hauskasti" sitten, jos teillä olis lääkitys niin lääkärin käsikirja ja endokrinologien ohjeet sanovat, että TSH:n tulee olla 1-2. Samoista molekyyleistä on koko ajan kyse, joten miksi ihmeessä arvot hoidotta olevilla saavat olla noin huonot? Lääketieteellinen selitys tälle, kiitos. Jos siis potilaalla on oireita, joita ei mikään muu selitä.
[/quote]
Eihän tossa mitään järkeä olekaan. Ei tiedosteta, mitä eroa on viitearvoilla ja suositusarvoilla.
[/quote]
No mitä eroa tässä tapauksessa, että ei voida hoitaa, jos joku oireilee viitearvojen sisällä? Hoidossa olevalla oireilu on syy nostaa lääkitystä, hoidotta olevalla se ei ole edes syy tehdä hoitokokeilua.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:21"]
Miten olis nämä kovaa vauhtia lisääntyvät IBD-taudit, eli piireissä käytettävä ronskimpi taudinkuvaus: paskataudit? Oisko näistä muotitaudiksi?
(Itselläni on oikeasti cu, joten ymmärtäkää huumorini, jos näitä sairastatte. Itse ymmärrän tautiryhmän vakavuuden ja ongelmallisuuden. Joskus on huumorikin tiukassa ...)
[/quote]
IBD lisääntyy ihan oikeasti. Ja kuten tiedät, on CU ja CD ihan oikeita, todennettavia sairauksia. Ärtyvä suoli on ikävä vaiva, mutta sen sanoittaminen auttaa monia.
Sen sijaan gluteiinin välttäminen ilman keliakiaa ja usko vilja-allergiaan , joka löytyisi aikuisiällä vasta, ovat minusta huuhaata.
Mulla oli toi T4V 6... väsyttää, eikä paino laske, vaikka ravitsemusterapeutin ruokavaliota noudatan, ja liikunkin enemmän kun vuosiin. Oon kipeä koko ajan, kroppa särkee ja huimaa. Toi ravitsemusterapeutti mut lääkärille lähetti, itse jotenkin tottunut tähän oloon...
Se, jolla TSH 8,2 (97)
Kilpirauhasen vajaatoiminnan oleminen muotisairaus johtuu ainakin siitä, että se osataan diagnosoida niin huonosti, että varmaan joka kolmas joutuu tekemään itse diagnoosin. Sama varmaan kaikissa muka-muotisairauksissa. Kun kärsit jostain mitä väitetään että sulla ei ole niin ei se sillä pois lähde.
Niin.
Ihmiset hakeutuvat lääkäriin epämääräisten kipujen ja pahan olon takia. Vanhukset ehkä siksi, ettei heillä ole ketään, jolle puhua. En usko, että kukaan menee esimerkiksi terveyskeskukseen ollakseen muodikas. Testit tehdään, ja joskus paljastuu sairaus, toisinaan vakavakin. Joskus oireet jäävät vaille selitystä, mutta jatkuvat. Mikä sitten on niiden syynä? Mikä aiheuttaa tuntemuksen kivusta, sairaudesta, sen jatkuvan huonon olon, joka ei lopu? Ei työnteolla, ei alkoholilla, ei millään.
Lääkäri sitten kirjoittaa masennuslääkkeitä, kun ei muuta keksi. Ne turruttavatkin tunteita sopivasti, ja särkyyn voi aina ottaa buranaa. Joskus lääkäri myös tekee virheen, ja sairautta ei vain todeta. Mutta sen takana on aina jotakin. Psyykkistä, fyysistä, kuka tietää. Voiko sanoa, että henkilö, jolla on keliakia, on sairaampi kuin toinen, joka hakee jatkuvasti diagnoosia siihen, miksi herää aina yöllä kello neljä ja rintaan tai vatsaan sattuu. Eikä saa enää unta. Pelkää kuolevansa, tai sitten sitä, ettei ehkä kuolekaan. Ainakaan pian.
En usko, että pilkkaaminen ainakaan auttaa siihen tunteeseen sairaudesta, ja siihen liittyvään huonouden kokemukseen. Onnellinen ihminen ei tunne itseään sairaaksi, tai vaikka tuntisikin, ei välitä. Tämä on pahoinvointiyhteiskunta, ja se pahoinvointi on todellista. Joskus se ilmenee helposti diagnosoitavina sairauksina, joskus taas ei. Se on vain paha olo, joka ei mene pois. Ei millään lääkkeellä. Jos se on muotisairaus, olkoon niin.
Tästä ketjusta voi päätellä, että lääkäri ei osaa kohdata huolestunutta ihmistä, ja selvittää, mikä oikeasti vaivaa. Lääkärit ovat diagnostikkoja ja tieteilijöitä; monellajaan ei psykologista silmää. Niinpä potilas tulee hakemaan sitä muotidiagnoosia. Eikä kukaan kysy miksi.
t. eräs, joka sai diagnoosin
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:59"]Kilpirauhasen vajaatoiminnan oleminen muotisairaus johtuu ainakin siitä, että se osataan diagnosoida niin huonosti, että varmaan joka kolmas joutuu tekemään itse diagnoosin. Sama varmaan kaikissa muka-muotisairauksissa. Kun kärsit jostain mitä väitetään että sulla ei ole niin ei se sillä pois lähde.
[/quote]
Tämä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:58"]
Mulla oli toi T4V 6... väsyttää, eikä paino laske, vaikka ravitsemusterapeutin ruokavaliota noudatan, ja liikunkin enemmän kun vuosiin. Oon kipeä koko ajan, kroppa särkee ja huimaa. Toi ravitsemusterapeutti mut lääkärille lähetti, itse jotenkin tottunut tähän oloon...
Se, jolla TSH 8,2 (97)
[/quote]
No mutta siis noihan on aivan kauheat arvot! Vaihda lääkäriä heti! Saat takuulla hoidon, kunhan vain jaksat etsiä KUNNON lääkärin.
t. hoidossa, vaikka lähtötilanteessa TSH oli 2,4 ja T4V 13! (Olen tosin mennyt yksityiselle, mutta endokrinologille, eli alan spesialistille.)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:58"]
Se, jolla TSH 8,2 (97)
[/quote] No ehdottomasti pitäis hoitaa, kun T4V on noin alhainen. Vaihdat lääkäriä ellei muuten ala sujua.
t. lääkäri
Olis kiva kuulla selitys....
103 & 112
Pitänee käydä yksityisellä vissiin sitten... (97)
Jos saat äkkiä vaihdon julkisella puolella niin pitäis onnistua sielläkin, se kuka sua nyt hoitaa on harvinaisen ulapalla. Mutta en kauhean kauaa odottais ihan jos ajattelee sun oloa. Mutta voimia avun hakuun!
118
[/quote]
[/quote]
[/quote]