20 vuotta WTC:n 9/11-terrori-iskuista. Mitä muistat siitä päivästä?
Olin iltapäivällä koulutuksessa ja kouluttaja kertoi, että USAssa on ilmatila suljettu ja New Yorkiin on hyökätty.
Kommentit (89)
Ja Osama-koira sai ansaitsemansa kohtalon.
Olin lukiossa ja valmistauduin lähtemään treffeille niin ihanan (mutt ah niin k-päisen) pojan kanssa, kun kuulin Kiss FM -radiosta uutisen. Muistan kuunnelleeni jostain walkman-radiosta uutislähetystä koko bussimatkan treffipaikalle. Ilta meni pojan kanssa pussaillessa eikä paljon asiaa mietitty mutta kotiin tullessa isäni totesi, että nyt näyttää hurjalta tilanne Jenkkilässä. Päivä oli lämmin, muistan jopa mitä minulla oli tuolloin päällä.
Emma K. kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Sain sinä päivänä ensimmäistä kertaa patukkaa kakkoseen. Televisio oli auki. Muistan hyvin.
Ja sen päivän jälkeen ei ole ummetus vaivanut. Päinvastoin! Ihan saa vaippoja käyttää kun niin tiheään valskaa. Koko ajan vähän paskaa Emman pöksyssä.
Emma K. on tainnut tosiaan saada kakkoseen. Itse sentään kieltäytynyt jos on kysytty.
Ei kiinnosta. Kaikkea mitä Jenkeissä tapahtuu ei pitäisi hysterisoida ja tuoda tänne.
No thanks kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Sain sinä päivänä ensimmäistä kertaa patukkaa kakkoseen. Televisio oli auki. Muistan hyvin.
Ja sen päivän jälkeen ei ole ummetus vaivanut. Päinvastoin! Ihan saa vaippoja käyttää kun niin tiheään valskaa. Koko ajan vähän paskaa Emman pöksyssä.
Emma K. on tainnut tosiaan saada kakkoseen. Itse sentään kieltäytynyt jos on kysytty.
Eikä väkisin ole kukaan onneksi onnistunut. Toivottavasti ei Emmallekaan. Sori kamala nimi tuo Emma.
Silloin pidettiin valtavat juhlat. En kyllä muista yhtään miksi.
Muistan, kun minulla oli jo silloin älypuhelin. Luin tapauksesta MV-lehdestä. Tampereen raitiovaunussa istuessani luin siitä. Sitten menin kauppaan ostamaan siihen aikaan niin muodikkaita olkatoppauksia ja farkkuja, joissa oli niin korkea vyötärö, että melkein kainaloihin asti ylsi. Sitten kampaamoon laitattamaan täyspermanentin, semmoisen kotirouva-tyylisen kuin Grate Garbolla Kaksoset-elokuvassa. Sellainen kampaus oli v. 2001 nuorsion keskuudessa suurinta huutoa. Niin on maailma ja muoti muuttunut noista ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun minulla oli jo silloin älypuhelin. Luin tapauksesta MV-lehdestä. Tampereen raitiovaunussa istuessani luin siitä. Sitten menin kauppaan ostamaan siihen aikaan niin muodikkaita olkatoppauksia ja farkkuja, joissa oli niin korkea vyötärö, että melkein kainaloihin asti ylsi. Sitten kampaamoon laitattamaan täyspermanentin, semmoisen kotirouva-tyylisen kuin Grate Garbolla Kaksoset-elokuvassa. Sellainen kampaus oli v. 2001 nuorsion keskuudessa suurinta huutoa. Niin on maailma ja muoti muuttunut noista ajoista.
Vuonna 2001 oli vain lankapuhelimia, joissa oli pyöritettävä numerovalikko.
Tuntui silloin epätodelliselta ja tuntuu edelleenkin epätodelliselta. En usko että saamme koskaan tietää lopullista totuutta noista tapahtumista. Esim. WTC7:n sortuminen.
Olin sattumalta ostanut uuden television tuolloin ja se Sony 32" oli todella raskas laajakuvamallinen kuvaputkitelkkari ja oli saapunut läheiseen postiin. Lähdin sitä kaverin kanssa hakemaan postista silloin, niin postivirkailijakin rupesi kyselemään minulta, että mitä siellä on oikein tapahtunut.... Tulipahan katsottua uutta telkkaria aika tiiviisti seuraavat päivät...
Olin silloin 10v. Katsoin uutisia keittiön televisiosta samalla kun söin. En oikeen tajunnut koko asiaa ennenkuin koulussa alettiin puhua siitä. Ne kuvat näytti vaan joltain epätodelliselta elokuvalta.
Vierailija kirjoitti:
Olin ekaa vuotta opettajana. Silloin ei vielä ollut tietokoneita luokassa, joten tuntien jälkeen menin opehuoneeseen ja avasin koneelta muistaakseni Maikkarin uutissivut. Siinä oli iso kuva tornista savupilven keskellä ja otsikossa luki, että lentokone törmännyt WTC:hen. Ajattelin, että onpa friikki onnettomuus. Kotona sitten alkoi telkasta selvitä, että oli jotain muutakin.
Lähipäivinä pidettiin koulussa hiljainen hetki. Se on ainoa kerta lukuun ottamatta kuolemantapauksia kouluyhteisössä. Sitä hieman ihmettelen. Kyllä on ollut muitakin sotia ja onnettomuuksia, mutta kai se oli sitten erikoista, kun kuolleet olivat länsimaisia ihmisiä.
https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/military/wounded
Afganistanin ja Irakin sodissa oli kuollut yli 7000 amerikkalaista sotilasta yhteensä jo vuoden 2019 loppuun mennessä. Itsemurhan on tehnyt yli 30000 kyseisten sotien veteraania. Yksityisten rakennusyritysten tai muiden yksityisten toimijoiden palveluksessa olleita amerikkalaisia on kuollut kyseisissä sodissa yli 8000. Vakavasti loukkaantuneiden määrä on tietysti paljon näitä lukuja suurempi vielä. Paikallisia joukkoja (amerikkalaisten puolella olleita) on kuollut yhteensä satoja tuhansia varmaan. Siviilejä kuollut varmaan vähintäänkin satojatuhansia.
9/11 iskuissa kuoli 2977 ihmistä.
Tulin luennolta kotiin ja totesin, että ihan vielä ei olisi aika hakea lasta päiväkodista. Päätin vilkaista, mitä töllöstä tuli. Tuli uutislähetys, ja jäin toljottamaan aivan epätodellista näkyä, savuavaa WTC-tornia. Mielikuvani on, että silloin hyvin pian tuli se toinenkin kone ja näin sen livenä (tai vähän viiveellä, sillä ei kai se lähetys Suomen kanavilla ihan reaaliaikaista ollut). Mulle tuli kiire hakea lapsi äkkiä kotiin turvaan - ikään kuin ne kauheudet olisivat voineet jotenkin ulottua tännekin.
Olin 10v silloin. Isä haki mua harrastuksesta ja autossa kertoi mitä oli tapahtunut. Se oli kyllä lapsen vaikea hahmottaa.
Myöhemmin näin uutisissa videon ja lehdissä kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Olin ollut Huittisten kauppaoppilaitoksella atk-luokassa ja lähdössä linja-autolla kotiin Raumalle. Joukko jotain tyttöjä juoksi luokkaan sisään ja alkoivat kiireellä avata konetta. (Älypuhelimiahan ei ollut).
Linja-autoasemalla oli tv auki kahviossa ja pari äijää katsoi sitä tiiviisti. Kuvassa näkyi savuava torni mutten ymmärtänyt mikä se oli. Tuntui vain että jotain on tekeillä.
Vasta kotona Raumalla avasin oman television ja totuus paljastui. Lähetystä tuli koko illan.
Ennen nukkumaanmenoa seisoin turtana ikkunan edessä ja pelkäsin mitä tästä vielä tulee.
Kyllä oli, minullakin oli.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokia_9210_Communicator
Oli ollut jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Kaikkea mitä Jenkeissä tapahtuu ei pitäisi hysterisoida ja tuoda tänne.
Täysin samaa mieltä. Olin silloin 14 eikä hetkauttanu eikä vieläkään.
Pelottavin uutinen mitä olen koskaan nähnyt
En oikein tajunnut asian mittaluokkaa silloin. Ajattelin vaan, että ainahan maailmalla on jossain jotain sotia ja räjähdyksiä. Rukoilin illalla jumalalta anteeksiantoa, etten osannut surra iskuissa kuolleita.
Tuntuu uskomattomalta vieläkin tuo kaikki.
Ihan liian tosiamerikkalainen story ollakseen totta.
Vaikka miljoonat muut kertomukset ovat feikkiä.